Co chystají městské části: Praha 19 – Vladimír Olmr

Publikováno: 11. listopadu. 2023, 4 min. čtení
Aktualizováno: 20. listopadu. 2023
Publikováno: 11. listopadu. 2023, 4 min. čtení
Aktualizováno: 20. listopadu. 2023

Od komunálních voleb uběhl již téměř rok a my se ptáme pražských radních pro dopravu Prahy 1 až Prahy 22. Jaké jsou jejich plány s cyklistickou dopravou? Pokračujeme s městskou částí Praha 19, která má 7 tisíc obyvatel a zahrnuje Kbely. Na naše písemné dotazy odpovídá místostarosta Vladimír Olmr ze sdružení Kbely náš domov.

Kbely patří v oblasti cyklodopravy mezi ty nejpokrokovější v hlavním městě. Jak se to podařilo?

První koncepční dokument jsme zpracovali už v roce 2005. Připravili jsme jednoduchou síť cyklotras podle přání místních a zprovoznili ji. Bylo to hlavně směrové značení. Pak jsme pracovali na dalších vylepšeních a postupně budujeme samostatné stezky. Nejdůležitější byla stezka podél Mladoboleslavské ulice, která celou síť propojila s Prahou. Snažíme se, aby do každé okolní městské části vedla propojka mimo silnice. Není to tak těžké, protože jsou to vlastně existující cesty, které kdysi rozorali družstevníci.

Plánujete v nadcházejících letech ve Vaší městské části výstavbu nové cyklostezky?

Naším hlavním projektem je stezka pro chodce a cyklisty Via Sancta (A267), která propojuje centrum Kbel, novou zástavbu a metro Letňany na jedné straně, na druhé straně vede přes Vinoř do Staré Boleslavi. Pak je to stezka A44 podél železniční trati z Čakovic na Černý Most.

Jaký je Váš postup v zavádění cykloobousměrek, které mají Kbely téměř plošně?

Snažíme se zřizovat cykloobousměrky všude, kde je to bezpečné. To se týká skoro všech vedlejších ulic. Ruku v ruce s tím jde odstraňování zbytečného dopravního značení. Když víme, že se nezvýší množství projíždějících aut, necháváme jezdit v obou směrech i auta. Důležité je mluvit přitom s obyvateli dotčené ulice.

Je v plánu v ulicích doplňovat stojany na kola?

Stojany máme snad na všech důležitých místech díky spolupráci s TSK. Když se někdo ozve, že chce stojan doplnit, dáme ho tam.
Chtěli bychom i kolárny. Ty ale řeší město, takže čekáme, až přijde řada na první kolárnu u školy.

Jak v Kbelích funguje sdílení kol?

Bikesharing už máme. Zahuštění sítě brání nízký počet kol v ulicích. Lidé navíc mají ve Kbelích všechno celkem blízko, takže hodně chodí pěšky. I na stezkách pro chodce a cyklisty najdete víc chodců než cyklistů.

Jak jinak hodláte zlepšovat na vaší městské části podmínky pro jízdu na kole?

Ve Kbelích zase tolik cyklisty neřešíme, každý jezdí čím mu to vyhovuje.

Která stavba či změna v aktuálním volebním období nejvíc pozitivně ovlivní pěší a cyklistickou dopravu ve vaší městské části?

Určitě Via Sancta, kde obnovujeme i historické kapličky. Ale všechno záleží na penězích. Dlouhá léta pro město tuhle trasu projednáváme a stavíme, tak doufáme, že pošle peníze na její dokončení. Z hlediska životního prostředí Krajinný park Havraňák a celá nová cestní síť, která propojí severní část Kbel se školou a sportovní halou.

Jaké zahraniční město je pro Vás v oblasti dopravy inspirací?

Při zahraničních cestách si všímáme různých dopravních „vychytávek“ a posíláme si je jako inspiraci.

Pohybujete se někdy městem na kole? Proč ano, proč ne?

Hlavně rekreačně. Do Prahy jezdím nejradši vlakem.

Sledujete náš magazín?

Jednou za čas se ke mně dostane zpráva, která se týká i Kbel.

Děkujeme za rozhovor.

Články týkající se Prahy 19 najdete na Městem na kole zde. Rozhovor ze začátku minulého volebního období (2018–2022) zde.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Tomáš Ulrych 11. 11. 2023, 09:36

Stezka A44 podél železniční trati se moc nedaří. Úprava zejména mezi Mladoboleslavskou a letištěm velmi rychle zarůstá. Na opačnou stranu k vlakové zastávce byla pouze mírně rozšířena panelová cesta, ale i ta velmi rychle zarostla.
Obávám se, aby podobně straně nedopadla i stezka podél Mladoboleslavské od Pralesa na Vinoř, u niž doufám, že bude brzy vyasfaltovaná.
Problémem Kbel je však spojení do centra, ovšem mimo oblast hranic Prahy 19. Za posledních 5 let se velmi změnilo, když bylo dokončeno propojení podél Mladoboleslavské mezi Hůlkovou a památníkem rozhlasu. Ale dále je to tragédie zejména v místech mimoúrovňové křižovatky Kbelské a Mladoboleslavské. Je zde několik přechodů, avšak s velmi vysokými obrubníky, na koloběžce těžko překonatelnými. Profil křižovatky je velmi nepřehledný i pro auta. O cestě v dolní částí Kbelské pod křižovatkou s Novopackou a velmi úzkým chodníkem a několika přejezdy obrubníků raději ani nemluvit...

Majka 11. 11. 2023, 19:22
2
1

Souhlasím s Tomášem, ty přechody s vysokými obrubníky na značených trasách jsou hrozné zlo. Značenou cyklostezku v ideálním případě využije i vozíčkář nebo cyklista s dítětem v sedačce či s nákladním kolem - ale přetlačit bezpečně po přechodu a dostat se ze silnice je na takových místech naprosté a nečekané peklo. Tuším, že se mi to stalo na křižovatce Kbelské s Čakovickou, jestli si to dobře pamatuji - bylo třeba změnit trasu, protože s mým dopravním prostředkem se nedalo dostat bez pomoci někoho dalšího na legalizovaný chodník právě kvůli obrubníkům.

Jinak je ale v Praze 9 spousta super míst a spojení, například stezka kolem Rokytky atd., což cením.

MartinP 12. 11. 2023, 00:02
6
2

"Ve Kbelích zase tolik cyklisty neřešíme, každý jezdí čím mu to vyhovuje."

Tak to je opravdu luxusní pasivně agresivní odpověď na otázku, co se chystá nového pro cyklo od novináře pracujícího pro zpravodaj o městské cyklistice.

Mimochodem, už jsme měli někdy tu čest vidět starostu Kbel? To je slušný kolotočář, neuvěřitelně hrubý a neslušný člověk. Vůbec nerozumím tomu, jak může někde v Praze někdo takový vládnout už 20 let.

Martin P. 12. 11. 2023, 08:56
1
1

MartinP: "Tak to je opravdu luxusní pasivně agresivní odpověď na otázku, co se chystá nového pro cyklo od novináře pracujícího pro zpravodaj o městské cyklistice."

Tomuhle vyjádření úplně nerozumím. Buďto je to nepřesná formulace nebo nedorozumění. Odpovídá místostarosta, nikoli novinář, čili minimálně ta předložka "od" mi tam nesedí.

Nechtělo se mi kdysi podepisovat plným jménem a poté, co jsem zjistil, že moje křestní jméno používá i někdo jiný, jsem ho doplnil o iniciálu příjmení, aby se to nepletlo, ale vidím, že nic netrvá věčně.

MartinP 12. 11. 2023, 09:06
1
1

To je mi všechno velmi líto. Jak to, že se jmenujeme stejně, tak samozřejmě i to, že vás vykolejí drobná chybka a celé sdělení se pro vás stane nesrozumitelným. Bohužel, nepomůžu vám ani s jedním.

Ondra 12. 11. 2023, 09:31

Chvilku jsem přemýšlel, proč tu Martin diskutuje sám se sebou. Mystery solved :-)

Radek 12. 11. 2023, 11:15

Čakovice a Kbely investují do cyklodopravy (díky dotacím) asi nejvíc v celé Praze. Je fajn, že cyklisté tam nejsou prostředkem kulturních válek.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat : Co chystají MČ 2023