Jak do města V: S kolem veřejnou dopravou

Publikováno: 28. srpna. 2008, 1 min. čtení
Aktualizováno: 03. dubna. 2012
Autor: Hynek Hanke

TramvajJízda na kole ve městě přináší pestré zážitky, zvláště pokud svou trasu různě obměňujete. Ještě zajímavější je ale kombinovat různé způsoby dopravy. Metro vám pomůže dostat se s kolem i do té části města, která by pro vás jinak byla příliš daleko. Tramvají se můžete svézt do kopce, když už večer nemáte náladu jej šlapat. A když zrovna nespěcháte, jeďte domů třeba lodí. Naopak do autobusu či do lanovky bicykl nesmí. O tom, jak lze v Praze vhodně kombinovat veřejnou dopravu a jízdu na kole bude dnešní článek.

Metrem

Minimum z tarifu:
1. Kolo se ve veřejné dopravě (kromě vlaku) přepravuje zdarma.
2. Přestupní jízdenka platí 75-90 minut, je za 26,- a lze ji zakoupit také pomocí SMS.
3. Pro krátké cesty (metro do 5 stanic, tramvaj do 20 minut) je nejvýhodnější nepřestupní jízdenka za 18,- .

Kola je možno přepravovat zdarma na všech linkách metra a to vždy nejvíce dvě kola na poslední plošině každého vagonu. Buďte při přepravě kola ohleduplní vůči ostatním cestujícím, zvlášť pokud je metro právě plnější. Samozřejmostí musí být, že prostor kdykoliv vyklidíte kočárkům nebo lidem na vozíku, a to i v případě, že byste měli čekat na další spoj. Během jízdy je kolo třeba držet tak, aby se nehoupalo, nepopojíždělo a ani v případě prudkého zabrždění nezpůsobilo vážné následky. Buď jej vhodně opřete kolmo ke směru jízdy o zadní stěnu posledního vozu nebo v ostatních vozech jej umístěte do výklenku posledních pravých dveří (ve směru jízdy).

Kolo ve voze metra

Na první pohled se může zdát problematická přístupnost metra ukrytého desítky metrů hluboko, za eskalátory a pevnými schodišti, které ne každý rád vynáší. Není to tak zlé. Existují povrchové stanice a z mnoha ostatních vede eskalátor až na úroveň ulice. Jak jsou na tom stanice, které vás zajímají, poradí náš přehled cyklistické přístupnosti stanic, případně to zjistíte přímo z mapy.

Náš tip:
Pokud je to možné, vmáčkněte se s kolem k protějším dveřím, než které se otevírají ve stanicích – tak zaberete nejméně místa hlavně na plošinách, které nejsou na konci vlaku. Dejte si ale pozor na trase C, kde musíte uvolnit průchod ve stanicích Hlavní nádraží a Vyšehrad (na okrajových stanicích Střížkov, Rajská Zahrada a Černý Most to není takový problém). Na plošinách v posledním voze vlaku je pravděpodobně nejlépe kolo umístit k zadní stěně vozu s předním kolem zaklesnutým za neotvírající se dveře, když přistoupí další cyklista můžete kola opřít o sebe a ušetřit tak spoustu prostoru.

Schody metro LádvíDo výtahů se s kolem bohužel nesmí (což se snad v některých stanicicíh brzy změní), ale tam, kde je eskalátor se nemusíte ničeho obávat. K jízdě s kolem na eskalátoru není třeba žádné fyzické úsilí. Stačí s ním na jezdící schody normálně najet držíce ho oběma rukama za řidítka, ihned po nastoupení stisknout obě brzdy a po dobu jízdy je držet. Když jedete dolů, stoupněte si blíž k řidítkům, a naopak cestou nahoru zase dál, kolo se nakloní patřičným směrem. Zabrzděné kolo neujíždí. Jen dávejte pozor, aby se vám nepřevrátilo do strany (nebo nepřeklopilo, máte-li těžké brašny či atypické kolo). Nedoporučujeme bicykl před nástupem stavět na zadní kolo a podobně. Pokud jde o zdvižné plošiny na schodištích, tak o jejich použití se raději nepokoušejte.

Tramvají

Pilotní projekt přepravy kol v tramvajích má sloužit jako jakýsi ,,cyklovýtah”. Jezdíte ráno do práce z kopce, ale večer, když už je třeba i tma, vás nebaví šlapat v dlouhém stoupání po rušné silnici? Chodíte si o víkendu zajezdit na cyklostezku třeba podél vody, ale nevíte jak domů? Právě pro takové situace je přeprava v bicyklů v tramvajích určena.

Kolo lze přepravovat zdarma v tramvajích ve všední den mezi 20:00 a 5:00 a o víkendech a státních svátcích po celý den v následujících úsecích (vždy v uvedeném směru). Mimo tyto časy a úseky nesmíte zatím s kolem do tramvaje nastoupit.

  • Dejvická – Divoká Šárka,
  • Nádraží Holešovice – Trojská – Sídliště Ďáblice / Vozovna Kobylisy,
  • Nádraží Modřany – Sídliště Modřany,
  • Palmovka – Bulovka – Sídliště Ďáblice / Vozovna Kobylisy,
  • Smíchovské nádraží – Sídliště Barrandov

Dle předpisů byste měli využívat plošiny pro kočárky a invalidní vozíky, na nichž je ve všech typech tramvají dostatek místa a jsou snadněji přístupné. Teoreticky nesmíte využívat garantovaných nízkopodlažních spojů (aby byl zaručen prostor pro kočárky a invalidy), prakticky vám však řidič jejich využití většinou dovolí — je to jednodušší a pohodlnější. Spíše než takovými umělými pravidly se řiďte základy slušnosti a ohleduplnosti.

Při příjezdu tramvaje na řidiče zamávejte a podívejte se jak reaguje. Když vás ve vzácných případech odmítne, nezlobte se, asi má nějaký důvod. Ještě než vejdete do dveří, si vyhlédněte vůz a místo, kde budete nejméně překážet ostatním cestujícím a kde s kolem pohodlně nastoupíte. V každém případě buďte připraveni uvolnit místo kočárku, nebo invalidnímu vozíku a neotálejte s tím (místo je určitě i jinde, tudíž VY si ho najdete). Vystupujete-li jinde než na konečné, dejte řidiči opět znamení. Čím ohleduplnější budete tím tolerantnější budou i řidiči k vám, a tím lépe se v budoucnu bude prosazovat rozšíření přepravy kol v pražské veřejné dopravě. Po dobu samotné přepravy kolo bezpečně opřete a zajistěte proti pohybu. Může také pomoci držet za jízdy brzdu.

Přeprava kol v tramvajích je zatím poměrně nová věc a lze očekávat, že se významně rozšíří se zaváděním nových nízkopodlažních vozů 15T, které by snad měly být vybaveny speciálním pro to určeným víceúčelovým prostorem. Máte-li vlastní zkušenost, jistě v této fázi pomůže, když ji napíšete Dopravnímu podniku zde.

Přívozem

V Praze na Vltavě funguje v součastnosti v rámci městské hromadné dopravy 5 přívozů a všechny přepravují bezplatně i jízdní kola. Přívozy v okrajových částech Prahy můžou výrazně zkrátit vaší trasu mezi oběma břehy tam, kde není most. Přívozy v centru jsou zase zajímavým zpestřením každé trasy.


Privoz P5, Jiraskovo namesti, zdroj: Wikipedia.org

Přívozy obsluhují tyto trasy (odkazy obsahují mapky):

Linky P1 a P2 fungují celoročně, linky P3, P4 a P5 pak od dubna do října. Platí na nich tarif PID, tedy je můžete využívat na běžnou ,,tramvajenku” nebo obyčejný přestupní lístek. Více o pražských přívozech, včetně jízdních řádů se dozvíte na PrazskePrivozy.cz

Vlakem

Náš tip:
Ve všech osobních vlacích na území Prahy platí klasická „tramvajenka“. S výjimkou tratí Smíchov – Zličín a Smíchov – Řeporyje platí všude i jízdenky za 26,- (papírové).
Pokud jedete na papírovou jízdenku, nezapomeňte si jí cvaknout. Označovače jsou na peronech nebo v podchodech k nim vedoucím.
Jízdenku na kolo koupíte ve vlaku u průvodčího, takže vlastně vůbec nemusíte k pokladně .

Z okrajových částí Prahy (Radotín, Kolovraty, Klánovice) nebo z jejího okolí je to do centra nejjednodušší vlakem. Přeprava jízdního kola vlakem stojí 25 korun za každý vlak (nebo lze za 50,- pořídit jednodenní jízdenku pro kolo) a řídí se předpisy Českých drah:

Přeprava jízdního kola jako spoluzavazadla je povolena ve všech vlacích osobní dopravy ve vozech označených symbolem kola. Vlaky s rozšířenou kapacitou pro přepravu jízdních kol jako spoluzavazadlo jsou v jízdním řádu v hlavičce vlaku označeny stejným symbolem (dtto v IDOSu). Dále je tato přeprava povolena v osobních a spěšných vlacích v neoznačených vozech pouze na prvním a posledním představku soupravy, kde mohou být umístěna vždy nejvýše dvě jízdní kola. Jako spoluzavazadlo nelze přepravit tandemové a vícemístné kolo.

Rozšířená přeprava jízdních kol existuje prakticky na všech hlavních tratích v okolí Prahy — všude, kde jezdí klasické ,,panťáky”. Tedy ve směrech na Kolín, Benešov, Beroun, Kralupy a Lysou nad Labem.


Znak zjednodušené přepravy kol v IDOSu

Značení zjednodušené přepravy kol v centrálním vyhledávači spojení IDOS

Ve zjednodušené přepravě můžete kolo umístit na kteroukoliv plošinu. Jestli jezdíte na výlety za Prahu, tak určitě nemáte problém. A i na malých plošinách ,,žabotlamů“ se dá kolo zachytit zámkem tak, aby nepřekáželo a nemuseli jste ho celou cestu držet — viz obrázek.


Kolo ve vlaku

Zaparkovat a jet

Parkoviště B+R:
– Běchovice (nádraží)
– Černý Most
– Rajská Zahrada
– Nové Butovice
– Zličín
– Letňany
– Ládví
– Nádraží Holešovice
– Opatov
– Depo Hostivař
– Skalka
– Radotín (nádraží)

Někdy je nejlepší kolo nevozit s sebou, ale použít jej k dopravě na vhodnou zastávku veřejné dopravy (typicky na metro nebo vlak) a tam jej nechat. O parkování kola na ulici jsme již psali dříve. Další možností v návaznosti na veřejnou dopravu jsou některá parkoviště P+R, která provozují i hlídaná parkoviště kol (více informací zde) a úschovny zavazadel na nádražích. Na Hlavním nádraží bohužel žádná úschovna zavazadel není a ze skandálních důvodů se s ní ani nepočítá, kolo by ale mělo být možné uschovat na nedalekém Masarykově nádraží.

Závěr

Shrňme ještě jednou to důležité, co platí pro přepravu kola v prostředcích veřejné dopravy:

  • S kolem se chováme maximálně ohleduplně.
  • V metru můžeme na poslední plošinu každého vagonu — jen pozor, aby tam kol nebylo moc.
  • Eskalátory nejsou překážkou, pokud své kolo chytíme za řídítka a stiskneme obě brzdy.
  • Večer a o víkendech nám mohou posloužit tramvajové výtahy.
  • Přívozy jsou na lítačku nebo na obyčejný lístek.
  • Do vlaku se s kolem vejdete skoro vždycky — lístek koupíte u průvodčího.
  • Někdy vyplatí kolo do dopravních prostředků nebrat a prostě ho zamknout venku.

Další odkazy
Ropid: Cyklisté v PID
Když se kolo veze v PID…

Příště

Příště se budeme věnovat dovednostem jízdy na bicyklu, které vám v případě nouze mohou zachránit když ne život, tak přinejmenším zdraví a spokojenost.

Starší díly seriálu:
Jak do města I: Proč na kole
Jak do města II: Na ulici
Jak do města III: Jak se vyhnout nejčastějším nehodám
Jak do města IV: Zamknout kolo a jít

Hynek Hanke
První šéfredaktor tohoto online magazínu (tehdy ještě pod názvem Prahou na kole). V redakci působil mezi lety 2008 a 2011.

panpivik 29. 8. 2008, 10:53

Uplne jsem to nepochopil s tou tramvaji.

Mimo ty doby do tramvaje s kolem vubec nesmim? Nebo smim (je-li volna), ale musim platit za kolo?

Hynek Hanke 29. 8. 2008, 11:00

Nesmíš, ještě jsem to v článku vyjasnil. Je to pilotní provoz, snad se to brzy změní.

Vratislav 15. 12. 2008, 20:08

Doplňuji, že od 15.12. se do tramvají smí až do 6 ráno a přibyly 3 nové úseky:
Palmovka - Spojovací (pouze linka 1)
Anděl - Řepy
Hradčanská - Sídliště Petřiny

fijalka 9. 4. 2009, 09:23

Nevite prosim nekdo, jestli je na Masarykove nadrazi uschovna, kde by se dalo nechat kolo? (V nedeli 19.4. asi od 14 do 23:15h - to mi pak jede vlak). Pani na telefonu CD 840 112 113 mi vubec nic neporadila, vedla pesimisticky reci a ja jako zakaznik CD sem ji byla uplne jedno. Neznate nekdo aktualni situaci tam?

Hynek Hanke 9. 4. 2009, 09:47

Ahoj Fijalko, já jsem volal na to samé číslo a ozvala se mi nějaká docela příjemná paní, bohužel nevěděla, protože to prý teď české dráhy zrušily a provozuje to soukromník. Dráhy jsou strašná organizace. Ale přes spojovatelku jsem se dovolal přímo do úschovny a řekli mi toto: Kola berou, otevřeno 8:00-17:30 každý den, poplatek za den 35,-. Nevím, zda ti to nějak pomůže, ale lze ho tam nechat i přes noc +35,-.

fijalka 9. 4. 2009, 09:51

Ok, diky! Skoda ze neni otevreno do vecera, ale aspon vim:)

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
8 kroků, jak na školní cyklojízdu
Návody,

8 kroků, jak na školní cyklojízdu

13. dubna. 2024, 5min. čtení