Jedná se o vyhlášku Ministerstva dopravy č. 509/2021 Sb. ze dne 16. prosince 2021, kterou se mění vyhláška č. 294/2015 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích, ve znění vyhlášky č. 84/2016 Sb.
Nové znění vyhlášky u značky V1a „Podélná čára souvislá“ zní (změna zvýrazněna tučně):
Podélná čára souvislá
Značka se používá zejména k oddělení jízdních pruhů s protisměrným provozem, k oddělení části řadicích pruhů a k oddělení části odbočovacího nebo připojovacího pruhu od průběžného pruhu. Slouží-li značka k oddělení jízdních pruhů s protisměrným provozem, musí řidič jet vpravo od této značky. Značku je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění, předjíždění cyklisty, odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci nebo vjíždění na pozemní komunikaci z místa ležícího mimo pozemní komunikaci.
Úprava vyhlášky byla dohodnuta jako součást změny zákona 361/2000 specifikující boční odstup při předjíždění cyklistů.
Pavel Mašek 23. 12. 2021, 22:39
5
V pořádku :-)
David 25. 12. 2021, 00:05
5
1
Ještě by nebylo špatné analogicky upravit definici dopravního stinu V13. Nejen aby na něj mohla vyjíždět auta predjizdejici cyklistu, ale i cyklista. Zejména v městském prostředí často nahrazuje krajnice, kam cyklista legálně může...
Pavel Mašek 25. 12. 2021, 22:37
2
@David
- tak pokud se to nenachází na krajnici ale na levé straně, tak pokud vím, je to vždy v křižovatce a tam se předjíždět rozhodně nemá.
David 26. 12. 2021, 08:31
Předjíždět se nemá / dosud nemělo ani tam, kde je plná čára. V 13 se často používají i před začátky odbočovacích pruhů, nebo místo plné čáry tam, kde je široká vozovka. Případně historicky ke zúžení široké, zpravidla jednosměrné jednopruhové vozovky. Např. podél zastávkových ostrůvků. Pokud trochu jezdíte po Praze "po hlavních" a chvíli se zamyslíte, určitě přijdete na místa, kde auta cyklistu po V 13 czela bezpečně ale nelegálně předjíždí.
Zdeněk Novák 30. 12. 2021, 23:35
1
@David
Asi to není dobrý nápad. V těch stínech někdy bývají retardéry. Jsou třeba před přechody, před křižovatkami atd. Plná čára je přece jen něco jiného. Ježdění po dopravním stínu bych nechal v šedé zóně - nikdo vás za to nebude pokutovat, pokud neprasíte, takže to dělejte jen když víte co a jak.
David 31. 12. 2021, 01:09
1
Zdeněk Novák: ale vždyť povolit neznamená přikázat. To je stejné, jako s plnou čarou. I když to bude povolené, nepůjde to vždy. Tak proč riskovat pokutu za něco, co lidé dělají a dělat budou? A vem koncem je to pro cyklistu i motoristu v případech kdy tak činí zpravidla bezpečnější (a v těch nebezpečných to pak má zpravidla co dělat s agresivitou, na kterou už nemá nějaká čára na asfaltu vliv...)
Martin P. 5. 1. 2022, 21:54
Ten dopravní stín tam zpravidla má funkci naváděcí a zpomalovací. Zároveň je v místech, kde nějaké riziko předpokládané je. Taky to je zpravidla pár metrů, ne desítky až stovky, jako plná čára. Pokud to formálně zůstane nelegální a bude to každý dělat na vlastní riziko, nevadí. Bylo by spíš žádoucí dokázat posoudit každý přestupek s ohledem na jeho aktuální nebezpečnost a agresivitu a bezohlednost postihovat více, než jen formální porušení předpisu. Ale je to o lidech.
komentář