Městský soud již pošesté zrušil opatření, kterým Praha 8 zrušila některé cykloobousměrky

Publikováno: 21. října. 2021, 3 min. čtení
Úvodní foto: Tomáš Cach
Publikováno: 21. října. 2021, 3 min. čtení
Úvodní foto: Tomáš Cach

Obytné ulice pražské čtvrti Karlín na Praze 8 jsou od roku 2012 v režimu zóny 30. Toto opatření přineslo bezpečnější podmínky pro chodce a také lepší průjezdnost pro cyklisty. Omezení rychlosti na 30 km/h totiž dle české legislativy umožňuje plošné zřízení cykloobousměrek.

V roce 2016 městská část při zavádění modrých zón v Karlíně část cykloobousměrek (celkově 6) zrušila. Od této doby bylo šestkrát rozhodnutí úřadu Prahy 8 napadeno obyvateli Karlína se spolkem AutoMat (Městem na kole je nezávislý projekt spolku AutoMat, pozn. red.) jako bezdůvodné a soud pokaždé rozhodl ve prospěch cykloobousměrek – tedy tak, že návrh úřadu prohlásil za neplatný. Zatím vždy bylo rozhodnutí ale rušeno především z důvodu procesních pochybení.

Jak informuje advokátní kancelář zastupující žalobce, úřad postupně vydal pět téměř identických opatření obecné povahy v roce 2017, 2018, 2019, 2020 a v roce 2021. Všechna opatření soud z důvodu nezákonnosti zrušil.

Advokáti jménem spolku AutoMat a obyvatele Karlína Tomáše Hnyka napadli další – již šesté – obdobné opatření v řadě, a to z června 2021. I toto opatření nyní Městský soud v Praze zrušil. Přestože deklarovaným cílem žalobců bylo i v tomto případě pouze zrušení omezování cyklistů a chodců, zrušeny musely být vždy také tzv. modré zóny, které jsou nedílnou součástí každého z opatření.

Důvodem pro zrušení je v tomto případě zejména to, že Městská část Praha 8 neposoudila, zda její úředníci nejsou podjatí, tedy zda byli schopni nezaujatě ve věci na pošesté rozhodnout. Opatření bude zrušeno 90 dní od právní moci rozsudku, informuje advokátní kancelář na svém blogu. K samotnému posouzení cykloobousměrek se tak dle sdělení advokátní kanceláře soud opět nedostal.

Pokud Vás zajímá více ke kauze rušení karlínských cykloobousměrek, přečtěte si článek Karlín: jak šel čas? O jejich fungování si přečtěte zde či zde. Detailnější fakta naleznete v našem factsheetu. Pozitivní tečkou může být malá pražská čtvrť, o které jste zřejmě neslyšeli a ve které to šlo – její ulice jsou plošně cykloobousměrné, příjemné pro chodce i řidiče – více čtěte zde.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Pražský cyklista 21. 10. 2021, 20:44
1
6

A ptal se někdo na dotčeným úřadě proč, případně snad se pochopit co za tím je skutečně? Nebo to váš nezajímá?

Jiří Motýl 21. 10. 2021, 21:24

PC: Pardon, psal jsem to v rychlosti spíše jako rychlou informaci a soudním rozhodnutí. Tématu jsme se hodně věnovali v minulosti v odkazovaných článcích (viz např. zde: https://mestemnakole.cz/2017/01/karlin-odpoved-policie/). Neměl jsem v úmyslu téma nyní více rozpitvávat, když se toho dle mých informací příliš nezměnilo a soud věc opět zrušil na procesním pochybení a k podstatě sporu opět nedošlo.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat Karlín
Karlín: odpověď policie
Názory,

Karlín: odpověď policie

11. ledna. 2017, 1min. čtení