Moderní nová škola má kapacitu zhruba 500 žáků, disponuje prvním i druhým stupněm a velkou sportovní halou. Projekt neopomenul infrastrukturu pro udržitelnou mobilitu, před školou byla zachována a vylepšena stezka pro pěší a cyklisty podél ulice K Hrnčířům. Bezpečný přístup k novým zastávkám MHD zajišťuje široký zvýšený přechod.
Žáci, kteří přijedou do školy na kole, navíc své kolo mohou zaparkovat v zastřešené kolárně napravo od hlavního vchodu. Parkoviště kol či koloběžek má kapacitu 32 kol. Starostka Šeberova Petra Venturová (Pro lepší obec a STAN) pro Městem na kole uvedla, že prostor je monitorován kamerami, které jsou již namontované a viditelné. Doplnila, že městská část dále plánuje rozšíření klecových přístřešků pro kola. Ty budou děti moct otevírat na vlastní čipy, nyní otevřený přístřešek bude bude sloužit například pro rodiče, kteří doprovodí děti do školy a dále budou chtít pokračovat MHD.
Jak je to s napojením základní školy na síť cyklostezek? Na síť bezmotorové infrastruktury napojuje školu stezka podél ulice K Hrnčířům. Ta zde vedla již více než 10 let, nyní byl částečně vylepšen její povrch, na křížení s novými vjezdy do školy získala sdružené přechodopřejezdy.
Háček spočívá v tom, že ani na jednom konci stezky podél ulice K Hrnčířím nedochází k důstojnému a bezpečnému napojení na obec. Severně od školy, směrem k Šeberovu, končí stezka po 100 metrech. Zde by lidé na kole správně měli pokračovat ve vozovce, mezi ulicí a rybníčkem Jordánek zde totiž vede už jen úzký asfaltový chodníček, na kterém jízda na kole legální není.
Starostka Petra Venturová jako důvod nenávaznosti stezky u rybníčku Jordánek uvedla majetkoprávní vztahy: „V současné době je hráz rybníka Jordánek v soukromém vlastnictví a vzhledem k nařízením, jak má vypadat oficiální stezka pro pěší a cyklisty je prakticky nemožné po hrázi rybníka vést oficiální cyklostezku.“ Na možnost zavést zde pouze chodník s možností legální jízdy na kole reagovala následovně: „Dopravní značení a jeho případné doplnění budeme konzultovat s oddělením silničně správního úřadu, odboru dopravy Prahy 11 a státní policií ČR.“
Úřad Prahy 11 připomínku na legalizaci odmítl s tím, že ji při současných šířkových poměrech nemůže vypořádat. V roce 2022 doplnil, že cyklodoprava bude v budoucnu v městské části řešena komplexně i s návazností na okolní čtvrti.
Na straně Hrnčíř stezka na obec taktéž nenavazuje. Jako bezpečnou variantu doporučuje starostka použít mlatovou stezku podél stavebního areálu u Hrnčířských luk, na kterou se lidé dostanou po přechodu přes ulici K Hrnčířům. Po konci stezky je třeba překonat ulici K Labeškám a dále pokračovat po ulicích či pěšinách podél hlavní komunikace. Delší variantou je použití stezky směrem na Rozkoš, a poté se kousek vrát po stezce do Hrnčíř „zezadu“.
„Případně někteří volí cestu v dopravním provozu po hlavní komunikaci,“ doplňuje starostka. Po komunikaci K Hrnčířům dle sčítání dopravy v roce 2023 projede až 6000 vozidel denně.
Starostka Petra Venturová na závěr uvedla, že v budoucnu se problém může vyřešit již připravovaným projektem přístavby základní školy a doplnění školy střední. Ty budou na Šeberov napojeny zadní ulicí K Rozkoši a žáci se tak ke škole dostanou na kole pěšky či na kole zcela mimo hlavní komunikaci.
Sečteno podtrženo, nová základní škola mezi Šeberovem a Hrnčíři na tom s možnostmi dojíždění na kole není nejhůře. Novostavba zahrnuje zastřešený přístřešek pro kola, chystají se uzamykatelné kóje. Ke škole vede důstojná cyklostezka oddělená od automobilového provozu, jejíž využití se nemusí bát děti ani dospělí. Zásadním nedostatkem jsou návaznosti: školáci se po ránu buď musí vydat do hustého a nebezpečného provozu ulice K Hrnčířům, nebo již od dětství jízdou po chodníku porušovat pravidla provozu. Je pozitivní, že obec si je těchto nedostatků vědoma a v budoucnu je chce řešit.
Srovnání novostavby ZŠ Šeberov s loni otevřenou ZŠ Elektra v Praze 9 každopádně působí jako nebe a dudy. Zásadní je zajistit, aby děti měly možnost se do školy vydat „po vlastních“, ať už pěšky, na koloběžce či na kole. Děti, rodiče i učitelé tím získají samostatnost, potřebný pravidelný pohyb, ale také se vyhnou dopravním kolonám, ve kterých mnohdy stojí i MHD. Přirozený pohyb „zabudovaný“ do každodenního fungování podporuje zdraví mladé generace, která se stále častěji potýká s obezitou a dalšími zdravotními problémy spojenými s nedostatkem pohybu. Investice do bezpečné cyklistické i pěší infrastruktury se společnosti zkrátka vyplácí.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
komentář