Upozornění: Tento článek byl pro účely vedení kampaně a aktualizací transformován do podoby stálého obsahu Prahou na kole. Dostali-li jste se sem zvenku a chcete pokračovat ve čtení, přejděte na updatovanou verzi zde.
Rozpad vnitřních mechanismů podpory cyklistické dopravy v Praze vyžaduje zvýšení aktivity ze strany veřejnosti. Cyklisté musejí být více slyšet, jinak přijdeme i o to málo, co v posledních letech vlažné podpory vzniklo. Nemíním zatím svolávat cyklistické demonstrace před magistrát, ani vyzývat k občanské neposlušnosti. Je tu ale jedna věc, kterou může udělat každý z vás, kdo po Praze na kole pravidelně jezdí, a nemusí se kvůli tomu ani zvedat ze židle. Minulý týden jsem už naznačil, co se dá dělat v souvislosti s rozpadem cyklokomise. A tohle je vlastně totéž, v bledě modrém; jen zaměřeno pozitivněji a s jasným konkrétním cílem.
O co jde?
Bezpochyby máte na své trase konkrétní místa, která stojí za to zlepšit. Požádejte o to zodpovědné orgány, městkou část a své zastupitele!
A pro usnadnění přístupu k základním informacím o možných lokalitách jsme pro vás připravili jednoduchý pomocný nástroj: mapu cyklistických tužeb
Zahrnuje místa, o jejichž úpravu se někdy pokoušela cyklokomise, Auto*Mat, vy, čtenáři Prahou na kole, nebo místa, kde to prostě vzal někdo do ruky a pomohl si sám.
Jak vidno, v posledních sedmi letech zde byla snaha o zlepšení obrovského počtu lokalit. Nepovedlo se to z řady důvodů: Některé návrhy byly rozpracovány a zamítnuty sofistikou městských částí či orgánů, které by se měly starat o jiné věci než o otravování cyklistů (třeba o bezpečnost provozu nebo památkovou ochranu domů na Václavském náměstí). Některé návrhy byly pouze ledabyle nadhozeny a patřičným úřadem snadno odpálkovány. A některé se k zodpovědným úředníkům ani nedostaly, zůstaly prostě v kategorii přání. Některé zastaraly, byly vyřešeny jinak.
Tento seznam vám nabízím jako podporu a inspiraci pro vaše vlastní žádosti. To, že daná místa někdy v minulosti někdo řešil, neznamená, že se nemůžete ozvat znovu. Naopak, máte v rukách silný argument, že zde zájem už v minulosti byl.
Značky nevyřešených míst jsou následující:
Návrh Auto*Matu, 200?-2011
Návrh Auto*Matu, 2012
Návrh v soutěži o cykloopatření pro Prahu Do práce na kole 2012, soutěžní
Návrh v soutěži o cykloopatření pro Prahu Do práce na kole 2012, mimosoutěžní
Návrh v soutěži o cykloopatření pro Prahu Do práce na kole 2012, vítězný
Navrh čtenářů Prahou na kole
Zadávací karta komise pro cyklistickou dopravu, předaná TSK
Návrh na cykloobousměrku ze seznamu vypracovaného Komisí pro cyklistickou dopravu.
Gerila – místo, kde si cyklisté upravili průjezd výrazným způsobem sami.
Jak s jednotlivými návrhy pracovat
nevyřešené zadávací karty KCD
To je vůbec nejsilnější karta. Zde už vzniklo úřední zadání Technické správě komunikací, aby konkrétní místy pro cyklisty řešilo. Převážně jsou z let 2007-2010, tudíž by se na nich mělo už 2-5 let pracovat, buďte si ale jisti, že se s nimi příliš mnoho neděje. Proč? Ptejte se náměstka pro dopravu Noska. Jak to, že se na nich usilovně nepracuje? Není to v rozporu s plánem rozvoje cyklodopravy? Proč nejsou na realizaci těchto cykloopatření připravené dostatečné peníze? A ptejte se předsedkyně cyklokomise, co udělala pro to, aby se s těmi zadávacími kartami něco dělo.
Návrhy v soutěži o cykloopatření a jiných čtenářů Prahou na kole
Vezměte je znovu do ruky! Pište na městskou část nebo panu náměstku Noskovi, že dané místo trápí i vás! Žádejte vysvětlení, proč zmíněná úprava nejde. Požádejte o její realizaci.
Návrhy Auto*Matu
Zjistěte, co bylo překážkou jejich realizaci a zkuste je navrhnout znova, nezávisle na Auto*Matu. Některé návrhy narazily na hradbu mlčení v roce 2008 nebo 2009 a je na čase je ctěným zástupcům města či městských částí připomenout.
Cykloobousměrky TSK
Ptejte se na městské části! V XLS tabulce najdete navržený nový režim parkování a pokud se oproti původnímu nemění, znamená to, že cykloobousměrka v daném místě neznamená úbytek parkovacích míst! Realizaci cykloobousměrek je zpravidla bráněno proto, že městská část cyklisty v ulicích prostě nechce. Technické důvody jsou zástupné a dají se překonat. Zažeňte je do kouta dobrou argumentací (viz např. zde).
Gerily
V mapě cykloopatření uvádíme gerily čistě proto, abychom ukázali, že v si lidi v řadě případů pomohli sami, když už to jinak nešlo. Někdy realizace gerily vede k urychlení „oficiální“ úpravy. V tuto chvíli můžete gerilu použít jako podpůrný argument na několika málo místech, kde vznikla, nebo na gerilové řešení poukázat tam, kde by reálná úprava byla podobně snadná.
Jak na to?
Otevřete si stránky Cyklisté sobě.cz nebo Mapu cyklistických tužeb.
Náš návod, jak napsat kvalitní dopis, který se obtížně odmítá pod banální záminkou, najdete na stránce Napište svým politikům. Další tipy a inspiraci vám zajistí články Připravte se na tažení a Několik tipů, co dělat, pokud vás rozhořčil poslední vývoj kolem cyklokomise.
Na rozdíl od obvyklého požadavku je zde cílem dát o problému vědět. Pište na co nejvíce adres. Bombardujte svým požadavkem současně magistrát (radního Noska), Technickou zprávu komunikací, cyklokoordinátora, předsedkyni cyklokomise, městskou část a také jednotlivé zastupitele, které jste volili, nebo vám byli k vaší smůle přiděleni. Zastání na magistrátě už se vám nedostane, musíte se zastat sami. Pište do nezávislých místních médií (máte-li je). Pište i na redakci vašeho radničního plátku; i když bývá zpravidla mohutně cenzurován, není od věci, když i tam budou o problému vědět při psaní obvyklého jarního článku o cykloturistických krásách vaší městské části. A nepodceňujte sociální sítě. Facebook je také účinné médium.
Zvláštní odůvodnění
Zvláštní situace si také žádá zvláštní vysvětlení. Pište, že chcete vyjádřit podporu cyklodopravě v situaci, kdy ji ze strany města přestáváte vnímat. Pište, že je vám jedno, kdo tomu bude šéfovat, hlavně když budou výsledky. Pište, komu chcete; jestli se vám zdá, že Krobová nic nezmůže a Noskovi je to jedno, tak pište těm radním, kterým důvěřujete více, a vysvětlete jim, že zodpovědné politiky považujete v téhle věci za neschopné (dejte je ale do kopie). Pište, že jste ty své lidi volili s nadějí, že cyklodopravu během svého volebního období nezaříznou a nenechají vykrvácet — což se právě teď děje.
Nespěchejte. Teď, když jsou hory zapadané sněhem a Praha přiklopená smogem, je nejvhodnější čas na přípravu. Najděte si nejlepší dostupné argumenty. Připravte si podpůrný materiál. Konzultujte s námi. Není třeba nikam spěchat. Prahou na kole vám pomůže (viz dále).
PS: Zákon 106 je silný nástroj, ale až pro druhé kolo komunikace. Cílem této akce není poštvat všechny pro ti cyklistům.
Asistence Prahou na kole
Prahou na kole vám v této kampani bude v mezích svých možností maximálně pomáhat. Určitě dokážeme:
- Zakreslity do mapy vaše starší návrhy a podněty, pokud v ní nejsou. Tím hodně pomůžete ostatním. Jestli jste nám už psali dřív, napiště prosím znovu, starší pošta mohla být přehlédnuta.
- Doplnit podklady, nebo odkázat na vhodné doplňující podklady (i mapa cykloopatření by vám v tomto měla práci výrazně ušetřit)
- U lokalit navržených veřejností vás zkontaktovat s původními navrhovateli.
- Dopis ke konkrétnímu místu nebo návrh změny předem konzultovat.
- Doporučit vhodné kontakty či terče pro oslovení ke konkrétnímu typu úpravy
- Doporučit další vhodný postup v případě následné korespondence.
Své dopisy pak prosím posílejte v kopiích na mail redakce@prahounakole.cz. Nebo pište zvlášť, že jste o kvůli danému místu ozvali.
Podle zaslaných návrhů budeme doplňovat mapu cykloopatření tak, abyste věděli, že se ozýváte. Bude to takové malé manuální chodci sobě.
A co očekávat?
