Novinky v terénu – Lidická, Rabakovská a Malovanka

Publikováno: 29. prosince. 2011, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021

Na území města se nashromáždilo za poslední týdny několik opatření pro jízdu na kole. Začneme asi nejvýznajmnější letošní cykloobousměrkou v Lidické, podíváme se, jak dopadla obnova cyklostezky v Rabakovské ulici a nakonec se u příležitosti znovuotevření dalšího úseku Patočkovy podíváme na značně zpatlanou Malovanku.

Lidická

Na Smíchově nyní legálně projedete Lidickou ulicí od křižovatky se Zborovskou k Andělu. Průjezd je vyznačený v tramvajových kolejích pikťáky. Zatím však není legálně možné projet přes semafory ve směru přímo od Palackého mostu. Zelená totiž platí jen pro odbočení vlevo. Jedinou legální a zároveň nejlepší možností je tedy převést kolo vpravo po přechodu. Ve směru přímo by cyklisté vjížděli do přecházejících chodců. Je to jistá past. Nemožnost jet rovně lze jednoduše přehlédnout. V tomto případe je nutné zpomalit a brát ohled na chodce. Jistotu bezkolizního průjezdu však dává tramvajový signál volno. Při rekonstrukci světelné křižovatky se stav napraví, prozatím ale není jasné, kdy k ní dojde.


Lidická má dovoleno, zatím se ale nedočkáme signálu, který by nás do ní pustil.

Rabakovská

Čtenář Štěpán Srdečný napsal o znovuotevření stezky podél Rabakovské ulice pod rozšířenými mosty Jižní spojky:

Už od jara jsem sledoval budování cyklostezky pod novým mostem. Musím říct, že mě opravdu nebavilo jezdit po Rabakovské, když kolem jezdí auta povolenou 70km rychlostí. A tak, když jsem před několika dny konečně zaznamenal pokládku asfaltu, hned jsem novou stezku projel.

Bohužel jako správná pražská cyklostezka i tato končí po několika desítkách metrů přejezdem cesty,  kde jsou dva 25cm obrubníky, které výrazně znepříjemňují přejezd poměrně hodně frekventované cesty. Mám skládací kolo a než se na tyhle obrubníky vyškrábu tak to chvilku trvá. Zrovna dnes mě na tom přechodu málem srazilo auto, protože musím před obrubníkem prakticky zastavit, místo plynulého průjezdu. Nějak nemohu pochopit jak je možné, že při budování nějakého nového úseku za poměrně velké peníze nikdo neřeší co je o 100m dál? Ale to už je hodně ohraná píseň.

Myslím, že by zrovna na tomhle přejezdu nejen cyklistům snížený obrubník hodně zpříjemnil cestu po stezce. V každém případě díky za každý kousek takovéhle cyklostezky mimo hlavní provoz. Nehledě na to, že je to jedno z mála míst kde se dá jižní spojka přejet na kole.

Od města stezka začíná na konci Mokřanské ulice. Podjíždí mosty a mezi nimi o několik metrů stoupá a následně klesá. Nerozumím tomu, proč byla výluka stezky dokončena až čtyři měsíce po dostavbě dálničního mostu. Je to podobné jako s výlukou stezky A2 v Tróji, kde se výluka naplánovaná na dva měsíce, prodloužila skoro na čtyři.

Ještě dodám, že v rámci rozšíření dálnice kousek od Rabakovské vznikla nepovedená lávka, která zbytečně otravuje pěší i lidi na kolech. Ale abych jen nekritizoval: jako pozitivum vidím, že na křížení stezky boční komunikací jsou na všech čtyřech značkách cedule s menším průměrem. Šetřit materiálem a hlavně financemi je nutné. Město, které má na drahé tunely, a nemá na rozvoj levného druhu dopravy, to bude potřebovat.


Tady už je hotovo a vyasfaltováno. Horská dráha pod mosty Štěrboholské radiály začíná až poněkud dále
P5ejezd Rabakovské zůstal bez úprav
Starý přechod přes Rabakovskou pouhých pár metrů od upraveného úseku zůstal netknutý

Malovanka

Nyní se již přesuneme na opačnou stranu města. Malovanka má tu smůlu, že tudy prochází budovaný Městský okruh. Nechme teď stranou sporný přínos pro automobilovou dopravu a podívejme se na škody, které mnohdy zcela zbytečně napáchala na svém okolí.

Mimoúrovňová křižovatka Malovanka vykukuje na povrch mezi dvěma tunely v obytné čtvrti. V okolí je zkomplikovaný pohyb všech bezmotorových účastníků provozu. Na nevhodné uspořádání upozorňoval Auto*Mat již v roce 2008. Prostor samotné křižovatky je možné překonat pouze po jediné lávce. Bezbariérový přístup na jednom jejím konci je závislý na naprosto zbytečném výtahu, který by bez problémů nahradila krátká rampa. Legální přístup k zastávce autobusu vyžaduje po chodcích zajít si zbytečně trojnásobek a nastoupat metry navíc. Lidé si prostě budou chodit, kudy chtějí a úzké chodníčky a zábradlí jim v tom nezabrání.


Chodci, jdoucí po zakázaném technickém chodníčku, za nic nemohou. To ti, co křižovatku navrhli.

Mapa křižovatky – detail v naší cyklomapě zobrazítezde.

Pokud chceme jít pěšky například z ohybu ulic Za Hlákovem-Hládkov do ulice Na Petynce, budeme si muset velmi zajít přes nejbližší přechod či lávku, které jsou na hustě zastavěnou oblast hodně vzdálené. S ohledem na nevhodné řešení pro pěší se nemůžeme divit, že nebyla optimálně řešena ani potřeba průjezdu na kole. Průjezd křižovatkou v ose Patočkovy ulice je zakázán. V podélném směru byla tedy možnost průjezdu dodatečně nalepena do bočních ulic. Ve směru na východ zatím objezd chybí. V budoucnu by měl přibýt cyklopruh od západu odlupující se od Patočkovy ulice rampou do Parléřovy. Ve směru na západ je směsice chodníkových pruhů hotová. V příčném směru se samotná křižovatka kříží stěží. Průjezd například od Strahova do ulice Na Petynce komplikuje schodiště na jižní straně lávky. Aspoň že oba nejbližší signalizované přechody jsou doplněny přejezdy pro kola.

Nyní si projedeme křižovatku z východu na západ od přejezdu u ulice Na Hubálce. Od Vozovny Střešovice povedou do několika let po přejezd cyklopruhy. Zatím je zde stavební jáma a objízdná komunikace přes bývalou zahrádkářskou kolonii. Těsně před přejezdem je skosené místo pro najetí na chodníkovou smíšenou stezku. Z opačné strany ulice se na stezku dostaneme právě přes přejezd. Na ten můžeme legálně trochu podivně po stezce přes roh chodníku bez sesedání projet z jihu z ulice Na Hubálce. Jízda po chodníkových stezkách vyžaduje rozhodně zpomalení tempa. Je tu hodně značek a místo není moc návodné, ale poradit si lze.

Po chodníkové stezce pokračujeme. Od průjezdu Patočkovy křižovatkou, kam nesmíme, se odklání ulice Na Petynce. Podél autobusové zastávky se dostaneme k malému odbočovacímu cyklopruhu. Ten nás navede na chodníkový pruh. Tem mezi rybníčkem a protihlukovou stěnou vede až k druhému přejezdu přes Patočkovu. Představte si, jak budou chodníkové pruhy vypadat po sněhové nadílce. Jistě nebudou tak pečlivě udržované, jako křižovatka pro auta. Až bude křižovatka kvůli závějím a ledu jediným možným průjezdem, pro kola bude stále zakázaná.

Jeden paradox na závěr. Do křižovatky se zákazem kol můžete omylem vjet, pokud víte kudy. Přijedete ze západu ulicí Na Petynce a otočíte se o 180 stupňů do křižovatky. Ať jsem se díval jakkoliv značka tam na rozdíl od příjezdu z Patočkovy chyběla.

Jestli vás pálí něco konkrétního souvisejícího se stavbou Blanky, zeptat se
můžete zde.


Cyklistům i chodcům vstup zakázán. Taková místa by v ulicích rostlého města neměla vůbec existovat.
Dočasně zcyklostezkované chodníky mají být časem nahrazeny cyklopruhy.

 

 

 

 

Václav Kříž
Od roku 2011 získal postupně praxi jako redaktor magazínu a editor mapy Městem na kole, cyklokoordinátor MČ Praha 14, 4, 11, TSK a jako cargobajker. Ambiciózní cyklistická síť (i stabilizace funkcí klimatu a biodiverzity Země) se může zdát jako neřešitelný ořech. Close your eyes and you will find passage out of the dark. Klíčem je vytrvat. Občané, politici, úřady i firmy, všichni jsou součástí řešení.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat