Sčítače 2012 definitivně: 14% nárůst

Publikováno: 25. února. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Autor: Petr Dlouhý
Publikováno: 25. února. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Autor: Petr Dlouhý

Zpracování dat ze sčítačů za minulý rok si vyžádalo poněkud více času než vloni. Už podzimní porovnání z vybraných sčítačů naznačilo, že nárůst v roce 2012 byl nižší než v roce předchozím. Odhad, že intenzita cyklodopravy na sčítaných profilech vzrostla v roce 2012 o zhruba 15%, se nicméně potvrdil. Nové zpracování ovšem odhalilo nedostatky v loňském magistrátním i našem postupu. Čísla z roku 2011 tak bude nutné poněkud korigovat…

Zpřesněný postup

Analýza dat ze sčítačů ukázala, že sčítače nefungují zdaleka tak spolehlivě, jak by bylo záhodno. Objem výpadků (a nezpracovaných dnů), je větší, než by bylo milé, a tak rozhodně neplatí vztah „počet skutečných cyklistů rovná se počet evidovaných“. Nový výpočet si vyžádal zpřesněný postup, který by bral v úvahu, že řada sčítačů vykazuje výpadky dlouhé třeba čtvrt roku, a to v různých ročních obdobích. Krom toho, výpadky jsou častější v prvním roce fungování sčítačů a řada sčítačů nabíhá až v průběhu sezóny: výpočet, který to nebere v úvahu, zákonitě nadhodnotí nárůst intenzit v dalším roce.

Vloni se tenhle malér přihodil ve srovnání magistrátním a bohužel i v našem (a to i když jsem tehdy odstranil ze srovnání měsíce, kdy sčítač neměřil vůbec). Nový postup jde po dnech: zpracovává denní průjezd a počítá jen dny, kdy sčítač evidentně pracoval. Nejsou tak sice vyloučeny kratší výpadky (například sčítač v Podolí byl dlouhodobě nefunkční v létě každý den mezi cca 16 a 19 hodinou, což taky může mít svůj efekt), odhad denního průjezdu je ale podstatně přesnější.

Porovnání jednotlivých let bylo vždy omezeno na mimozimní období 1.4. – 30.11., a to proto, aby se vyloučily zimní dny, kdy není možné rozeznat, zda měl sčítač poruchu, nebo přes něj za celý den nikdo nepřejel (no zkuste to, když na sčítači leží patnáct čísel sněhu). Nerozlišovaly se pracovní dny a víkendy.

Průměrné intenzity

Průměrné intenzity na sčítačích ukazuje následující graf. Zdají-li se vám čísla podezřele nízká, vězte, že jde o průměry ze všech dní od dubna do listopadu – pracovních i volných, s hezkým počasím i plískanicemi. Hodnoty obvyklé pro pěkné dny v sezoně jsou asi o 80% vyšší, rekordní intenzity jsou pak několikanásobné.

Největší intenzity jsou na modřanské stezce; z míst, kde se cyklisté pohybují spíše dopravně, vede trvale Podolské nábřeží (1200 cyklistů). Další obvyklé směry do centra jsou Rohanské nábřeží, Dukelských Hrdinů nebo Vršovická. Za zmínku stojí překvapivě vysoké průměrné intenzity v Celetné ulici – na hrdle v jejím konci. Edit – po upozornění čtenáře – jedná se ale patrně o chybu sčítače, sčítajícího nejspíš místo cyklistů všechna vozidla.

Pořadí rekordních intenzit je trochu jiné. Profily na rekreačních stezkách vykazují větší maxima, protože se plní v menším počtu dnů.

Vývoj 2010-12

Nová metodika si vynutila korekci výsledků z loňského roku. Jakkoliv byl nárůst i tak značný, nedosahoval oněch téměř 50%, které vyšly z předchozího výpočtu. Korekce naznačila průměrný nárůst v roce 2011 o 33%. Nárůst v roce 2012 pak oproti předchozímu roku vyšel na 14%. Přehledně shrnuje nové výsledky následující tabulka:

Rok201020112012
Meziroční nárůst+33%+14%
Index1,01,331,50

Nárůst intenzit na jednotlivých sčítačích ukazuje následující graf. Při celkovém růstu intenzity nicméně v určitých místech dochází k poklesu.

Největšímu relativnímu nárůstu intenzit, ke kterému došlo na Kapitána Jaroše po rekonstrukci křižovatky v březnu 2012, jsme se už věnovali, stejně jako dalším sčítačům v centru. Bezpečné a atraktivní řešení bylo schopné zvýšit počet projíždějících cyklistů téměř na trojnásobek.

Zajímavý je dosti vysoký nárůst na Barrandovském mostě i v Hlubočepích, naznačující, že nový úsek cyklostezky na trase A1 měl efekt, jaký bych ani nepředpokládal. Rozptýlení rekreačních cyklistů na oba břehy potvrzuje, že připravovaná lávka pod mostem okruhu v Komořanech nebude rozhodně využívána jen sporadicky.

U vybraných sčítačů bylo možné ukázat vývoj v posledních dvou letech.

Závěr

Cyklistická doprava vzrostla v roce 2012 asi o patnáct procent. Po korekci předchozího výpočtu pro rok 2011 je nárůst intenzit cyklistické dopravy na sčítaných koridorech za dva roky padesátiprocentní. S výjimkou Střešovic a Podolí přitom rostly intenzity především na dopravních profilech. Je to potvrzením trendu rostoucí dopravní cyklistiky v Praze. Tomu se zdají naznačovat i výsledky dotazovacího průzkumu cyklistů, jehož některé výsledky prezentujeme, jakmile to bude možné.

Petr Dlouhý
S magazínem spolupracuje od roku 2011. Autor nové verze cyklomapy Prahou na kole nasazené v roce 2012, programátor. Specialista na OpenStreetMap, spoluautor navržené sítě doporučených tras v Praze.

ÚJEZĎÁK 25. 2. 2013, 11:22

No , hele zrovna s tou Celetnou bych byl hodně opatrný, pokusím se to najít kdy to bylo (dával jsem to k dobrému na nakole.cz v diskusi) ale nedávno jsem na to koukal ze zvědavosti v době nějaký brutální ledovky, kdy všude okolo byly intenzity něco jako pár lidí za den a v Celetný měřák ukazoval průjezdy dosloca peletonů cyklistů, kteří tam asi proskakovali nějakým teleportem... myslím, že v ty dny Celetná hlásila násobky průjezdů celý Prahy ..

ÚJEZĎÁK 25. 2. 2013, 11:28

tak jsem to našel : bylo to 15 -16/12 /2012

Re: co mě pobavilo nebo potěšilo 39 Pobavilo počítadlo cyklistů Praha 15/12/2012

http://www.tsk-praha.cz/wps/portal/doprava/web...!ut/p/b1/04_SjzS0MLMwMbW0MNeP0I_KSyzLTE8syczPS8wB8aPM4i39TJ0CvN0NDQzcLV0NPB2djXzNHQ2MLALN9XOjHBUB1mZuJA!!/

Napřed jsem si říkal 167 cyklistů to je na dnešek, DEN LEDOVKY PŘI KTERÉ SE NEDÁ ANI CHODIT, opravdu hodně... jenže pak jsem projel jednotlivá stanoviště a myslím, že je to jasný fejk...

Představa, že dnes jelo 106 cyklistů Celetnou je zjevná blbost když chybí jakákoliv návaznost na dalších sčítačích v okolí.

Pak je ještě veselý sčítač v Podbabě s celkovým záznamem 0 ale ve směrech má 2190 průjezdů :)

zábavné dneska ta cyklistická smršť na Celetné pokračuje :)
¨http://www.tsk-praha.cz/wps/portal/doprava/web...

122 cyklistů dnes projelo celetnou od půlnoci do 11,30 .

Sčítače sčítají :)

[ Reagovat ] [ Zpět ]

ÚJEZĎÁK 25. 2. 2013, 11:37

koneckonců stačí se ne Celetnou podívat dneska :)
že by 33 procent cyklodopravy šlo skrz Celetnou ???

Vratislav Filler 25. 2. 2013, 12:31

Neříkám, že jsem tou Celetnou jel dneska 122krát, jednou ale ano ;-)
(a ledovka nebyla, v půl deváté už břečku zvládli stáhnout).

Díky za info, o vyčištění dat od zjevných nesmyslů jsem se snažil (třeba vím o "nadsazování" na Dukelských Hrdinů v roce 2010-11), tohle jsem ale neuhlídal.

ÚJEZĎÁK 25. 2. 2013, 12:53

Nevzpoměl bych si, když by jsi Celetnou sám nezmínil...

hele 15/12/2012 měla celetná 281 cyklistů :) zatímco po Praze sesbírali z chodníků 90 zlomenin a obraženin.

Ledovka způsobila stovky zranění, v neděli hrozí znovu
19:30 | 15.12.2012 | Aktualizováno
Domácí, ČTKKomentáře:
Praha - Ledovka v sobotu ve velké části republiky od rána způsobila stovky automobilových havárií a poranění, která lidé utrpěli po pádu na kluzkých chodnících.

K nejpostiženějším patřily střední Čechy a Praha, řada autobusů na Kladensku a v okolí hlavního města nedojela k cestujícím. Na Moravě a ve Slezsku na rozdíl od většiny Čech počasí zatím problémy nedělalo.

Ve většině českých krajů a části jižní Moravy hrozí až do nedělního dopoledne kromě náledí znovu i ledovka, která je nebezpečnější. Záchranáři, policisté i silničáři upozorňují na to, že v noci mohou silnice a chodníky opět namrzat.

V hlavním městě komplikovala ledovka život zejména chodcům. Mluvčí pražské zdravotnické záchranné služby uvedla, že záchranáři museli ošetřit už více než 90 zranění, způsobených právě pádem na namrzlém chodníku.

Vratislav Filler 25. 2. 2013, 14:04

A mně to zase nepřišlo divný...

Jinak jsem se zeptal a dozvěděl se, že v březnu budou všechny sčítače seřizovat.

Epo 26. 2. 2013, 09:57

Co messici? Ti jezdi za kazdeho pocasi a zrovna Celetna si myslim, ze bude dobra spojka. Staci kdyz to jeden za sichtu projede desetkrat a stovka je tam jak nic.
Pak jeste mozna, ze by to pocitalo i ty turisticke bandy na Segway, pripadne prcky na kolobezkach, ale ti asi v tomhle pocasi nejezdi :-)

ÚJEZĎÁK 26. 2. 2013, 13:51

messíci mě teda nenapadli, ale tenkrát když jsem si toho všiml poprvé to bylo i o víkendu a navíc v noci, to bych moc messengerů nečekal :)

pylma 1. 3. 2013, 18:32

Je nějaké vysvětlení poklesu na Podolském nábřeží? Jízda s auty mimo sčítač? Jízda po druhém břehu? Nebo tam je nějaká jiná atraktivní objížďka?

Kalimero 1. 3. 2013, 20:51

Jelikož sčítač na Podolském nábřeží navazuje na zakázaný a v posledním roce hlídaný průjezd Vyšehradským tunelem, jezdí velké množství cyklistů po vozovce s auty.

Vratislav Filler 1. 3. 2013, 21:57

Jo, to by vysvětlovalo. Přidejme si postupně stále otravnější průjezd po náplavce, absenci výraznějších návazných zlepšení, rostoucí problémy u zastávek a Žlutých lázní a máme to.

újezďák 1. 3. 2013, 22:09

Přiznám se, že po silnici v Podolí jezdím radši vždy od okamžiku kdy se udělá hezky a mezi auty je cyklistovi líp než mezi lidmi, kteří si cyklostezku pletou se sportovištěm.
Úsek cyklostezky od Baranďáku prakticky až po Zbraslav je za sluníčkatého dne pro cyklistu vracejícího se z práce peklo...

Lucie Rút 17. 11. 2013, 00:19

Ha, ja vedela, ze se Celetna a jeji cyklopelotony v zime uz nekde resily. Opet se resi na nakole, ze Celetna scita ledacos a hazi moc vysoka hausnumera, opravdu ten scitac serizovali?

Vratislav Filler 17. 11. 2013, 08:21

Lucie: Těžko říct. Podle grafu (http://mapa.prahounakole.cz/media/scitace/ ) se nic moc nezměnilo.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat