Jak do města X: Šaty dělaj člověka

Publikováno: 02. října. 2008, 1 min. čtení
Aktualizováno: 03. dubna. 2012
Autor: Hynek Hanke

V KodaniMnoho lidí si před usednutím na kolo obléká speciální cyklistické oblečení ze syntetických materiálů, často hojně poseté reklamními značkami různých sportovních firem. To je takový náš image cyklistiky. Zvláštní vybavení má jistě své opodstatnění, pokud jedete sportovat. Jestli ale jedete do města, je to stejně nesmyslné a nepraktické, jako kdyby si řidič automobilu oblékal před ranní cestou azbestový overal nebo cestující MHD si šněroval goretexové boty a pečlivě upínal mačky. Poradíme vám několik tipů, jak na kole jezdit v normálním oblečení, odstranit tak problémy s převlékáním, a vypadat přitom skvěle.

Uvědomte si, že když budete na kole jezdit ve svém normálním oblečení do města, tak jako to dělají všichni obyvatelé Kodaně, Amsterodamu i mnoha jiných světových metropolí, získáte tím mnohem větší svobodu a kolo vám bude ještě užitečnějším dopravním prostředkem. Nemusíte se převlékat, můžete prostě zastavit před obchodem a jít nakupovat, jet do kina nebo na pracovní schůzku, můžete zajít s přáteli do kavárny, když je potkáte na ulici, stejně tak můžete na kole jet na oběd nebo ho kdykoliv někde nechat a pokračovat veřejnou dopravou. Vaše cesty na kole pak přestanou mít charakter samostatných vyjížděk a přemění se v součást vašeho dne a způsob, jak se pohodlně pohybovat po městě.

Všední den v Kodani

Běžný všední den v Kodani

Jak se neumazat

Magda:
Lodičky vozím vzadu na nosiči, zvlášť ty s podpatky tam dobře drží. Existují také pěkné dámské cyklobrašny s přihrádkami na lodičky. Dlouhé sukně: mám jednu téměř průsvitnou pod kterou nosím zimní cyklokalhoty – vypadá to docela sexy. Musím být ale samozřejmě opatrnější, když se chci postavit do pedálů v křižovatce, abych nezachytila za sedlo. Také jsem si pořídila několik nemačkavých přiléhavých sukní, po dojezdu si je natáhnu přes cyklokalhoty a nikoho ani nenapadne, co je vespod. Zavinovačky a velké rozparky rozhodně nedoporučuji (i když řidičum kolem se to obvykle dost líbí :-)

Je důležité mít kolo vybavené do města. Možná je to právě to kolo, co vám rezne v garáži, vyrobené dříve, než trh zachvátila mánie horských kol a starý dobrý bycikl se stal sportovním náčinním, ale těch pár jednoduchých věciček se dá přimontovat na každé kolo. Blatníky, kryt řetězu, kryt zadního kola, aby se vám do něj nezamotala sukně nebo kabát. O kole do města píšeme v jedné z ostatních kapitol. Nemáte-li kryt na řetěz, pomůže pravou nohavici trošku vyhrnout nebo zapnout si přes ní reflexní pásku na suchý zip.

V sychravém počasí nebo za deště se vyhněte nezpevněným, a tudíž blátivým, cestám, vyhněte se zarostlým chodníkům. Nejvhodnější je zkrátka jezdit po ulicích nebo vyhrazených cyklostezkách.


Cyklistka v Hamiltonu, Kanada

Cyklistka v Hamiltonu, Kanada


Batoh nebo kabelu si můžete odložit na zadní nosič nebo do košíku, existují i cyklistické kabely a
kabelky s připínáním na zadní nosič.

Jak se nespotit

Nezávoďte. Jízda na sportovním kole po rušných pražských ulicích k tomu svádí. Jestli ale sedíte na městském kole, pěkně vzpřímeně, jste dobře oblečeni a jedete si tak městem, zjistíte, že není kam se hnát. Výhoda a rychlost vašeho kola spočívá v tom, že je pro vás prostupné a otevřené, nikoliv ve vaší maximální rychlosti. Existuje spousta fotek třeba z Kodaně, na kterých lidé pijí za jízdy na kole kávu, telefonují, češou se — nejraději všechno najednou.


Cyklista v USA

Cyklista v USA


Magda:
Saka: Pokud jsou dobře ušitá a z kvalitní látky, cestování na kole jim nijak nevadí. Pod saka obvykle nosím trička nebo easy-iron blůzy. Do nejprudších kopců tlačím, na ty pozvolnější si tělo zvyklo během týdne a už pocením nereaguje.

Prudké kopce nemusíte vyjíždět přímo, můžete je vyjet ulicemi vedoucími po boku svahu nadvakrát nebo natřikrát,
nebo to můžete vzít napřímo pěšky. I v kopcovitých městech jako je Portland, Edinburgh či Cagliary jezdí mnoho lidí v normálním oblečení.

Neoblékejte si pro jízdu na kole mnoho věcí. Svetr či bundu můžete dát na nosič nebo do košíku. Používejte hřeben, deodoranty. Uvědomte si, že v jižních zemích je v letních měsících mnoho dní, kdy se potí všichni bez rozdílu a při všem, byť jdou třeba jen pěšky po ulici do samoobsluhy — není to vagabundské, městem se nešíří zápach. Dejte si před důležitou schůzkou trošku rezervu, ať můžete poslední část dojít pěšky nebo volným tempem.

Být vidět

Pražská módní přehlídka reflexní formace pro zářivou budoucnost Kolouch Při oblékání samozřejmě vystupuje i faktor bezpečnosti. Černé sako je na kolo perfektní oděv, bohužel není za šera a tmy moc dobře vidět. To neznamená, že v něm nemůžete jezdit. Zkombinujte jej s nějakou elegantní reflexní vestou nebo si pořiďte reflexní doplňky na kolo (třeba brašny), zmíněnou pásku kolem nohavice. Módní přehlídka reflexní formace pro zářivou budoucnost Kolouchův sen z jara 2008 měla za cíl ukázat, že kombinace oblečení s reflexními prvky zdaleka neznamená, že budete vypadat jako popelář.

Uvědomte si také, že v pražských ulicích je na bicyklu pán v saku nebo dáma v červených šatech zdaleka tou nejviditelnější postavou na křižovatce. Když se neoblékáte jako závodní eso a na kole sedíte vzpřímeně, automobily vás také více respektují, míjejí vás pro jistotu širším obloukem.

Helma

Markéta:
Beru si to, co mám první po ruce, to znamená že jezdím ve svém normálním oblečení a žádné sportovní nemám. Pod minišaty si beru krátké elasťáčky – ale takové, aby nebyly moc vidět :-) . U sukně pod kolena to neřeším. Obouvám tenisky nebo nízký podpatek, v létě jsou ideální sandálky. Jediná specialitka, kterou mám, jsou rukavice – abych mohla spadnout na ruce. A přilbu, protože jezdím agresivně a vím to :-)

Kolem cyklistických přileb probíhá už dlouho vášnivá debata, jejich účinnost je pravděpodobně velmi nízká a v cyklisticky vyspělých zemích je nikdo nenosí. Selským rozumem je ale zřejmé, že často vám přeci jen helma alespoň nějak pomoci může a proto rozhodně doporučujeme ji v ulicích města na bicyklu nosit. Existují různé typy přileb, včetně různých přileb do města, které rozhodně vašemu vzhledu nijak neuškodí. A nakonec, když vjedete na chráněnou cyklostezku, můžete ji vždy odložit do košíku.


Nutcase helmy (www.nutcasehelmets.com) jsou k dostání i v čeckých cykloobchodech

Například tzv. nutcase helmy (www.nutcasehelmets.com) jsou k dostání i v čeckých cykloobchodech


V saku, v šatech, na vysokých podpatcích

To je všední realita mnoha evropských měst. Každoročně se na toto téma dokonce pořádá několik módních přehlídek a existují celé blogy tomu věnované. Ilustrační fotky k tomuto článku i video níže nechť jsou dostatečným důkazem. Proč by to nemělo jít? Někteří k tomu poťouchle dodávají, že v botách s vysokými podpatky je často jednodušší jezdit na kole než chodit.



Lisa Foster ze San Franciska radí: Moje řešení pro sukně, které se ve větru převrací, je následující. Najděte si nějaký elastický pásek, který se dá zapnout kolem stehna (já používám čelenku, ale můžete použít i podvazek, pokud se cítíte jako skutečná primadona), dejte si na něj zavírací špendlík a navlékněte si jej kus nad koleno. Po nasednutí na kolo si špendlíkem zajistěte sukni a můžete jet.

V zahraničí existuje tradice různých bike-in akcí a party. Před nějakým časem jsme psali o bicyklové svatbě v americkém Portlandu. A umíte si představit, jak se v zimě lidé sjíždějí na tradiční ples cyklistů ve finském Oulu? V Praze byla snad první akcí tohoto druhu Cyklojízda muzejní nocí v květnu 2008 a ta jednoznačně ukázala, že i v našem krásném městě se dá jet večer na výstavu na kole — v šatech a v obleku.


Cyklistka, jak ji zachytil Bill Cunningham pro New York Times

Cyklistka, jak ji zachytil Bill Cunningham pro New York Times


Zdroje:

Všem zmíněným velmi děkujeme i za fotografie použité u tohoto článku.

Starší díly seriálu:
Jak do města I: Proč na kole
Jak do města II: Na ulici
Jak do města III: Jak se vyhnout nejčastějším nehodám
Jak do města IV: Zamknout kolo a jít
Jak do města V: S kolem veřejnou dopravou
Jak do města VI: Zlepšujeme techniku a efektivitu
Jak do města VII – v noci, za deště v zimě
Jak do města VIII: Jezdit efektivně nebo defensivně?
Jak do města IX: Po tramvajových kolejích

Příště:

Příští úterý se budeme zabývat tím, jak vám jízdní kolo může zpříjemnit přepravu nákladů. Proč se cpát s nákupem do přetížené MHD? Nač vozit nábytek ze supermarketu autem? Na jízdní kolo se dá naložit neuvěřitelné množství věcí a obvykle k tomu stačí jen zadní nosič a pár metrů špagátu.

Hynek Hanke
První šéfredaktor tohoto online magazínu (tehdy ještě pod názvem Prahou na kole). V redakci působil mezi lety 2008 a 2011.

Václav Řehák 2. 10. 2008, 10:54

S tímto článkem si dovolím nesouhlasit. Rok jsem žil v Nizozemí: jezdil jsem v normálním oblečení, spotil jsem se je při pospíchání do školy, za pár týdnů jsem se naučil jezdit bez držení řidítek a s trochou nadsázky jsem za jízdy psal SMS.

Ale v Praze si to opravdu nedovedu představit. Jezdím do práce přes dva velké kopce a kdybych se měl nespotit, musím je jít pěšky. Ale kvůli tomu by mi cesta trvala výrazně déle než MHD (v současnosti je to naopak).

Je pravda, že kolo mě dost omezuje při normálních městkých aktivitách (kino, nákupy), ale mnohem víc je to dáno strachem z toho, někde ho nechat stát. V Nizozemí jsem se nebál, protože pravděpodobnost že z několika stovek kol před školou nebo nádražím ukradnou to moje byla dost malá. U nás to tak bohužel není.

Nemluvě o tom, že zmiňovaný styl nutně předpokládá městské kolo, kterých se u nás nedostává. Alespoň v mém okolí jsou prakticky všechna stará kola favority. A nový citibike za 10-20 kKč bych nehlídaný nikde nenechal.

Chápu, co se článek snaží říct, ale myslím, že by byl mnohem lepší, kdyby se zaměřil na pražské podmínky. Např. ta jediná fotka z Prahy není ani z reálného provozu. Což je podle mě škoda. Insipiraci bych určitě uvítal.

Hynek Hanke 2. 10. 2008, 11:08

Ahoj, já si to v Praze představit dovedu, protože tak jezdím a nejsem sám. I v Praze potkávám lidi oblečené normálně do města, ale nemáme z toho fotky. V článku jsou citace dvou pražských cyklistek. Myslíme si, že lépe, než dokumentovat současný ne moc dobrý stav je postrkovat lidi k něčemu praktičtějšímu.

Městských kol se u nás opravdu nedostává, to je dost problém. U nás jsou městská kola právě tím speciálním a drahým zbožím z dovozu, zatímco v zahraničí jsou to často plečky, které seženete za pár korun. Určitě je to jedna z dnešních bariér pro ježdění na kole ve městě. Ale jak bylo napsáno, do jisté míry poslouží jakékoliv kolo, když ho trošku vybavíte blatníky, košíkem atd.

Vratislav Filler 2. 10. 2008, 11:36

Napíšu příspěvek sem (nebudu zasahovat do článku).

Městský styl má smysl na krátké a střední vzdálenosti (do nějakých 5-8 km). Nadto už je to "dálková" trasa, zvlášť v Praze. Dva kopce (předpokládám tak +150m?) - to už na městský styl opravdu není. Praha má tu nevýhodu, že se tu často dojíždí přes celé město - je to dané konfigurací města. Jízda v sáčku na 5 km tak nemůže být pro každého.

Sám městsky jezdím. Mám to tak na hranici možností: Do centra to mám 11 km, převážně z kopce. Dovedu to jet tak, abych se zpotil řekněme "přiměřeně nenápadně" tedy rozhodně nepřicházím splavený jak kůň. Cestu zpátky mám vyladěnou tak, abych stoupání přiměřeně rozložil na několik krátkých, ne moc prudkých kopečků. Funguje to docela dobře.

Oblékám si volnější kalhoty, u kterých počítám, že se do roka můžou na exponovaných místech prošoupat. Normální boty (jezdil jsem i v teniskách, ale ty na mokrých šlapkách kloužou). Chce to boty, kterým něco vydrží podrážky, aby se za chvíli nerozedřely (nebo naopak ty tenisky za 70,-, co můžu obměňovat každé dva měsíce). Nahoru triko, košili, mám rád, když jí můžu rozepnout a ta kolem mě vlaje. Teď, když je chladněji a hrozí déšť, beru si koženou bundu. A na krk šátek: pak se dá vzít dolů méně vrstev a člověk stejně nenastydne. Chce to ale trochu ladit podle toho, jak je zrovna venku.

Když jedu dál (nad těch 10 km), v cíli se skoro vždycky převlíkám - což není zrovna městské, ale ta vzdálenost už je nad limit. No a klidně se přiznám k tomu, že když mám zpocenej zadek a jdu někam něco vyřídit, ovážu si kolem pasu košili a je to.

Pro jízdu v městském stylu je důležitá také plynulost jízdy. Pokud se musí zastavovat na každém rohu, je to také vysilující. Proto jezdím z Jižňáku s auty (po Türkově).

Je fakt, že citybike městskému stylu hodně pomůže. Ten vzpřímený posez, pohled přes střechy aut v koloně... :-) Ale není to nutnost. Dobře doplněný cross udělá stejnou službu: jen svádí k té rychlé jízdě, ale to si každý musí nějak vybojovat ve své vlastní palici. (já když sednu na svého treka, který momentálně zahálí v práci, tak bych taky polykal desítky kilometrů...).

Kolo mě nijak neomezuje, naopak mi městské aktivity umožňuje. Jezdím na něm do Záběhlic na bowling, kam bych z Jižňáku kvůli přestupům jel MHD 30 minut (vzduchem je to asi 4 km, za to 26,- dopravnímu podniku nedám) - na kole to mám za polovic (zpátky už teda ne, tam je to ta půlhodinka). Zamknu interní zámek a podkovou k mříži nebo sloupu a je to. K městskému kolu za 15 tisíc patří zámek za 30 Euro ;-)

Mimochodem ty Esky, co kdekomu tlí ve sklepích, to nejsou městská kola? Před týdnem jsem si prošel letáky v naší sídlištní sámošce a našel jsem tam k prodeji za pár korun hned dvě. Kdyby tu fungovala nějaká "ReCycle" firmička, která by to za 500 vykupovala, osazovala solidníma brzdama a převodovkama a prodávala za 3-5000, dost lidí by si možná na město druhé kolo pořídilo.

fijalka 2. 10. 2008, 14:17

Pride mi logicky jezdit v beznejch obleckach, uzivam si to hlavne pri kratsich mistnich vyjizdkach (a bez helmy), ale do prace to mam kolem 10km a pres udoli, takze jezdim v dlouhejch cykloelastakach, na kterejch mimo jiny ocenuju noseni navostro - nemusim mit tolik vrstev. Sem prakticka zena. Obecne je to tak, ze podle toho kam du po praci, si vezmu na sebe "normalnejsi" hadry. Ale na cyklobotky nedam dopustit a chodim v nich i na poledni pochuzky (v sukni).
Magde teda moc neverim ze "..telo uz pocenim nereaguje", ja se potim furt stejne, v pondeli i v patek.
PS: Jak vypada takova helma do mesta? Chtela bych nejakou, kerou bych si sama mohla pomalovat.

