Do města na kole: V protisměru

Publikováno: 22. května. 2013, 1 min. čtení
Publikováno: 22. května. 2013, 1 min. čtení

Expert na cyklistickou infrastrukturu, doktor Meschik z Vídeňské univerzity BOKU má na jednosměrky jasný názor: „Když se v málo frekventované jednosměrce dá předjet cyklista, může se tam udělat cykloobousměrka.“ Rakouské předpisy pro bezpečné řešení cykloobousměrek prokazují, že tomu tak skutečně je. Ve Francii zavedli rovnou pravidlo, že v zóně 30 km/h může jet cyklista v protisměru libovolnou ulicí, kde to není zakázáno.

V Praze je ale jen šestnáct kilometrů jednosměrných ulic, kde je možný pohyb cyklistů v protisměru (a to včetně Karlína) — ve Vídni je to dvanáctkrát více. Než se plošná prostupnost města zlepší, jsou ti, kdo se chtějí vyhnout jízdě po hlavních ulicích, k občasnému překonání jednosměrné ulice v protisměru víceméně odsouzeni. Jak se s takovou situací vyrovnat?

Cykloobousměrky značené a faktické

Je-li průjezd cyklistů v protisměru povolen, máte celkem spolehlivě zaručeno, že se s protijedoucími auty vyhnete, a značení na výjezdu řidiče na vaši možnou přítomnost upozorňuje. Přesto je na místě jistá opatrnost, zachování velkého odstupu od obou řad parkujících aut a nespoléhání na přednost zprava při výjezdu z cykloobousměrky.

Několik prvních cykloobousměrek v Praze bylo vyznačeno na chodník. Ovenecká.

Místa je dost tady v Radlickém údolí i v jiných ulicích.


První pravidlo pro nedovolenou jízdu v protisměru je samozřejmě to, že pokud to jde rozumně objet, je to vždycky lepší. Naše cyklomapa nyní nabízí vyhledávač tras, který vám i v komplikované spleti jednosměrných ulic zpravidla najde použitelnou trasu.

Druhé pravidlo je pak to, že nejste-li si svou bezpečností v protisměru jisti, veďte kolo po chodníku.

Třetí pravidlo je, že musíte být schopni rozpoznat, zda je jednosměrka pro jízdu dostatečně bezpečná. Pro jízdu v protisměru jsou naprosto nevhodné:

  • Hlavní silnice, ulice s dvěma pruhy
  • I místní uličky, kde jezdí víc než pár desítek aut za hodinu. Když zde auta jezdí „v balících“ po několika, nebude na vás moci druhý řidič reagovat a mohl by vás ohrozit.
  • Velmi úzké nepřehledné silničky, zpravidla v rodinné zástavbě nebo mimo zástavbu vůbec, kde byla jednosměrnost zavedena celkem oprávněně proto, že je ulice skutečně úzká k nevyhnutí málem i s chodcem.

Příklady ulic v centru Prahy zcela nevhodných pro jízdu na kole v protisměru:

  • Štěpánská (provoz),
  • Senovážná, Lublaňská (mezi Wenzigovou a Koubkovou), Perlová (malá šířka + provoz)
  • Rumunská (více pruhů, provoz), Slezská (provoz)

Naproti tomu jsou v Praze desítky ulic, kde lze v budoucnu očekávat zobousměrnění pro cyklisty bez změny režimu parkování. Jízda na kole v protisměru na vlastní riziko zde už nyní nepřináší větší problémy.

Jednosměrkou v Šeříkové projede za den dvakrát víc cyklistů v protisměru než aut po směru. Její zobousměrnění pro cyklisty bylo navrženo už v devíti variantách, Praha 1 ale zatím odolává.

(Další dokumentace jízdy cyklistů v Šeříkové dále v tomto albu.)


V Praze ze uvažuje nejméně o 80 cykloobousměrkách, řada z nich by ale potřebovala upravit parkování nebo omezit rychlost na 30 km/h (jejich mapka zde). Trápí-li vás některá, můžete s tím něco dělat zde.

Klidné jednosměrky v zástavbě

Následující tipy se týkají klidných vedlejších ulic, které byly zjednosměrněny víceméně jen proto, aby se vytvořila parkovací místa.

  • Základem je zvýšená opatrnost i ohleduplnost.
  • Jízdou v rozporu s předpisy dočasně měníte řád provozu. Vaše jízda proto musí být nejen zcela zřetelná a předvídatelná, ale také přijatelná pro všechny okolo (více o tomto principu zde).
  • Rozdíl mezi legálním a nelegálním průjezdem jednosměrkou, je zejména ten, že v té nelegální vás řidiči nepředpokládají vůbec, zatímco v té legální na to, že by s vámi počítali, „jenom“ nemůžete spoléhat.
  • Vhodná pozice v rovné jednosměrce je právě uprostřed. Jste vidět nejzřetelněji. Nejméně ohrožujete ty, kdo vstoupí do vozovky, aniž by se podívali vaším směrem, naopak jste nejméně ohroženi auty vjíždějícími z dvorů nebo šikmých či kolmých stání.
  • V oblouku se posuňte k vnější straně, abyste viděli dál a byli viděni dřív.
  • Buďte připraveni kdykoliv zastavit u pravého kraje.
  • Chováním při jízdě v protisměru simulujete stav, „jako by to bylo povoleno“ – tudíž se vyhýbáte vpravo.
  • Při míjení zajeďte ke kraji a zpomalte, a je-li ulice úzká, zatlačte se vpravo mezi parkující auta a zastavte.
  • I v povolené cykloobousměrce (například v Karlíně) si dejde větší odstup od parkujících aut, než kdybyste jeli s auty po směru — předjetí vám nehrozí a ostatní nejsou na kola v protisměru stále ještě dostatečně zvyklí.
  • V jednosměrce pomůže rozsvícená přední blikačka. Máte-li světlo na dynamo, zapínejte ho i ve dne.

Křižovatky

Zásady pro výjezd z cykloobousměrky nebo jednosměrky jsou skoro stejné. Ani cykloobousměrky zatím nejsou v Praze natolik zažité na to, abyste mohli předem počítat například s předností zprava.

Při přibližování ke křižovatce, kde vás nečekají, zpomalte téměř do kroku, a posuňte se k pravému kraji. Zvlášť opatrní buďte, jedná-li se o frekventovanou ulici. Řidiči odbočující vpravo do jednosměrky z hlavní ulice mívají ve zvyku brzdit až při odbočování, s vámi nepočítají a za roh přes zaparkovaná auta často ani nevidí. Legální cykloobousměrky mají často na výjezdu malý kousek cyklopruhu nebo sloupek, aby byli cyklisté před těmito auty chráněni. Není-li taková ochrana k dispozici, musíte být dvakrát opatrní.

Vyjíždíte-li ze značené cykloobousměrky a máte přednost zprava (například v Karlíně při odbočování vlevo do Pernerovy), stejně s ní příliš nepočítejte a raději vyčkejte, zda se zleva nevalí někdo, kdo zapomněl na plošnou třicítku. I s pomaleji jedoucím řidičem blížícího se vozidla raději navažte oční kontakt v zásadě se na tom, kdo pojede první, dohodněte. I tam, kde je to legální, si všichni musí na nový režim zvykat. Faktická pravidla užívání se teprve postupně zažívají.

Pro výjezd z protisměru neoznačené ulice platí tohle pravidlo dvakrát. V případě blížícího se auta je optimální zastavit ve výhledu a klidně i dát obě nohy na zem, čímž naprosto jasně naznačujete, že do křižovatky nemíníte vjet.

Konečně, ústí-li jednosměrka do rozsáhlejší, nebo dokonce světelné křižovatky, necpěte se tam už vůbec — do kýženého směru se raději dostaňte v módu chodce.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

ÚJEZĎÁK 22. 5. 2013, 13:13

Jen bych doplnil, pokud jsem to přehlédl tak se omlouvám, dávejte sami pozor na přednost zprava a počítejte, že vám ji nikdo nedá, protože vás tam nečeká.(navíc spousta lidí co nemají auto to pravidlo asi ani nezná)

Mě takhle málem sejmul cyklista Na úlehli :( profrčel mi asi 3 cm před vzorkem na k plášti... ) lekl jsem se děsně.. přesně tady za tím barem nebo co to je...
http://goo.gl/maps/RuYNj

vlákno 22. 5. 2013, 17:22

K tém některým cykloobousměrkám:
Štěpánská je široká dost, tam by stačilo zbavit se toho šikmýho parkování.
V Senovážný místo moc neni, musela by se tam vymístit celá parkovací řada. Spíš mi přijdou pro průjezd příhodnější Příkopy, kde by stačilo změnit cca 50m šikmýho na podélný a už by se tam dalo vejít. Ta ulice je široká a je to nejpřirozenější páteř v centru.
Celetná by byla taky vhodná, stačilo by se tam zbavit cca 5 míst pod Prašnou branou.
Když chce člověk dneska z Republiky na Národní, je to fakt problém.

Jerzy 22. 5. 2013, 19:03

vlákno: vždyť přes Ovocný trh a Rytířskou to je až na tu zajížďku Skořepkou skoro podobně dlouhé, tohle propojení nikdy nepřišlo nějak omezující. Jinak by mi samozřejmě průjezdný Příkopy nevadily.

vlákno 22. 5. 2013, 19:28

Jerzy: Tohle by fungovalo, pokud by se dalo projet pod Prašnou branou, což se nedá, protože tam přímo v tý bráně někoho napadlo namalovat modrý pruhy. Někdy to tam jedu vedle po chodníku, ale jen pokud není velkej pěší provoz, někdy to beru od Kotvy Králodvorskou na Ovocňák a dál.
Příkopy by byly ideální, pak by se propojila obousměrně trasa Národní-Revoluční. Je to 25m široká ulice, a v současný konfiguraci, kde parkujou auta podélně je šířka cca 5m, takže tam vadí jen to šikmý stání na 50 metrech, který tu zužuje na cca 3m.

Luděk 23. 5. 2013, 10:10

Tak já přidám něco k navrhované Šrobárově, úsek Vlašimská-Jičínská. Hodně frekventovaná jednosměrka, tak jak se parkuje teď docela úzká, pokud se zmenší počet parkujících míst na úkor cyklopruhu, tak mě tam sousedé moc rádi mít nebudou (každé místo na parkování se tam počítá). Pokud se tam teda pustí cyklisté do protisměru, chtělo by to minimálně zrcadlo pro výjezd z Hradecké do Šrobárovy, které ukazuje auta jedoucí Šrobárovou zeshora (od Jičínské). Teď tam přes zaparkovaná auta není vůbec vidět, řidič v autě se řídí podle odlesku světel na boku zaparkovaných aut (cyklisté, co nesvítí a jedou rychle mají smůlu), takže řidič absolutně nestíhá pozorovat i situaci vlevo (naštěstí se to chodci už naučili a nevstupují před auto, kterému se zrovna podařilo z Hradecké vyjet na Šrobárovu).

Výjezd cyklistů nahoře ze Šrobárovy rovně do Korunní nebude taky žádná lahůdka, velký provoz, auta odbočující doleva do Šrobárovy, široká silnice na přejetí plus koleje tramvají. Osobně bych cyklisty radši vedl do Slezské, například protisměrem ulicí Nám. Jiřího z Lobkovic (té naproti Vlašimské), bohužel jsou tam kostky, anebo protisměrem Šrobárovou, ale jen k ulici Písecká a tou (žádné kostky) normálně do Slezské.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat