Rekola v roce 2024 rostla, počet výpůjček o 49 %

Publikováno: 22. ledna. 2025, 4 min. čtení
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Martin Š.
Publikováno: 22. ledna. 2025, 4 min. čtení
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Martin Š.

Bikesharing Rekola v roce 2024 rostl, Češi, Slováci i Estonci na růžových kolech vykonali přes 2 miliony výpůjček. To je dvakrát víc než rok předtím, stejně tak se zdvojnásobil i počet kilometrů. Narostl i počet uživatelů.

Nejčastěji se růžová kola používala v Praze, v Prostějově a v Bratislavě. Rekolisté se v roce 2024 na růžovém kole projeli 2 029 522 krát, což představuje 49,4 % nárůst oproti roku 2023 a dokonce 69,3 % oproti roku 2022. Společně našlapali 2 841 330 km, což je stejná vzdálenost jako 432x z Prahy do New Yorku.

Trasy se zkracují, jízd přibývá

Pozorujeme, že trasy našich uživatelů se zkracují, a naopak jezdí pravidelněji – často i vícekrát během dne. Stáváme se tak skutečnou součástí celého dne, ať už rekolista jede do práce, na oběd nebo za koníčky. Většina rekolistů kombinuje sdílená kola s hromadnou dopravou, což z nich dělá nejrychlejší způsob dopravy na mnoha trasách,“ komentuje data z roku 2024 marketingový ředitel Rekol Jan Střecha.

K rekordním číslům přispělo 101 886 nových rekolistů a rekolistek. Průměrná délka jízdy odpovídala 2,07 km a trvala 11,9 minut.

Pražané jezdí nejvíc, Prostějované nejdál

Nejvíce růžová kola využívají Pražané. Počet aktivních pražských rekolistů vzrostl o 30 %. Růstu napomáhá i možnost využít Lítačku, která každý den proplatí 2 jízdy na 15 minut, nebo kartu Multisport. Rekola mají 78 351 aktivních rekolistů s Lítačkou.

Na rekolech se lidé svezou v pěti českých městech, ve slovenské Bratislavě a od minulého roku také v estonském Tallinu. Ovšem kola s nejvíce najetými kilometry se nachází v Prostějově. Na rekole pojmenovaném Hana Wichterlová najeli Prostějované 2 456 km.

Nejčastější problémy

Kromě úspěchů také monitorujeme i ty méně zábavné věci. Nejčastějším problémem, který naši technici řeší, je nedržící stojánek. Dále neseřízená přehazovačka nebo nedofouknutá duše. A protože je naše každé kolo jedinečné nejen svým jménem, brzy budou moct uživatelé ve městech narazit na kola s oceněním Rekolo roku – ať už najelo nejvíce jízd, nebo je to náš největší potížista,“ glosuje Střecha.

Jaký bikesharing v Česku preferujete pro vlastní cesty (max 2)?

Výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Rok 2025 přinese novinky

Rekordní ročník se propsal i do předběžného finančního výsledku, který představuje zisk v hodnotě 5,7 milionů korun. Na rok 2025 plánují Rekola vstoupit do dalších měst a nadále expandovat do zahraničí. Nyní už Rekola fungují v Bratislavě a estonském Tallinu. Nově se rekolisté budou moci svézt i na eletrokolech.

Naším cílem není rychle exponenciálně vyrůst, ale postupně vylepšovat služby v našich současných městech a úměrně tomu se rozšiřovat do nových měst a zemí. Letos nás čeká zatím spuštění Havířova a Kopřivnice – Nového Jičína. Další města oznámíme po zveřejnění výsledků výběrových řízení. Postupně oslovujeme i zahraniční města s programem pilotního bikesharingu. Chceme se také otevřít dalším skupinám měšťanů a posouvat kvalitu našich služeb, dovybavujeme tak všechna kola držáky na telefon a testujeme také elektrokola,“ odpovídá CEO a zakladatel Rekol Vít Ježek.“

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018, od roku 2025 šéfredaktor.

Komentáře k článku

Jenda 25. 1. 2025, 16:40
4
1

Chybí mi alespoň nějaké pokrytí v okrajových částech Prahy. Například při cestě na letiště je poslední možnost odložení v Liboci, 5.5 km daleko. Když jsem včera potřeboval z letiště, tak nejbližší kolo bylo v Dejvicích (musel jsem tak dojít pěšky na vlak do Ruzyně a do Dejvic dojel vlakem). Písnice, Měcholupy… také území nikoho, nejbližší stanoviště >5km. Chápu, že tam třeba kola nebudou, ale ať se tam dá alespoň odložit při cestě směrem tam.

Martin Šnobr 29. 1. 2025, 18:27

Souhlas, na periferii by bikesharing navíc pomohl v dopravní obslužnosti teoreticky líp než v oblastech s horší MHD. Horší je, že je tam také nižší hustota obydlení a proto tam bikesharingy nechtějí, je tam zkrátka méně výpůjček. Tuším, že to bez větší podpory města nepůjde.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat