Kdo povládne pražské dopravě?

Publikováno: 09. února. 2023, 4 min. čtení
Aktualizováno: 14. června. 2024
Úvodní foto: Martin Šnobr
Publikováno: 09. února. 2023, 4 min. čtení
Aktualizováno: 14. června. 2024
Úvodní foto: Martin Šnobr

Komunální volby proběhly už loni v září. Až na začátku února roku 2023 ale víme, kdo všechno bude pražskou dopravu řídit. Jaké strany řeší dopravu na městských částech? A jak to s podporou udržitelné dopravy bude vypadat na magistrátě pod novým radním pro dopravu Zdeňkem Hřibem z Pirátů?

Městem na kole přináší infografiku, na které můžete vidět strany, jejichž členové usedli s gescí dopravy na městských částech s více než 10 tisíci obyvateli.

Nejvíc radních pro dopravu má v Praze ODS, která působí také v největších městských částech Praha 4 a Praha 6. Za ní následuje ANO, jehož radní mají na starosti dopravu v Praze 1, 12 a 18. Dva radní v Praze 2 a 8 má TOP 09. Po jednom radním pro dopravu mají Piráti, Zelení či Praha sobě. Následují lokální uskupení jako Hnutí pro Prahu 11, Naše Čtrnáctka nebo Kbely Náš Domov.

Situace na magistrátě

Po měsících vyjednávání už je známo složení budoucí koalice na pražském magistrátě. V Radě hlavního města nově přibude Občanská demokratická strana (ODS). Naopak odchází Praha sobě, jejíž kandidát Adam Scheinherr měl v gesci dopravu minulé čtyři roky. Ve vedení města zůstávají Piráti, TOP 09, KDU-ČSL a STAN.

Koaliční smlouva

Novým radním pro dopravu bude Zdeněk Hřib z Pirátů, bývalý primátor Prahy. Jaký byl vyjednán koaliční program pro oblast dopravy? Smlouva zahrnuje 5 pilířů dopravy s hlavním mottem: „Doprava ve městě musí být efektivní, moderní, udržitelná a vyvážená.“

Hlavní prioritou má být rozvoj MHD, včetně Metra D, tramvají či železničního Metra S. Bod č. 2 pojednává o rozvoji silniční sítě, hlavně vnitřního a vnějšího okruhu. Důležitá je vsuvka „Při plánování a realizaci velkých dopravních staveb budeme myslet i na bezbariérovou prostupnost pro pěší a cyklisty.“ Program dále slibuje také podporu sdílené dopravy včetně řešení jejich nedudů. Bod číslo 4 stručně hovoří o tom, že budou nadále zlepšovány podmínky pro aktivní dopravu: „(…) budeme dál rozšiřovat a současně odstraňovat zbytečné bariéry pěšího a cyklistického pohybu po městě tam, kde to je účelné.“ Poslední část řeší parkování aut.

Budeme se ptát

Stejně jako po komunálních volbách 2018 chystáme obeslat všechny radní pro dopravu otázkami pro volební období 2022–2026. Budeme se ptát na jejich plány s cyklistickou dopravou, ale i na konkrétní problémová místa. Máte pro radní pro dopravu napříč Prahou nějaké otázky? Na co byste se zeptali nového náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba či třeba starosty Prahy 1 Vojtěcha Ryvoly (ANO)? Napište nám to do komentářů a dočkáte se odpovědi.

To, jak jsme hodnotili programy kandidátů na magistrát z hlediska podpory cyklodopravy už před volbami, čtěte zde. Jak jsme se ptali jednotlivých radních pro dopravu v Praze na začátku minulého volebního období naleznete zde.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Kuba 9. 2. 2023, 10:55
7
2

Radniho z P6 bych se zeptal, jestli se chysta v dohledne dobe neco udelat s tim, jak strasnej je klidnejsi prujezd z Orechovky na Hradcanskou a do Letenskych sadu. Jsou tam celkem tri moznosti, v kazdy z nich je usek, ktery neni legalne prujezdny bez sesedani a tlaceni kola. A na plosne cykloobousmerky, aby rozkopani jedne krizovatky kompletne nezablokovalo klidnej prujezd celou ctvrti.

Kuba 9. 2. 2023, 11:07
21
1

Hriba kdy bude cyklopruh na magistrale, kdy bude druha etapa Smetanaku, kdy a jak bude resit prehusteni Naplavek (a lavku kolem Vysehradsky skaly).

Ondra 9. 2. 2023, 12:42
18

Za Hřibem:
Trasa A2 - přeplněné náplavky v letních měsících a nutnost realizovat druhou etapu Smetanova nábřeží.
Magistrála - kdy cyklopruhy
Hřib/P2: Lávka přes Bělehradskou ?

Praha 2 - pokračování trasy A410. Když se vystoupá od Folimanky, jedině legálně přes magistrálu. Tak buď ať udělají na magistrále cyklopruh, nebo povolí obousměrky.

Praha 1 - zlepšení průjezdu Kampou
Praha 5 - trasa A1 po chodníku vedle Strakonické (s napojením na Smíchovské nádraží)

Pavel Masek 9. 2. 2023, 19:32
8
2

- bezpecne reseni (=separovany pruh fyz barierou) pro bezmotor na magistrale, Plzenske, Evropske, Spořicke, Pražske, kolem Xaverova, Videnske
- vymahani zakazu vjezdu mot vozidlum (policie, idealne sloupky v zemi) na pesi zony (Masarycka, Prikopy,
- maximalni potirani spatneho parkovani (chodnik,zelen, prechod...) odtahy a pokuty az do exekuci pri neplacení,
- odtahy autovraku,
- minimalne stojany u kazde zastavky metra, kolarny u konecnych stanic a dopravnich terminalu
- kdy bude revitalizace A22

Mcp11
- kdy zacnou urednici v odboru dopravy neco delat pro bez mot dopravu,alespon jestli zacnou odpovidat lidem na zadosti a dotazy

Tomas 9. 2. 2023, 19:45
13

Pokračování cyklostezky u Krejcárku, tj propojení s Třešňovkou a Balabenkou resp. Povltavskou.
Zakomponování výstavby cyklostezek do podmínek výstavby nových čtvrtí (Nákladové nádraží Žižkov a Bubny).

Petr Papírník 9. 2. 2023, 20:42
14

Radního za P5 bych se zeptal, jestli plánuje zprovoznit pro cyklisty smíchovské nábřeží, cca od Smíchovského nádraží aspoň po Palackého most. A taky jestli počítá se zkompletováním kvalitních cest mimo provoz podél Radlické - od Smíchovského nádraží aspoň do Jinonic, ideálně až na hranice Prahy 13. Děkuji.

Jenda 9. 2. 2023, 23:24
6
2

Já bych s tou magistrálou začal opatrně, "hur dur cyklopruh" jak ukazují diskutující přede mnou nemá šanci projít. Přitom se dá cyklistům vylepšit často i jen změnou barvy na silnici, a to tak, že to navíc auta nijak neomezí - naopak pomůže jim (cyklisti nebudou překážet), případně naprosto nepatrnými stavebními úpravami

- upravit čáry tak aby cyklista mohl hned do pravého pruhu/na krajnici, například u nájezdu z Hlávkova mostu nebo na Vyšehradě (směrem z kopce). To dokonce autům pomůže, protože se jim nebudu motat ve druhém pruhu. Udělat proužek do krajnice na mostě nad Bulharem (směrem do kopce) a přesadit o kousek ten jeden hloupý baliset co tam překáží.

- když se dvakrát ročně značí vyhrazený pravý pruh pro autobusy, vyznačit ho jako autobusy+cyklisti. Opět, nebudu se muset motat v prostředním(!) pruhu kde mě autobus v pravém stejně nemůže předjet, protože je moc široký. (ve skutečnosti jezdím nelegálně buspruhem, ale možná bych měl jezdit legálně, protože jedině tak se problém začne řešit)

- udělat aby šlo na stávající a ze stávajících stezek kolem magistrály rozumně najet a sjet (hlavně na Nuseláku a na Hlávkově mostě). Z těchto osmi míst je jedno dobré (asi před rokem nájezd u Vltavské), tři přijatelné a pět úplně nemožných - díra ve svodidlech, nájezd na obrubník… Opět autům pomůže, například přes Nuselák bych asi přestal jezdit v silnici.

- na několik strategických míst namalovat piktogram (piktokoridor), který dá řidičům a policajtům(!) vědět zjevnou věc, že tam cyklista může jet

Ve skutečnosti ale tohle udělat nejde, protože hrozí, že by pak po magistrále začali jezdit další tři cyklisti, a lidem by z toho praskla cévka.

Tomas 10. 2. 2023, 08:13
7
8

@Jenda
Přestaňte se upírat na tu magistrálu jako na svatý grál cyklistiky v Praze. Je to naprosto marginální problém. Kdyby tolik úsilí, co tady vidím (články, komentáře), bylo směřováno k vybudováním bezpečných cyklostezek (vím mínimálně o 10 místech, kde by to mělo smysl), tak to rozvoji cyklodopravy pomůže mnohem víc než pouhé pomalování magistrály. Pak bude možná i to pomalování možná i vyhrazený pruh na magistrále myslitelný, protože bude mít podporu široké veřejnosti a ne jenom pár místních cyklistů, kteří si myslí, že se svět točí kolem kola.

