Rada Prahy 6 schválila prověření stavebních úprav ulice Patočkova. Ty mají zahrnout přidání buspruhu směrem do centra, což znamená rozšíření komunikace na tři pruhy. To má znamenat zrychlení autobusové dopravy.
Hlavním důvodem pro přípravu tohoto záměru je kritická situace na autobusové lince 180 v úseku Vypich – Vozovna Střešovice. Kvůli nepravidelnostem v provozu a regulaci dopravy na Městském okruhu zde autobusy nabírají desítky minut zpoždění. Nejhorší stav nastává v odpolední špičce mezi 16–17:00, kdy se každé desáté vozidlo zpozdí o více než 27 minut.
Studie v úseku od křižovatky s ulicí Břevnovská po křižovatku s ulicí Pod Královkou navrhuje zřízení vyhrazeného jízdního pruhu pro autobusy ve směru do centra. Vozovka se pro tyto účely rozšíří na úkor středového zeleného pásu, takže nedojde k omezení stávající kapacity pro osobní automobily. Součástí návrhu by byla také úprava zastávek, u kterých budou stávající zastávkové zálivy zaslepeny. Autobusy tak budou zastavovat přímo v jízdním pruhu, což jim umožní přesnější a plynulejší přistavení k nástupní hraně.
Pokud ke změnám dojde, na Patočkově směrem do centra zmizí vyhrazený cyklopruh, který zde byl vyznačen v roce 2021, a také na krátkou dobu v roce 2017. Jeho vyznačení znamenalo mírné zúžení pruhů, které podpořilo zklidnění aut na městský rychlostní limit 50 km/h.
V novém stavu by lidé na kole využívali buspruh spolu s autobusy.
Záměr myslí také na chodce. U odbočení do ulice Břevnovská nahradí dnešní nechráněnou pěší trasu zcela nový signalizovaný přechod. Rada městské části navíc vyjádřila s úpravami souhlas s podmínkou, že bude v rámci další přípravy prověřeno zřízení ještě jednoho nového přechodu pro chodce přes Patočkovu ulici, a to konkrétně v úrovni ulice Jílkova.
„Nadále ale trváme na budoucím zahloubení Patočkovy v rámci projektu Břevnovské radiály. Současně ale nemůžeme zavírat oči před každodenní katastrofou, která se v této ulici děje. Jedním tahem zvýšíme kapacitu a současně umožníme plynulý pohyb autobusů a složek integrovaného záchranného systému,“ dodal starosta Prahy 6 Jakub Stárek (ODS).
Schválené stanovisko městské části Praha 6 radní pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš předá organizaci ROPID. Následně bude studie postoupena Odboru dopravy Magistrátu hlavního města Prahy k posouzení a případnému objednání samotných stavebních prací u Technické správy komunikací.
Líbil se Vám článek? Chcete v Česku lepší podmínky pro cyklodopravu?
Podpořte nás, stačí i 100 korun. 💙🚲
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Kuba 28. 5. 2026, 08:34
9
Pokud by s tim pridali legalizaci chodniku, proc ne. Pro ty, kdo si do toho pruhu v tamnim provozu troufnou, bude bus+cyklo pruh IMO zhruba to samy jako dnes, legalizace chodniku aspon nad ulici Brevnovskou a od zastavky Brevnovska dolu by pomohla ostatnim. Prechod u usti Brevnovske je dobrej napad, tam chodi opravdu hodne lidi. Potrebu toho u Jilkove moc nevidim, ale taky neuskodi.
Kuba 28. 5. 2026, 08:38
5
Mozna ten kombinovanej bus+cyklo bude i lepsi, protoze si ho budou vic hlidat ridici odbocujici do Pod Drinopolem. Ti dnes s tim, ze by tam mohl jet nekdo na kole rovne podle me moc nepocitaj. Otazkou samozrejme zustava cely fungovani te krizovatky po rozsireni, uz ted ji dost ridicu neumi.
Ondra 28. 5. 2026, 08:46
27
1
Zajímavé, léta tady slýchám, jak je posun obrubníku na roky byrokracie. A najednou tu máme úpravu, která bude nejspíš za pár měsíců hotová. Jak to ?
Zdenek X 28. 5. 2026, 10:10
6
Pokud se podari udrzet auta mimo ten bus-pruh, potom mi to jako cyklistovi, ktery tam obcas jede, pripada vlastne jako (cyklo) zmena k lepsimu. Pro dalkoveho jezdce jedouciho ze zapadu je ve skutecnosti limitujici misto mezi Vypichem a Belohorskou, soucasna Patockova s pruhem je uz velmi dobra. Vypich-Belohorska je celkem vyzva, v zime a tme tam nejezdim.
Zoufale mi pripada, kolik stredocechu do Prahy miri autem a Patockovu vyuziva. Nestavime/neposkytujeme pro ne alternativy a takto to dopada. Pred dvema lety jsem jeste Belohorskou projel na kole normalne beznym pruhem (nejprve vyhrazenym, potom v beznem jizdnim pruhu) od Bile Hory na Vypich zcela v pohode a velmi svizne. Nevim, co se loni stalo, ale od lonskeho jara jedu pulku tohoto useku stredem mezi stojicimi auty -- zcela pravidelne, kazde rano. Myslel jsem, ze je to nejaka anomalie, ale letos se to opakuje. To muzeme bajit o cyklodoprave horem dolem, ale dokud se tohle nevyresi, je to zcela marne. Nakonec zprava TSK to potvrzuje: celkova mira dopravy v Praze od r.2000 stagnuje, pritom vnitrni doprava klesa, ale kazi to dramaticky narust dopravy z okoli.
Clovek 28. 5. 2026, 10:48
16
1
Ano, pro otrlého cyklistu který se nebojí na Patkočkovu vůbec dostat, je rozdíl mezi buspruhem a vyhrazeným pruhem z kopce dolů zanedbatelný. Samozřejmě je to ale další z mnoha symbolických signálů, že Praha má cyklistiku úplně na háku.
tik 28. 5. 2026, 15:12
2
16
no jasne. Kdyz se asfaltuje kvuli cyklostezkam, je to ok. Ale kdyz se ma rusit a prevadet pro mhd, tak najednou ten ubytek zelene zmineny je...
Kuba 28. 5. 2026, 15:42
20
2
tik: stejně jako na Strakonický platí, že to rozšíření není kvůli MHD. MHD mohla v obou případech klidně dostat jeden ze stávajících pruhů. Rozšiřuje se proto, aby i s vyhrazeným pruhem pro MHD zůstaly 2 pruhy pro IAD...
Jiří Kadlec 28. 5. 2026, 22:28
6
Jako cyklista se jízdy v buspruhu (i když je v něm povolené cyklo) zatím bojím. Asi je to jen psychologické, člověk má podvědomý respekt před několikatunovým busem který to za ním valí maximální rychlostí.
Rovnou se zeptám zkušenějších jezdců: Je v buspruhu čeho se bát? Co dělat, když za sebou uslyším zezadu se blížící bus? Je lepší zůstat jet plynulým tempem uprostřed pruhu, nebo je lepší udělat úhybný manévr na chodník?
Člověk 29. 5. 2026, 07:43
4
V tomhle případě, kdy je to z kopce, hlavně zrychlit na rychlost autobusu. Kdyz je to do kopce jako treba u Edenu, je to horší, autobusáci při pridjizdeni neberou žádné ohledy. Sám asi preferuji těsné předjetí než ústup na chodník, ale obecně bych řekl že ústup není tak špatný nápad. Zabrat celý pruh mi u autobusu je blbý.
Vratislav Filler 29. 5. 2026, 08:17
2
2
@Jiří Kadlec: Vyžaduje to jistou předvídavost a znalost prostředí, tedy vědět, kde lze busníkovi uhnout (něco o koexistenci s autobusy zde: https://mestemnakole.cz/2021/07/navod-jak-si-na-kole-rozumet-s-autobusy/ ). Každopádně v šířce pod 4 metry to nebude žádná hitparáda. Patočkova není tak z kopce, aby to tam člověk mohl pálit 40 km/h+, cyklista se bude muset vyrovnat se situacemi, kdy se mu autobus s 50 lidmi přilepí na hrb.
Neo Moucha 29. 5. 2026, 08:58
2
@Jiří Kadlec: Na Plzeňské to celkem jde, čeho se bát v podstatě není, nevím jaká intenzita BUS je na Patočkově oproti Plzeňské, ale jak píše V.F. chce to předvídavost, často stačí "pověsit" se za BUS a náležitě zpomalit když stanicuje v zastávce - tady to bude navíc s těmi zastávkami přímo v pruhu... Takže případně ústup třeba v odbočeních - na to bude celkem dost příležitostí, chodník není třeba. Co se týká změny, tak já to vnímám pozitivně pro cyklo - víc místa, negativně z hlediska životního prostředí - úbytek zeleně, kdy každý m2 ve městě mezi auty je opravdu potřeba. Přemýšlel jsem, jestli by zeleň nešla zachránit, ale asi opravdu ne (?) :(
Zdenek X 29. 5. 2026, 09:12
5
@J.Kadler: 3x to projedete (na vasi konkretni trase) a vsechny rady prebije osobni zkusenost.
David 29. 5. 2026, 09:56
1
Neo Moucha: Plzeňská je v tomto ohledu jiný obchodní případ než Patočkova. V prvním úseku (pod křižovatkou s Jinonickou) totiž většina autobusů hned zastaví v zastávce Klamovka a cyklista naopak předjede autobus. Ten po vyjetí ze zastávky navíc hned zapluje do kolony v průběžném pruhu a následně odbočí doleva do ul. Práchnerova. Následující úsek Plzeňské je pak široký (prázdný parkovací pruh, pak stín, pak připojovací pruh z benzinky a stín). Úzké je ta jen v řazení před ul. Na Popelce. Když mě zrovna tam dojede autobus, tak mu chvíli počkám vpravo v križovatce a ukážu mu, ať jede. Ale i dál je to pak dost široké aby předjel relativně bezpečně i v rámci pruhu, a před Tomáškovou jsou zpravidla kolony, takže tam ten autobus zase člověk v klidu předjede v řazení (a už ho neuvidí, max. pak cyklistu dojede v řazení před Radlickou, nebo Stroupežnického...). Patočkova je užší, dlouhá a přímá s minimem vedlejších, kam by se dalo uhnout. Osobně mi ale její sklon stačí, abych to tam chvíli rozšlapal tak, abych BUS příliš nezdržoval a uhnul až ve vhodném místě... Předjíždění busem v tomto úzkém profilu (v rámci pruhu, tj. kdyby BUS neměl ve špičce možnost vybočit do souběžného plného aut) bych také riskovat nechtěl. A ano, autobusáci se s tím nemažou. 1,5 metru jim nic neříká a od nejednoho už mám špinavou či ošoupanou bundu.
David 29. 5. 2026, 10:01
4
Ještě upřesním - autobusáci se s tím nemažou a v rámci buspruhu a zejména ve špičce jim bezpečný boční odstup 1,5 m při předjíždění cyklisty zpravidla nic neříká. Na druhou stranu musím uznat, že když jezdím k večeru (cca. v sedm a později) v opačném směru z práce, a v horní části Plzeňské mě míjí již prázdné busy stahující se do garáží v Řepích, tak mě v tom klidném provozu již většina z nich objíždí s uctivým odstupem. Zpravidla částečně nebo zcela přejedou do druhého JP, a to dokonce i v případě, že je tam zrovna ochranný cyklopruh. Samozřejmě, jsou i jiní, ale je jich pár...
Hafan 30. 5. 2026, 21:59
2
Tak já jdu zase někomu rozkopat hračky - apply cold to the burned area.
@Ondra: jo, slýcháte, a budete slýchat dál. Protože tohle je úplně ten samý případ. Rozeberme si znovu co se stalo: rada MČ P6 schválila nějaké usnesení, že má zájem na úpravu Patočkovy dle nějakého projektu. Onen projekt je prvotní geometrické prověření, jestli je něco takového možné a jak by to mohlo vypadat, říkejme tomu studie. Od tohoto kroku pak musí vzniknout plnohodnotná dokumentace pro povolení záměru, absolvovat vyjadřovačky, vybojovat povolení záměru (dříve pod názvem "stavební povolení"). Takže nic se šoupat za obrubu nebude a nic se tam nestane, dokud výše popsané kroky neproběhnou. Tohle celé co se stalo je "záměr" - čili "ano, tohle chceme aby se stalo".
@ostatní: ve směru dolů vnímám naopak jízdu v buspruhu jako výhodu, mám celkem podobnou rychlost jako bus (který ne vždy potkám), mám víc místa na to se rozjet a manévrovat. Oproti tomu situace stojících kolon a vedle cyklopruh znamená relativně těsné míjení stojících překážek, které se ale občas i (nepředvídaně/nepředvídatelně) pohnou. Takže jako kdybyjste to pálili vedle zaparkovaných aut a čekali na dooring nebo vystartování nějakého kurýra. No nic moc. Tedy řešením na takovéto situace (bezpečným), je celkově zpomalit a kolonu pruhem předjet zvolna, aby byl prostor a čas na reakce.
Jeden dovětek pro Kubu: i dva pruhy průběžně pro IAD mají občas smysl a Patočkova je jedním z nich. Instalací buspruhu sice MHD pomůžete, ale občas tím získáte i dost negativních efektů. Existuje přibližný interval intenzit, kde s dvěma pruhy může situace fungovat relativně plynule (a mhd nám jede), ale s jedním už se IAD zastaví, bus sice jede, ale právě protože se pohybujeme v onom intervalu intenzit jsme zbytečně vyrobili kongesci ve velkém časovém úseku, která by jinak vzniknout nutně nemusela - typicky sedla mezi špičkami, víkendy. Tím bychom situaci asi také příliš nepomohli. Samozřejmě je to o srovnání priorit a které opatření přinese jaké efekty a multikriteriálně to posoudit. Patočkova stojí zejména kvůli regulaci vjezdů do tunelů MO jední či druhým směrem, což je daň za špatně fungující oblast u Barranďáku a mizernou situaci na Holešovičkách.
No abych to uzavřel - princip navrhované úpravy je rozhodně žádoucí a cílem by nyní mělo být řešení optimalizovat a například do něj zahrnout právě i řešení cyklo mimo HDP a to alespoň formou legalizace pro pomalé nebo slabší jezdce. A to je hlavně o nějaké diskusi mezi orgány a správci.
Kuba 30. 5. 2026, 22:50
2
1
Hafan: Úmyslně jsem nepsal nic o tom, že dva pruhy pro IAD jsou tam špatně, souhlasím, že nejspíš nejsou. Jen jsem upozornil na to, že to rozšiřování vozovky se plánuje (a na Strakonické provedlo) právě kvůli těm dvěma pruhům pro IAD.
Osobně spíš váhám, jestli když už chtěj absolvovat projektování, povolování a přestavbu části profilu, jestli by nebylo lepší rovnou to předělat pořádně - tedy v této šířce a charakteru ulice jednoznačně i se stavebně oddělenými cyklopruhy oběma směry, atd. Jestli nedostaneme zase další Bubenský nábřeží, kde se sice předělávalo skoro všechno, ale nesmělo se sáhnout na chodník kolem Tržnice a stromy na něm. A výsledkem je velmi skřípající kompromis a obrovská promarněná příležitost...
Hafan 30. 5. 2026, 23:16
1
@Kuba: jo, obecně si asi rozumíme, nicméně ten výrok, že radši budeme stavět pruh navíc pro busy než jej rovnou vyhradit ve stávajícím si myslím zasloužil nějaký technický kontext. Bohuže nebo Bohudík vždy platí obligátní: "záleží na situaci".
Zdenek X 31. 5. 2026, 05:18
3
@Kuba: to je, myslim, vtip cele akce. Protoze u centralniho travnateho pasu neni (pravdepodobne) destova kanalizace, neni tam verejne osvetleni ani jine prekazky, ani to neni cenny prostor pro chodce a obyvatele obecne, pujde pouze "o par obrubniku" a vyhotoveni souvrstvi vozovky,. Ric-pic. Finalni cil Prahy 6 je pod zem. To uz neuvidim.
Kuba 31. 5. 2026, 08:59
6
1
Zdenek X: pod zem neznamena, ze na povrchu nenechaj dalnici s silenou parodii na cykloinfra. Viz Malovanka az Letenske namesti nad Blankou.
Takze tady bych opravdu jako naprosty minimum pri castecny prestavbe videl legalizaci tech chodniku.
Zdenek X 31. 5. 2026, 09:41
3
@Kuba: prvni odstavec: muzete mit pravdu, ale to se bavime o tak daleke budoucnosti, kdy jeste muze nastat takovych zmen (v chovani lidi, v pouzivanych dopravnich prostredcich, ...), ze to ani nema smysl.
Druhy odstavec: a jsme zpatky u stare diskuze. Alespon ja patrim mezi cyklisty, kteri primarne potrebuji spojnice na stredni a delsi vzdalenosti, obcasne "obchuzky" vyridim pri tom (no, bohuzel moje nejcastejsi "obchuzka" je Dejvice-Barrandov). Patockova mezi takove spojnice patri a jsem rad, ze tahle prestavba sjizdnost nezhorsi. Potrebu plosne prostupnosti pomoci legalizace chodniku chapu take, naprosto, ale to at se lide v kazde ctvrti profackuji mezi sebou. K tomu asi neni treba magistrat, at pisi na svoje mestske casti. Proto k legalizaci chodniku podle Patockovy nemam co rici, nejsem obyvatel teto ctvrti. Kdyby to bylo v miste meho bydliste, mozna bych tak ucinil.
Nightrider 2. 6. 2026, 13:59
1
@Jiří Kadlec: na tomhle konkrétním úseku Patočkovy má autobus dvě zastávky cca půl kilometru od sebe. I kdyby to mezi nimi rozpálil na 50, průměrná rychlost včetně zastávek bude menší než 40. A to tam na kole s toho kopce není problém udržet a ujet mu. Samozřejmě ne vždycky bus zastavuje, protože zastávky jsou na znamení, ale jízdní řády jsou snad stavěné tak, že s tím zastavováním počítají, takže mu krátké zpomalení na 40 neuškodí. Jízda plnou rychlostí středem pruhu je v tomhle případě nejlepší možnost.
Ve směru do kopce je to bez cyklopruhu vždycky problém. Pokud by mě autobusák neviděl, přejede mě a nic s tím nenadělám. Pokud mě vidí, tak nechci, aby si hned myslel, že se vedle mě vejde bez pohnutí volantem. Takže si vpravo vždycky nechávám trochu místa a uhýbám tam, až když mě začíná předjíždět. Připadá mi to jako nejmíň nebezpečné řešení. Pohodlné to není pro nikoho.
Hořejší úsek od Vypichu je pro mě směrem dolů v pohodě, kopec je prudší, jedu 50 a zabírám pruh. Nahoru je to ovšem peklo: limit 70 a dva úzké pruhy. Tam je jediná rozumná možnost drncat po (naštěstí legálním) chodníku. Tenhle úsek je špunt, který zabíjí většinu potenciálu jakýchkoli cykloopatření na Patočkově.
Kuba 2. 6. 2026, 19:35
Nightrider: zalezi, kam z Vypichu pokracujete, ale da se tomu hornimu useku do kopce celkem rozumne vyhnout, odbocit ke Klasteru, pred branou doleva a podel jeho zdi a posleze hrbitova a plochodrazniho stadionu na okraj Petrin a potom Ankarskou nebo ke Hvezde od hrbitova dolu je tam zakaz pro motorova vozidla. Je to samozrejme zrochu zajiudka, ale aspon bez ztraty vysky a rozhodne prijemnejsi nez ten chodnik.
Kuba 2. 6. 2026, 19:40
PS existenve teto cesty je pro me vlastne duvod, proc tak nadavam na absenci chranenych moznosti dole na Patockove. Toho vrsku se umim rozumne vyhnout, u toho spodku je to problem. Byt uz ten planovanej signalizovanej prechod u Brevnovske by ho mohl zmirnit (pokud by byl jako prechodoprejezd a Brevnovska k poste cykloobousmerna.
Kuba 2. 6. 2026, 21:26
2
Jinak, co se týče těch vyšších rychlostí v klesání - jasně, jde to a pro spoustu lidí to není problém, pokud na to mají kolo. Ale nezapomínejme, že to není možnost použitelná vždycky a pro každého. Nikdy by to tedy neměla být jediná možnost.
Třeba na těch sdílených bych z Vypichu padesátkou sjížděl fakt nerad, na cargu se taky do těchto rychlostí nepouštím, i když by to asi zvládlo, pokud vezu dítě, tak ani omylem. Větší dítě na vlastním kole bych taky nerad viděl tudy jezdit z kopce 50. Ani těch 40 na té spodní části. Proto opakuju, OK, ale mysleme i na těch 98% lidí, kteří takto jezdit prostě nebudou.
Zdenek X 3. 6. 2026, 06:43
1
0
@Kuba: souhlasim s tim, ze je vice potencialnich "nevykonnostnich" uzivatelu nez "vykonnosnich" (mereno ruznymi metrikami: max. rychlost, vzdalenost, ochota/pripravenost se zpotit, ochota prizpusobit odev apod.) a je to tak videt v mnoha dalsich mestech. Nicmene v pripade velkomesta, sloziteho velkomesta (historicky), kopcoviteho velkomesta bude pomer techto skupin naprosto jiny nez 98:2 (tedy cca 50:1). Vlastne to je uplne jasne i ted, rekneme, ze polovina z tech soucasnych 2% modal share je vykonnostni (tedy ti, kteri jsou schopni projet luxusni vyhrazeny pruh na dopravni ulici; osobne se domnivam, ze ted je to spis vetsina). Kdyz se podari zvysit podil cyklo na 10% (uf, uf) a pribydou pouze pohodari, porad bude pomer 10:1. Domnivam se, ze prenaset pomery z rovinateho mesta (pripadne mesta jineho typu, typicky mestecka do 200 tisic) do Prahy je nesmysl.
komentář