Nafoťte absurditu, můžete vyhrát

Publikováno: 20. května. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Publikováno: 20. května. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

Stejně jako vloni, i letos se v kampani Do práce na kole můžete vyjádřit k pražské cyklistické infrastruktuře. Loňské návrhy na zlepšení vystačí městu při stávajícím tempu podpory na pěknou řádku let. Letošní soutěž je proto jiná: jejím cílem je ukázat, jak moc absurdně se v Praze musí jezdec na kole chovat. A Prahou na kole k tomu dodává: Nevadí, že v kampani Do práce na kole nejedete. Absurditu můžete zdokumentovat i tak a poslat ke zveřejnění nám.

Absurdita na ochutnávku: Abyste si na cyklochodníku podél Michelské nestěžovali, že tam není přejezd, nedali tam pro jistotu ani přechod. A že je to vjezd do uličky k pár barákům, kde by cyklochodník měl být vyvýšený a tedy vlastně nepřerušený? Ale fuj! (Foto Václav Kříž)


Dopravní absurdita v režii DPNK

Komplikují vám komplikují nesmyslná dopravní značení? Všimli jste si, že cyklostezka vede naprosto divnými cestami? Možná ale vidíte něco jiného, u čeho si každý den říkáte, že to snad není možný… Kdo jezdíte Do práce na kole, máte teď šanci připojit se do soutěže, v níž se můžete popustit naplno uzdu svému cynickému humoru.

Soutěž má jednoduchá pravidla: Přes formulář v systému soutěže zašlete nejvýše tři fotografie dokumentující absurdní místo a připojíte krátký vtipný popisek.

Příspěvky by měly zobrazovat absurdní dopravní řešení pro cyklisty. Může to být řešení matoucí pro cyklisty nebo jiné účastníky provozu, nesmyslně obtěžující, hloupé, odrazující od jízdy nebo nebezpečné. Hodnotí se míra absurdity v terénu společně s vtipným vystižením absurdnosti prostřednictvím fotografie a komentáře. Absurdita musí být skutečná, nelze ji dosáhnout jen například volbou záběru.

Partnerem této soutěže je TV Nova, takže je slušná šance, že se obzvláště vypečené lokality dostanou i do televize. Po skončení soutěže pak budou soutěžní příspěvky vystaveny v připravované galerii cyklistických absurdit, ne nepodobné již dosti proslulé Facility of the month ze stránek Warrington cycle campaign. Zde budou následně k dispozici k řešení ze strany Auto*Matu i právě vznikajících místních skupin.

Posílejme tipy, i když se neúčastníme

Bylo nám líto upřít tak skvělou příležitost přetavit frustraci v legraci všem, kdo v DPNK nejezdí. Prahou na kole proto po dohodě s Auto*Matem nabízí možnost zaslat tip na cykloabsurditu i lidem neúčastnícím se Do práce na kole. Příspěvky podléhající stejným pravidlům (tedy max. 3 fotografie do 2 MB celkem a vtipný popis situace v délec max. 500 znaků) můžete posílat na adresu redakce@prahounakole.cz (použijte předmět „Cykloabsurdita“, počítejte s tím, že vaše příspěvky budou zveřejněny, pokud o to ale požádáte, tak anonymně).

Mimosoutěžní příspěvky sice nesoutěží o věcnou cenu, budou ale zařazeny do stejné „síně slávy“ na webu iniciativy Auto*Mat jako ty, které zaslali účastníci DPNK. Ty nejlepší z obou zdrojů také publikujeme zde a pokusíme se k nim zajistit i odborný komentář.

Máte na své obvyklé cestě nějaké z pohledu jízdy na kole absurdní místo?

Výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...
Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

josuk 20. 5. 2013, 13:07

potřeboval bych volbu: "pražskou cykloinfrastrukturu považuji za úplně běžnou a normální a tudíž nejsem schopen žádnou absurditu v Praze poznat" ;-) (absurdně velké množství cyklostojanů pozoruji např. v Poděbradech anebo v blízkých Drážďanech, a je to pro mě absurdní :-D)

ÚJEZĎÁK 20. 5. 2013, 13:10

pro mě jsou absurditou třeba ty krásné cyklopruhy plné kamínků a ostatního bordelu, to pak nutí člověka jet na nebo za hranou cyklopruhu.
Kdybych měl každé takové místo fotit, tak mě brzo dojde karta...

Vratislav Filler 20. 5. 2013, 14:10

Újezďáku, můžeš vyhrát věcnou cenu, a pokud udržíš svůj styl komentování (a zmákneš to do 500 znaků ;-) ), může to být horký kandidát na vítězství ;-) Vyber největší hromadu štěrku v cyklopruhu, po kterém jezdíš a vítězství je tvoje! :-)

snilard 20. 5. 2013, 19:22

Absurdní je, že se utrácí peníze za malování cyklo-pruhů, kde nejsou potřeba, a podobné drobnosti místo aby se udělal jeden velký projekt. Třeba lávka kolem Vyšehradské skály.

újezďák 20. 5. 2013, 21:54

3:) nojo takových míst je po Praze tolik, že to vlastně není absurdita ale krutá realita...
4) no nevím, to je přesně ten typ projektu, který je zoufale potřebný ale bude léta cyklistum omlacován o hlavu jako předražené řešení... navíc to je místo kde se doslova vyzuří památkáři.
Kdysi jsem si říkal, že nejlepší by bylo tamní tunel prohloubit, tramvaje a auta nechat projet o 3-4 metry hlouběji se spády od porodnice a od železničničního mostu a kola nechat nahoře a rozšířit o 2 metry :).
Jenže to by zase nešlo kvůli povodním...

jonáš 21. 5. 2013, 08:19

Co by to nešlo, na druhym konci města se bude jezdit dokonce pode dnem řeky .. ostatně v nějakym Zákose bejval "druhej vyšehradskej tunel" i s návazností na novej most na Smíchov.

pekas 21. 5. 2013, 13:48

Absurdní je slavná CKS Rokytka. Na východě bez legálního sjezdu a na západě t.č. zakončená kvůli stavbě mrakodrapu schody z jednoho mostu + schody na druhý most, který je ve spádu zase na úroveň pod těmi schody.
Na fotku se to ale asi nevejde, to si musí člověk zažít...
Vtipné by to být mohlo, nebýt té ceny.

ÚJEZĎÁK 21. 5. 2013, 14:23

7. ten most mě štve neskutečně, ale přiznám se že netuším v čem je ten druhej konec nelegální.
Máš na mysli tohle místo ?
http://goo.gl/maps/iiL9K

pekas 21. 5. 2013, 17:19

8: Konec stezky je v pořádku. Až na to, že když jedu do Hloubětína, nepotřebuju na její konec, ale uhnout na východním konci podkovy, kterou v mapě tvoří. A tam jsou dvoje schody, jedny delší/strmější než druhé. To je ta absurdita.
Normální nájezd byl dotvořen až gerilově.

újezďák 21. 5. 2013, 21:31

Ahá já měl dojem, že myslíš jeden konec a druhý konec, no ale netuším proč bych musel slejzat po schodech když se z Nademlejnské najede na stezku úplně pohodlně a stejně se tak sjede dolů...

Myslím že je to dnes tohle místo
http://goo.gl/maps/5jDBp

Vratislav Filler 21. 5. 2013, 21:44

Protože je to o půl kilometru delší?

zacyklení 22. 5. 2013, 09:38

A neznačené, takže kdo to tam nezná, jde podle žlutých cedulí po schodech (na nichž je alespoň vodící kolejnice)? Jako třeba já před týdnem...

Solver 22. 5. 2013, 11:16

Rokytka je v pohodě. Ano, na konci u mrakodrapu Eliška je v tuto chvíli zbytečný most za hodně peněz, ale kdo to tam zná na něj vůbec nejezdí, aby pak slejzal po schodech a Ocelářskou křižuje buď gerilově (když není provoz) nebo po blízkém přechodu a použije až zastřešené schody vedoucí na stezku. Druhý konec kdesi v Hloubětíně neřeším, také sjíždím už u Poděbradské. Nicméně to jsou dobré 2,5 km nejlepší stezky v Praze bez jakéhokoli problému s auty - i když jsem tam už pár magorů vjet taky viděl. Horší je to s pejskaři a idioty, chodícími středem, to objíždět je někdy o nervy. Při špičce to je spíš chodník než cyklostezka :-)

Tohle pro mě není absurdita, mě štvou prahy a zavřené jednosměrky. Něco pošlu, až bude foťák

ÚJEZĎÁK 22. 5. 2013, 12:00

No argumentace o půl kilometru delší versus třípatrové schodiště kratší mě nepřijde nejférovější.
Když nejsem fyzicky zdatná osoba která schodiště seběhne nebo vyběhne tak těch cca 400 metrů navíc pohodlné jízdy bez nutnosti zastavit, tahat se s kolem nahoru nebo dolů je podle mě bonusem.
Nevím jestli jste si všimli, ale jedná se o bývalou vlečku která se z hlediska vlaku a spádu logicky kroutí a v místech kde je schodiště se nachází ve výšce třetího patra přilehlé budovy.

Docela si dovedu představit ten pokřik, kdyby se v místě schodiště udělaly pro obyčejný lidi sjízdné rampy ( velmi drahé a pravděpodobně velmi dlouhé takže by se prskalo že jsou zbytečně dlouhý ) nebo se tam udělal sešup pro vopravdovský bajkery ( velmi levné ale prskalo by se že jsou pro 75 procent lidí nesjízdné obojím směrem).

Navíc je to asi stejná argumentace jako proč je nádraží Běchovice prakticky až v katastru Dolních Počernic nebo proč není každá zastávka tramvaje tam kde já ji potřebuju ale vždycky minimálně o 350 metrů dál...

Vratislav Filler 22. 5. 2013, 12:23

O půl kilometru delší trasa zřejmě snižuje při čase jízdy srovnatelném s MHD atraktivitu kola o cca 5% ( https://mestemnakole.cz/2011/08/jeste-jednou-o-zdrzovani/ ). Rampa mohla být na druhé straně Poděbradské, tam, co je teď ta gerila, a převýšení je nějaké tři metry. A při troše invence se dala udělat rampa i na druhé straně, celkovou cenu revitalizace by to už nijak výrazně nezvedlo, zvlášť, když to mělo ambice "vnést to města novou kvalitu". Ovšem to by museli sousedící developeři chtít (prodat pozemky).

ÚJEZĎÁK 22. 5. 2013, 13:50

Přesně, každý kdo vlastní pozemek je developer* :)

Stejně by se říkalo proč není rampa na obou stranách .

S tou atraktivitou bych byl dílem opatrný, ano v optimálním případě někomu jede MHD od bydlení až do cíle a minimem chůze. Takových cest je ale málo. Mě třeba MHD do práce dá v kombinaci :
chůze-autobus-vlak-metro-chůze nebo autobus 60-70 minut
v kombinaci chůze-vlak-metro-chůze nebo autobus 65-75 minut
v kombinaci kolo-vlak-metro-kolo nějakých 45-50 minut
A na kole to jedu od 50(rekord) do 95 minut, podle počasí, zdraví, nálady ,světelných podmínek ... ale většinu roku jezdím trasu 1,20-30 minut
A klidně si z toho odečtu 60 minut které bych trávil nějakým marným cvičením někde v nějaké vydejchané posilovně..

