Další soudní rozhodnutí ve prospěch cykloobousměrek v Karlíně

Publikováno: 25. listopadu. 2020, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021
Úvodní foto: Václav Kříž
Publikováno: 25. listopadu. 2020, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021
Úvodní foto: Václav Kříž

Obytné ulice pražské čtvrti Karlín na Praze 8 jsou od roku 2012 v režimu „zóny 30“. Toto strategické opatření dopravy v klidu přináší bezpečnější podmínky pro chodce a také lepší průjezdnost pro cyklisty. Omezení rychlosti na 30 km/h totiž dle české legislativy umožňuje plošné zřízení cykloobousměrek.

V roce 2016 městská část při zavádění modrých zón v Karlíně část cykloobousměrek (6) zrušila. Od této doby bylo pětkrát rozhodnutí úřadu Prahy 8 napadeno obyvateli Karlína se spolkem AutoMat jako bezdůvodné a soud pokaždé rozhodl ve prospěch cykloobousměrek – tedy tak, že návrh úřadu prohlásil za neplatný.

V roce 2016 bylo rozhodnuto o zrušení řady cykloobousměrek v Karlíně

Pátý pokus zrušit cykloobousměrky

Ani v roce 2020, popáté od roku 2016 úředníci radnice Prahy 8 nebyli schopni řádně stanovit dopravní značení. Spolek AutoMat letos stanovení, kvůli jeho chaotickému rušení cykloobousměrek, opět soudně napadl. A soud mu dal znovu za pravdu.

Jedna z karlínských cykloobousměrek

Tento rok úředníci Prahy 8 stanovili dopravní značení jako dočasné, což jim umožnilo se vyhnout připomínkám ze strany veřejnosti. Dle rozsudku ale i dočasné opatření musí být dostatečně odůvodněno, což silniční správní úřad městské části opět nedokázal.

Jednou se to může stát každému, podruhé je to chyba, potřetí průšvih a na to, že se to stalo i počtvrté, už nemám komentář. Jako právník se chytám za hlavu,

uvedl zastupitel za opoziční uskupení Osmička žije a současně právník Tomáš Němeček.

Rozsudek zrušil i modré zóny

Přestože nám soudy opakovaně dávaly za pravdu, silniční správní úřad Prahy 8 tvrdošíjně pokračoval ve vydávání opatření, která cykloobousměrky bezdůvodně odstraňovala. To nakonec vedlo k rozhodnutí soudu, které zneplatnilo i modré zóny, což nebylo naším cílem. Kdyby silniční správní úřad účelově nespojil zavedení zón a rušení cykloobousměrek, tento problém by vůbec nenastal.

… okomentoval situaci za spolek AutoMat Vratislav Filler (zároveň člen redakce PNK, pozn. red.)

Co bude s Karlínem dál?

Problémovost vydat řádné stanování přiznala i radnice městské části. Modré zóny v Karlíně nebudou platit jen pět dní, poté totiž vejde v platnost nové dočasné opatření, které má tentokrát jasné odůvodnění: zabránit zmatku při parkování a hromadným žádostem o vrácení parkovného. Toto dočasné stanovení bude platit do 23. ledna 2021. Do této doby musí úřad dopravy Prahy 8 přijít s novým plánem.

Karlínem na kole

Trvalé stanovení připravuje radnice od června 2020. AutoMat k němu kromě připomínek ohledně obsahu zaslal také námitku podjatosti, k rozhodnutí o tomto návrhu zatím nedošlo.

Cykloobousměrky vyhrávají soudní spory

Soudy o cykloobousměrky neprobíhají jen v hlavním městě. I v Brně soud zastavil v roce 2019 úřad při rušení cykloobousměrek v centru města. Spolek Brno na kole zde aktuálně chystá další žalobu na město, které opět rozhodlo o zrušení cykloobousměrky.

Cykloobousměrka v Brně. Zdroj: Brno na kole

Důvodem těchto sporů bývá údajná „nebezpečnost“ cykloobousměrek. Tento argument byl mnohokrát vyvrácen studiemi a výzkumy a reálnými daty v zahraničí i v Česku – naposledy bezpečnost cykloobousměrek potvrdila čísla z Prahy.

Proč cykloobousměrky?

Cykloobousměrky jsou jedním z nejefektivnějších opatření cyklistické infrastruktury: jsou levné, dokáží zlepšit průjezdnost městem, umožní lidem na kole vyhnutí se hlavním tahům, zatraktivní cyklistiku a mohou vzniknout oproti cyklostezkám téměř ihned. V Česku toto opatření není časté i přes to, že jejich zřízení česká legislativa umožňuje ve velké části městských ulic. Jejich zřizování všude, kde to jde, požaduje i usnesení Rady hl. m. Prahy z roku 2016.

Cykloobousměrka v Radotíně. Zdroj: Praha.eu

Pokud Vás zajímá více ke kauze rušení karlínských cykloobousměrek, přečtěte si článek Karlín: jak šel čas? O jejich fungování si přečtěte zde či zde. Detailnější fakta naleznete v našem factsheetu. Pozitivní tečkou může být malá pražská čtvrť, o které jste zřejmě neslyšeli a ve které to šlo – její ulice jsou plošně cykloobousměrné, příjemné pro chodce i řidiče – více čtěte zde. A nebo to, jak letos do Prahy přivezl cykloobousměrku francouzský štáb.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Brno na kole, z.s. 27. 11. 2020, 12:06

Žalobu na Opletalovu už nepřipravujeme, neboť naštěstí stačilo s ní pohrozit - město poté konečně uznalo naše námitky a vedoucí odboru dopravy (zatím návrh) stanovení cykloobousměrky podepsal osobně :-) Viz edesky.cz/d/4281187

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat Karlín
Karlín: odpověď policie
Názory,

Karlín: odpověď policie

11. ledna. 2017, 1min. čtení