,,Kodaň již nebude upřednostňovat automobilovou dopravu. Odteď budeme brát cyklistiku vážněji, ať to stojí, co to stojí.“ To jsou slova primátorky Kodaně Ritty Bjerregaard ze strany Sociálně demokratické. Zdá se, že politická rétorika se nyní začíná obracet v konkrétní činy.
Od svého zvolení v roce 2005 předkládala primátorka různé nápady. Spolu s Klausem Dondamem, radním pro dopravu a životní prostředí, se pokouší zaměřit na cíl učinit z Kodaně do roku 2015 světovou jedničku mezi městy přátelskými k životnímu prostředí.
Město, ve kterém 36% obyvatel jezdí do práce nebo do školy denně na kole, se nyní zaměřuje na to, aby zvýšilo podíl cyklistické dopravy a zlepšilo infrastrukturu. Ta čísla by měla být větší. Měli bychom cyklistiku brát vážněji, i přesto, že to vyvolá nevoli motoristů či naruší kamionovou dopravu.
,,Pokud si nestanovíme priority, situace se vyvine v něco, co již nebudeme moci zvládnout. Nebudeme-li jednat teď, bude to později jen obtížnější,“ vysvětluje primátorka.
,,Buď automobily ve městě chcete nebo je tam nechcete. To lidi překvapuje. Snažíme se teď naší politiku všem zdůraznit. A má to efekt,“ říká.
Bjerregaard má pro své činy podporu většiny obyvatel Kodaně díky svým mnoha iniciativám přátelským pro cyklistiku, jako například uzavření hlavní ulice, Nørrebrogade, automobilům.
[…]
,,Rozvojové plánování v tomto městě upřednostňovalo automobily po mnoho let, říká Erik Hjulmand, vedoucí kodaňské pobočky Dánské unie cyklistů. Zdá se ale, že tohle se mění a mění se to rychle.
Podle Bjerregaard existují i další způsoby, jak zvýšit bezpečnost velkého počtu cyklistů ve městě. Mnoho kamionů projíždí skrz město místo toho, aby jej objížděli po okruhu. To je nutno omezit.
Primátorka také pevně stojí za svým požadavkem zavést mýtné pro vjezd do města, ačkoliv dánský parlament se staví proti.
,,Brzy se vzdají,“ tvrdí.
Pozitivní zkušenosti ze Stockholmu, Osla a Londýna ukazují, že mýtné pro vjezd do města přináší požadovaný efekt.
Bjerregaard ani Hjulmand se nebojí, že by Kodaň na postu evropského hlavního města cyklistiky předehnalo některé z mnoha dalších měst v Evropě či v severní Americe, které se také začaly snažit podporovat cyklistickou dopravu. Kodaň má obrovský náskok. Jde hlavně o to naší zavedenou bicyklovou kulturu dále zlepšovat.
Převzato a přeloženo z The Copenhagen Bike Culture Blog, http://cycleliciousness.blogspot.com/2008/01/lord-mayors-radical-cycle-visions.html
Vratislav 15. 1. 2008, 00:02
hoho, příklad pro Prahu :)