Praha 3 pokračuje ve zklidňování dopravy. Nově byla vyznačena rozsáhlá zóna 30 v rezidenční čtvrti na Žižkově mezi ulicemi Hartigova, Rokycanova, Jana Želivského a parkem Parukářka.
Blok má délku téměř kilometr a plochu přes 22 hektarů, jde tedy o jedno z největších souvislých území se zónou 30 v rámci městské části.
Praha 3 se neomezila pouze na instalaci značek. Zóna 30 je doplněna o vodorovné značení přímo na vozovce, aby byla pro řidiče lépe čitelná. Součástí změn je také zlepšení rozhledů u přechodů a doplnění parkovacích stání pro sdílená kola, koloběžky i motorky v místech, kde nesmí stát auta.
Na některých ulicích došlo k úpravě parkování – například v Ostromečské ulici vzniklo nové šikmé stání. V Žerotínově ulici byla naopak upravena stávající pěší zóna tak, aby v ní byl nově povolen průjezd cyklistů.
Pro cyklisty je hlavní změnou vyznačení nových cykloobousměrek. Praha 3 je zavedla v severojižních vazbách mezi ulicemi Hartigova a Jeseniova. Nově jsou pro jízdu na kole obousměrné tyto ulice: Lukášova, Blahoslavova, Ostromečská, Hájkova a Zelenky Hajského. Již dříve existující krátká cykloobousměrka v Jeseniově ulici mezi Želivského a Zelenky Hajského zůstala zachována. Velmi přínosná je cykloobousměrka v Lukášově, která celou čtvrť napojuje na Vítkovskou cyklostezku, tedy budoucí cyklotrasu A5.
Celkově tak vzniklo pět cykloobousměrek o délce zhruba 700 metrů. Každá z nich je značena nejen svislou dopravní značkou, ale i protisměrným cyklopiktogramem přímo ve vozovce, aby byla jízda cyklistů v protisměru dobře viditelná i pro řidiče. Ondřej Rut, radní pro dopravu Prahy 3 (Zelení) doplnil, že cykloobousměrky mají eliminovat jízdu po chodníku: „zavádíme cykloobousměrky, aby lidi na kole jezdili méně po chodnících.”
Praha 3 nepřistoupila k plošnému vyznačování cykloobousměrek ve všech jednosměrkách, i když by to podle technických norem možné bylo. Chybí například v delší Jeseniově ulici. Tento selektivní přístup odlišuje Prahu 3 od jiných městských částí, jako je Praha 7 nebo 8, které cykloobousměrky vyznačují plošně.
Pro ty, kteří by jako cykloobousměrky využili nejdelší zdejší ulice Jeseniova a Roháčova, nejde o dobrou zprávu. Tyto ulice zůstávají jednosměrné a pokud tak kilometr dlouhé území chcete podélně, musíte se vydat s tokem aut: Roháčovou dolu, Jeseniovou nahoru.
Na druhou stranu, ve srovnání s většinou pražských městských částí je Praha 3 v zavádění cykloobousměrek aktivní. V Praze bylo v roce 2023 vyznačeno celkem 11 km nových cykloobousměrek, letos je to zatím zhruba 6 km. K nejaktivnějším patří Praha 6, 7 a 8, zatímco řada městských částí podobná opatření nezavádí vůbec.
Zavedení zón 30 má podle studií prokazatelný efekt: snižuje počty nehod, usmrcených a zraněných, a to zejména mezi nejzranitelnějšími účastníky – pěšími a cyklisty.
Radní Prahy 3 pro dopravu Ondřej Rut (Zelení) k opatření uvedl: „Se zónou 30 řešíme i další problémy – chráníme prostory kolem přechodů, doplňujeme stání pro kola a koloběžky, dáváme pryč kontejnery z chodníků a před školou v Žerotínově ulici vytváříme prostor bezpečný pro děti.“
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Clovek 25. 8. 2025, 08:03
9
1
Tam to znám moc dobře. Snaha se cení, bohužel se zpožděním a z pohledu cykloobousmerek v minimalistickém řešení. Minimálně Žerotínova téměř bez provozu by šla zprůjezdnit úplně bez problému, v Rohacove by to zas bylo užitečné. Teoreticky půjde lépe najet na drážní cyklostezku, bohužel od začátku nevhodný a nyní navíc rozpadající se nájezd z ulice Lukášova nikdo neřeší.
d 25. 8. 2025, 09:00
8
1
"K nejaktivnějším patří Praha 1-8."
Opravdu i Praha 2? Nedělají tam všechno pro to, aby se cyklisté této MČ vyhli?
Martin Šnobr 25. 8. 2025, 10:00
5
1
d – moje chyba. K nejaktivnějším bylo myšleno, že tyto MČ za posledních x let alespoň nějaké cykloobousměrky vůbec vytvořily. Na P2 např. U Vodárny, Dykova a Blanická. Ale nazvat je nejaktivnějšími byla chyba, v textu jsem to opravil. Děkuji.
Karel 25. 8. 2025, 18:21
1
Komentář byl smazán z důvodu používání vulgarismu.
komentář