Navíc kolo většinou dává možnost jet ze startu až do cíle ale nedovedu si představit, jak bych s ním třeba mohl srovnávat MHD ?
To třeba konkrétně v prostoru Nademlejnská/Poděbradská .
Nejbližší zastávky jsou tam vzdáleny víc než je malá objížďka schodů. Navíc nejsou ani ve stejných směrech na stejné úrovni... prostě někdo se tam nezamyslel ? :)

* hnusák spekulant

Vratislav Filler 22. 5. 2013, 14:06

Oba pozemky, na kterých by rampa jižně od Poděbradské připadala v úvahu, byly po dokončení stezky zastavěny. Máš nějaký argument prokazující, že jejich majitelé nejsou developeři? Já vím, třeba ty bytovky a ten věžák stavěli pro dceru, nebo v nich chtějí nabízet sociální bydlení.. ;-)

Rampu po obou stranách náspu nikdo nechtěl.

Komentáře o tom, že to máš pokaždý jinak dlouho a o umístění zastávek Nademlejnská a spol. jsou irelevantní

ÚJEZĎÁK 22. 5. 2013, 15:05

Otázku atraktivity kola /mhd/zajížděk jsem do debaty nezatáhl já.

Kdo chce vidět, ten vidí, že je pro mě NEJVÝHODNĚJŠÍ jet na kole na vlak, přečíst si noviny ve vlaku, naložit kolo do metra a svést se na kole z Budějovické do práce. Navíc bych se nemusel sprchovat.

Čím to asi je je, že to pro mě není NEJATRAKTIVNĚJŠÍ ?

Vždyť ta cesta je spolehlivě nejkratší, tedy v této době HONBY ZA MINUTOU UŠETŘENÉHO ČASU nejlepší.

Pokud budu takhle uvažovat, tak si pořídím elektrokolo a ten čas stáhnu ještě o celé 2-3 minuty. A to se počítá :)
Navíc bych vůbec nesměl uvažovat o jízdě po nějakých příjemných a pohodlných místech, protože bych si cestu natahoval a tím ji zneatraktivnil :D

Pro mě je naopak naprosté zoufalství požadovat ty nejkratší možné cesty z bodu A do bodu B a nepřemýšlet hlavou ale asi bolavejma nohama. Ostatně proč po tý cyklostezce vlastně jezdím ? Protože se pohodlně svezu a zajedu si jen asi 2 km :)
A cestu mi značí žluté cedulky a já podle nich musím jet bez schodů :)
Potřebuju sjet z cyklostezky na Poděbradskou ? Proč pak vlastně nepojedu po cedulkách rovnou od Libeňskýho mostu A254kou po Českomoravské a pak rovně až do Hloubětína, tím přece zkrátím trasu a zatraktivním ji pro kolo vúči MHD možná i o 8-9 procent...

Vratislav Filler 22. 5. 2013, 15:55

Zeptal ses, proč jsou tu nějaké poznámky k tomu sjezdu za rohem a já ti dal tip.

Že něco obecného vztáhneš na sebe, řekneš, že pro tebe neplatí, a pak to zobecníš jako že to tím pádem neplatí vůbec, není platná argumentace.

ÚJEZĎÁK 23. 5. 2013, 13:01

No mluvilo se zde o tom že na východě nemá legální sjezd, což není pravda, má. Takže jsem se na to optal.
Dozvěděl, jsem se, že to není ten pravý, protože je moc daleko od nejlepšího místa :)

Ovšem je to moje vina , že jsem se ještě nikdy nesetkal s městským cyklistou dojíždějícím do práce, který jezdí zásadně tu nejkratší cestu a nejrychlejší cestu. Tedy bez ohledu na to, že s malou zajíždkou je ta cesta příjemnější, bezpečnější nebo méně brutální ve smyslu stoupání .
Naopak, většina z nich využívá minimálně jednu z cest jako "hýbací" abych to nenazval tréninkem :)
Jeden kolga střídá kolo a běh, kupodivu nejezdí a neběhá direktně po silnici ale bere to obloukem přes Krčák, přidá si tak 1/3 oproti nejkratší trase. Smí se takový člověk nazývat městským cyklistou ? :)

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat