Od počátku roku 2020 je ve Francii pro jedince, výrobce i prodejce zakázána praxe tzv. přečipování elektrokol (tj. zásah do softwaru pohonné jednotky, kdy je zrušeno omezení maximálního výkonu/rychlosti). Maximální rychlost přípomoci ke šlapání u elektrokol je v celé Evropské unii zastropována na 25 km/h, u motokol je pak maximální rychlost omezena na 45 km/h.
Přesto v mnoha státech včetně Česka se lze běžně setkat s nabídkou softwarových změn kol, které tyto limity dodatečně odstraňují. Tato praxe např. v Česku není nelegální, takto upravená kola by ale neměla být následně provozována na veřejných pozemních komunikacích. Jedná se v podstatě o změnu typu vozidla, kdy přečipováním se z jízdního kola nebo motokola vytváří např. moped nebo motocykl, aniž by majitelé těchto vozidel tato vozidla povětšinou takto registrovali.
Nové francouzské opatření nyní cílí na celkové omezení této praxe, kdy kdokoliv, kdo by se podílel na přečipování elektrokol, může čelit pokutě až 30 tisíc €, případně jednoho roku ve vězení. Jak uvádí server Bike-EU.com, otázkou zůstává problematičnost odhalování přečipovaných elektrokol.
Lze pravděpodobně předpokládat namátkové kontroly, jak ale pro Prahou na kole již kdysi upřesnil Ing. Jan Bauer, Ph.D. z Katedry elektrických pohonů a trakce ČVUT, měření výkonu elektromotoru mimo laboratoř je v současnosti prakticky nemožné. Některé elektromotory mají sice štítek se svými parametry, rozhodně to ale není podmínkou. Kontroly v ulicích se bez zavedení obdoby technických průkazů pro elektromotory mohou soustředit především na zachycení podezřelých vozidel, např. skrze měření rychlosti, a poté odeslání vybraných vozidel na měření do laboratoře.
Nové opatření tak především může mít efekt ve značném omezení nabídky, kdy tato praxe nebude být moct oficiálně veřejně nabízena jako běžná služba. A kdokoliv nabízející takové služby může čelit postihu.
Zároveň tato nová francouzská opatření zapadají do podobných snah mnoha evropských států a výrobců na regulaci trhu s elektrokoly, kdy je například diskutována možnost, aby všechna elektrokola procházela drahým typovým schvalováním technické způsobilosti vozidla.
Proto i výrobci reagují a například Bosch, přední dodavatel elektromotrů, se snaží do svých zařízení instalovat nová softwarová opatření, která by měla komplikovat případné dodatečné přečipování. Jak dodává Claus Fleischer, generální ředitel Bosch eBike Systems: “Bosch eBike Systems zbrojí proti praxi přečipování. Pro nás je důležité, aby elektrokola s přípomocí do 25 km/h byla i v budoucnu chápána jako jízdní kola. Musíme toto jejich zákonné postavení zachovat a uchránit, aby i v budoucnu mohli cyklisté využít výhod elektrické přípomoci.“
Petr 7. 3. 2020, 11:52
Vypadá to, že jak začínají být elektrická kola více vhodná a rozšířená i pro normální dopravu lidí, auto a moto lobby začíná dělat protiopatření :-)
Ujezdak 8. 3. 2020, 15:26
Petr, osobně si myslím, že naprosto vhodná byla i před precipovanim, je to obrana státu proti vycuranosti motoristů, kteří nechtějí platit daně a mít benefity cyklistů, které ohrožují zejména chodce... Pro automobilisty, je výhodnější rychlé kolo, které je třeba tak nezdržuje, ale je to bezohledne chování pro normální cyklisty, kterým tato kola " nasazují laťku" očekávání výkonů...
josuk 8. 3. 2020, 21:55
Myslím, že nikoli lobby, ale zase jen alibismus státu. Vydání nařízení, zákona, vyhlášky nestojí skoro nic, proti účinně praktikované kontrole. :-(
Auta s nesmyslným přebytkem výkonu taky jezdí všude! Postih oprávněně následuje, až když řidič pozbyde smysly nebo rozum a vykoleduje si poptávku po vlastním postihu. Asi ta „výkonná“ elektrokola dnes ještě většině tolik nevadí, kritizující znalci jsou podezírání z komplexu nízkého výkonu.. ;-), nelze to řešit zdravým rozumem, pouze dalším po čase zase zbytečným státním či obecním předpisem.
MM 9. 3. 2020, 10:35
" ... jak začínají být elektrická kola více vhodná a rozšířená i pro normální dopravu lidí, ..." ... tak se začínají čím dál tím více podobat e-mopedům a není tedy důvod k nim legislativně přistupovat jinak.
Jinak včera jsem v Kukulově viděl jet nějakého dobráka, bylo to běžné kolo (od letmého pohledu nějaký low-cost trek), k tomu byl zjevně dodatečně přibastlený motor+baterka (bylo vidět i nějaké svorky či pásky "made in OBI", kterými byla baterie uchycena k rámu). Seděl na tom, docela svižně si to svištěl do toho kopce a ani si nešlápl. To asi není moc legální, co?
Aby bylo jasno, já proti mopedům nikdy nic neměl a pro spoustu lidí byly, jsou a budou fajn volba. Ale kolo, ani e-kolo, to prostě není.
újezďák 9. 3. 2020, 11:32
No alespoň ve Francii už neuvidí naprosto veřejné inzeráty a reklamu na přečipování jak je to běžné u nás, inzeráty typu " váš středový pohon zrychlíme až na 50 km/hod nebo navýšení přípomoci vašeho elektrokola až na 55 km/hod atd, web je toho plný....
Josuk nemyslím si, že to srovnání nadměrných výkonů aut je úplně korektní, neznám moc výrobců a prodejců aut, kteří by běžně a veřejně nabízeli 2x vyšší rychlost než je povolená maximální provozní rychlost vozidla :) A to se v zásadě děje v segmentů elektrosamohybů které se pak pohybují auto-silniční rychlostí v místech, kde to od nich nikdo moc nečeká...
Mě prostě nedává smysl v obcích, kde je ještě místy maximálka 50 na silnicích tuto maximálku rozšiřovat i do zón 30, obytných zón, na cyklostezky a chodníky....
josuk 9. 3. 2020, 13:01
byznys je byznys, asi se vždycky bude nabízet po čem je poptávka a z čeho je zisk, pravidla nepravidla. Vždyť u nás taky se spousta věcí dělá „jen na vlastní zodpovědnost“ či „mimo veřejné komunikace“ a projde to, když chybí kontrola.
Podle mého každé normální auto do 2tun, co má 150kW a víc ten dvojnásobek rychlosti udělá. U motorky stačí na 200km/hod nějakých 30 kW..?
Nesrovnalosti vznikají z toho, že jsme opustili základní rozdělení: na lidský pohon a vše ostatní, kde to je tak nějak jasné (kromě tajných skrytých přípomocí, jak se o nich spekulovalo v tour de france ;-)). A těžko to do budoucna nadefinovat a uregulovat. Doba stejně asi spěje k pohonům, kde výkon nebude normovaný a limitovatelný obsahem válců nebo vinutím rotoru.. běžné LEDky se taky mnohonásobně přetěžují přes svůj optimální příkon, a záleží jen na tom, kolik se do toho pustí.. A odpovědnost by měl vždycky mít ten co drží ovladač, plyn.. a nikoli výrobce, homologátor či úředníkův obecný předpis.
újezdák 9. 3. 2020, 13:24
Josuk, zodpovědnost jistě. Třeba v Holandsku prostě mají kategorii rychlý pedelec, má to značku, má to pojistku a nesmí to mezi cyklista na silnici a hlavní rozdíl je v tom, že " tamní poctivý lid" si to pořizuje ve velkých kvantech. Jinými slovy, lidé tam asi nemají tak velkou potřebu ojebávat/čerpat výhody ze všech stran ?
MM 9. 3. 2020, 17:31
josuk ... to záleží jak kde, v Reichu těžko:-). Jinak to co píšete je v zásadě pravda, ale taky to vede k tomu, že valná část těch automobilů má omezovač rychlosti. Ta motorka by musela být ale slušně vyladěná a hlavně se to na ní v podobných rychlostech musí fest umět, tam se to velmi rychle vyselektuje samo. Parte a nazdar.
Jinak plný souhlas s tím rozdělením ... čistě lidská síla (ok, klidně i zvířecí:-) a pak vše ostatní.
Jan Herda 9. 3. 2020, 19:10
Plně souhlasím s tím, aby byly kontroly a sankce za přečípovaní, valit 40 kou, to nemá každý v ruce! S papíry a pojistěnim proč ne. Nicméně já pořád moc nechápu efekt, pro mobilitu v průběhu roku to chce stejně něco se střechou. Ekolo pomůže, ale neodstraní hendikep nekomfortu mimo sezónu. Dnešní mrholení při 6C, kdy jsem musel rovnou 15min čistit kolo a oblečení sušit po topení ... já myslím že moderní doba si žádá pořád lepší a výkonnější věci obecně, ať špičkové SUV, telefon se super foťákem, skvělé fotky, oblečení a cyklistika prostě nemá moc kam jít, skvělá kola nevyváží komfort "starý Fabie" nebo MHD, já ten potenciál moc nevidím -(
David 9. 3. 2020, 21:45
Jan Herda: taky jsem si letos jednou kolo umyl, ale vloni ho to štěstí asi nepotkalo. Jak jezdím denně, mám to jako kamufláž proti krádeži. Jen v servisu mi trochu nadávají, ale i oni se ho už naučili čistit jen v nejnutnějším rozsahu:o)
Tonda 10. 3. 2020, 13:49
Kategorie rychlý pedelec je v celé unii, vzhledem k tomu že kategorizaci dvoukolových vozidel řeší Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32013R0168&from=CS
Legislativně je to pak stejné jako moped. U nás je takových kol minimum, ale existují
https://mtbs.cz/clanek/legalne-45-km-hod-realitou-diky-turbo-vado/
Problém je spíš v tom, že lidi chtějí aby to jelo rychle ale stále to vypadalo jako kolo, takže když s tím v jedou na stezku nebo do lesa, tak není na pohled vidět, že to tam nemá co dělat.
újezďák 10. 3. 2020, 21:04
Tonda, poslední odstavec do kamene tesat...
Mimochodem v Nizozemi, konkrétně v Amstru to už došlo tak daleko, že budou testovat systém, který bude na dálku rychlým elektrokolům regulovat rychlost , tedy jen jedním směrem , snižovat... :)
Testovat se to má na zaměstnancích letiště Schiphol, kterým sice program ( stát) nabídne levný pronájem rychlých pedeleců ( 7-8 euro měsíčně oproti ceně 3-4000 eur za nákup) .
Systém ve spojení s lokací a sledováním prostoru bude napřed vysílat " řidičům" do říditek vibrace a pak je zpomalí na rychlost provozu kola, na oplátku bude vytvářet zelenou vlnu. Cílem je dostat víc z 60 000 zaměstnanců letiště na kola, což není lehké,na kolech tam jezdí jen 4000 z nich ale pro normální cyklisty je to daleko, takže jim chtějí pořídit " rychlá kola" ... no a výměnou si na nich chtějí otestovat systém regulace dopravy...
Vratislav Filler 11. 3. 2020, 09:21
újezďák: To je zajímavé. V Aarhusu zase řeší rychlost u sharovaných elektrokoloběžek tak, že je v centru zpomalí 15 km/h a v pěší zóně na 2 km/h. Prý se to docela osvědčilo. :-)
MM 11. 3. 2020, 10:15
VF ... to je zajímavý postup a veskrze rozumný. Jen se zeptám, kam s těmi e-kolobrndami v tom Aa smí? Myšleno zejména vozovka vs chodník. V Jutsku jsem byl sice 3x, ale s výjimkou Esbjergu (a i tam jen v akváriu:-) jen v menších městečkách a tam jsem viděl jen kola (a ani ta ne v nějakém vyloženě extrémním množství).
Tonda 11. 3. 2020, 10:41
újezďák, nevím jestli v Nizozemsku mají jinou legislativu (asi spíš ne, když sou taky v EU), ale elektrické kolo co jede rychleji než 25 km/h je vozidlo kategorie L1e-B, tedy moped podobně jako Babetta a smí to jezdit jenom tam co auta, poněkud mi uniká smysl brzdit to na rychlost nižší než 45 km/h a proč by to měl majitel takového vozidla připustit.
újezďák 11. 3. 2020, 10:48
Tonda, nevím přesně jak legislativně , ale asi je chtějí pustit i někam na úsek s cyklisty s tím, že je tam zpomalí... zde link na článek ze kterého čerpám
https://www.parool.nl/amsterdam/snelle-e-bikes-moeten-bij-nadering-schiphol-automatisch-afremmen~b47faa82/
Tonda 11. 3. 2020, 11:18
Nějak sem to s translátorem přelouskal a na konci to je naznačeno, že by se takto na dálku ovládaná kola-mopedy mohla s omezenou rychlostí pustit i na cyklostezky. Ovšem přesnost běžných konzumních GPS přijímačů není taková aby to dokázalo rozlišit v městské zástavbě, jestli se kolo pohybuje po silnici nebo těsně vedle po souběžné stezce.
a-b-c 11. 3. 2020, 11:57
újezďák:
Rychlé googlení ( pokud nedosšlo ke změně):
https://www.holland-cycling.com/blog/275-new-laws-for-speed-pedelecs-in-2017
Na běžnou cyklostezku tedy mopedy nesmí.
Ale z formulací: ¨
Traffic rules for mopeds
The same traffic rules and speed limits apply as for a regular moped:
45 k/h on the road
30 km/h on moped/cycle paths inside urban areas
40 km/h on moped/cycle paths outside urban areas
Vyplývá že existují moped/cyklo stezky kam smí, a je jen otázka jejich množství v systému.
Újezďák 11. 3. 2020, 13:08
ABC- ano o Nizozemí to vím už docela dlouho a proto brojím proti " mopedům" které jsou maskovány za kola u nás :)
Tonda , nejsem si úplně jistý s metodou loakce , ale pochopil jsem, že snímací prvky budou součástí trasy , jinými slovy " inteligentní cyklostezka s internetem věcí " ? :)
zde odkaz na " průzkumné/kontrolní vozidlo" které vyměřuje/ kontroluje funkčnost stezky :)
https://www.youtube.com/watch?v=QEumpMEciUM&feature=emb_logo
Vratislav Filler 12. 3. 2020, 13:15
MM: vtipné bylo, že během exkurze jsme ty koloběžky v pohybu snad ani nezahlídli, tam se jezdí na vlastním. Co vím, tak (celkem samozřejmě) cykloinfrastruktura + vozovka. Ovšem cykloinfra tam mají docela dost.
MM 12. 3. 2020, 14:06
Tak já nevím jak v tom Aa, ale jinde je to obecně na silnicích takové těžce easy. Takže kolo nebyl problém, byť to byl takový ten městský zázrak (půjčený). Tedy až na vítr u S moře:-))). Ulice slušně dimenzované, povrch bezvadný ... když jsem tam byl poprvé, tak jsem to počítal a za 5 dní jsem viděl JEDNU díru (někde na okresce) ... žádné značkové šílenství a tak, a oni v autech jezdí opravdu v klidu. Tam je radost jezdit jak na kole, tak v autě.
S jedinou výjimkou, a to je dálnice, to bylo opravdu peklo, protože druhou takovou bandu nevypočitatelných cvoků jsem nikde a nikdy nepotkal.
komentář