V centru Prahy, u Nové radnice se tento týden objevila nová cykloobousměrka. A to velmi netradiční. Dopravní značení totiž vzniklo v rámci natáčení francouzského filmu. Štáb si s sebou přivezl dodatkovou tabulku „sauf velos“ tedy „mimo kol“, se kterou se běžně setkáme v ulicích francouzských měst – umožňuje totiž obousměrný průjezd lidí na kole v jednosměrkách.
S nadsázkou se dá říct, že Praze chybí k napodobení francouzských měst cykloobousměrky. Zatímco ve městech jako Paříž, Štrasburk, Marseille či Bordeaux cykloobousměrky fungují téměř všude – a plošně, v Praze vznikají jen velmi pomalým tempem. Většinou navíc vznikají jen po malých kouscích, v rámci značení cyklotras – a jejich vzniku mnohdy předchází přehnaná opatrnost a někdy nepodložené pochybnosti o bezpečnosti.
– A to i přes mnohé výzkumy i data z pražských ulic a rozsudky soudů, které jednoznačně mluví o bezpečnosti těchto opatření a pozitivním vlivu na dopravu po městě. Cykloobousměrky zkracují cesty, mnohdy zaručují bezpečnější a rychlejší průjezd městem či vyhnutí se hlavním tahům. Podrobnější vysvětlení problematiky nabízí náš fact-sheet.
Nová „francouzská cykloobousměrka“ v Platnéřské ulici u Nové radnice brzy zanikne a ulice se stane opět klasickou českou jednosměrkou.
Mírně smutným srovnáním může být fakt, že v druhé části Platnéřské ulice tento týden vznikla jednosměrka, která jedním směrem znemožňuje průjezd po značené cyklotrase A25. Má jít o dočasnou změnu, než se opraví zdejší zárubní zeď. Je otázka, jak dlouho toto dočasné opatření potrvá a jestli někdy zmizí. I zde mohla vzniknout cykloobousměrka – vozovka je poměrně široká a přehledná. Místo toho se jen ztížil průjezd cyklistů centrem města.
Je tak otázka, zda se Praha někdy dočká plošného zavedení cykloobousměrek. Budou někdy cedule „mimo kol“ také naším vývozním artiklem?
Zatímco dvě pražské čtvrti plošnou cykloobousměrnost už mají (Karlín, Petrovice) a Praha 7 ji realizuje, většina města v tomto směru zaspala. Přitom jde o jednu z nejjednodušších a nejlevnějších věcí, která se dá pro podporu udržitelné, levné a zdravé mobility udělat.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Tomáš 16. 11. 2020, 13:33
Jen pozor, v Karlíně se soud zatím nikdy k meritu věci nedostal, vždy to bylo zastaveno už z procesních důvodů - byť myslím že ta skutková podstat je tam na té argumentaci nejsilnější. (jsem ten, kdo se soudí spolu s Auto*matem)