Kuba 10. 2. 2023, 08:35
13
3

Jenda: magistrala by byla i symbol, ze to mysli s cyklodopravou vazne. Piktaky a uzky nevyhrazeny pruhy na techto mistech jsou dvojsecny v tom, ze trochu pomuzou tem par odvazlivcum, co se tam pustite i bez nich, coz je samozrejme dobre, ale muzou nalakat nekoho, kdo to tam nezna, do mist, ktery pro nej budou desiva past. Coz je problem.

Taky je ocividne potreba vetsi tlak na P2 ve smyslu udelejte aspon par cykloobousmerek umoznujicich prujezd podel magistraly klidnejsima, nebo holt bude ten prujezd primo po magistrale s cityblokama. Zatim jim moc snadno vychazi blokovani obou moznych reseni.

Prokop 10. 2. 2023, 10:29
12

Dotaz na MČ Praha 5: chystá se nějaké bezprostřední oddělené a zklidněné řešení cyklotrasy A1 v úseku Lihovar - Vyšehradský most? Dále: nastal nějaký vývoj ohledně cyklostezky po tramvajové estakádě Hlubočepy - Geologická?

Márty 10. 2. 2023, 12:00

Dotaz na MČP5 a Hřiba, zda se v dohledné době plánuje řešit velmi neutěšená situace motolského údolí - trojice ulic Plzeňská, Vrchlického a Holečkova, kde je auto svaté a člověk na kole je buď konstantě ohrožován, nebo jede nelegálně po chodníku či v tramvajovém pruhu. Hlavně v úseku Anděl-Kavalírka je to do očí bijící.

Jenda 10. 2. 2023, 13:03
9
3

Tomas: „Přestaňte se upírat na tu magistrálu jako na svatý grál cyklistiky v Praze. Je to naprosto marginální problém.“

Není to marginální problém, je to dopravně naprosto nejžádanější směr a spojnice v Praze (sečtěte si počet lidí co tam denně projede autem a metrem -- myslím že nenajdete v Praze spoj s vyšší popularitou, a to i násobně), na kole je to navíc zesílené tím že možné objízdné trasy mají nevhodné stoupání/ztracené spády/jsou delší, což vadí víc než motorovou dopravou.

Ale abychom byli konstruktivní: jak byste jel z Argentinské na Pankrác a naopak? Já když jsem nejezdil po magistrále, tak dolu: Na Pankráci, Nuselák, Ke Karlovu, Štěpánská, Václavák (nejde legálně překonat bez podstatného objetí), Na Příkopě, Revoluční, Štefánikův most, Nábřeží Kpt. Jaroše

Nahoru: Hlávkův most, Těšnov, Na Florenci, Havlíčkova, Hybernská, Opletalova, a dál nelze pokračovat.

(samozřejmě existuje verze podél Vltavy - dlouhá, semafory, provoz, chodci, úzký prostor podél kolejí)

Zdenek X 10. 2. 2023, 13:32
5
6

Jenda: kdybych mel ten luxus, ze pocatek i cil me cesty do prace byl u metra (Pankrac, Argentinska), na kolo bych se vykaslal, jel metrem, a mel konecne moznost cist si po ceste do prace knizku.

Jenda 10. 2. 2023, 22:19
2
5

Jinými slovy byste vyměnil 25 minut na kole za 25 minut (1 km na každé straně) pěšky + jízdu metrem, a to jsme ani nemuseli otevřít tu krabičku červů co za další problémy cestování metrem skýtá (nejedu jenom tuhle konkrétní cestu ale občas i někam jinam; omezení věcí které smíte přepravovat; nejezdí v noci; podpora DPP-mafie; blízké potkávání spousty cizích lidí při pandemii; atd.)

Btw. chodit na cyklistický web a říkat lidem že mají jezdit metrem považuji za neslušné. Chodíte taky třeba na web sběratelů známek nebo veganů a říkáte jim že nemají sbírat známky / mají jíst maso?

pekas 14. 2. 2023, 07:28

Praha 14/Praha 20: Probíhá rekonstrukce železnice od Lysé. Bude možné most přes okruh mezi Počernicemi a Černým Mostem přejet na kole / přejít pěšky?

pekas 14. 2. 2023, 07:31

Všichni: Potvrdit, že budou dodržovat závazek na zohlednění cyklo v každé stavbě, včetně tlaku na TSK, aby dělala totéž.

Kuba 14. 2. 2023, 11:04

Pekas: s timto zavazkem nebyva problem nedodrzovani. Spris to bohuzel casto konci alibistickymi cyklopruhy pouzitelnymi jen pro maly zlomek populace. A to i tam, kde by se v pohode veslo o nekolik radu lepsi reseni. Ale zavazek je formalne splnen, fajfka v checklistu je.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat Co chystají MČ 2023