Bikesharing Rekola v roce 2024 rostl, Češi, Slováci i Estonci na růžových kolech vykonali přes 2 miliony výpůjček. To je dvakrát víc než rok předtím, stejně tak se zdvojnásobil i počet kilometrů. Narostl i počet uživatelů.
Nejčastěji se růžová kola používala v Praze, v Prostějově a v Bratislavě. Rekolisté se v roce 2024 na růžovém kole projeli 2 029 522 krát, což představuje 49,4 % nárůst oproti roku 2023 a dokonce 69,3 % oproti roku 2022. Společně našlapali 2 841 330 km, což je stejná vzdálenost jako 432x z Prahy do New Yorku.
„Pozorujeme, že trasy našich uživatelů se zkracují, a naopak jezdí pravidelněji – často i vícekrát během dne. Stáváme se tak skutečnou součástí celého dne, ať už rekolista jede do práce, na oběd nebo za koníčky. Většina rekolistů kombinuje sdílená kola s hromadnou dopravou, což z nich dělá nejrychlejší způsob dopravy na mnoha trasách,“ komentuje data z roku 2024 marketingový ředitel Rekol Jan Střecha.
K rekordním číslům přispělo 101 886 nových rekolistů a rekolistek. Průměrná délka jízdy odpovídala 2,07 km a trvala 11,9 minut.
Nejvíce růžová kola využívají Pražané. Počet aktivních pražských rekolistů vzrostl o 30 %. Růstu napomáhá i možnost využít Lítačku, která každý den proplatí 2 jízdy na 15 minut, nebo kartu Multisport. Rekola mají 78 351 aktivních rekolistů s Lítačkou.
Na rekolech se lidé svezou v pěti českých městech, ve slovenské Bratislavě a od minulého roku také v estonském Tallinu. Ovšem kola s nejvíce najetými kilometry se nachází v Prostějově. Na rekole pojmenovaném Hana Wichterlová najeli Prostějované 2 456 km.
„Kromě úspěchů také monitorujeme i ty méně zábavné věci. Nejčastějším problémem, který naši technici řeší, je nedržící stojánek. Dále neseřízená přehazovačka nebo nedofouknutá duše. A protože je naše každé kolo jedinečné nejen svým jménem, brzy budou moct uživatelé ve městech narazit na kola s oceněním Rekolo roku – ať už najelo nejvíce jízd, nebo je to náš největší potížista,“ glosuje Střecha.
Rekordní ročník se propsal i do předběžného finančního výsledku, který představuje zisk v hodnotě 5,7 milionů korun. Na rok 2025 plánují Rekola vstoupit do dalších měst a nadále expandovat do zahraničí. Nyní už Rekola fungují v Bratislavě a estonském Tallinu. Nově se rekolisté budou moci svézt i na eletrokolech.
„Naším cílem není rychle exponenciálně vyrůst, ale postupně vylepšovat služby v našich současných městech a úměrně tomu se rozšiřovat do nových měst a zemí. Letos nás čeká zatím spuštění Havířova a Kopřivnice – Nového Jičína. Další města oznámíme po zveřejnění výsledků výběrových řízení. Postupně oslovujeme i zahraniční města s programem pilotního bikesharingu. Chceme se také otevřít dalším skupinám měšťanů a posouvat kvalitu našich služeb, dovybavujeme tak všechna kola držáky na telefon a testujeme také elektrokola,“ odpovídá CEO a zakladatel Rekol Vít Ježek.“
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Jenda 25. 1. 2025, 16:40
4
1
Chybí mi alespoň nějaké pokrytí v okrajových částech Prahy. Například při cestě na letiště je poslední možnost odložení v Liboci, 5.5 km daleko. Když jsem včera potřeboval z letiště, tak nejbližší kolo bylo v Dejvicích (musel jsem tak dojít pěšky na vlak do Ruzyně a do Dejvic dojel vlakem). Písnice, Měcholupy… také území nikoho, nejbližší stanoviště >5km. Chápu, že tam třeba kola nebudou, ale ať se tam dá alespoň odložit při cestě směrem tam.
Martin Šnobr 29. 1. 2025, 18:27
Souhlas, na periferii by bikesharing navíc pomohl v dopravní obslužnosti teoreticky líp než v oblastech s horší MHD. Horší je, že je tam také nižší hustota obydlení a proto tam bikesharingy nechtějí, je tam zkrátka méně výpůjček. Tuším, že to bez větší podpory města nepůjde.
komentář