V roce 2025 se Pražané dočkají několika nových úseků stezek pro pěší a cyklisty a cyklopruhů. Po letech 2023 a 2024, kdy zpomaloval růst cyklistické a pěší a infrastruktury, lze počítat s dalším slabším rokem.
Důležitou realizací roku 2025 bude stezka pro pěší a cyklisty v Kolovratech na budoucí nadřazené cyklotrase A3. Ta propojí tuto městskou část s Říčany a stezkou „Do Prahy na kole„.
Další velkou akcí bude výstavba stezky A3 na Trojmezí mezi Jižním Městem a Záběhlicemi. Celkem 2,5 kilometrový úsek mezi nádrží Košík a Hamerským rybníkem je dnes obtížně sjízdný kvůli špatnému povrchu, jízdě po hlíně i štěrku. To změní akce která celému úseku přinese hladkou asfaltovou stezku a naváže tak na stávající stezky směrem Bohdalec, Spořilov, Chodov i Opatov.
Na jihu města vznikne také cyklostezka A42 mezi Libuší a Písnicí, i když půjde jen o 170metrový úsek.
Na dojde k rekonstrukci Letňanské ulice a obnově zdejších cyklopásů, které zde fungovaly po rekonstrukci v roce 1956.
Mezi další akce, které částečně zlepší cyklistickou dopravu, jsou rekonstrukce ulic. V rámci nich v některých případech dojde ke zlepšení podmínek k jízdě na kole.
Souvislé cyklopruhy podél nových parkovacích míst vzniknou v ulici U Výstaviště v Praze 7 – asi 400 metrů v obou směrech. Podobně i rozšíření Radlické podél budovaného Smíchov City zřejmě přinese částečnou integraci cyklodopravy včetně nových přejezdů na křižovatce Křížová – Radlická. Cyklopruhy se objeví i v Peroutkově ulici, kde dobíhá stavba nové trolejbusové trati .
Další integrační opatření zřejmě budou vyznačena v ulicích Pod Stadiony a Podbělohorská (ve stoupání), Čs. armády, Pod Kaštany, Jugoslávských partyzánů (směr z centra), Za Elektrárnou (A1), Vosmíkových a Čakovická.
Výše přiložená tabulka znázorňuje všechny stezky, které se mají dle rozhodnutí Rady HMP z listopadu 2024 realizovat v Praze mezi lety 2024 až 2026. Aktuální stav ukazuje, že většina z těchto akcí započata ještě nebyla. Je tak možné, že do výčtu akcí naopak nějaké stezky ještě přibudou – nebo jak bývá zvykem, také ubydou.
Infrastruktura pro cyklodopravu v Praze se v roce 2025 sice bude zlepšovat, ale opět velmi pomalým tempem. Většina z nás nové stavby a změny zřejmě na svých trasách nepostřehne.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Vít 28. 2. 2025, 09:08
29
Říká se, že jeden obrázek (v tomhle případě mapka) vydá za tisíc slov. Tisíc slov o nekonečné neschopnosti Prahy.
Ondra 28. 2. 2025, 09:27
18
Největší problém je, že se celá cyklo infrastruktura většinou řeší stylem "až se bude ulice opravovat, možná se tam objeví něco pro cyklisty". Což je ve většině případu ochranné cyklopruhy. Je to jako by se měla opravovat polňačka a při té příležitosti se tam udělá kus dálnice, protože tam má v budoucnu vést D3. Tak se prostě nedá stavět, výsledek bude vždycky stát za starou bačkoru
Kostik 28. 2. 2025, 10:22
Mě by zajímalo jak to bude vypadat Pod Plynojemem
Martin Šnobr 28. 2. 2025, 11:09
3
Kostík – tam je navržen ve stoupání vyhrazený cyklopruh šířky 1,5 m. Směrem dolu nic.
Clovek 28. 2. 2025, 11:19
5
1
Pod Plynojemem možná lepší aby nic nedělali, protože pak bude výmluva, proč v té ose neudělat pořádně spojení.
David 28. 2. 2025, 13:43
9
Každý z obrázků vzbuzuje trochu radosti, ale ještě více očekávání. Cyklopruh dole na Radlické super. Ještě víc by ale pomohlo vyřešit stoupání po Radlické nahoru, nebo legalizovat průpich po chodníku do Křížové. Vosmíkových - proč není už dávno. Když se zrušily 2 pruhy a dalo parkování do vozovky. Je pravda, že od té doby tam jsou jen 2 nehody cyklistů, ale třeba by byl trochu menší stres s jízdy v provozu. A tak by se dalo pokračovat.
A pak si člověk uvědomí, že Radlická je nahoře nově dostavěná, jsou tam parkovací místa a zeleň, ale na cyklisty se zase nedostalo. Hajdy zpátky do metra. Snad bys nechtěl jezdit po Praze na kole...
David 28. 2. 2025, 13:44
Sorry za gramatiku.
Pavel 28. 2. 2025, 20:27
7
Co třeba legalizace severního chodníku Bělohorská od kláštera po Vypich?
A milióny míst, kde je možno zacelit chybějící pruhy, jako třeba na Vršovické?
Ach jo.
Petr Novák 1. 3. 2025, 01:54
10
To je zoufalost, koukat na to málo, co zvládne "vyprodukovat" Praha v oblasti budování cykloinfrastruktury.
Kuba 1. 3. 2025, 09:54
1
Pavel: proc ne, nikdo po nem nechodí ale jeste vic by se IMO hodila legalizace toho jizniho podel Patockovy mezi Malovankou a Klasterem, sirokej je na to dost a neni tam moc alternativa. Od Klastera nahoru uz se to da vzit U Vojtesky a pak kolem VS koleji.
Tomas 1. 3. 2025, 14:44
6
0
Pod Plynojemem si to zase chce někdo usnadnit. Je to totální nesmysl, který vůbec nic neřeší. Tohle opatření je kontraproduktivní a počítám, že tím řešení smysluplného pokračování z Krejcárku padá. Ale nečekal jsem ani nic jiného. Celá Novovysočanská/Pod Krejcárkem se jenom počmáral nesmyslně od Ohrady až ke Spojovací (hlavně v místech kde by to šlo od sebe oddělit) ale paradoxně se nic neudělalo v jediném úseku kde by se něco udělat mělo a to od Krejcárku k benzinkám. Kde vás všechny trasy z okolí vyplivnou na jediném místě kde není rozhled ani na jednu stranu.
Martin Šnobr 2. 3. 2025, 00:09
3
Kuba a Pavel – tyto podněty směrem na P6 směřujte na email ohrubes@praha6.cz, pan Hrubeš je občanským podnětům velmi nakloněn.
Martin Šnobr 2. 3. 2025, 00:11
1
3
Tomáš – neřekl bych že snaha usnadnit, ale spíš udělat aspoň něco, než mezi Vysočany (Balabenkou) a Krejcárkem povede oddělená stezka podél žel. tratí. Ta jednání se protahují jednak kvůli tomu že Sž si vzpomněla že ty pozemky nechce jen tak poskytnout + stagnují finance na cyklo na magistrátu, tudíž se to intenzivněji neřeší a nepřipravuje.
Jiří Motýl 2. 3. 2025, 00:32
1
Pavel: Ten chodník od kláštera nahoru se připravuje, zrovna nedávno to bylo na úřední desce. Realizace asi ale ještě chvíli potrvá.
Kuba: Proč zrovna ten jižní? U severního by to navázalo na ten objezd Malovanky i tu připravovanou legalizaci od kláštera na Vypich. A krom zastávky Břevnovská by tam těch konfliktních míst bylo o poznání méně.
Tomas 2. 3. 2025, 09:55
4
Martin Šnobr: Mě nemusíš vysvětlovat co je tam za problém, ale tohle vážně není řešení. Teď bude SŽ říkat, že je to přece vyřešené, v mapách to bude jako trasa, tak co by chtěli "nevděční" cyklisti více. Takže ve výsledku je tohle ještě horší než nic. Rád bych se mýlil, ale je případ, kdy to dopadlo jinak?
Tady se vůbec nemůže omlouvat, že na to v současnosti nejsou peníze, tenhle projekt je totiž pěkně starý a už mohl pěkných pár let dokončený. Ten projekt se snad nevytvořil jen tak a musela tam být nějaká dohoda se SŽ resp. s ČD. To jsou ty lidi tak mimo, že tohle dělají bez nějakého papíru. Jestli ano, tak ten projekt je dobrý sci-fi a je to (jak mnoho cyklo infrastruktury) jenom čmáranice do mapy.
Jerzy 2. 3. 2025, 13:12
4
5
Tomas: To mi prosím ukažte místo, kde kvůli drive realizovanym cyklopruhum nevzniklo něco lepšího, i když mohlo. Naopak mi přijde, ze kritiku si zaslouží spis ti, co nic nedělají, než ti, co zajistí aspoň provizorium.
Zato Kolář slavně ruší cyklopruhy na Patockove, ale ze by udělal cokoliv jiného, to ne. Kdyby tam nakonec nevznikly, tak se vsadím, ze tam stale není nic a ani se nic nepripravuje. Takhle se z toho stala s privrenyma očima použitelná ulice, alespoň pro me.
Kuba 3. 3. 2025, 09:49
Jiří Motýl: protože ten severní od Malovanky po začátek domova pro seniory ani neexistuje. Teoretická alternativa Radimovkou kolem Kajetánky je tankodrom (uvidíme po dokončení stavby, ale moc naděje si nedělám), a proplétat se tou nepřehlednou křižovatkou před kolejemi z Radimovky do Za Kajetánkou bych nerad. Stačí mi tudy jezdit po hlavní, najíždět tam z vedlejší a po pár metrech odbočovat doleva do další vedlejší...
A kvůli návaznosti do a z těch ulic mezi poliklinikou a Pyramidou.
Je to tam blbý v tom, že lepší strana se tam střídá, aniž by tam byly přechody. Od Kláštera k lávce by opravdu byl o něco lepší ten severní (ale tam se to dá projet Markétskou), ale pak až k Malovance by to byl IMO jednoznačně ten jižní. A horší konflikt s bus zastávkou na jižní straně by se dal vyřešit pomocí Břevnovské a Slavníkovy.
komentář