Ve zkratce řečeno naše nákladní kolo je xtracycle. Ale cesta k němu trvala několik let.
První moje kolo, které si vybavím v souvislosti se souslovím nákladní kolo, je celkem běžný městský stroj značky tuším Hercules. Řídítka vlaštovky a sedmistupňová nába. Nákladní kolo mi evokuje, protože když se první syn začal učit jezdit na kole, jezdili jsme spolu na tomhle kole a tažné tyči. Ta se ale nesnášela se zadním nosičem. Namontoval jsem tedy přední nosič a díky jisté podobnosti s americkými koly s tzv. porteur rack, neboli velkými nosiči vepředu, jsem od té doby začal kolo považovat za nákladní. Uvezl jsem na něm spoustu věcí a na ten přední nosič šlo dát například i plný 30litrový batoh napříč.
Ani další kolo nebylo a není žádný opravdový náklaďák. Je to skládačka Brompton . Mám na ní dva super doplňky a sice přední nacvakávací tašku a dětskou sedačku Itchair. Tohle kolo stálo na začátku opravdové změny mého přístupu k vození věcí na kole. Taška přišla téměř okamžitě a sedačka ve chvíli kdy nejstarší syn začal chodit do školky. Sedačku jsem začal používat i pro vození nejrůznějšího nákladu. Dodává druhý pevný bod pro přivázání delších věcí. Brompton mě naučil vozit na kole věci, které by mně předtím vůbec nenapadly zkusit na kolo dostat.
![]() | ![]() |

Bromík vezoucí dětské lyže z půjčovny
Ohlížel jsem se po skutečném náklaďáku. Na německé výstavě speciálních kol SPEZI mi padl do oka první bakfiet od www.cargobike.nl. Vypadal super, ale když jsem si ho zkoušel ukázalo se, že je pekelně těžký a má neefektivní příliš vzpřímený posez (milovníci citybikes prominou).
Další kandidát byla tříkolka Christiania a tříkolka Nihola. Bohužel opět pro mé nároky nepoužitelné. Bydleli jsme tehdy v 7mém patře s miniaturním výtahem a nebylo kde stroj nechávat dole. Jejich fotky už bohužel nemám.
Asi rok poté jsem našel na webu Xtracycle. Uchvátil mne jednoduchostí a univerzálností. Nebyl sice tak drahý jako bakfiet nebo tříkolky, ale i tak to bylo dost peněz. Dva roky jsem si jen hrál s myšlenkou postavit ho, až Matěj vyrostl ze sedačky bromptonu a já jsem před cca třemi lety na další SPEZI adaptér koupil. A jsem fakt rád. V tom vymakaném svařenci pár trubek je uloženo spoustu zkušeností. Je dotažený do detailu.

Kluci na Xtracycle

Kluci na Xtracycle

Kajak na Xtracycle při návratu z eskymování, cestou tam seděl nahoře ještě Matěj

Bílý balík je stánek 4×4 metry, krabice je tříkolka Greenspeed.

6 litrů mléka, 10 kg mouky, 20 jogurtů…

6 litrů mléka, 10 kg mouky, 20 jogurtů…
Na xtracycle dnes jezdím denně s osmiletým Matějem do školy a pak sám do práce. O víkendu příležitostně vozím kluky oba a jízdu v roli pasažéra již absolvovali také někteří kamarádi a samozřejmě i moje žena. Drakouš je teď kvůli příchodu třetího syna recyklován na tříkolku ala Christiania. Rám je hotový, ale tříkolka čeká na dokončení. Mezitím Ondra přestává být miminkem a už sedí a já jsem ulovil super sedačku. Na předek xtracycle tedy teď přibyla ještě sedačka HAMAX Explorer 101 pro opravdu malé.
Autor Ladislav Bláha je majitelem pražské prodejny a půjčovny Velorama specializující se na skládací kola.
Václav Řehák 8. 3. 2010, 08:27
Díky za super článek. Úplně mě dostal ten kajak. Pro mě je to prakticky už poslední důvod držet auto, ale že by šel vozit na kole mě nenapadlo. Jaká je s takovým nákladem stabilita, zvlášť když zafouká vítr?
Ladislav Bláha 8. 3. 2010, 08:30
Naklad je pomerne nizko takze to neni az tak hrozne, ale samozrejme kdyz fouka, tak to je dost tezky.
Ladislav Bláha 8. 3. 2010, 10:24
No a jeste bych dodal horsi je krabice nez lod protoze lod je hodne kulata a vitr ji daleko lepe obteka. Kajak vzduchem pluje, krabice dava daleko lepsi plochu na opreni se.
újezďák 8. 3. 2010, 15:07
jezunkote, to je jak z těch asijsko africkejch webů ve smyslu příště naložím půl stohu, kravku a dvě náhradní kola pro traktór...
Hluboké smeknutí byť některé snímky evokují spíš vahadlo katamaránů nebo opěrná kolečka t dětství. S tím by se snad ani upadnout nedalo ? Mximálně se opřít o ten stánek 4x4 metry a být lehce nakloněn ?
Ps a taky jsem asi 20 vteřin přemýšlel jak to dítě sedí na tý autosedačce :-D
Ladia 8. 3. 2010, 16:30
No jasne ze casto jde o sport a vitezstvi ducha nad hmotou :-).
Ten stanek je asi jeden z limitu nikoliv kvuli velikosti ale kvuli vaze do boku. Ma cca 40kilo a diky sve delce musi byt dost v boku a silne tim krouti konstrukci. Ta krabice s trikolkou je brnkacka, je lehka (cca 18kg) a je blizko stredu. Ve vysledku se s tim ale jelo celkem v pohode, trasa byla nusle - holesovice a zpet.
Na maximum jsem sel pri cyklojizde, kam jsem za ten stanek jeste pridal vozik s dalsimi skladackami v krabicich.
Nejextremnejsi veci nemam na fotce. Zkusil jsem vodou nacucanych pet euro palet, dve a dve do boku a patou nahoru, uvazuje se to na zemi na boku a teprve pak se kolo se vsim uvadi do svisle polohy - uvezl jsem najednou jen dve a skoro slo o zivot, byly pekelne vysoke, tezke a dlouhe, bylo to asi na vzdalenost kilometru po rovine. Ta vyska a delka poslala teziste nakladu vysoko do zadu a kolo stalo obema koly na zemi, az kdyz jsem nasedl a palety s kolem nechutne cvicily.
Stavebni kolecko na fotce mam o to jde dobre, ale je hodne rozmerne a blbe se uvazuje.
Dobre se vozi naklad, ktery dokaze mit teziste mezi osami kol a jeste lepe zaroven pod nimi. Pak je naklad stabilni, spolupracuje a veze se v pohode. Zrovna tak 80kg clovek je v pohode protoze sedi v ose.
Kajak je uplne v klidu (je celkem lehky a blizko osy) a jde s nim ujet prakticky libovolnou vzdalenost, trasa byla holesovice suchdol a zpet.
Nejmilejsi mi prisla kombinace tri kyblu jablek a svestek spolu se staflemi a obema kluky :-).
Vetsina prace ale je ve stylu poslednich dvou fotek.
Jirka (P10) 8. 3. 2010, 23:30
Myslim, ze se muzes zaradit mezi mistry transportu http://others.kubaiss.com/good/Mistri_transportu.pps
Jen tak dal, u me taky plati, ze na co nestaci bezne auto, na to mam kolo ;)
Martin Konvi 11. 3. 2010, 18:56
Cestu s kajakem jsem viděl u Ládi na vlastní oči, kdo neuviděl neuvěří. Přeji hodně úspěšných kilometrů nejen s nákladním kolem....