Nábřeží Kapitána Jaroše: studie křižovatky (2)

Publikováno: 03. srpna. 2015, 1 min. čtení
Aktualizováno: 20. prosince. 2020
Publikováno: 03. srpna. 2015, 1 min. čtení
Aktualizováno: 20. prosince. 2020

Křižovatka na Nábřeží Kapitána Jaroše je již tři roky opravená a jezdí se přes ní stále častěji. Jak ale tyto průjezdy vypadají a kudy se jezdí? Je vše uděláno dobře?

V tomto článku se podívejme se na ty nejpodstatnější údaje: nejdůležitější trasy průjezdů skrz křižovatku.

kptjarose_znacky_01

Kódy využité pro záznam tras průjezdů. (podklad Google Maps)

kptjarose_graf_prujezdy_018

kptjarose_desirelines_studie02

Nejfrekventovanější průjezdy křižovatkou (podklad Google Maps)

Do snímku křižovatky jsem vynesl nejčastější trasy průjezdu křižovatkou. Konkrétně se jedná o trasy využité alespoň v jednom procentu průjezdů (danou trajektorií tak projel cyklista alespoň sedmkrát v rámci 12 hodin pozorování). Na méně frekventované trasy s průjezdy pod jedno procento se podíváme v jednom z příštích článků.

Samotné šipky jsou velmi schematické, jejich tloušťka odpovídá počtu průjezdů v daném směru (od 3 % průjezdů níže jsem již ale linky pro zachování čitelnosti nezužoval). Šipky jsou vždy zbarveny podle místa příjezdu ke křižovatce.

kptjarose_desirelines_studie03d

Jak je vidět z celkové situace, nejvíce příjezdů ke křižovatce bylo zaznamenáno z ulice Dukelských hrdinů. Nejvíce lidí volí k průjezdu cyklopřejezd ve správném směru a pokračuje na východ po cyklostezce směrem k Hlávkovu mostu. Odjezd západním směrem ke Štefánikovu mostu ale také není zanedbatelný.

Při jízdě západním směrem převládá v současnosti nelegální jízda po jižním chodníku oproti pokračování v provozu po nábřeží. To vzhledem k skutečně vysokému automobilovému provozu na nábřeží není příliš překvapivé.

Dále vidíme dva méně časté proudy, kde lidé využívají k příjezdu z Dukelských hrdinů jeden ze dvou chodníků. Zde již je interpretace tohoto chování náročnější a nejlepší by byl podrobnější následný výzkum. Lze spekulovat, že se jedná o lidi, kteří se cítí v provozu skutečně nejistí. Například jim může nevyhovovat nutnost překřížení jízdní dráhy aut při příjezdu k cyklopřejezdu ve směru do centra. Jiní se mohou jízdou po chodníku snažit si cestu co nejvíce zkrátit a zrychlit. To by mohl být třeba případ lidí, kteří přijíždí od ulice Janovského a chtějí se vyhnout dvojitému překřížení tam a zpátky přes ulici Dukelských hrdinů.

kptjarose_desirelines_studie04d

Při příjezdu po cyklostezce od Hlávkova mostu většina lidí zahýbá po správném cyklopřejezdu vpravo do Dukelských hrdinů. Většinově pokračují běžně v provozu, v tomto případě je infrastruktura velmi intuitivní. Menší část lidí využívá protisměrně západní přejezd a pokračuje po chodníku.

Dále zde existuje proud lidí, kteří pokračují přímo na západ. Jak je patrné, tak většinově přesmyk do provozu neřeší a jedou po poměrně pustém chodníku.

jm_nabrezi_kapitana_jarose_07

Výjezd do Dukelských hrdinů je velmi intuitivní.

kptjarose_desirelines_studie05d

Ze západu je o něco silnější cykloprovoz normálně ve vozovce (tam je i blednoucí piktokoridor) než po chodníku. Což je přesný opak oproti směru do centra. Jak je patrné, tak většina volí do ulice Dukelských hrdinů spíše přímé odbočení vlevo, než že by zvolila nepřímé odbočení přes cyklopřejezd. To celkově svědčí pro to, že lidé jedoucí zde v provozu budou spíše zkušenějšími jezdci, kterým přímé odbočení stejně nevadí.

Zároveň je vidět, že pokud někdo pokračuje dále na východ po cyklostezce, tak již patrně přijel po chodníku. Ti co přijíždějí ze západu v provozu, většinou pokračují dále v provozu (nebo odbočují).

jm_nabrezi_kapitana_jarose_03

Nepřímé odbočení zase tolik lidí nevyužívá. Smysl ale pro některé rozhodně má.

kptjarose_prijezdy_studie

Ze západu se ke křižovatce více přijíždí v provozu.

kptjarose_odjezdy_studie

Odjezdům na západ naopak kraluje chodník.

Závěry

Další detailnější zhodnocení přineseme v navazujících článcích. Jak je ale patrné, tak spíše převažuje jízda v předpokládaných směrech. Chodníky využívá jen poměrně malá část lidí projíždějících daným místem.

Výjimkou je chodník vedoucí západním směrem o jehož předělání na chodníkovou stezku se již kdysi uvažovalo. Ze zaznamenaných průjezdů lze s jistotou říci, že by to skutečně mělo smysl. Stejně tak by dávala smysl úprava současné stezky k Hlávkovu mostu, její posunutí ke skutečné kvalitě – tím myslím především posunutí sloupů pryč z jízdního profilu.

Na co se těšit v dalších článcích?

  • Kolik jezdí mužů a žen?
  • Jak se jezdí na červenou?
  • Kudy vedou málo frekventované trasy průjezdů?
  • Kolik lidí jezdí zcela podle předpisů?
  • Další informace a komentáře z pozorování
Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

prt 3. 8. 2015, 09:13

Velmi dobrá práce!
A že mne nepřekvapuje, že nebyla doposud učiněna příslušnou organizací města (TSK-ÚDI)...

Tomáš 3. 8. 2015, 10:51

Asi to překvapení není, ale býval bych si myslel, že hlavní proud bude mezi Štefánikovým mostem na Strossem, a ne Hlávkovým mostem a Strossem. Ale pokud člověk nejede doprostřed Prahy 1, jako obvykle jezdívám já, tak to vlastně dává smysl.

Vratislav Filler 3. 8. 2015, 15:05

Tomáš: Řekl bych, že převažující proud tím směrem možná i bude (z Hlávkova mostu se blbě jezdí na jih), ale Štefánikův most je pro kolo laskavost sama, takže si dost lidí raději zajede přes Hlávkův.

Jiří Motýl 4. 8. 2015, 15:30

Tomáš, VF: Například já, ať již mířím kamkoliv, tak většinou jezdím přes Hlávkův most.

Zacyklení 4. 8. 2015, 16:29

Taky jezdím spíš přes Hlávkův. Navíc ta cesta k Hlávkovu mostu nevede jen přes něj, ale tenhle směr je i do Holešovic (tržnice, Dělnická a okolí).

Zacyklení 4. 8. 2015, 16:31

Ačkoli, Štefánika používám při jízdě z centra (a pak samozřejmě Jaroš a např. Kostelní).

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat Studie křižovatky
Studie křižovatky: závěry (5)
Trendy,

Studie křižovatky: závěry (5)

03. září. 2015, 1min. čtení2