Hynek Hanke 2. 10. 2008, 15:49

Fijalko, přidal jsem k těm helmám ilustrační obrázek do článku. Myslím, že sehnat tu nutcase bílou by neměl v Praze být problém, a pak když zjistíš, co na tom drží, si jí můžeš pomalovat jak chceš (pošli nám fotku :) Samozřejmě je mnoho typů. Jiné, co nevypadají jak na Tour de France, mají například v Citybikes.

fijalka 2. 10. 2008, 20:53

Krasa, diky. A vzhuru nohama to budu nosit jako nakupni kosik:)

Marketa 2. 10. 2008, 22:05

Ja se tedy cestou do prace docela zpotim (beru to z jiznaku na Vltavskou metrem, ale pak si pekne vyslapnu kopec az na Brevnov)... v praci jsou nastesti na podobne prijezdy zvykly - takze mam i moznost sprchy a prevleknuti. Kolo mam mestsky - styl jizdy mam ale dost agresivni (ve stylu clanku o jizdach v pekle). Proto ta aspon psychologicka nutnost prilby. Na cyklojizde mi kdosi udelal moc krasnou momentku - posilam pro inspiraci: http://www.horydoly.cz/foto/praha_cyklojizda_20089/ipage00027.htm
Preji ostatnim stastnou a elegantni jizdu.

Kuba Turek 3. 10. 2008, 09:51

Jezdím do centra Prahy poměrně často, ale příležitostně - pokaždé jinam. Proto pokládám dvě věci v článku za bludy. 1) Přilby: To je přece už dávno vybojovaná bitva, že helmy je součástí cyklistova vybavení. Něco jako pásy v autě. Většina vážných úrazů a smrtí na kole se týká hlavy. Nejen ve trénu, na silnici, ale i na cyklostezce. 2) City bike: Klasický silniční city bike se vzpřímeným posedem má smysl ve městech, kde je hustá síť cyklostezek a k tomu kvalitní komunikace, chodníky, ulice, přechody přes koleje, atd. To v Praze není. Takže je lepší odpružené horské kolo. Neustále se střídají kočičí hlavy, dlažba, asfalt, obrubníky, kanály, díry...

Pavel 3. 10. 2008, 09:59

Jezdím do práce v Brně. Ne každý den, spíše občas, když mám náladu - tady u nás jsou podmínky pro cyklisty ještě horší než v Praze a stavba nových cyklostezek se prakticky zastavila. Mám to asi 8 km, což je samo o sobě na hranici pohodlného dojezdu a bohužel ještě přes dva kopce (horší je to na cestě zpátky). Jezdím na starším městském kole z bazaru, zásadně v civilu - barevné cyklooblečky mě odpuzují, nemám potřebu proměňovat své jízdy v adrenalinové závodění. Snažím se propracovávat styl, abych se moc nezpotil - tedy jezdit pomaleji a v největším kopci raději sesednout a kolo kus vést.

Vratislav 3. 10. 2008, 10:15

Ad Kuba Turek:
1. Nechtěl bych začínat "přilbovou válku", sám přilbu nosím. Hynek jenom poukázal (na můj popud) na fakt, že a) ve skutečně masově cyklistických zemích se přilby většinou nenosí (Jistě, není to pražská džungle), b) bezpečnostní přínos přilby někteří lidé zpochybňují (o čemž jsem si ještě názor neudělal).
2. A co takhle celoodpružený citybike? :-) Existují a jsou v prodeji. Sám mám pružiny pod sedlem (takové ty dvě po stranách vzadu) a komfort je vynikající. Přední vidlici jsem nikdy odpruženou neměl (ani na treku), takže nemůžu srovnávat, ale místa, kde jsou kočičí hlavy v tak dlouhém úseku, že mi vadí, znám v centru přesně dvě: Myslíkovu a úsek na A1 od Malostranské pod Karlův most.

Jan Valeška 3. 10. 2008, 10:56

2Kuba Turek: nejde přeci o to co je pro koho lepší či horší (někomu zkrátka vyhovuje MTB - jako např. mě, někomu zas ciťák jako např. Vráťovi, Hynkovi, někdo helmu potřebuje protože má panickou hrůzu z úrazu hlavy a někdo to zkrátka kvůli pohodlí riskne), ale jde o to ukázat že to jde, protože autoři skutečně to co se v článku popisuje realizují i v rámci pražského provozu... jde o to naznačit, že cyklistika není jen drcení kostí na celoodpruženém MTB, ale může to být také pohodička pro všechny, které právě ta stávající "sportovnost" (protože MTB i cyklistická přilba jsou z podstaty sportovní náčiní) cyklistiky odrazuje.

Hynek Hanke 3. 10. 2008, 13:42

Kubo, bitva o helmy je skutečně již vybojovaná. Pradoxně v různých zemích skončila různými výsledky :) a tak o tom v tom smyslu také píšeme. Nedávno jsme tady zveřejňovali článek, který o tom do The Times psal současný londýnský primátor.

Kuba Turek 4. 10. 2008, 01:38

Krátké připomínky: 1) S helmou je to přesně jako s pásy v autě nebo lyžařskou helmou na sjezdovce. Než si zvykneš, je zdánlivě nepohodlná, dokonce v ojedinělých případech může způsobit horší poranění než bez ní, ale zachrání spoustu životů. Proč myslíš, že mládež do 18 let ji má povinnou? Proš v Itálii děti do 14 let nesmí na sjezdovku bez helmy? Proč se nesmí v autě jezdit bez pásů? 2) Cyklistika v širším centru Prahy je bohužel vždycky adrenalinová.

Hynek Hanke 4. 10. 2008, 01:51

Kubo, ty tvé argumenty o helmách jsou zcestné. Že by povinnost nosti helmy zachránila spoustu životů se právě nikdy nikde nepodařilo prokázat, momentální stav právní úpravy v nepříliš cyklisticky rozvinutých zemích samozřejmě nic moc neznamená. Srovnání s bezpečnostními pásy je také mimo, jelikož u těch je naopak přínos k bezpečnosti nade vší pochybnost prokázán mnoha studiemi. Nejcitovanější studie dokazující, že helmy snižují riziko úrazu hlavy vychází z dat, podle kterých helmy snižují i riziko úrazu kolene. Jak jsem ale psal, je to selský rozum, že nějaký přínos tam určitě bude, takže speciálně v divočině pražských ulic ji velmi doporučuji.

Kuba Turek 4. 10. 2008, 13:53

Spor nevedeme o správnosti/nesprávnosti jednoho zákona o dopravě v Česku. Základní věc je, že helma na kole velmi sníží riziko smrtelného nebo těžkého úrazu. V tom se tedy shodujeme :-)

Kuba Turek 4. 10. 2008, 13:56

Třeba tady o cyklistických nehodách v Česku: s přilbou/bez přilby. Usmrceno 5/129, Těžce zraněno 54/559, Lehce zraněno 297/309, Celkem počet účastí cyklistů při nehodách 5069. Závažnost nehod v případě, že cyklista neměl přilbu, byla výrazně vyšší (28,5 usmrcených na 100 nehod) než v případech, kdy cyklista přilbu měl (10,6 usmrcených na 1000 účastí). Následky nehod cyklistů jsou uvedeny bez ohledu na zavinění nehody. Zdroj: Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR za rok 2002.

Hynek Hanke 4. 10. 2008, 17:16

Kubo, v tom se prave neshodujeme, nikde na svete se nepotvrdilo, ze by povinne noseni helem snizilo urazovost. Ta tva cisla jsou takto bez vztahu uplne k nicemu. To prece zalezi na tom, kolik tech lidi jezdi s helmou a bez helmy, na tom, v cem dalsim se ty dve skupiny jeste lisi atd. Upozornuji te na to, ze temer 100% z tech zabitych byli Cesi a je tedy asi velmi nebezpecne byt Cechem -- takova logika neni spravna :) Ja uz k tomu vic nereknu, ale zajemci necht se podivaji treba na clanek o helmach ve Wikipedii, kde je to rozebrano a jsou tam citovany skutecne zdroje. http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_helmet#The_helmet_debate

Kuba Turek 5. 10. 2008, 01:01

Sajkra, to je jako u hlupáčků na dvorečku. Ty píšeš: "Jak jsem ale psal, je to selský rozum, že nějaký přínos tam určitě bude, takže speciálně v divočině pražských ulic ji velmi doporučuji." Já píšu: "...helma na kole velmi sníží riziko smrtelného nebo těžkého úrazu." Přesto se podle Tebe neshodujeme. V čem tedy ten nesoulad vězí?

Marketa 5. 10. 2008, 21:11

No, panove.. nevim nevim... kdyz nahodou musim jet bez helmy, tak jedu pomaloucku a opatrne (div, ze nejdu vedle kola). Jakmila nasadim helmu, stava se ze mne postrach silnic... Opravdu je noseni prilby ukazatelem bezpecnosti jizdy? Nejsem sama, kdo si mysli, ze jakmile ma prilbu, nic se mu nemuze stat. Nemam nic proti jezdeni s prilbou, ale jeji noseni zachranu zivota zas tolik neochrani.

Vratislav Filler 5. 10. 2008, 21:14

http://en.wikipedia.org/wiki/Offset_hypothesis

Hynek Hanke 5. 10. 2008, 22:13

Kubo, já myslím, že čtenář pochopí, v čem ten nesoulad vězí.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Jezděme slušně!
Předpisy a etiketa,

Jezděme slušně!

14. května. 2023, 4min. čtení13