DVTV – Vít Ježek: Na cyklistickou infrastrukturu v Praze chybí politikům koule, v ulicích vládne agresivita

Publikováno: 25. září. 2023
Aktualizováno: 27. září. 2023

„Největší problém jízdy na kole v Praze je, že se cyklisté bojí o svou bezpečnost. Úprava infrastruktury je nakonec politická otázka, protože v některých místech se musí sáhnout na něco jiného, třeba na pár parkovacích míst, což je pro mnohé politiky nedotknutelná věc,” říká zakladatel Rekol Vít Ježek v rozhovoru s Danielou Drtinovou v DVTV. „Je i otázka, zdali by některých částech Prahy nestálo za to snížit rychlost, aby obava o fyzickou bezpečnost nebyla tak velká,” dodává.

Komentáře k článku

Tomáš Münzperger 27. 9. 2023, 08:43
1
7

"Sebevražedná Argentinská" je výstižný popis situace na místě křížení cyklo a auto pruhů na Bubenském nábř. a Argentiské. Myslím, že by někdo odpovědný měl uznat, že tohle je příliš nebezpečné a minimálně jízdu na kole zde omezit než se stane něco opravdu vážného.. Píšu jako cyklista a ta zkušenost zde je opravdu strašná.

Jan Fiala 27. 9. 2023, 14:07
6
1

Z Bubenského nábřeží doleva do Argentinské občas jedu, mám tam svůj pruh, nevidím problém. Jsou výrazně horší úseky. Pro koho to není, nechť tam nejede. Nevidím důvod, proč to omezovat pro ostatní.

Kuba 28. 9. 2023, 10:22
4
1

Jan Fiala: omezovat pro ty, komu tohle vyhovuje, netřeba. Ale zároveň je u takovéto velké rekonstrukce obrovská ostuda, že tam nevznikla pohodlná možnost i pro těch cca 98 % populace, která se v tomto bezpečně nikdy cítit nebude. A ne, že je na tý křižovatce zdržíme pět minut, než najdou a přejedou správný cyklopřejezdy, abychom je pak stejně hnali mezi chodce na legalizovanej chodník.

Tomáš Münzperger: Trochu victim blaming, ne? Lidi v autech tu ohrožují lidi na kolech, tak omezíme lidi na kolech? Nemělo by to být naopak?

David 28. 9. 2023, 19:42

Z Bubenského nábřeží do Argentinské jsem občas jezdíval i před tím, než tam vůbec nějaké cyklopruhy byly. Nejen kvůli času, ale po chodnících to dřív do Argentinské legalizované nebylo. A to byl teprve horor. Dneska si tam člověk musí dávat pozor, to je pravda, ale když se umím ohlédnout a včas ukázat, tak se vždycky najde někdo, do přibrzdí (pokud to tam tedy zrovna nestojí nebo se nesune krokem) a v pohodě mě pustí. Dřív si spíš zatroubili. A můžu i po chodníku. Nebo je to zase málo a k ježdění na kole jsou potřeba "dánské pásy", automatická zelená vlna pro kola a podbarvený asfalt?

David 28. 9. 2023, 19:46

Jinak nejvtipnější mi přišla dřív Argentinská druhým směrem. Ve vozovce nic, legalizovaný chodník plný lidí, který končil skokem z obrubníku do zatáčky, kde auta buď valí, nebo stojí až na obrubníku. To byla ruletka. A dostat se na stezku na Bubenském? Legálně nebylo jak.
Vyhrazený cyklopruh to trochu vylepšil, protože jsem se přestal problétat mezi lidmi na chodníku. Ten ochranný v zatáčce je ale asi nejlepší zlepšení. Škoda, že se tam nevejde víc, ale třeba to jednou také dotáhnout. Třeba až tam bude jeden pruh, parkování a cyklopruh? :o)

Kuba 28. 9. 2023, 21:23

David: to záleží na tom, kolik lidí a jakých chce město na kolech vidět.

Pokud mu stačí 1-2% největších střelců, není potřeba v podstatě nic. Takoví jezděj běžně bez jakýchkoli opatření i po magistrále a podobných ulicích. Dobře pro ně, bohužel řada z nich žije v iluzi, že tak jako oni by mohl jezdit každej. Možná jo, s pistolí u hlavy. Bez podobně drastický motivace se na to 98 % populace vykašle.

Pokud k nim město chce přidat dalších pár procent těch motivovaných, ale zároveň natolik nemilujících riziko, aby patřili do první skupiny, jsou potřeba aspoň ty cykloobousměrky v třicítkovejch ulicích, legalizovaný chodníky a podobný opatření, jak se někam dostat bez nutnosti míchat se s rychle jedoucíma autama, byť často citelnou oklikou.

No a pokud by město chtělo, aby kolo byl běžnej dopravní prostředek, po kterým sáhnout i ti, kterým je nějaká cyklistika úplně jedno a zajímá je jen, jak se do cíle své cesty dostat co nejefektivněji, tak jo, pak jsou potřeba navíc k tomu pro předchozí skupinu i dánský pásy nebo jinak fyzicky oddělený vyhrazený pruhy a oddělený stezky, neuškodí jejich podbarvení, automatická zelená vlna a podobně.

Praha se bohužel v prohlášeních a cílech tváří, jako by chtěla na kolech všechny tři skupiny, ale reálně dělá infrastrukturu vhodnou jen pro tu první skupinu, občas, spíš výjimečně, pro tu druhou. Infrastruktura pro tu třetí, zdaleka největší skupinu, se objevuje zcela minimálně a výjimečně...

David 29. 9. 2023, 01:13

Copak dneska už nejsou chodníky podél Ardentinské oboustranně legalizované, včetně přejezdů a napojené legálně na Bubenské nábřeží?

Kuba 29. 9. 2023, 11:16

David: jo, jsou. Ale realne je to celkem opruz a zdrzeni je pouzit. Je to tedy jedno z tech (bohuzel mala) mist, kde infra Prahy mysli i na tu druhou skupinu. Pro tu nejvetsi treti to ani tam furt neni.

Jenda 29. 9. 2023, 19:54

Jan Fiala: Z Bubenského nábřeží doleva do Argentinské to asi bude lepší, protože jedeš přirozeně v tom „prostředím cyklopruhu“. Já přijíždím po Hlávkově mostě, takže přijedu u pravého okraje, a musím přejet do druhého pruhu, což je trochu opruz. Naštěstí v pravém pruhu nebývá zas tak velký provoz.

Tomáš Münzperger: Ale rozhodně bych svoji zkušenost nepopsal jako „opravdu strašnou“.

Jako naprosto ultimátní trolling rekonstrukce mi ale přijde, že když jedu z východu či z tržnice, a chci přejet silnici, abych se dostal na lávku, je před přechodopřejezdem masivní kvádrový podstavec sochy, přes který není vidět na přijíždějící auta!!!

> řada z nich žije v iluzi, že tak jako oni by mohl jezdit každej

A proč teda nemůže? Podotýkám, že nemám žádné speciální fyzické schopnosti, a pár let ježdění po Praze jsem byl dokonce obézní, takže moje obratnost a rychlost na kole asi nebyla nic moc.

Jenda 29. 9. 2023, 20:17

Tady je fotka té situace: https://pbs.twimg.com/media/FzyvYCLWYAAOctc?format=jpg

Kuba 30. 9. 2023, 15:03

Protoze nejde o fyzicke predpoklady, ty jsou vedlejším . Jde spis o afinitu k riziku, motivaci, atd. A to se meni o dost hur nez ta fyzicka (a narozdil od te fyzicky je velka otazka, jestli ma smysl to menit)

Lidi, ktery fyzicky na jezdeni po Praze v pohode maj, ale nevidej duvod, proc si to na tyhle infrastrukture delat, znam spousty. A nejsou to plany reci, ti lidi v zahranici na lepsi infra bezne jezdej, i v Praze bezne jezdej na tech vyjimecnejch kouscich, kde to pro ne neni stresujici, pokud je tam zrovna k dispozici bikesharing, atd.

Jenda 1. 10. 2023, 07:24

To je zajímavé jak většina lidí zvládne „si to dělat“ jízdou autem (zácpy, opruz s parkováním) nebo MHD. Sednu, jedu, nic „si nedělám“.

To riziko bude spíše vnímané, ne reálné, nebo je Praze fakt víc a vážnějších nehod cyklistů než ve vysněných městech? (jasně, bude se to dost blbě porovnávat s ohledem na všemožné jiné faktory jako kde se jezdí, rychlost přepravy, a nehody co si fakt cyklista způsobil sám typu jízda nalitej nebo v noci bez světel)

Jak je možný že v některých zemích (Indie, Rwanda - v té jsem to viděl na vlastní oči na služebce) mají infrastrukturu doslova úplně nulovou, auta na silnicích jsou jak u nás a přitom tam jezdí všichni buď na kole nebo takových malých motorkách co jsou v podstatě jako naše elektrokolo?

Kuba 1. 10. 2023, 08:27

Jenda: zustal bych v ramci Evropy. Je nam prece jen blizsi nez Indie nebo Rwanda, kde nejspis rada tech lidi nema jinou moznost nez do toho provozu takto vyrazit. Videl jsem Pariz pred 15 lety a pred dvema lety. To mesto je co do provozu uz temer k nepoznani a to rozhodne nemaj hotovo. Ale postavili aspon zaklad bezpecny infrastruktury (jo i vnimany uzivateli jako bezpecna, to je klicova soucast) a v podstate se vsichni divi, kde najednou obyvatele mesta tolik kol vzali.
Najdete si treba 50' 60' 70' leta v Nizozemi. Dokud staveli vsechno hlavne pro auta, i tam pocty lidi na kolech silne klesaly. Az kdyz se objevil aspon trochu bezpecnej prostor (byt zpocatku jako vedlejsi efekt zpomalovani aut kvuli jejich nebezpecnosti pro pesi), zacaly pocty kol znova rust. Nebo donedavna Rotterdam. Stejna placka jako zbytek NL, ale vic autocentrickej v infrastrukture => o poznani min kol.

Pripada mi trochu jako byste se divil, proc tolik lidi v zime jezdi na bezkach a na sjezdovkach a tak malo jich na lyzich skace. Kdyz to zas tak realne nebezpecny neni a s trochou treninku by to rada z tech, kdo se podivaj na skokanskej mustek a reknou, ze to nikdy, ve skutecnosti zvladla... Asi zvladla. Ale pusobi to tak, ze to opravdu jen malokdo chce zkusit...

Kuba 1. 10. 2023, 08:43

Plus me napadlo jeste jedno mozne vysvetleni toho naseho nechapani se. Mozna je to trochu podobny jako u introvertu a extrovertu. Oba jsou schopny delat to, co je pro toho druhyho prirozeny, kdyz musej, ale co jednoho nabiji energii, toho druhyho vysava a naopak.

Mozna je to tady podobny, vy jizdu po ty prazsky infra vnimate jako obcas opruz, ale ve vysledku vas ta jizda na kole furt psychicky nabiji. Zatimco jiny lidi takovej zazitek psychicky spis vycucne. A ti pak fakt nemaj duvod si to delat a radsi jedou MHD nebo v horsim pripade autem. Fyzicky by pritom samozrejme byli schopni to na tom kole projet. Ale mentalne je to pro ne za techto okolnosti zbytecna zatez...

komentář

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
News,

In Jihlava, the marking of bike lanes continues

28. listopadu. 2023, 2min. čtení
V Jihlavě pokračuje značení cyklopruhů
Česko,

V Jihlavě pokračuje značení cyklopruhů

28. listopadu. 2023, 2min. čtení