Na brněnské ulici Karásek, která vede podél řeky Ponávka po cyklotrase 5231, byly nově vyznačeny ochranné cyklopruhy. Toto opatření zlepšuje průjezd na úseku dlouhém 500 metrů, kde nově vznikly 1,5 metru široké cyklopruhy po obou stranách silnice. Automobilový provoz je zde veden jedním středovým pruhem, přičemž pokud se potkají dvě vozidla, mohou krátce využít cyklopruh k vyhnutí.
Podobný systém funguje běžně například v Nizozemsku na místních komunikacích s nízkým provozem. Opatření nejen zlepšuje podmínky pro cyklisty, ale také umožňuje efektivní využití omezeného prostoru. V Česku lze takto řešené silnice najít například v Břeclavi, u Mikulova nebo v brněnském univerzitním kampusu v ulici Technická.
Podle cyklokoordinátora města Brna opatření funguje a věří, že si na něj uživatelé rychle zvyknou. Část veřejnosti však vyjádřila pochybnosti o jeho potřebnosti, protože v ulici není vysoký provoz – jedná se o slepou cestu vedoucí k průmyslové zóně a velký provoz aut zde tedy nepanuje. Každopádně ulice teď vzhled ulice jasně říká, že prioritou je bezpečnou zde projíždějících lidí na kole.
Přestože se jedná o pozitivní krok pro cyklodopravu, na opatření nenavazují další úseky. Směrem do centra Brna chybí zpevněná cyklostezka podél Ponávky, takže lidé na kolech musí využívat blátivé pěšiny. Tento úsek se dle města momentálně projektuje, v letech 2025/26 by mohlo dojít k jeho výstavbě.
Ve směru z centra je to podobně, zde cyklotrasa vede bez jakýchkoliv cykloopatření po hlavních ulicích. Bez dalšího zlepšení propojení zůstává nový cyklopruh spíše izolovaným prvkem než součástí ucelené infrastruktury.
14. března byla v článku upřesněna informace o tom, že město Brno projektuje navazující úsek směrem do centra. Děkujeme čtenáři M. Lahodovi za informaci.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
komentář