Karlín získává zpět zrušené cykloobousměrky

Publikováno: 09. srpna. 2022, 6 min. čtení
Aktualizováno: 16. dubna. 2023
Úvodní foto: Jiří Motýl
Publikováno: 09. srpna. 2022, 6 min. čtení
Aktualizováno: 16. dubna. 2023
Úvodní foto: Jiří Motýl

Pražská čtvrť Karlín v osmé městské části získává zpět dříve zrušené cykloobousměrky. Právě v těchto dnech dochází k realizaci příslušného dopravního značení. Po šesti letech je tak završena kauza, která započala na jaře 2016 a která si vyžádala šest soudních rozsudků.

Historický exkurz

Na jaře roku 2016 se silniční správní úřad Prahy 8 rozhodl v rámci zavádění zón placeného stání zároveň revidovat karlínskou zónu tempo 30 km/h, která zde fungovala od roku 2012, a jejíž součástí byla i v době svého vzniku v Česku jedinečná síť plošných cykloobousměrek.

Silniční správní úřad jednak chtěl nahradit tzv. „falešné cyklobousměrky“ (vyznačené značkou zákazu vjezdu motorových vozidel z jedné strany ulice) cykloobousměrkami vyznačenými klasicky (značka jednosměrky s dodatkovou tabulkou povolující vjezd cyklistů v protisměru). Zároveň s tím bylo ale navrženo menší část cykloobousměrek zrušit a ve zbylých úsecích nahradit piktogramové koridory vyhrazenými protisměrnými cyklopruhy.

Cílem Prahy 8 bylo sjednotit značení v Karlíně se zbytkem zón placeného stání v Praze. V tomto směru se vyjadřovali i zástupci Policie ČR.

„V případě Karlína dospěly některé subjekty podílející se na řešení dopravní situace v této oblasti k názoru, že dopravní režim stanovený v roce 2014, který preferoval pohyb cyklistů a byl negativně přijat od ostatních účastníků silničního provozu, nerozšiřovat do dalších oblastí a v rámci zóny placeného stání ho přepracovat a sjednotit s ostatními dopravními režimy používanými v oblastech zón placeného stání.“
Policie ČR, Č.j.: KRPA-162434-7/ČJ-2016-0000DŽ

Především návrh na rušení části cykloobousměrek a návrh na vyznačení protisměrných cyklopruhů v případě těch zbylých vyvolal odpor širší řady aktérů. Mezi nimi byl například spolek AutoMat (MNK je nezávislý projekt spolku, pozn. red.), část politické reprezentace Prahy 8 nebo reprezentanti pražského magistrátu, mimo jiné tehdejší náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Spor byl částečně vnímán jako principiální. Kritici rušení cykloobousměrek tvrdili, že jde o krok zpět, kdy místo obecné plošné cyklistické prostupnosti (s několika odůvodněnými výjimkami) se úřad Prahy 8 vrací k systému hodnocení konkrétních ulic, zda v nich má a smí být cykloobousměrka vyznačena (navíc s podmínkou, že se do ulice musí vejít protisměrný cyklopruh).

I přes snahy o různé kompromisy bylo nakonec opatření obecné povahy (OOP) stanovující dopravní značení rušící cykloobousměrky napadeno spolkem AutoMat a místními občany u soudu. A to celkově šestkrát. Šestkrát Městský soud rozhodl v neprospěch úřadu Prahy 8, naposledy v létě 2021.

Soud se však nikdy nedostal k hodnocení samotných cykloobousměrek, tedy podstaty sporu, zda měl úřad právo je takto rušit. Soud OOP vždy zrušil na základě procesních pochybeních silničního správního úřadu Prahy 8.

Konec kauzy po šesti letech

Jak popisuje spolek AutoMat ve své tiskové zprávě, ke změně v přístupu došlo až po obměně vedení silničního správního úřadu Prahy 8. Následně so projektovou přípravu převzal magistrát a nad nově zpracovaným projektem se nakonec podařilo najít shodu, souhlas s ním vyjádřily všechny nezbytné orgány i Policie ČR.

V současnosti probíhá realizace dopravního značení na základě OOP z června 2022. To již žádný aktér soudně nenapadl. Nové OOP zachovává většinu původních cykloobousměrek. Jedinou výjimku tvoří ulice Malého, kde bude průjezd cyklistů řešen v souvislosti s úpravami okolí Negrelliho viaduktu.

Novinkou je cykloobousměrka ve východní části Pobřežní ulice podél Rohanského nábřeží a také na západním konci Pernerovy, která je zde od letoška jednosměrná. Vyznačení cykloobousměrek je klasické za pomoci dodatkových tabulek pod značením upravujícím jednosměrnost (tato změna byla v ulicích Karlína realizována z větší části již dříve), v ulicích budou na protisměrný průjezd cyklistů upozorňovat i cyklopiktogramy.

Nejvíce sporů v minulosti způsobovaly cykloobousměrky v užších ulicích kolem Lyčkova náměstí. V části ulic těsně přiléhajících k náměstí je zaveden obousměrný provoz pro veškerou dopravu, v režimu obytné zóny. V ulicích Petra Slezáka a Březinova nově vznikají výhybny ve formě parkovacích stání pro kola a motorky, ve kterých bude zajištěno vyhnutí se cyklisty s protijedoucím vozidlem. Součástí nového značení jsou i některé další změny, například krátký ochranný cyklopruh v ulici U Nádražní lávky. Kvůli cykloobousměrkám muselo být zrušeno přibližně pět parkovacích míst, tedy nijak vysoký počet (celý projekt zde).

Zdá se tak, že po dokončení současného značení dojde na definitivní konec za šest let trvající kauzou s šesti soudními rozsudky. Karlín zůstane pro cyklisty obousměrně plošně průjezdný.

Jak se chovat v cykloobousměrce?

Cykloobousměrky bývají bezpečnou infrastrukturou (více zde). Dokonce se uvádí, že jízda v cykloobousměrce je bezpečnější než jízda cyklisty a automobilu za sebou jedním směrem. Je to tím, že při vzájemném míjení se cyklista i řidič navzájem vidí a situaci tak kontrolují oba.

Vyhýbání v cyklobosuměrkách je stejné, jako při vyhýbání v užších obousměrných ulicích. Zpravidla uhýbá ten, pro kterého je to jednodušší, většinou to bývá spíše cyklista. Pokud je na Vaší straně ulice překážka, pak dáváte přednost protijedoucímu vozidlu jednoznačně vy. Pro vyhnutí mohou sloužit mezery mezi parkujícími auty, vjezdy do domů, nebo zkrátka lze zastavit těsně u kraje. Někde jsou zřízeny speciální výhybny vynecháním parkovacího místa. Ve většině případů pak ani není nutné zastavovat, stačí opatrná jízda, místa často bývá dostatek.

Doporučujeme v nově zřízených cykloobousměrkách jezdit opatrně. Zvláště na vjezdech a výjezdech z ulice je třeba zvýšená opatrnost, to bývají ta nejméně přehledná místa s největším rizikem střetu. Řidiči nemusí být na cykloobousměrný provoz v nových lokacích přivyklí, zpočátku je tak třeba zvýšená opatrnost, zda vás registrují a skutečně vám třeba dávají přednost zprava.

Dále je třeba zdůraznit, že standardem je jízda v provozu, zvláště v podobných zklidněných zónách jako je Karlín. Lidé by neměli na kolech jezdit po chodníku. Piktokoridory se symboly cyklisty pak naznačují ideální průjezd ulicí tak, abyste byli s protijedoucími vozidly navzájem dobře viditelní. Při míjení je ale třeba patřičně změnit trasu a protijedoucímu vozidlu vytvořit prostor pro pohodlné a ohleduplné vzájemné vyhnutí se: piktokoridor nezakládá jakýkoliv nárok na pohyb přesně v trase piktokoridoru.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

tik 9. 8. 2022, 23:23
1
19

imho to uz soud prestalo bavit. Otravovat 6x s tim samym dokud nebude po vasem.
Asi soudu doslo, ze budete jecet furt a sest pokusu je lepsi, nez dvacet.
Takze gratulki.

kuba 10. 8. 2022, 06:55
16
3

To je skoro idealni vysledek. Cykloobousmerky by mely byt plosne vsude az na par opravdu vyjimecnych ulic. A to puvodni "usporny" znaceni na nekterych mistech v Karline byla fakt kravina, to je dobre, ze zmizi a nahradi ho poradny.

Jenda 10. 8. 2022, 22:15
12
1

tik: Já ten případ neznám, ale přijde mi, že se v článku píše něco jiného, než tvrdíte. „Otravovat 6x s tim samym dokud nebude po vasem.“ by bylo kdyby soud rozhodoval v jejich neprospěch, ale v článku se píše „Šestkrát Městský soud rozhodl v neprospěch úřadu Prahy 8“. Máte nějaké jiné informace?

zangief 11. 8. 2022, 15:40
5
1

Je úžasný jak to v tom sytym červenym podbarvení na úvodní fotce vypadá rázem uplně jinak než bez něj. Mělo by se používat mnohem častěji, i na ochranný cyklopruhy...

Tomáš 14. 8. 2022, 01:12
5
1

Já jsem ten, který se soudil, a opravdu to je tak, že soud nám dával za pravdu, až to přestalo bavit úřad Prahy 8, který buď měl zadání, nebo spíše byl na straně úředníků dosti zabedněný. On tedy pomohl magistrát, který to Praze 8 nakreslil - ta to totiž nedokázala.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat Karlín
Karlín: odpověď policie
Názory,

Karlín: odpověď policie

11. ledna. 2017, 1min. čtení