Je to už nějaký čas od chvíle, kdy Londýn zavedl veřejná městská kola. Samozřejmou součástí systému je mapa a současně průvodce uživatele, jehož jeden exemplář nám laskavě zaslal náš londýnský zpravodaj. Z obchodních podmínek zmíním jen skutečnost, že první půlhodina jízdy je zdarma a roční předplatné stojí čtvrtinu toho, co pražská tramvajenka. Daleko zajímavější je totiž provozní řád městských kol, který vám tímto v překladu nabízíme.
Provozní řád jízdy na městském kole v Londýně
Vždy…
1. Vždy sledujte vozidla a chodce a jasným ukazováním dávejte najevo, co chcete dělat.
2. Vždy buďte opatrní v blízkosti nákladních aut a nikdy je nepředjíždějte zprava (v originále zleva), například v koloně před světelnou křižovatkou.
3. Vždy zvažte použití vyhrazených jízdních pruhů, pokud jsou k dispozici.
4. Vždy se při jízdě za šera nebo tmy učiňte viditelnými pomocí jasného nebo reflexivního oblečení.
5. Vždy si ověřte, zda je vypůjčené kolo schopné jízdy (pneumatiky, brzdy, sedlo, zvonek).
6. Vždy se ujistěte, že je kolo odložené ve stojanu bezpečně zamčené, aby nedošlo ke krádeži.
7. Vždy když uvidíte opuštěné kolo, pošlete zprávu na naše kontaktní centrum (telefon).
8. Vždy, pokud se cítíte nejistí, zvažte možnost kondičních hodin (web).
9. Vždy dodržujte pravidla silničního provozu (web).
10. Vždy zvažte, zda si nevezmete přilbu.
Nikdy…
11. Nikdy neprojíždějte křižovatky na červenou. Je to nebezpečné a protizákonné.
12. Nikdy nejezděte po chodníku, pokud to není dopravní značkou povoleno.
13. Nikdy neprojíždějte jednosměrnou ulicí v nesprávném směru, pokud není jasně značená jako cykloobousměrka.
14. Nikdy nepředjíždějte, pokud nemáte dostatek místa na bezpečné předjetí.
15. Nikdy nejezděte příliš blízko podél pohybujících se vozidel.
16. Nikdy nejezděte těsně podél řady zaparkovaných aut, jejich dveře se mohou náhle otevřít.
17. Nikdy za jízdy nepoužívejte telefon nebo sluchátka.
18. Nikdy nesedejte na kolo jste-li opilí nebo pod vlivem drog.
19. Nikdy nenechávejte vypůjčené kolo bez dohledu. Pokud na něm nejedete, vraťte ho.
20. Nikdy nepřevážejte na kole další cestující, nevozte těžké předměty nebo zvířata v předním košíku.
Jak vidno, je to v zásadě snadné.
Mistr Lei 8. 2. 2011, 12:58
No jo, podle těch NIKDY by člověk v Praze NIKDY NIKAM nedojel, co si budeme povídat. Ale co mají napsat do oficiální brožurky, že jo.
Vašek Kříž 8. 2. 2011, 13:28
Super, že o tom píšeme. Otázka je nasnadě: Až příště pojedu do Londýna, co všechno musím udělat, abych mohl systém půjčoven využít? Nějaký denní lístek nebo nutná registrace?
Václav Řehák 8. 2. 2011, 14:10
Mistr Lei: A které z těch pravidel se nedá v Praze dodržovat? Já bych řekl, že občas je třeba ten chodník a zcela výjimečně protisměrka, ale rozhodně bych něřekl, že bez dodržování pravidel se nedojede nikdy nikam.
Mistr Lei 8. 2. 2011, 14:23
No dobře, dojet se dá, akorát je z 10 km najednou 20 km.
Všeho pokud možno nejmíň, ale po chodníku a jednodměrkou je prostě někdy takřka jediná rozumná, popř. bezpečná možnost (na mé trase se jedná většinou o slabě frekventovaná místa), někdy člověk dokonce jede kousek po chodníku, aby nemusel jet v protisměru.
A řada zaparkovaných aut - tak to bych se teda hádal. protože pak by se fakt (zejména v kombinaci s ostatními NIKDY) nedalo nikam dostat. Ale nijak se tím nechlubím.
Jan Fiala 8. 2. 2011, 18:48
V Londýně jsem na kole jezdil, na svém. Londýn je poměrně kopcovitý, víc než Praha. S půjčováním kol tam mají problém v tom, že ráno si spousta lidí půjčí kola, sjedou do práce do centra dolů k řece, odpoledne se jim pak nechce šlapat do kopce a tak jedou domů busem. Takže u řeky se kola hromadí a musejí se na speciálním přívěsu rozvážet zpátky.
Kalimero
Michal 9. 2. 2011, 12:29
Václav Řehák, Mistr Lei:
protisměrky jsou prostě problém, sám je dost využívám (porušuju), protože to mnohdy dost město zprůjezdní.. Podle mě v tom problém neni, pokud je ulice široká na auto+bezpečně kolo a nebo velmi málo frekventovaná..
Jinak považuji za lepší používat protisměry oproti chodníkům, ty jsou pro mě nouzovka na 10 m, jinak je v zásadě nepoužívám (ani ten od mánesa k ND) ... chodci přeci musí být s cyklisty v souladu a ne věčně naštvaní
K těm protisměrkám snad jen, když mají auta stání napravo a nalevo a průjezd uprostřed, jaký je důvod bránit cyklistovi, aby to vzal protisměrem, když je tam tolik místa, že všude můžou stát auta?
+ dobře využitelná (ale samozřejmě nelegální) protisměrka - ulice Ostrovní mezi křížením s Voršilskou a Pštrosovou... pokud neznáte, tak zde:
http://www.mapy.cz/#mm=ZTtTcP@ax=133064704@ay=135928224@at=Ostrovn%C3%AD@ad=odsud%20v%20protism%C4%9Bru..@x=133058304@y=135924768@z=15
Mistr Lei 9. 2. 2011, 15:09
Jak říkám, chodníky používám buď skoro nepoužívané - různé krátké úseky v klidných obytných čtvrtích nebo na divoké periferii, anebo aspoň hodně široké (kousek z Pelléovy k přechodu na Špejcharu, kus v Dejvické od přejezdu k nádraží, Staromák) a jedu většinou krokem; kde není moc na výběr (úzký, občas i lidi), jedu "na koloběžku", třeba přes Čechův most.
Nikdy ne tak, aby byli naštvaní. Jsem zaprvé náruživý chodec a zadruhé chodce vnímám "na své straně".
Michal 9. 2. 2011, 15:37
Mistr Lei:
jj, to je jen dobře :) a samozřejmě chodníky zející prázdnotou kdesi na periferii u D1 (tam teda asi žádný nebude..ale tj1) jsou v pohodě
já se taky občas někde objevim na chodníku, ale je to ta nejzašší varianta, když jiné smysluplné řešení není..
- tak třeba poslední desítky metrů chodníku na mostě legií směr ND (neboli před semaforem u ND, ještě ne mostě) - tak tam bývá vždy kolona - ta se dá objet po kolejích, což je však zejména v noci dost nebezpečný, tak tam těch 20m chodníku také občas využiju, když to mírný počet chodců dovolí.. (což bude obdobný případ jako váš čechův most)
jinak staromák je vede jako pěší zóna s vjezdem pro cyklisty povoleným..
tak hezkou jízdu!
Mi:)
Cizinka 10. 2. 2011, 14:45
Podle londýnských pravidel bych nikam nedojela včas.. Jezdím v tom nejcentrovatějším centru a hojně využívám jednosměrek i chodníků.. Jednosměrek celkem drze, chodníků s pokorou.
Viktor 10. 2. 2011, 21:27
Jasně, Cizinko - k čemu dodržovat pravidla (nebo nedejbože muset vyjet dřív), ty jsou jen pro hlupáky.
Správný asertivní jedinec dělá to co mu vyhovuje a ostatní ať se přizpůsobí.
Vratislav Filler 10. 2. 2011, 21:54
Viktor: A co kdybychom udělali jednosměrné chodníky? Však oni si ti pěšáci taky můžou ten blok obejít. A dodržovat pravidla budou!
V normálních civilizovaných historických centrech to funguje tak, že jednosměrky, které znemožňují průjezd cyklistů územím, jsou pro kola průjezdné v obou směrech. Jsou dokonce města, kde jim nedělá problém udělat z centra zónu "bicycle frei" a je to. Třeba Brusel.
Michal 10. 2. 2011, 22:13
Viktor:
ano ano, jak již píše Vráťa Filler, cyklisticky vyspělá města, která opravdu chtějí, aby lidé po městě na kole jezdili, jim auto-jednosměrky otevřeli ve velký míře...
Třeba jeden jasný příklad, město, kde jsem 3 roky žil a 3 roky po něm na kole jezdil...a město které je velké jak plzeň, s aglomerací třeba jako Ostrava a má velmi dobře fungující a lidmi plně využívaný systém Městských kol
DIJON
taková vzorová křižovatka 3 ulic v centru:
http://maps.google.cz/maps?f=q&source=s_q&hl=cs&geocode=&q=dijon&sll=49.930008,15.369873&sspn=5.254981,11.195068&ie=UTF8&hq=&hnear=Dijon,+C%C3%B4te-d%27Or,+Burgundy,+Francie&ll=47.319378,5.038025&spn=0.004713,0.021865&t=h&z=16&brcurrent=5,0,0&layer=c&cbll=47.319424,5.038177&panoid=MnIEKTHusisII8RWCUSZuw&cbp=12,160.91,,0,5
snad se ten odkaz zkopíroval správně
1 ulice zákaz vjezdu v tomto směru "interdit sauf cycle"
2 ulice jednosměrky se značkou "cyklisté i v protisměru"
Je jich tam opravdu mnoho, ne všechny, ale značná část a to i ty, kde si člověk naprvní pohled řekne, že to šířka naprosto vylučuje...
První základní podmínkou toho je jistá intenzita silničního provozu, ta ale v nohých ulicích starého i nového města je tak nízká, že by jejich cyklo-zobousměrnění nebylo problémem - viz Martinská poblíž Tesco Národní třída nebo výše zmiňovaná Ostrovní (v definovaném rozsahu)... a mnoho a mnoho dalších..
Musíte i musíme se snažit a ono to půjde!!
Hezkou jízdu i dobrou noc
Mi:)
Michal 10. 2. 2011, 22:26
...zapomněl jsem dodat, že „interdit sauf cycle“ znamená zákaz mimo cyklo... ale třeba někdo fr umí :)
Viktor 10. 2. 2011, 23:25
Nepsal jsem zda je dobré nebo špatné povolovat vjezd cyklistům v protisměru (pokládám to za nebezpečnou blbost - ale ať) ale reagoval jsem na arogantní ignoranci předpisů a korektního chování.
Vítek 11. 2. 2011, 00:23
common sense, simple common sense... bonne nuit
Michal 11. 2. 2011, 09:07
Viktor:
pravidla je správné dodržovat, ale ještě lepší je nad pravidlama přemýšlet...
...a hlavně, nejsou nebo spíš nejsme jako cyklisti ta část silničního provozu, která se moc neřeší - doslova bych použil slouvo, že co se nás a DOPRAVNÍHO ZNAČENÍ týká, to je policajtum ŠUMÁK... příklady jsou na každém roku, na každé cyklotrase a na mnoha místech nejen v centru prahy
příklady jsou jasné,
-> tak třeba vjezd cyklistů z hellichovy ulice na petřín...
Zákaz vjezdu všem vozidlům s dodatkem "mimo dopravní obsluhy" a o pár metrů dál cedule pěšo-cyklostezky i se žlutou cyklotrasovou cedulkou..
I na stránkách magistrátní cyklokomise je vše krásně zachyceno...
zde
http://doprava.praha-mesto.cz/%28cmk5py45ipzlkn55raroob55%29/zdroj.aspx?typ=5&Id=72430&sh=-2060410543
a následně zde:
http://doprava.praha-mesto.cz/%28cmk5py45ipzlkn55raroob55%29/zdroj.aspx?typ=5&Id=72431&sh=987249373
+ krásně je vše vidět opět na GoogleStreetView...
-> dál třeba odbočení z národky do spálené.. na národce "přikázaný směr jízdy rovně mimo zásobování a mhd", za rohem ve spálené už cedule řiká něco jiného... tam už je i kolo ve výjimce...
-> a co třeba opět mně blízká ulice Opatovická.. při odbočení z ostrovní do opatovický... tam je opět "zákaz vjezdu všem vozidlů mimo dopravní obsluhy"
-> nebo dál v ostrovní, průjezd směrem od školy (ZŠ sester voršilek) do divadelní... tam je opět "zákaz vjezdu všem vozidlů", tady bez výjimky... jedná se o 2-3 metrový úsek ulice zaterasené květináčem..
zde Loc: 50°4'49.184"N, 14°24'52.174"E
-> situace na masarykově nábřeží od mánesa k národnímu divadlu, to tam prostě někdo označil cyklotrasu u chodníku/na chodníku a dneska to asi raději nikdo neřeší...
-> a co třeba cyklopěšo stezky viz Libeňský most.. na začátku mostu začátek cyklopěšostezky a na jeho konci konec, to vše na chodníku...
-> mnoho zákazů vjezdů do českých lesů tam, kde vedou cyklotrasy...
Tak co Viktore? pravidla jsou jasná, zákaz vjezdu všem vozidlům platí i pro kola (proti kolům)... "mimo dopravní obsluhu" je v zákoně definováno jako (raději uvádím celý odstavec)
"„Dodatková tabulka č. E 12 s nápisem "JEN DOPRAVNÍ OBSLUHA" omezuje platnost značky, pod kterou je umístěna, na vozidla zajišťující zásobování nebo lékařské, opravárenské, údržbářské, komunální a podobné služby pro oblast za značkou, na vozidla s označením č. O 1, vozidla taxislužby a na vozidla, jejichž řidiči, popřípadě provozovatelé mají v místech za značkou bydliště, sídlo nebo garáž; pro tato vozidla neplatí značka, pod kterou je umístěna dodatková tabulka s nápisem "MIMO DOPRAVNÍ OBSLUHY".“
zdroj: městská policie Krnov
Takže pokud tam cyklista zrovna nebydlí nebo nemá garáž :D , tak může nejlíp sesednout a jít dál pěšky..
Policii tyto zádrhely evidentně netrápí, protože jsou to jasné blbosti, jednosměrky jsou však mnohokrát blbosti nejasné.. jak na to?
Ctím maximální morální přesvědčení a podle toho se řídím...
Tak teď do mě, Viktore.. já taky rád ctím pravidla, ale když ten, kdo je do ulic dává (dopravní značky), tak myslí evidentně jen na auta... cyklista jakoby neexistoval, prostě zanedbatelný prvek v provozu, co na to cyklisti, co s tím??
Michal 11. 2. 2011, 09:12
Vráťa:
jak je to s tou cyklokomisí nyní? nešlo by u té nové, co se ustavuje, razatně poskočit v tématu zprůjezdnění jednosměrek pro cyklisty..??
je jasný, že to na mnohých místech z různých (bezpečnostních) důvodů nejde, ale na mnohých ano.. a příklady snad nejen z ciziny jsou jasné --
kdo vlastě o takové cykloobousměrce rozhodne? kdo je ten, kdo může pravomocně říct, tady bude cykloobousměrka, pak už stačí vzít dvě cedulky a vrazit je do chodníku u ulice (stejně tam už nějaké cedule jsou..)
díky moc! a hodně zdaru :)
Vratislav Filler 11. 2. 2011, 09:47
Zatím to vypadá, že nová KCD bude mít přibližně stejnou sílu jako stará. Jednosměrky jsou obvykle vedlejší uličky, u kterých má o dopravním režimu rozhodující slovo městská část. Pokud mluvíme o centru, tak Praha 1. K tomu, dozvědět se, jak k jednosměrkám obecně přistupuje tato městská část, stačí vyhledat si na tomhle webu názvy ulic Šeříková a Spálená. :-(
Ovšem je tu také stránka "pište politikům" ;-)
Michal 11. 2. 2011, 10:15
jj, dobře, děkuji..
a co změny na radnici (MČ P-1), nemohla by tu dnes být větší šance se víc posunout..? ..inu asi uvidíme za rok, dva, tři...
Já se tam ve vodičkový na praze 1 stavim... když píšete, že "Tlak veřejnosti je velmi důležitý!", pokud nebudou proti, mělo by se to tu s jednosměrkama pohnout...
ještě se tedy zeptám, jsou v nějaké vyhlášce pravidla, která cykloobousměrky musí splňovat - tedy co by bránilo vyhlášení cykloobousměrky krom nevole městské části?? (parametry, vjezdy, parkování, atd...)
i za toto dík, třeba jen za odkaz!
Vratislav Filler 11. 2. 2011, 13:51
Michal: Radnice je doposud čerstvá, mohla by trochu víc naslouchat. Změny v personálním obsazení ale nemám prostudované.
Teď zrovna mají v řešení dvě poměrně významné ulice, u kterých se připravuje úprava režimu, tak se uvidí, jak se s tím vypořádají.
Lucie 14. 2. 2011, 15:06
hm ... myslíte,že se půjčovna kol v praze rozmůže tak, aby byla "pro lidi"? Např. placení opencard, předplatné. Hlavně by žlut.kola měli být umístěná dle potřeby - například železnice má zastávky katastrofálně daleko od MHD a české dráhy už do budoucna signalizují, že koordinaci jejich vlaků s MHD nezvládnou. Půjčovna kol by vzdálenosti, ale i nenavazující spoje mohla v řadě případů suplovat - příklady: Hl. nádrazí-Masárna-Florenc, Dejvicka-Bubeneč-troja (zoo), dejvicka-z.dejvice-hradčanská, petřín. lanovka - ladronka, vysocanska,ceskomoravska- libeň n., strasnicka-zast.strasnice-skalka, Stromovka-Holesovice,holesovice z., bubny, smíchov-na knížecí, klánovice střed - klánovice žel. - újezd, černý most-dolní počernice, žižkov-libeň (bohužel s hromadou kol pod kopcem). Vím, že tento web navštěvují většinou kolaři s vlastními koly, ale Praha má v MHD obrovskou výhodu ale dál se vyvíjí jen těžkopádně - půjčitelná kola by mohla být obr impuls k dalšímu rozvoji.
Vratislav Filler 16. 2. 2011, 21:28
Lucie: Městská kola by dokázala naprosto pozměnit ten stávající pohled, že totiž po městě jezdí jen ti, kdo na to mají vlastní kolo. I když mám vůči Opencard obrovské výhrady, představa, že každý Pražan, který jí má (600 000 lidí) by mohl na každém třetím rohu sednout na kolo a dojet, kam zrovna potřebuje, je přímo opojná...