Současná dánská vláda měla zatím za své vládní období stěží něco společného se spojením ,,přátelská k životnímu prostředí“. Věci se ale pomalu mění. Je to jako kdyby nějaký poradce ministrům pošeptal: ,,ehm…. v prosinci 2009 sem přijede celý svět na konferenci OSN o klimatu … ehm… neměli bychom se pokusit vypadat alespoň trošku zeleně?“ Vláda, ve spolupráci se všemi ostatními stranami v dánském parlamentu, s výjimkou jedné, vydala 29. ledna nový plán rozvoje dopravy. Ministr financí Lars Barfoed prohlásil, že dvě třetiny z celkového rozpočtu 94 miliard dánských korun půjdou na veřejnou dopravu a cyklistiku a jedna třetina do asfaltu/silnic, shrnuje Mikkael Andersen na webu Copenhagenize.com informace z dánských médií.
1 miliarda DK (3,7 mld Kč) má jít přímo na cyklistickou infrastrukturu a s ní spojené projekty. Barfoed říká, že to je největší částka vyhrazená pro cyklistiku v moderní době. Je výjimečné, aby vláda Dánska začlenila cyklistiku tak pevně do národního rozpočtu na dopravu. Zatím byl rozvoj infrastruktury pro kola vždy zodpovědností měst a krajů.
Tato 1 miliarda DK má posloužit k tomu, aby se zvýšil počet cyklistů a aby cyklistika byla atraktivnější formou dopravy. Mimo této jedné miliardy na výstavbu infrastruktury je v roce 2009 ještě vyhrazeno dalších 100 milionů DK na využití v těchto prioritních kategoriích:
– Cyklistické projekty na úrovni krajů, které výrazně pomůžou v rozvoji dopravy na kole, včetně dojíždění do práce.
– Projekty ve společnostech a organizacích zaměžené na posílení cyklistiky.
– Projekty zahrnující konkrétní opatření pro zlepšení bezpečnosti cyklistů. To zahrnuje například projekt Bezpečné cesty do škol, který má za cíl snížit počet nehod dětí a zajistit, aby děti a mládež byli povzbuzováni k jízdě na kole.
– Projekty obsahující konkrétní návrhy kampaní a podobných opatření, které zvyšují informovanost veřejnosti o cyklistických projektech.
My v Copenhagenize.com si myslíme, že byl nejvyšší čas na to, aby se o cyklistice začalo mluvit v národním měřítku, jako se tomu stalo na začátku devadesátých let v Holandsu. Ještě teprve uvidíme, jestli ty peníze pomůžou zvýšit podíl jízdních kol na dopravě. Je pravda, že 9 z 10 dopravních expertů v Dánsku obrací oči v sloup.
Vzhledem k tomu, že vláda se snaží narychlo dohánět věci v souvislosti s konferencí OSN o klimatu, je celý ten balíček trošku moc politický a nedostatečně vizionářský. Hodně polevy, ale ten koláč je suchý a plesnivý.
Buďme však optimisté. Pro cyklistickou dopravu je ten plán dobrý prostě proto, že tam cyklistika je, a tím byla vyzdvižena do role rovného partnera s ostatními způsoby dopravy. Je to respektovaná, reálná a atraktivní forma dopravy. Cyklistika v Kodani již takové postavení měla, ale velké části země jsou v tomto za ní pozadu, uzavírá Mikkael Andersen na webu Copenhagenize.com.
A v Čechách mezitím: Praha má 1,2 milionu obyvatel a na rozvoj a údržbu cyklistické infrastruktury letos vyhradila 60 milionů Kč, že by byly nějaké peníze vyhrazeny na cyklistiku na národní úrovni nevíme. Srovnejme to s oněmi 3,7 miliardami Kč pro Dánsko, jež má 5,5 milionu obyvatel, nepočítaje vůbec vlastní finance města Kodaň. Ve stejné chvíli Praha vyhradila pro letošek 8 miliard Kč na budování zoufalé dálnice v centru města — tunelu Blanka. Oproti vyváženosti Dánského rozpočtu je toto nepoměr přibližně 1:133 ve prospěch automobilové dopravy v centru Prahy.
Jirka 2. 2. 2009, 10:31
Vim, ze je to slepice nebo vejce problem, ale pomer 1:133 mi prijde adekvatni zajmu o cyklistickou dopravu v praze.
Pokud vim, tak na cyklojizdy prijzdi zhruba 1:300 populace mesta
Ale je fakt, ze v tech cislech chybi MHD, ktera je pokud vim majoritni prepravce v praze.
Vratislav 2. 2. 2009, 11:51
Dopravni podnik dostane letos ca 8,5 miliardy provozni dotace, je to o 1,5 mld. mene nez loni, Pro podrobnosti doporucuju projit treba diskuse na serveru k-report, specialne tuto: http://www.k-report.net/cgi-bin/discus/show.pl?48/353 .
Penez na cyklistiku je letos rekl bych presne tolik, kolik se povede pri tempu pripravy realne prostavet. Bohuzel, spousta drobnosti (zejm protismerky) by tolik nestala, ale visi na tom, ze to komise nestiha pripravit, nebo na pasivnim odporu mestskych casti. Samozrejme, nejsou penize na velke projekty, ale ty drobnosti by mozna mely daleko vetsi prinos.
(Treba ted mam radost z te nove protismerky v Dejvicich: Neni to na zadne paterni trase, jenom jeden blok, ale prinos pro pristupnost oblasti vyrazny)
Jan Valeška 2. 2. 2009, 11:58
To je právě ono, má jít městu o to, aby udrželo zájem o cyklodopravu na takové mizivé úrovni, a nebo o to, aby na kolech lidé jezdili víc? Tedy má dávat takové částky, které jsou poměrné k těm 2 % cykloobyvatel, nebo dávat částky vyšší, tak aby umožnilo i těm méně "šíleným" jezidt na kole také? Protože ani ti co přijíždějí na jízdy (i ty velké) nepředstavují zdaleka všechny z cyklisticky nadšeného českého národa, kteří by třeba na kole v Praze jezidt chtěli, ale bojí se o sebe, o kolo, nevědí kudy, nevědí jak, přijde jim to statusově ponižující atd... Jde tedy o stanovení priorit a Praha si - vzdor evropskému trendu, řadě dopravních odborníků akcentujících význam nemotorové dopravy ve městech, atd. - zvolila možnost první.
Hynek Hanke 2. 2. 2009, 12:04
Ale proc se toho povede postavit tak malo? Protoze na navrhy a kresleni tech uprav jsou v Praze tri nadsenci jako bokovku pricemz jsou prevazne placeni nekym jinym nez magistratem. Kdyby Praha opravdu dala na cyklistiku penize a myslela to vazne, tak by se zridilo pracoviste, ktere se tim zabyva a veci by se rozjely. Vzniklo by v Praze nejake cyklisticke informacni centrum. Stejne tak by byly penize na podporu sdruzeni jako jsou Auto*Mat, Oziveni ci Prahounakole, ktere pro cyklistiku neco aktivne delaji. TSK by dostala penize na stroje na uklid cyklostezek a nebyl by na nich bordel. A tak dale. U nas se stridave argumentuje tim, ze nejsou penize, a ze penez je dost, ale neni za co je utracet. To je naprosto zcestne.
Stavajici pomer automobilistu:cyklistu neznamena vubec nic, samozrejme, jde o to, kde chceme byt. Treba v Kodani pracuji s tim, ze 36% je malo a chteji 50%, protoze to je pro mesto prinosne, tak se to take odrazi v tom, co a za kolik stavi.
Václav Řehák 2. 2. 2009, 13:56
Jirko, drobný detail je v tom, že srovnáváš peníze na jednu konkrétní stavbu s celým cyklistickým rozpočtem. Přesnější čísla jsou někde na webu cyklokomise, ale stručně je to asi tak, že na kole jezdí pravidelně 1-3% Pražanů a cyklistika tvoří pár desetin promile městkého dopravního rozpočtu.
Jirka 2. 2. 2009, 14:22
Ok, mate pravdu podcenil jsem pocet cyklistu a objem penez do automobilove infrastruktury. Beru zpet.
Jinak o tunelu blanka mi ani nemluvte. Do prace se brodim bahnem a tohle je muj vyhled z okna: http://www.etnetera.cz/etn/cz/webcam/index.html
Václav Řehák 2. 2. 2009, 14:41
Vycházel jsem z často citovaných čísel, tak jak si je pamatuju. Teď zpětně koukám, že jsem se trefil minimálně do toho článku: http://www.auto-mat.cz/wp-content/publikace/udrzitelna_doprava/cyklisticka_doprava_v_praze_mourek.pdf
"Hlavním cílem rozvoje cyklistické dopravy v našem hlavním městě by mělo být
především zvýšení podílu každodenních cest na kole z přibližnš 1 % v roce 2006 na 3 % v roce 2010..."
Vzhledem k tomu, že za poslední rok, dva subjektivně pozoruju nárůst počtu cyklistů, tak pokud to 1% pro rok 2006 platí, myslím že 1-3% je relativně rozumný odhad.
Naše polemika nicméně nepodchycuje to podstatné, a sice že včasným integrováním cyklistické infrastruktury do plánovaných stavebních akcí se dá prakticky zadarmo dosáhnout značných výsledků.
Hynek Hanke 2. 2. 2009, 15:05
3% cest rozhodně na kole v Praze uskutečněna nejsou, taková čísla udávají města, kde to vypadá úplně jinak než v Praze. Já jsem přesvědčen, že ve skutečnosti to je výrazně pod jedno procento a ještě největší část z toho by tvořila rekreační cyklistika. Takže ten rozpočet je opravdu přiměřený stavu, ale to hlavně vůbec není důležité.
Pro mne je důležité, že z šesti a půl tisíc korun, které za mne město letos rozdělilo mezi tunel a cyklo šlo, šest a půl tisíce na nový tunel a pět korun na vytváření podmínek pro cyklistiku. Na to se mě ale nikdo neptal a argument, že je to správně, protože to tak v minulosti také bylo, není správný.
Jediné trošku rozumné číslo udává průzkum, zda by lidé chtěli dojíždět na kole, kdyby pro to měli adekvátní podmínky. Dělal ho magistrát před pár lety a vyšlo, že nějakých 30% lidí by si to přálo. Nicméně se za jejich peníze staví tunel.
Hynek Hanke 2. 2. 2009, 16:31
To je otázka, kde to číslo vzal, zdroj neuvádí. Mám pocit, že ho lidé opakují jeden po druhém ale skutečný věrohodný zdroj není. Stejně tak mi není jasné na základě čeho Dan věří, že je vůbec možné za tak krátkou dobu počet cyklistů ztrojnásobit. To by byl na světě nevídaný úspěch. Jinak o tom, že nedostatek financí nemůže být argument, protože opatření pro cyklistiku s dobrými výsledky se dají dělat i s minimem financí, není pochyb.