Čtyři kilometry nových cykloobousměrek v horní Libni: Nenápadné, ale zásadní zlepšení

Publikováno: 09. prosince. 2024, 3 min. čtení
Úvodní foto: V. Kadeřábek
Publikováno: 09. prosince. 2024, 3 min. čtení
Úvodní foto: V. Kadeřábek

V Praze 8 vzniklo 20 nových cykloobousměrných úseků, které celkem tvoří čtyřkilometrovou síť zlepšující prostupnost pro cyklistickou dopravu v horní Libni, v okolí Zenklovy ulice. Opatření vznikla v rámci rozšiřování parkovacích zón a zavádění zón 30 – nikoliv primárně kvůli prostupnosti pro cyklistickou dopravu. Přesto výrazně pomohla lidem na kolech, a to bez velkých investic.

Magistrát hlavního města Prahy spolu s Prahou 8 při zavádění zón 30 a rozšiřování parkovacích zón zahrnuli také opatření pro zlepšení prostupnosti rezidenčních ulic. Výsledkem je 20 nových úseků cykloobousměrek, které umožňují lidem snadněji projíždět na kole čtvrtí, a vyhnout se rušným hlavním silnicím.

Historicky byly rezidenční ulice v Česku zjednosměrňovány především kvůli automobilové dopravě, zejména kvůli potřebě rozšířit parkování. Tím se často zbytečně omezovala cyklistická doprava, která je mnohem prostorově úspornější a ekologičtější. Zjednosměrňování vedlo i pro kola k vynuceným objížďkám po hlavních tazích, což znamenalo delší a méně bezpečné trasy.

Bez velkých investic, přesto zásadní dopad

Změna v Libni ukazuje, že i běžná opatření, jako jsou zóny 30, mohou při promyšleném plánování zlepšit podmínky pro cyklodopravu. Podle evropských standardů i českých norem by při úpravách tohoto typu měla být vždy prioritizována prostupnost pro pěší a cyklistickou dopravu. Praha tak dohání zpoždění oproti jiným evropským městům, kde jsou plošné cykloobousměrky zcela běžnou praxí. Ostatně i v Praze již od roku 2012 fungují plošně v Karlíně. Dále pak například v Petrovicích, a od letoška v Holešovicích. Plánují se na Smíchově, Letné či na Barrandově.

Realizace je tak příkladem, jak lze cyklistickou dopravu podpořit efektivně a bez velkých finančních nákladů. Cykloobousměrky umožňují lidem na kolech projíždět ulicemi v obou směrech a významně zkracují cesty, aniž by to znamenalo náročné stavební zásahy. Zároveň umožňují snazší pohyb městem mimo hlavní dopravní tahy.

V rámci současných úprav došlo také k legalizace 160 metrů chodníku podél Davídkovy ulici mezi silnicí Liberecká a tramvajovou zastávkou Bulovka. Lidé se tak na kole vyhnou protisměrnému úseku, který doposud znesnadňoval příjezd z Davídkovy do Libně.

Budoucnost pro cyklodopravu v Praze

Těchto 20 úseků a celkem 4 kilometry cykloobousměrek naznačují, že by se magistrát mohl do budoucna více zaměřit na systematické zlepšování podmínek pro cyklodopravu v rámci podobných úprav. Zlepšování prostupnosti pro pěší a cyklistickou dopravu během běžných změn, jako je zavádění zón 30, by se mohlo stát standardem.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018, od roku 2025 šéfredaktor.

Komentáře k článku

Kuba 9. 12. 2024, 11:36
20
2

Hurá, konečně. Tohle je naprostej základ a je strašná ostuda Prahy i většiny městských částí, že to jde tak pomalu. S minimálními náklady a omezeními pro ostatní účastníky provozu tahle minimální úprava udělá strašně moc. Bez ní můžou ve městě na kolo používat fakt jen ti, kdo se nebojí jezdit v provozu na těch hlavních tazích. A taky je bez ní zbytečně hodně omezený používání kola na kratší, pestřejší cesty, než jen dálkový dojíždění do práce/školy a zpět.

Dalibor 9. 12. 2024, 12:18
7
7

Jezdím pravidelně ulicí Františka Kadlece a ten horní úsek vždycky vedu kolo po chodníku. Myslím, že ani po legalizaci se tam do protisměru neodvážím - do kopce, úzkým kaňonem mezi dvěma řadami aut, nepřehledné vyústění na rušnou ulici. Obecně jsem pro cykloobousměrky, ale tady vzniklo pár úseků, které jsou poněkud o ústa. A to třeba cyklopruhem v Argentinské nebo Povltavské jezdím celkem v klidu.

Karel 10. 12. 2024, 06:58
3
8

Souhlasím s Daliborem, když už sem musím, tak tady jezdím raději po směru jednosměrky nebo po chodníku, kde nikoho nepotkávám. Pro nevyježděné nebo děti toto není ani náhodou. Když už Praha 8 chce udělat něco pro cyklo, mohli by věnovat pozornost raději křižovatce Povltavská x Bulovka, kde je to jak ruská ruleta, ideálně semafor.

Petr Pomykáček 10. 12. 2024, 13:18
2
7

Musím souhlasit s Daliborem, i když se musím přiznat, že jsem se nejprve zaradoval,ale když mě v ulicí Fr. Kadlece dvakrat zatlačilo auto mezi parkující vozidla vrátil jsem se postupně zpět na chodník. Myšlenka to byla asi dobrá, ale bohužel zařadí se mezi ty úlety cyklopruhu vedoucích od nikud nikam. Možná to chtělo nějakou osvětu v podobě cedulí, které řidiče upozornění že tady jezdí cyklisté v obou směrech.

Kuba 10. 12. 2024, 22:02
10
1

Petr Pomykáček, Dalibor, Karel: To, že se v úzkých jednosměrkách obousměrných pro lidi na kolech občas musí uhnout mezi zaparkovaná auta pro vyhnutí se nevnímám jako problém, ale jako vlastnost. Furt radši v takové úzké ulici to auto potkám jet proti mě, zpomalíme a vyhnem se, než aby mi netrpělivě najíždělo na zadek.
Možná zkuste podnět na radnici, aby k té cykloobousměrce přidala i legalizaci chodníku, to není nic, co by se vylučovalo. Ale obecně ať jsou cykloobousměrky raději všude, i tam, kde třeba nebudou použitelné pro každého, aspoň si na ně řidiči aut zvyknou, budou počítat s tím, že z ní může někdo vyjet, atd.

Jinak řidiči na to jsou upozorněni dodatkovou tabulkou na obou koncích, občas je to ještě zdůrazněno piktogramem. Naštěstí už jsou ty tam doby, kdy se to v Karlíně jako první zkoušelo a bylo to vyznačeno úplně nesmyslně tak, že řidič auta, který najel do jednosměrky "po směru" neměl žádnou informaci, že je to jednosměrka, a mohl se klidně uprostřed otočit a jet v protisměru zpátky. Z té zakázané strany pak byl myslím zákaz vjezdu motorových vozidel, což bylo také zavádějící (zaprvé v ulici bylo většinou spousta parkujících aut, při pohledu z této strany za zákazem, a za druhé nebyla informace, že do ulice se smí, ale z druhé strany...

Karel 11. 12. 2024, 13:45
1
2

@ Kuba - cykloobousměrky jsou v zásadě fajn, ale ne všude - podívej se například hned na tu úvodní fotografii - prudký kopec po kostkách, po obou stranách zaparkovaná auta, proti tobě auta z vrchu která tady rozhodně cyklistu proti čekat nebudou , protože každý příčetný člověk raději zvolí vedlejší chodník s asfaltem, kde má lepší rozhled, , povrch, nikdo po něm nechodí a auto ho nemůže srazit. Jako příklad uvedu ostatní cyklo opatření kolem - cyklopruh Prosecká nahoru je OK, pokud jedu na silničním kole tak využívám. Cyklopruh Zenklova - jel jsem pouze jednou a nikdy více. Ostatně také podle využití ostatními cyklisty (viděl jsem tam za celou dobu co tam jezdím dva) se toto řešení na tomto místě uplně nepovedlo ....

David 11. 12. 2024, 15:53

Karel: Úvodní fotka je Konšelské náměstí. Jako alternativa je pro tenhle směr jen Zenklova/Vosmíkových, nebo Korábské schody. Souhlasím s tím, že co se kola týče, není Praha 8 pro sraby. Tyhle nové CKO zde dávají alespoň jednu legální možnost mimo sběrné komunikace a jejího křižování tam a zpátky. Ne, není to cyklistický ideál. Ale je to trochu víc, než nic.

Vojta 11. 12. 2024, 17:14

Už jsem tudy po zobousměrnění několikrát jel a žádný problém zde neregistruji, prostě někdy uhne auto, někdy já. Navíc nikdo není nucen cykloobousměrku využít, když nechce, mně osobně to přijde daleko lepší než jet po Zenklově. Samozřejmě v nepřehledných křižovatkách je nutné si dávat pozor a přemýšlet i za ostatní, ostatně jako všude jinde.
Ježdění po chodníku podle mě není šťastné řešení, už jenom kvůli tomu, že pak bude mít motoristická část společnosti argumenty, proč podobné legalizace nedělat ("stejně si ti cyklisté jezdí, kudy chtějí").

Karel 12. 12. 2024, 11:21
1
3

Všichni, kdo to tam známe, se předpokládám shodneme na tom, že toto místo rozhodně k cyklistice neláká a příjemný pocit ani komfort při průjezdu nenabízí. Můj názor je ten, že než legalizovat takovouhle úzkou, nepříjemnou ulici s velkým provozem, tak raději zlegalizovat široký bezpečný chodník vedle s minimálním provozem chodců.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Podzimní cyklokomise
Praha,

Podzimní cyklokomise

05. ledna. 2025, 23min. čtení