Stejně jako kdykoliv předtím nemůžeme očekávat, že se dva měsíce po zaslání dotazu na cykloobousměrku ona v ulici zhmotní. Cílem je především připomenout politikům, že se tu na kole i ve zdejších příšerných podmínkách vykonají 2% cest, a to už skutečně nelze zamést pod koberec. Některá cykloopatření jsou připravena a čekají na pár desítek tisíc, která by umožnila jejich realizaci. Úspěšnost 1:10 bude ze začátku výtečná — ale právě proto je potřeba poukázat na to, že rekonstrukcí křižovatky Kapitána Jaroše se problémy pražské cyklistické dopravy v žádném případě nevyřešily.
josuk 12. 2. 2013, 11:26
jako občana, který taky občas jede na kole, mě těší, že cyklisté v tom vlastně nejsou sami. Vidím to tak, že teprve až se ta masa občanů, kteří v současný situaci na kole nemohou, dostatečně naštve zaváděním ekologických plaket, mýta a parkovacích zón, které, a konečně se to dnes píše i v idnes ;-), omezují nejen podnikatele ale i normální lidi s půjčeným autem, trvalým bydlištěm v působnosti jiného úřadu – tak potom nastane konečně cyklistický ráj i v Praze. :-) Ovšem současná situace na MHP je tristní. A nemyslím si, že nemá cenu se ptát na personální záležitosti. (takový pan Nosek na jednu stranu zřejmě cyklistům evidentně nepřeje a na druhou stranu řeší znečistění ovzduší a parkování plaketami a barevnými čárami po Praze – to je přece naprosto absurdní!)
Vratislav Filler 13. 2. 2013, 10:49
josuk: Opatření typu nízkoemisních zón, parkovací politiky nebo mýta jsou v principu víceméně v pořádku, v zahraničí s tím mají většinou dobré zkušenosti. Ale jako všechno v Praze se realizují neskutečně blbým způsobem. Ona jsou to stejně nechtěná děcka jak to cyklo a tak i zde silně hrozí potrat (respektive se to hrozí po.rat).
ÚJEZĎÁK 13. 2. 2013, 16:07
Na nízko emisní zóny jsem teda zatraceně zvědavý.
Dovedete si představit, že si průměrný čech půjde se stejnou vervou jako průměrný němec, koupit nízkoemisní auto neb někam náhle nemůže autem ? :)
Typicky vidím prvomajitele a poslednomajitele aut ( hodně mladí řidiči a důchodci) kterak na to pečou, protože na to nemají peníze.
To spíš bude riskovat občasnou pokutu nebo uvidíme 20 let staré golfy a škodovky s nálepkami ekovozů :)
Vratislav Filler 14. 2. 2013, 10:19
Újezďák: Právě proto bych kromě studie proveditelnosti rád viděl i nějakou analýzu efektů (stanovené cíle, stav vozového parku v Praze a okolí, k tomu varianty rozsahu a intenzity - Euro3, 4, jak to naplní, předpokládané poklesy PMx a CO2 pro jednotlivé varianty, swot analýza, atd...). Ale to bysme nebyli v Praze...
ÚJEZĎÁK 14. 2. 2013, 10:52
no někde jsem četl komentář, že pokud se někde podařilo naměřit nějaký pokles po zavedení emisních zon, což zdaleka neplatí všude v evropě na západ a jih od nás, tak se to dá prostě vysvětlit poklesem najetých km auty a to díky mixu krize a vysokých cen paliv.
Navíc lid evropský při koupi nového eko auta přechází povětšinou na diesel a co jsem slyšel, tak na to polétavý prach přímo čeká, neb moderní filtry jsou vyřazovány z důvodu úspor hned po kontrole...
Václav Řehák 14. 2. 2013, 11:10
S tím vyřazováním filtrů budeš mít pravdu. K mému zděšení mi 2 na sobě nezávislí mechanici potvrdili, že nejlepší způsob opravy zničeného katalyzátoru je prostě ho vyndat. I bez něj prý auto v pohodě projde emisní kontrolou. A protože je to benzíňák, zelené nálepce nic nebrání. I to je jeden z důvodů, proč zrovna od tohoto opatření moc neočekávám.
josuk 14. 2. 2013, 11:34
problém s uznáváním českých plaket německem je a doufám dlouho bude i v nesrovnatelné kvalitě emisních a technických kontrol tady a tam. U nás se např. takové oxidy dusíku neměří vůbec, nezvýhodňují se fitry pevných částic u dieselů... někdy se na stk dokonce neměří a nekontroluje vůbec! Nic! :-O I proto se mi zdá absurdní že jeden jediný radní pro dopravu může na jednu stranu zamáznout cyklodopravu a na druhý straně je zodpovědný za zavádění podobných .... tunelů(?).... a výsledek pro občany? - budeme asi zase rádi když nebude záporný... :-(