Co chystají městské části: Praha 3 – Ondřej Rut

Publikováno: 12. května. 2023, 7 min. čtení
Aktualizováno: 19. listopadu. 2023
Publikováno: 12. května. 2023, 7 min. čtení
Aktualizováno: 19. listopadu. 2023

Od komunálních voleb v Praze uběhlo více než půl roku a my se ptáme místních radních pro dopravu z městských částí Praha 1 až Praha 22. Jaké jsou jejich plány s cyklistickou dopravou? Začínáme městskou částí Praha 3, která má 74 tisíc obyvatel. Na naše písemné dotazy odpovídá Ondřej Rut, radní pro dopravu za Zelené.

1. Plánujete v nadcházejících letech ve Vaší městské části výstavbu nové cyklostezky, značení cyklopruhů nebo legalizace průjezdů na kole?

Plánujeme zobousměrnění vybraných jednosměrných ulic pro cyklodopravu. Vhodné ulice chceme vybírat v rámci zpracování projektů zón 30, které také postupně budeme zavádět. Aktuálně se projektuje zóna 30 v oblasti severně od Vinohradské nemocnice a Rada MČ už schválila záměr zóny 30 mezi Vítkovem a Parukářkou. Samostatně projednáváme projekty cykloobousměrek, o kterých jste psali v tomto článku. Bohužel nastaly problémy s dodavatelem projektových prací, který neplnil termíny, a projednání těchto projektů dokončujeme až v těchto týdnech

2. V rámci rekonstrukce ulic budou podmínky pro cyklodopravu zlepšeny v ulicích Olšanská a Koněvova (poslední horní část). Kdy se předpokládá realizace?

Rekonstrukce poslední části Koněvovy ulice (Ostromečská – Zelenky – Hajského) se předpokládá v roce 2024 a já doufám, že hlavní město tuto akci zařadí do rozpočtu. Rekonstrukce Olšanské ulice je zatím ve fázi zpracování koncepční studie a realizaci bych nerad předjímal nebo sliboval, v optimistickém scénáři se pohybujeme někde za rokem 2028.

3. Prahou 3 nově prochází celoměstská nadřazená trasa A 8 z Malešic přes Olšanskou na náměstí Jiřího z Poděbrad. Jak bude městská část spolupracovat na jejím zřízení?

Trasa je A8 ukončena na začátku Ondříčkovy ulice, navazuje však na ní dále trasa A421 směrem k nám. Jiřího z Poděbrad a dále do Vršovic. Osobně bych rád prověřil možnost ochranného cyklopruhu ve stoupání v Ondříčkově ulici, zatím však na tomto záměru není politická shoda na Praze 3 a není možné toto slíbit. Zlepšení podmínek na trase A8 je vázáno na realizaci velkých investičních akcí (RTT Jičínská – Táboritská, rekonstrukce ulice Olšanská, rozvoj brownfieldu Nákladového nádraží), na všech těchto akcích budeme jako Praha 3 v budoucnu spolupracovat a pomáhat jejich přípravě, chceme, aby se odehrály co nejdříve.

4. V křižovatce Jičínské a Šrobárovy je již mnoho let udělána příprava na zavedení cykloobousměrky v Šrobárově. Dočkáme se jí někdy?

Šrobárova ulice byla projektována v minulém období ze strany hlavního města, které bohužel nevypořádalo připomínky Odboru dopravy Prahy 3, které osobně pokládám za vyřešitelné. Tenhle projekt zřejmě oživíme v rámci projektu zóny 30 v této oblasti.

5. Kdy a kde dojde k realizaci dalších zón 30?

Do koaliční dohody pro toto volební období jsme prosadili, abychom na území Prahy 3 dále zaváděli zóny 30 v rezidenčních oblastech mimo hlavní ulice. Rád bych, abychom každý následující rok projednali a schválili dvě takové zóny. Aktuálně projednáváme zónu severně od Vinohradské nemocnice (předpoklad vyznačení jaro 2024) a požádali jsme MHMP o přípravu zóny 30 mezi Vítkovem a Parukářkou (předpoklad vyznačení podzim 2024). Další budou následovat.

6. Je v plánu doplňovat a rozšiřovat síť stojanů na kola „CYRIL„? Chystáte stojany umisťovat i mimo chodník – před přechody a na dopravních stínech, podobně jako v Praze 1, 2, 3, 6 či 8?

Ano, síť míst pro parkování kol chystáme dále rozšiřovat, a to prioritně do vozovky, před přechody a do dopravních stínů. Aktuálně jsou připraveny ke stanovení 4 lokality, osobně mám vytipováno cca dalších 10 lokalit, kde je pro parkování kol deficit, budeme se v této oblasti dále rozvíjet. Připomínám, že v systému CYRIL je u nás přes dvě stovky míst pro parkování kol a systém Prahy 3 je jeden z nejrozvinutějších.

7. Usilujete o větší pokrytí sdílenými koly?

Usiluji, jsme v přímém kontaktu se společnostmi poskytujícími služby bikesharingu, zejména v souvislosti, aby respektovali místa pro parkování v našem systému CYRIL. Rozvoj bikesharingu a využívání sdílení kol budeme nadále podporovat. Zároveň stále řešíme problém špatného parkování zejména koloběžek. Nejefektivnějším nástrojem v tomhle pořád zůstává zajištění dostatečného počtu míst pro parkování a jednání s poskytovateli.

8. Jak jinak hodláte zlepšovat na vaší městské části podmínky pro jízdu na kole?

Podle mého soudu je třeba velký počet drobných zásahů na různých místech. Osobně jsem si politicky v minulosti vylámal zuby s prosazováním koncepcí – cyklogenerelu – a zjistil jsem, že je nejefektivnější se soustředit na realizaci konkrétních opatření. Ta jdou totiž mnohem lépe prakticky vysvětlit politickým oponentům a proudům, které jsou k rozvoji cyklodopravy ve městě odmítavé.

9. Která stavba či změna v aktuálním volebním období nejvíc pozitivně ovlivní pěší a cyklistickou dopravu ve vaší městské části?

Zóny 30 s cykloobousměrkami

10. Jaké zahraniční město je pro Vás v oblasti dopravy inspirací?

Přiznám se, že moc osobních zkušeností nemám, zažil jsem na vlastní kůži v nedávné době Vídeň a dříve Kodaň. Jinak čerpám pouze z literatury.

11. Pohybujete se někdy městem na kole? Proč ano, proč ne?

Občas. Sdílené kolo je pro mě skvělým prostředkem mezi školkou, kam vodím syna a radnicí.

12. Sledujete náš magazín?

Ano, sleduji, ne pravidelně, ale často na mě vyskočí odkaz na zajímavý článek na sociálních sítích.

Děkujeme za rozhovor.

Články týkající se Prahy 3 najdete na Městem na kole zde. Rozhovor ze začátku minulého volebního období (2018–2022) zde.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Vítek 13. 5. 2023, 08:22
12
3

Přijde mi, že jízda centrem Prahy je poslední dobou ještě větší adrenalin než dřív. Kolikrát si už raději vezmu tram. Cykloobousměrky jsou super, ale aby zřízení několika málo nových bylo největším počinem pro zlepšení dopravy na kole v celém volebním období? To je fakt frustrující.

MaT 13. 5. 2023, 10:11
10
2

Mně zase frustruje, že na Praze 2 v podstatě jedinou funkční cykloobousměrku nemáme (ten krátký protisměrný pruh na Karláku nepočítám, protože jsem ještě nepřišel na to, jak ho na svých trasách využít).

To jak nesmyslně musí člověk kličkovat, když by chtěl jet vedlejšími ulicemi, ty ztracené spády... Například jet od Francouzské dolů ulicí Jana Masaryka nejde, protože v bloku mezi Belgickou a Americkou by jel člověk protisměrem. Jedině to jak magor objíždět přes Záhřebskou. Nebo naopak kdybych se chtěl od Šafaříkovy dostat do Budečské, tak je to zase cik cak...

Když by se člověk chtěl vyhnout hlavním ulicím (Vinohradskou) a jet nějakými vedlejšími, třeba Mánesovou, tak kvůli jednosměrkám opět nelze. Od Nuselského mostu nebo z Folimanky jediný způsob jak pokračovat dál na Vinohrady je kvůli pitomým jednosměrkám jedině s tím, že člověk musí jet jet kus po magistrále.

Takže minimálně kvůli těm cykloobousměrkám já Praze 3 jejich osvícenější radnici závidím. Na Praze 2 přeci máme cyklogenerel, tím byl pro pana Korsesku tento problém vyřešen a to že žádné cykloobousměrky nemáme už je jen a jen vina magistrátu. HA HA HA...

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat : Co chystají MČ 2023