Chce Praha v roce 2010 zrušit stavební akce BESIP?

Publikováno: 25. listopadu. 2009, 1 min. čtení
Aktualizováno: 01. dubna. 2012

mapujici_holcicka_bez_napisu_150_white Většina opatření ke zvýšení dopravní bezpečnosti dětských chodců v Praze je financována z dopravního rozpočtu v rámci položky BESIP. Jak vyplývá z tiskového prohlášení občanských sdružení Pražské matky a Oživení, je velmi pravděpodobné, že v rozpočtu na rok 2010 budou akce BESIP ,,rozpuštěny“ do běžných výdajů TSK. Společně s akcemi BESIP je ohrožen také projekt Bezpečné cesty do školy. Právě školáci jsou nejslabšími účastníky silničního provozu, přičemž pozornost, která se jim na úrovni magistrátu věnuje, je dokonce i ve srovnání s cyklisty zanedbatelná. Proto s podivením sledujeme pokus, který radní nejspíš míní v příštím roce Pražanům a jejich dětem provést.

Akce BESIP a Bezpečné cesty do školy

Vysoká intenzita dopravy v Praze komplikuje život především dětem, které by se chtěly do školy dopravovat přirozeným způsobem, pěšky nebo na kole. Další komplikace vznikají rodičům, donucených chránit své ratolesti před silným provozem a děti do školy vozit, čímž provoz v okolí škol dále zesilují. Občanská sdružení Oživení a Pražské Matky již léta pracují na tom, aby byly cesty do škol klidnější a bezpečnější, aby se děti mohly dostat do škol bezpečně po vlastní ose. Spolu s odborníky i dětmi samotnými tipují problémová místa a navrhují opatření, jako je budování přechodů, semafory, zužování pruhů a další. Hlavní město pak postupně opatření na své náklady realizuje z rozpočtové položky BESIP.

Na akce BESIP se každoročně vynakládá mezi 30 až 40 miliony Kč. S přihlédnutím k městskému rozpočtu na dopravu (10 miliard) je to částka vyloženě směšná, je to ještě méně, než město dává na rozvoj cyklistické dopravy. V důsledku dlouhodobého podfinancování položky BESIP se pak dávno připravené akce značně zpožďují, v extrémních případech i o šest let. Nezřídka se tak stane, že žáci, kteří v rámci ,,bezpečných cest do školy“ pomáhali problémová místa tipovat, v době realizace úprav už konkrétní školu dávno dokončili.

Mělo by tedy být snahou dopravního výboru tuto kapitolu rozpočtu průběžně navyšovat. To se ovšem od roku 2007 neděje. Sdružení se letos opět obrátila na radního pro dopravu Šteinera i 1. náměstka primátora Blažka odpovědného za bezpečnost se žádostí o navýšení položky BESIP. Zpočátku se jim dostávalo vyhýbavých odpovědí. Na posledním zasedání dopravního výboru, těsně před vyhlášením dalšího ročníku programu Bezpečné cesty do školy, se sdružení dokonce od přítomných zastupitelů dozvěděla, že položka BESIP má být z dopravního rozpočtu vynechána.

Co se může stát?

Z dopisu, který představitelé občanských sdružení zaslali náměstku primátora Blažkovi, je zřejmé, k čemu by takové rozpuštění peněz do ,,běžného“ rozpočtu TSK vedlo: I kdyby pak bylo stokrát slibováno, že peníze na bezpečnostní opatření půjdou, nebude kontrola a tedy žádná jistota. Už tak se zpožďující akce by byly nejspíš ještě více zpomaleny, ne-li zastaveny.

Město by tím současně porušilo jeden ze svých závazků v rámci Evropské charty bezpečnosti silničního provozu, konkrétně „každoročně investovat přes 1 milion EUR na řešení nebezpečných míst silničního provozu… Ke snížení počtu dopravních nehod v okolí škol nabídne MHMP logistickou a finanční podporu na realizaci mapování Bezpečných cest do školy (této podpory využijí ročně celkem 4 školy).

Loni se sdružením Oživení a Pražské Matky podařilo dosáhnout toho, že město Bezpečné cesty do školy vyhlásilo jako svůj program podporující udržitelnou dopravu dětí do školy. Do soutěže o podporu města se mohla poprvé přihlásit každá škola na území hlavního města a pro uskutečnění a koordinaci programu hlavní město uvolnilo právě z položky BESIP částku 765 000 Kč. V těchto dnech sdružení vyhlašují druhý ročník soutěže. Nejistota v přidělení financí na položku BESIP by mohla pohřbít i tuto prospěšnou kampaň.

A to rozhodně není dobře — pokud ovšem nechceme, aby se všichni rodiče stali těmi ,,helikoptérovými“, doprovázejícími děti do školy, do kroužku, na trénink, všude. Praha má k tomuhle úspěšně nastartováno.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Slávek Syrový 27. 11. 2009, 10:12

D E F E N E S T R O V A T !!!

Slávek Syrový 27. 11. 2009, 10:18

Jde o jediné, ovlivnit resp. zamezit toku financí směrem k a kolem neziskovek. "Ty přeci do občanské společnosti nepatří a jsou jen škodiči. Volíme si své zástupce, a ti mají pracovat ...", jako bych slyšel Klause s Bémem. Na neziskovky mají zálusk lidé od vedení MHMP až po proslušné projektanty ze SATRY a spol. Auto-mat byl přidušen, tak proč se nepustit do ostatních.

Slávek Syrový 27. 11. 2009, 10:19

... a prašule se vypaří na BLANKU.

Vratislav Filler 27. 11. 2009, 11:20

Chlape, ty ses rozjel. Nojo, ale napsal jsi natvrdo to, okolo čeho jsem v tom článku chodil jak kolem horké kaše... :-(
Když k tomu připočtu současný územní plán, tak ten názor z prvního příspěvku docela sdílím. "Naše město si rozvracet nedáme..."

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat