Vilnius a obrázky z Litvy

Publikováno: 06. září. 2009, min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021
Autor: Hynek Hanke

Velomanija_2009 (873) (Large)Zasedací místnost magistrátu ve Vilniusu je ve 20. patře a město, o jehož osudu se bavíte, vidíte celou dobu pod sebou. Když pak vyjdete na balkon a nedělí vás sklo, máte pocit, že něco vážně můžete změnit. Stačilo by vzít koště a lopatku, támhle z toho parkoviště vymést auta, támhle rozšířit chodník, přesadit pár budov… Vidíte z té výšky svoje lidi a vidíte, která místa mají rádi. Zasedací místnost pražského magistrátu je v prvním patře. Něco na tom bude. Zatímco hlavní město malé pobaltské republiky se podobá mnohem více Berlínu nebo Kodani, Praha se v Evropě propadá do stále větší izolace.




Cyklojízdy ve Vilniusu nepotřebují pořadatele, řidiči peloton vidí a na křižovatce počkají

Rozdíl je zřejmý při prvním pohledu na ilustraci na modrých deskách, které mi leží na stole. Vilnius se prodává jako město, ve kterém je příjemné žít. Praha se prodává jako luxusní destinace, kterou je dobré navštívit.

Dobře to pochopíte, když se projdete po promenádě kolem řeky Neris. Na jednom břehu je z červených kytek napsáno ,,Miluju tě“, na protějším ,,Já tebe taky“. Litevci mají prostě ke své metropoli citový vztah.



Vilnius — zelená zóna s cyklostezkou podél řeky a most pro pěší a cyklisty

Co to znamená prakticky? Čistota, čerstvě natřené fasády domů, příjemné pomalu plynoucí ulice plné dobře udržované zeleně, života a pouličních kaváren. Zvlášť, když se večer po sedmé hodině některé hlavní ulice v centru úplně uzavřou pro průjezd i parkování automobilů, zaplní se lidmi. Vilnius rozhodně nepůsobí uspěchaným dojmem.

Líbí se mi spojení ,,používat svoje město.“ Litevci na velkých příjemně dlážděných náměstích hrají frisbee, klábosí, hrají na kytaru. Ve Vilniusu jezdí spousta lidí na kole. Ostatně tak jako skoro všude v Evropě. Hezky se oblékají, preferují městská kola a málokdo má helmu. Ostatně, když máte na ulicích všude tak málo aut a tak ohleduplné řidiče jako tam, vnímáte své postavení na kole trošku jinak.


DSC_1240Velomanija_2009 (789) (Large)

Pravidelné cyklojízdy, kterých se bez nějaké zvláštní organizace spontánně účastní každý měsíc teď v létě 500–2000 lidí, nepotřebují žádnou zvláštní pořadatelskou službu ve formě hlídání policií nebo špuntaři na křižovatkách. Řidiči prostě vidí peloton a nehledě na přednosti a světla na semaforech prostě počkají, až celý bezpečně projede. To dá rozum, řekli byste…


Velocity -- půjčovna, hlídané parkování, konzultace
Velocity — půjčovna, hlídané parkování, konzultace.
Všimněte si dvoumetrové cedule Parkování — kolo.

Velocity je zbrusu nová síť cyklistických center po celém městě, kde si můžete bicykl levně uschovat, nějaký si půjčit, koupit si mapu cyklotras, zjistit, co se děje zajímavého, poradit se. Současně s tím plánuje Vilnius brzy zavést i systém automatických půjčoven kol, jak jej známe z Paříže či Milána. V první fázi má být v centru rozmístěno asi 20 stanic s rozestupem 400 metrů.


Náhodná okolojedoucí cyklistka podepisuje deklaraci Velomanije
Náhodná okolojedoucí cyklistka podepisuje deklaraci Velomanije

Vilnius je letos Evropským městem kultury a u té příležitosti vyzval lidi, ať o svém městě napíší haiku. Jejich soubor pak město vydalo jako knížku. Nalistoval jsem v ní následující řádky:

The bridges of Užupis
Locked in iron believe
In Fairy tales

Abyste tuhle básničku ocenili, museli byste vědět, že Užupijská republika vlastně není jenom vtip, a také, k čemu se odkazují slova ,,zamknuté v železe.“ Tahle knížka je, co se týče propagace Vilniusu v zahraničí, naprosto zoufalá. Říkám si, že je to asi někomu úplně putna. Protože v Litvě, měl jsem dojem, mají mnohem raději milá slova než luxusní výkladní skříně.


Galerie a pošta v Užupijské republice
Galerie a pošta v Užupijské republice

V předmluvě k té knížce se totiž píše:

V 15.000 haiku složených 10.000 lidmi z Litvy představuje Vilnius svou atmosférou, detaily osobních příběhů a legend. Ta nejlepší haiku zdobí město na pouličních stojanech, v dennících, v televizi a v rádiu. Takhle Vilnius rezonuje s kreativitou svých občanů, jejich láskou k městu a poezii.


Náměstí

To srovnání vyznívá trošku zoufale, ale buďme k sobě upřímní. Dvacet let po revoluci mají v Litvě, malé pobaltské republice sousedící s Ruskem, hezké, příjemné a neskutečně moderní hlavní město. My máme tunely pro auta.


2001. 2010?
Streetartová instalace v ulicích Vilniusu se ptá: Takhle to bylo v roce 2001.
Kde bude Vilnius v roce 2010? (A kde Praha?)
  

Hynek Hanke
První šéfredaktor tohoto online magazínu (tehdy ještě pod názvem Prahou na kole). V redakci působil mezi lety 2008 a 2011.

mech1 7. 9. 2009, 12:51

Ano, Praha je nechutna zumpa pro auta. Pozoruju to tak kousek pres 10 let. Lidi opojeni trendy v naivite sobe vlastni prestavuji si, ze automobil je necim co vypovida o kvalite jejich zivota ...

Pomalu prestavam verit a premyslim, kam se prestehovat. Nekam, kde mesto bude zajimat zdravi a bezpecnost nejen me, ale predevsim mych deti ...

MichalV 7. 9. 2009, 13:46

Tak, tak, již jsme se rozhodli. Na pár let přesídlíme do Vídně. Už jsme tam párkrát pobývali na kratší dobu (týdny až měsíce) a je to opravdu o něčem jiném. A když to nevyjde tam, tak do nějakého menšího univarzitního města v Německu.
Dorazili mě asi ty poslední kauzy - jak ty, co se mě dotkly osobně jako rušení přechodů, zřizování parkování na chodnících (P10), zřízení skvělého centra pro děti a oddech - Gutovka - s kuřáckou restaurací uprostřed (její zahrádka sousedí s hřištěm pro nejmenší děti), ale i ty co mají na mé okolí nepřímý vliv: řízené podfinancování DP, Stromovka v Blance, zároveň metro i rychlodráha na letiště... Tohle město dělá vše pro uspokojení motoristů, ale pohyb po ulicích bez auta je očistec (hluk, prach, smrad, nebezpečí, málo prostoru). Obzvlášť to vnímám, co máme prcka. Už mě to prostě nebaví, zvlášť, když naděje na změnu je mizivá.

R13 7. 9. 2009, 14:58

Bydlel jsem ve Vilniusu 15 let a neni to tam vsechno tak "ruzove". Ohleduplni ridice v Litve - to je asi zert.... Pri kazde navsteve davam na prechodu dvakrat vetsi pozornost nez v Praze....

Hynek_ 7. 9. 2009, 16:12

Litevci mi tam říkali, že se to hodně mění. Rozumím vám, ale možná byste se měl na Vilnius podívat zčerstva, ne optikou těch dřívějších 15 let.

Že cyklojízdu nikdo nešpuntuje a řidiči přesto čekají je fakt.

Marketa 8. 9. 2009, 13:09

Ja jsem byla osobne nadsena z Lucemburku. Krasne mesto, velice podobne Praze, jen ten pristup k cyklistum a chodcum naprosto odlisny...

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Barcelonou na kole (a s dětmi)
Inspirace z Evropy,

Barcelonou na kole (a s dětmi)

28. března. 2025, 7min. čtení