Obytné ulice pražské čtvrti Karlín na Praze 8 jsou od roku 2012 v režimu „zóny 30“. Toto strategické opatření dopravy v klidu přináší bezpečnější podmínky pro chodce a také lepší průjezdnost pro cyklisty. Omezení rychlosti na 30 km/h totiž dle české legislativy umožňuje plošné zřízení cykloobousměrek.
V roce 2016 městská část při zavádění modrých zón v Karlíně část cykloobousměrek (6) zrušila. Od této doby bylo pětkrát rozhodnutí úřadu Prahy 8 napadeno obyvateli Karlína se spolkem AutoMat jako bezdůvodné a soud pokaždé rozhodl ve prospěch cykloobousměrek – tedy tak, že návrh úřadu prohlásil za neplatný.
Pátý pokus zrušit cykloobousměrky
Ani v roce 2020, popáté od roku 2016 úředníci radnice Prahy 8 nebyli schopni řádně stanovit dopravní značení. Spolek AutoMat letos stanovení, kvůli jeho chaotickému rušení cykloobousměrek, opět soudně napadl. A soud mu dal znovu za pravdu.
Tento rok úředníci Prahy 8 stanovili dopravní značení jako dočasné, což jim umožnilo se vyhnout připomínkám ze strany veřejnosti. Dle rozsudku ale i dočasné opatření musí být dostatečně odůvodněno, což silniční správní úřad městské části opět nedokázal.
Jednou se to může stát každému, podruhé je to chyba, potřetí průšvih a na to, že se to stalo i počtvrté, už nemám komentář. Jako právník se chytám za hlavu,
uvedl zastupitel za opoziční uskupení Osmička žije a současně právník Tomáš Němeček.
Rozsudek zrušil i modré zóny
Přestože nám soudy opakovaně dávaly za pravdu, silniční správní úřad Prahy 8 tvrdošíjně pokračoval ve vydávání opatření, která cykloobousměrky bezdůvodně odstraňovala. To nakonec vedlo k rozhodnutí soudu, které zneplatnilo i modré zóny, což nebylo naším cílem. Kdyby silniční správní úřad účelově nespojil zavedení zón a rušení cykloobousměrek, tento problém by vůbec nenastal.
… okomentoval situaci za spolek AutoMat Vratislav Filler (zároveň člen redakce PNK, pozn. red.)
Co bude s Karlínem dál?
Problémovost vydat řádné stanování přiznala i radnice městské části. Modré zóny v Karlíně nebudou platit jen pět dní, poté totiž vejde v platnost nové dočasné opatření, které má tentokrát jasné odůvodnění: zabránit zmatku při parkování a hromadným žádostem o vrácení parkovného. Toto dočasné stanovení bude platit do 23. ledna 2021. Do této doby musí úřad dopravy Prahy 8 přijít s novým plánem.
Trvalé stanovení připravuje radnice od června 2020. AutoMat k němu kromě připomínek ohledně obsahu zaslal také námitku podjatosti, k rozhodnutí o tomto návrhu zatím nedošlo.
Cykloobousměrky vyhrávají soudní spory
Soudy o cykloobousměrky neprobíhají jen v hlavním městě. I v Brně soud zastavil v roce 2019 úřad při rušení cykloobousměrek v centru města. Spolek Brno na kole zde aktuálně chystá další žalobu na město, které opět rozhodlo o zrušení cykloobousměrky.
Důvodem těchto sporů bývá údajná „nebezpečnost“ cykloobousměrek. Tento argument byl mnohokrát vyvrácen studiemi a výzkumy a reálnými daty v zahraničí i v Česku – naposledy bezpečnost cykloobousměrek potvrdila čísla z Prahy.
Proč cykloobousměrky?
Cykloobousměrky jsou jedním z nejefektivnějších opatření cyklistické infrastruktury: jsou levné, dokáží zlepšit průjezdnost městem, umožní lidem na kole vyhnutí se hlavním tahům, zatraktivní cyklistiku a mohou vzniknout oproti cyklostezkám téměř ihned. V Česku toto opatření není časté i přes to, že jejich zřízení česká legislativa umožňuje ve velké části městských ulic. Jejich zřizování všude, kde to jde, požaduje i usnesení Rady hl. m. Prahy z roku 2016.
Pokud Vás zajímá více ke kauze rušení karlínských cykloobousměrek, přečtěte si článek Karlín: jak šel čas? O jejich fungování si přečtěte zde či zde. Detailnější fakta naleznete v našem factsheetu. Pozitivní tečkou může být malá pražská čtvrť, o které jste zřejmě neslyšeli a ve které to šlo – její ulice jsou plošně cykloobousměrné, příjemné pro chodce i řidiče – více čtěte zde. A nebo to, jak letos do Prahy přivezl cykloobousměrku francouzský štáb.
Brno na kole, z.s. 27. 11. 2020, 12:06
Žalobu na Opletalovu už nepřipravujeme, neboť naštěstí stačilo s ní pohrozit - město poté konečně uznalo naše námitky a vedoucí odboru dopravy (zatím návrh) stanovení cykloobousměrky podepsal osobně :-) Viz edesky.cz/d/4281187