Sdílená kola v Olomouci končí. Společnost Nextbike, která zde dosud zajišťovala bikesharing, oznámila, že ze zdejších ulic všechna kola na konci listopadu stáhne. Radnice Olomouce totiž již nějakou dobu nedotuje prvních 15 minut jízdy zdarma, Nextbike se tak přesune do měst s větší poptávkou.
Nextbike začal působit v Olomouci v roce 2020, tedy rok po vstupu na český trh. Ve městě, které má přibližně 102 tisíc obyvatel, se za čtyři roky provozu registrovalo přes 16,5 tisíce uživatelů, kteří uskutečnili celkem 314 tisíc výpůjček a najeli přibližně 562 tisíc kilometrů. Průměrná výpůjčka trvala 14 minut a nejfrekventovanějšími stanovišti byla OC Šantovka, krajský úřad nebo koleje Generála Svobody.
Rozhodnutí přišlo poté, co radnice asi dva roky výpůjčky kol nepodporuje bezplatnými jízdami. Podle společnosti Nextbike Česko je pro udržitelný provoz důležité, aby města aktivně podporovala sdílenou mobilitu, což se projevuje právě například dotovanými jízdami. Společnost se nyní hodlá soustředit na města, kde je tato podpora zachována.
„V Olomouci jsme sdílená kola pod značkou nextbike představili v roce 2020. V tomto městě totiž máme centrálu, ze které řídíme provoz ve všech městech, ve kterých v Česku působíme. Po celou dobu provozu vedeme se zástupci radnice jednání a snažíme se konstruktivně přispívat k rozvoji mikromobility ve městě. V průběhu letošního roku město opět zvažovalo možnosti podpory v podobě 15 minutových jízd zdarma na sdílených kolech pro své občany a návštěvníky. Nakonec se však zástupci vedení města rozhodli finanční podporu směřovat na jiné klíčové projekty, což naprosto respektujeme,“ vysvětlil Lukáš Luňák, CEO nextbike Czech Republic.
Místní obyvatelé sdílená kola přijali jako součást běžné dopravy a rychle si na možnost využít sdílená kola zvykli. Olomoucká radnice nyní zvažuje, jak vzniklou situaci řešit. Mezi návrhy je například možnost nabídnout sdílená kola ve spolupráci s městským dopravním podnikem. Další možností je otevřít prostor novému poskytovateli, například společnosti Rekola, která v Olomouci působila mezi lety 2014 až 2023.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
tik 9. 11. 2024, 12:04
3
16
A takhle cyklo vypada, kdyz se prestane dotovat.
Tomek 9. 11. 2024, 13:34
17
3
@tik Chtěl bych vidět, jak by vypadala VHD a zejména IAD, kdyby se přestala dotovat.
Pro ty co by chtěli začít něco blábolit o IAD viz např. https://medium.com/radical-urbanist/cars-gets-billions-in-hidden-subsidies-b3bf9e6bfafc
Ne, ty parkovací místa, silnice a dálnice fakt nejsou z poplatků a spotřební daně z benzinu. Nemluvě o negativních externalitách, tj. dalších skrytých společenských výdajích.
Tik 10. 11. 2024, 00:26
1
11
@tomek
Ja: kola bez dotaci
Tomek: Ale iad (nasleduji dva odstace o iad).
Aso jo, no.
Zdenek X 10. 11. 2024, 11:12
3
Olomoucky denik uvadi, ze rada mesta o zruseni podpory rozhodla ve shode s nazorem komise pro dopravu, ba dokonce s nazorem pracovni skupiny pro cyklodopravu. 3 miliony, ktere Nextbike pozadoval, mi pripadaji jako drobne, ale v rade nesedim a rozpocet neznam. Zruseni asi nejakou vlnu odporu nevyvolalo (resp. se za cele 2 roky nepodarilo vytvorit vetsi tlak, aby se jiz drive zrusena financni podpora vratila), 30 korun se lidem platit nechce, NextBike nevydelava, neprobehla otevrena soutez o provozovatele, asi to nemohlo dopadnout jinak. Docela by me zajimalo, jestli skutecne muze provoz kol delat dopravni podnik levneji pri podobne kvalite jako NextBike. Na prvni dobrou bych rekl, ze ne a je lepsi to vysoutezit (tj. asi pouze NextBike nebo Rekola), ale je fakt, ze DP zvlada vyrazne narocnejsi provoz a treba to skutecne zvladnou.
Roman Cortes 11. 11. 2024, 21:49
4
...jděte s kolams i kolobrndama do kelu...
Jenom to zavazí a viděl jsem člověka se slepeckou holí upadnout. Kecy v kleci s tunama CO2 (jak melou např v Prostějově), je to přesně naopak. Kdo jezdil autem, jezdí dál - kdo chodil pěšky tak ( někdy a ne všeci) půjčují ty kola. A ty se musí nabíjet, spotřebují el. proud...je to kako s elektroautama = nesmysl a business pro někoho.
A když nevydělají, nemají dotace tak končí.
Dobře tak. Kéž by už žadna takova firma zde nepůsobila.
Hurá
jkjk 11. 11. 2024, 23:24
2
1
Celkový rozpočet Olomouce je 4,67 mld. Kč. Dopravnímu podniku šlo 439 mil. Kč, provoz podzemního parkoviště stál 6,8 mil. Kč.
Zdenek X 12. 11. 2024, 11:26
2
1
@jkjk: 439 mil. je castka v rozpoctu Olomouce na rok 2024, ve vyrocni zprave DP (za 2023) je castka o cca 20% nizsi (bud DPH a nebo je to tim, ze rozpocet mesta udava, ze nejake castky naopak od DP dostane, o to je mozna hodnota ve vyrocni zprave DP nizsi). Celkova vyse rozpoctu DP (vcetne penez od zakazniku) je cca 557 mil Kc. Pri 56 milionech prepravenych osob to vychazi na 10 Kc/jizda. Budeme-li vychazet z rozpoctu na r.2024, mesto dotuje jednu jizdu cca 8 korunami. Budeme-li vychazet v vyrocni zpravy DP, je podpora mesta na jednu jizdu cca 7 korun. Jestlize vyjdu z tohoto clanku, 314 tis. jizd na kole za 3 roky, tj. cca 100 tis. / rok (560x nizsi dopravni vykon v porovnani s MHD), podle Olomouckeho deniku Nextbike pozadoval 3 miliony (asi na rok, protoze stejny clanek uvadi, ze by si mesto predstavovalo podporu cca 1.5 mil/rok), vychazi, ze pozadovana podpora byla cca 30 kc/jizda na kole.
Samozrejme netusim, kdo plati udrzbu zastavek, silnic (a jaky podil by pripadal na MHD), to je skutecne vesteni z kristalove koule, muze vyjit cokoli, jednim takovym "cokoliv" vysledkem je i clanek, ktery v komentari vyse odkazuje Tomek. Nakonec neni dulezite, kolik co stoji, ale co lide chteji a prosadi. Jak rikam, jsou to drobne, ale mozna disproporce mezi kolem a MHD(DP) je tak propastna (jak v absolutnim vykonu, tak v cene za jizdu), ze to radni nezkousli.
komentář