Gerila jede

Publikováno: 27. června. 2011, 1 min. čtení
Aktualizováno: 17. března. 2012

Zatímco v Brně se cyklistická gerila stala ostentativní součástí kampaně za zlepšení podmínek pro cyklistickou dopravu, v Praze se objevuje nenápadně a tiše slouží tam, kde na cyklisty nemyslí ti, kteří to mají v popisu práce. Slavné odsunutí panelů na vjezdu do tunelu pod Vítkovem otevřelo tuto cyklostezku více než půl roku před tím, než jí stavební úřad Prahy 3 dokázal zkolaudovat. A příklady táhnou. Vždyť někdy stačí černý popisovač, žlutý sprej, stará dlaždice, pytel cementu či zvedák — a problém, se kterým si úřad nevěděl rady po dobu pěti let, je najednou pryč.

Sebrali jsme pro vás fotografie gerilových úprav na cyklotrasách a stezkách — a nejen na nich. Dovolujeme si ale neuvést, kde přesně jsou jednotlivé gerilové úpravy umístěny – stejně přes řadu z nich jezdíte! :-)

A jaké je naše gerilové TOP 5?

1. Che Guerilla

Začneme nejslavnější gerilovou úpravou: Celých sedm měsíců byl průjezd neotevřeným tunelem pod Vítkovem možný jen díky hrdinskému zásahu Che Guerilly. Tato akce s sebou přinesla i ztráty, na panelech totiž dle informací od zdroje definitivně odešel zánovní zvedák pro tuto akci vypůjčený.

(celé album najdete zde).
Mimochodem, Che Guerilla pak tunel v březnu 2011 také gerilově uklidil. Tuto gerilovou úpravu jedinou plně identifikujeme, protože po kolaudaci stezky v červnu tohoto roku byla pochopitelně odstraněna.

2. Na hrubý obrubník hrubou záplatu!

Tento obrubník se nepovedlo srazit za cca 15 let, po které daným místem vede značená cyklotrasa. Stávající intenzita je v řádu stovek cyklistů denně. Nu, nakonec na úředně po dlouhá léta zacementovanou situaci stačilo šoupnout trochu cementu přímo do terénu…

Autor (jehož totožnost není redakci známá, ale mám to ze spolehlivého zdroje) pouze lituje, že cementu nebylo o něco více, aby byl nájezd mírnější.

Oprava: Nejednalo se o cement, ale o beton, čemuž odpovídala i technologie výroby (nebyl potřeba písek).

3. Už víte, kde zastavit

Následující gerilová úprava může být pro většinu cyklistů projíždějících daným místem nesrozumitelná. Ale když se s kolem postavíte na tu čáru, nemusíte mačkat jisté obtížně dostupné tlačítko…

Podle neoficiálních informací vlastně nelze považovat tuto úpravu za gerilovou, neboť sprej byl údajně majetkem jisté blíže neurčené městské organizace a je pro podobné účely (tedy nouzové nápisy na vozovce) používán pravidelně.

4. Vzkaz radnici

Z poněkud drsnějšího soudku je tato úprava jisté poměrně dlouhé, zbytečně zjednosměrněné ulice:

A aby bylo jasné, co si autor úpravy myslí o těch, kdo takovou věc realizovali, přidal na dolní část značky několik peprných vzkazů (adresnost na městskou část jsme si dovolili utajit, ale tak, aby to znalým došlo).

 

5. Na co nestačilo 140 milionů

Ani 140 milionů korun nestačilo k tomu, aby z jisté cyklostezky vznikl sjezd směrem v pokračování číslované cyklotrasy po této stezce vedené. Naštěstí je kousek dál jedna hospoda. Netrvalo ani půl roku, a ze stezky k ní vede pohodlný chodníček, který lze použít jako alternativu k oficiálnímu odbočení ze stezky provedenému jako desetimetrové schodiště.

Před úpravou to na daném místě vypadalo takto:

 
Nyní je na místě pohodlný asfaltový chodníček (foto vítáno).

A co u vás?

A jaké jsou vaše oblíbené gerilové úpravy?

Ne, prosím, nepište je sem (nebo se aspoň moc nerozepisujte o tom, kde přesně jsou). Přílišná publicita často škodí. Ale užívejte je, obnovujte, případně vytvářejte další. Bohužel pořád ještě platí, že cyklisté v Praze si tam, kde to nejde, musejí pomoci sami.

Edit 21.8.2011: U Kunratického háje (fotka u bodu 2.) už není betonový nájezd ale profesionálně udělané asfaltové snížení chodníku (na obou stranách té servisní ulice).

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

újezďák 27. 6. 2011, 09:54

Takových věcí si vážím i když jen tiše doufám, že to pojmenování nemá nic společnýho s tím panem Che, co ráno na Kubě dobíjel s popravčí četou lidi u zdi a odpoledne dával rozhovory s doutníčkem o " světle revoluce.....

squish 27. 6. 2011, 10:22

Nad tím obrubníkem jsem už také přemýšlel. Někdo mě už předběhl. Leda bych ho ještě vylepšil. Ten cement to je nějaká instatní jednorázovka z Bauhausu ?

újezďák 27. 6. 2011, 11:05

jinak moje "guerila" se většinou odehrává v odkopávání střepů, ostrých předmětů a olamovaní větví......

Nevíte kam se střepem nebo hřebíkem ?
Výborný a často dostupný jsou plotové tyče :D

Ladia skládací kola 27. 6. 2011, 11:58

Jako zaneprazdneny otec nekolika ratolesti a zaroven fanousek gerilovych reseni vypisuji grant na upravu najezdu mnou neoblibenych chodniku na Praze 7.
Grant je 100 Kč a pytel betonove smesi za kus najezdu pro geriloveho aktivistu, ktery upravi najezdy na ceste do centra pouzivane jiste nejen mnou. Detaily na emailu.

Jiří Bernášek 27. 6. 2011, 12:54

OK, bez lokalizace, ale co potkávám - 1x nesmyslné "Cyklisto veď kolo' přelepené na čistě bílou plochu, nikdo nepozná co tam bylo, 1x na ještě nevybudované leč používané stezce po zimním výřezu náletu znovu narovnali panely proti autům tak, že ani cyklista neprojel, ale nedlouho poté jsou částečně odvalené a jezdí se, nedaleko dole pod mostkem (když se tudy ještě jezdilo) jsem osobně zaházel bezednou bahnitou jámu na pěšině různým kamením posbíraným v okolí (a kdosi další vyřízl větev co cesty čnějící), no a ty svépomocné betonové nájezdy na obrubník znám taky nejmíň další 2 (a řadu míst kde by neškodily). Taky je před koncem jednoho hladkého asfaltu skrytým v zatáčce nápis "pozor konec dráhy", ale to spíš bruslaři... A ze soudku pamětnického (to snad i lokalizovat můžu) - pod mostem Barikádníků od Libně bývaly na asfaltu nasprejované naváděcí značky, podle kterých se dalo krátké schodiště sjet po "kočárkové koleji" shora jinak neviditelné. Dnes je celé to schodiště už pár let minulostí, a trasa tudy vede oficiálně a po hladkém.

Hynek 27. 6. 2011, 13:59

Nešlo by třeba před Národním divadlem přelepit panáčka na značce ,,Zákaz vstupu''? Vznikla by tím celkem věrohodně vypadající značka ,,Zákaz vjezdu motorových vozidel'' a celé by to před tím divadlem bylo takové normálnější.

Nechápu, jak to mohli prostě pro pěší uzavřít, ponechat rychlost na 50km/h a nedat tam ani chodník... před Národním divadlem v nejcentrovatějším centru Prahy...

Lei 28. 6. 2011, 10:57

Bohužel, jezdím po příliš nevytížených trasách, aspoň mimo centrum, než aby mi na nich působili partyzáni, i když jejich kousků by bylo zapotřebí i tam. Osobně si tedy zatím taky vystačím jen se sbíráním střepů - zdá se mi, že jsou to takové vlny, asi skvrny na Slunci, kdy po měsících se během týdne zastřepí několik míst najednou.

Jednosměrky - marno mluvit, to by byla jedna partyzánština za druhou.

Che Guerilla 28. 6. 2011, 14:40

to újezďák:
S panem Ernestem Guevarou má můj nick společného jen to, že byl inspirován jeho přezdívkou. Asi takhle: "Guerilla" byla jasná volba, tak trochu i natruc různým úřadům a požíračům dotací, z kterých vyprodukují spoustu papírů, studií, idejí, hepeningů... ale nic skutečně použitelného. Prostě od slov k činům. Protože takovýchto pokoutných skupin je povícero, chtělo to rozlišení - mezi několika návrhy byla třeba i (prague -) cyklo - guerilla. Přiznejme si, že je to hnus, velebnosti. Ke španělskému slovu patří zas jen španělské. kdo přišel na "Che Guerilla" už nevím, ale splňuje jak vlastní identifikační funkci, tak trochu revoluční představy (a o to jde). Mimochodem vlastní "Che" znamená něco jako "kámoš", nic politického nebo snad vražedného.

Veškerá činnost je prosta politických ambicí. Mohu slíbit, že při akcích nebylo a ani nebude použito násilí; vše je plánováno tak, aby se minimalizovala možnot nějakých střetů.

Nakonec jedna technická: přijdou vám ty betonové nájezdny na obrubník dostatečně pozvolné?

pekas 28. 6. 2011, 23:00

Na jihu Prahy se od minulého týdne v jednom klesání, kde trčí z prostředka asfaltu ocelové patky pro sloupky, objevily růžovým sprejem vykřičníky, a nápis "pozor". Až se zase začne dřív stmívat, bude se to hodit.
Všem výše popsaným guerillovým počinům respekt!

Marketa 29. 6. 2011, 09:04

to Che: je to příliš prudké a úzké :o(... s vozíkem nepoužitelné, s nákupem z trhu riskantní... trochu víc cementu by to chtělo (ráda přispěji) :o) ale snaha rozhodně potěšila...

Che Guerilla 29. 6. 2011, 10:37

Aby nedošlo k mýlce - ty betonové nájezdy nejsou mým dílem, jen si tady konzultuju míru (také mi přidou dost strmé).
Mým plánem bylo vytržení jednoho z obrubníků na "lesní" straně (kde nenavazuje asfalt, ale hlína) a uplácání nájezdu v jeho místě. Kdosi mne ale s betonem předběhl, takže můj projekt je teď u ledu.

újezďák 29. 6. 2011, 11:44

Nic ve zlým, nemám nic proti guerille, jen jsem nějak historicky alergický na kámoše Che :D
To máš stejný se slovem soudruh, když si přečteš nějaký knížky z dob před první republikou, tak zjistíš že soudruzi byli i Vinetou s Old Shatterhandem..... prostě z normálního slova se stala skoro urážka.
Jinak já s 29kou horákem v podstatě obrubníky ani nevnímám :D ....

Lei 29. 6. 2011, 13:16

A tak je to s mnoha jinými slovy - vedle "soudruha" dnes trůní třeba "podnikatel".

MaZek 9. 7. 2011, 13:06

2Che Guerilla:
ad "různým úřadům a požíračům dotací, z kterých vyprodukují spoustu papírů, studií, idejí, hepeningů…"

moje slova, viz :

http://granty.praha.eu/GrantyPublicInfo/ZadatelDetail.aspx?idZadatel=581cbac8-60ad-48c4-9d15-25889bf81256

http://granty.praha.eu/GrantyPublicInfo/ZadatelDetail.aspx?idZadatel=cbf1a5a0-88f2-46f9-bdf9-5677b8006b44

Vratislav Filler 10. 7. 2011, 08:19

MaZek: Že to tu vůbec čtete, když nás takoví "požírači dotací" ráčejí podporovat ( https://mestemnakole.cz/o-nas/#kontakty ).

Dotace citované v odkazech mimo jiné umožnily:
- Vypracování sedmdesáti zadávacích karet, což jsou nezbytné podkladové materiály pro to, aby se nějakým pro cyklisty problémovým místem začalo město vůbec zabývat.
- Vypracování doposud jediné studie hodnotící problémovost konkrétních míst z hlediska cyklistické dopravy (sebekriticky přiznávám, že studie není eňo něno, ale je aspoň nějaká).
Tyto materiály jsou vstupem pro práci cyklokomise. V normálním městě by je produkoval patřičný úřad, ten ovšem neexistuje, tak to dělá NGO, odhadem za čtvrtinu nákladů (veřejných), které by to stálo ať při řešení uvnitř organizací města nebo při komerčním zadání soukromé firmě.

Pokud jde o to, co se za ty peníze dělá, tak stačí nahlédnout zde:
http://www.auto-mat.cz/wp-content/uploads-atm/2010/03/VZ_automat_2008_final_mail.pdf
http://www.udrzitelnadoprava.cz/wp-content/uploads/oziveni-vyrocka-2008.pdf
http://www.udrzitelnadoprava.cz/wp-content/uploads/Vyrocni_zprava_Oziveni_20091.pdf

snilard 12. 7. 2011, 22:58

Ten nájezd je sice dost prudký, ale s kolem tam problém nemám. I na tříkolce to trochu pomůže, ale není to ono. Chtělo by to nájezd širší a mírnější.

ever 14. 7. 2011, 18:31

I druhá strana má své guerilly, po odpolednách jezdí po cyklostezkách ve dvou ve třech zásadně vedle sebe, lhostejno jestli na kole nebo bruslích a proti jedoucím se vyhýbají pouze tehdy, když vidí, že je nevytlačí, předjet se nedají vůbec. Pak jsou ještě agenti samotáři, kteří vyráží na stezky v době velkého provozu a s oblibou se řítí třicítkou hlava nehlava s tím "ať se mi zkusí někdo postavit!!"
Pro návraty z práce jsem kvůli nim přestal používat stezku Braník - Výtoň a jezdím po druhé straně ulice a nebo mezi auty. Je tam kontrolovaná padesátka a řidiči jsou slušní. Manželka má stejné poznatky s trasy ZOO - Suchdol, ale tam nemá alternativu (ale ani provoz tam neí tak silný, tak to zatím překousává, aby se nemusela vrátit k ježdění autem.)
K diskuzi o příliš strmém nájezdu lze jen dodat, že asi někdo z těch co to místo znají a stále s tím mají problém musí přijet z druhým pytlem cementu a vylepšit to. "Chělo by" to je spíš výzva do davu, někdo to pro mě udělejte.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat