Dění na pražských periferiích se věnujeme poměrně sporadicky. Na jednu stranu si to uvědomujeme, na druhou musíme přiznat, že není v naší moci zachytit samostatně úplně každou změnu. Proto jsme rádi, když nás upozorníte na jakoukoli aktivitu v oblasti cyklistické infrastruktury, které si v Praze povšimnete.
Praha 14 (tedy okolí Černého Mostu a Kyjí) je trochu jiným případem. Rychlým pohledem do archivu jsem v uplynulých dvou letech zaznamenal dva články týkající se dění v této městské části. Tamní cyklokoordinátor nás seznamoval s proznačením cyklotrasy A26 až k Černému Mostu, Vašek Kříž zase na jaře na základě poznatků ze své bakalářské práce psal o strategickém plánu Prahy 14 z hlediska bezmotorové dopravy. Na Praze 14 se odehrálo několik změn i letos na podzim, a proto přichází čas na další (a doufejme, že nikoli poslední) článek.
Při příležitosti tohoto článku se také sluší dodat, že právě na Prahu 14 odešel pracovat dlouhodobý člen naší redakce a autor mnoha set fotek v naší mapě Vašek Kříž. Bohužel tedy naše řady prořídly a s články od Vaška Kříže se setkáte již jen velmi výjimečně. Noví nadšení redaktoři jsou vítáni.
Co se na Praze 14 děje?
Na začátek drobné shrnutí. Praha 14 má celkem jasno v tom, co potřebuje, a má plán, kudy by koridory pro cyklisty měly vést. Tento plán se snaží postupně naplňovat, ať již značením v terénu, nebo třeba žádostmi o cyklostojany. Zároveň je ale po projížďce městskou částí patrné, že finance nejsou bezedné, a většina řešení proto probíhá na kvalitativně provizorní úrovni.
Již kdysi popisovaná A26 vás tak na své trase z Vysočan na Černý Most provede i poměrně vlhkými úseky, kde se rozhodně blatníky nyní na podzim neztratí. Provizornost čiší i ze zprůjezdněných chodníků kolem Poděbradské a Kbelské – do budoucna si tu lze představit krásné stezky oddělené od provozu, v současnosti je tu ale nová pouze barva cyklopiktogramů, které kontrastují se starým, mnohokrát záplatovaným asfaltem.
Tato situace však nese i pozitivní sdělení – totiž že postupně se i s nižšími prostředky dá realizovat mnohé, i když to na začátku oné dlouhé cesty nevypadá zrovna vkusně nebo pohodlně.
A25: Hostavice – Hrdlořezy
Novinkou je proznačení cyklotrasy A25 z Hostavic až na dohled Hrdlořez. Na pětadvacítce se tak letos událo mnohé. Byla proznačena centrem města, byla zprovozněna cykloobousměrka v Hybernské, značením byly propojeny Kyje s Dolními Počernicemi. Na pražské poměry by se dalo říci, že nechybí tak moc, aby z celého koridoru A25 vznikla skutečně pohodlná trasa.
Současná realizace na A25 v podstatě obnášela především nové směrové značení, pár legalizací a vyznačení jednoho přejezdu. Jízdu po nově proznačené A25 můžeme začít v Hostavicích a pokračovat do centra. Trasa v zásadě kopíruje původní trasu KČT č. 1. Značení původní cyklotrasy 1 bylo na celém území Prahy 14 odstraněno. K odlišnému vedení A25 oproti původní trase dochází u Kyjského rybníka, který nová trasa obchází ze severovýchodu.
Při jízdě od Hostavic změnu trasy zaznamenáte na odbočce z Hodějovské vpravo přes mostek do ulice Za Rokytkou. Dále pokračujete docela malebnou, ale bahnitou cestou kolem Rokytky až k Broumarské. Zde byl vyznačen cyklopřejezd, ale zatím nedošlo ke sražení obrub, které bude patrně součástí budoucích navazujících úprav. Obruby nevypadají příliš staře a jsou a dost vysoké, navíc je tu silný provoz. Zatím lze doporučit spíše vedení kola.
Po překonání Broumarské projedete kolem rybníka a mírným stoupáním Oborskou ulicí se dostanete až k Průmyslové. Původní průjezd Lánskou ulicí už není nijak proznačen. U Průmyslové nové značení končí. Máte možnost pokračovat různými stezkami přes Hrdlořezy dále na Žižkov, nebo odbočit vpravo na A26 a po pohodlné vysočanské stezce se pak dostat až do Libně a k Vltavě.
Současné trasování pětadvacítky do kopce Oborskou je nutno brát jako prozatímní řešení. V plánech vede pokračování od Kyjského rybníka do Hrdlořez rovinou podél Rokytky zhruba v úrovni Morušové ulice. Této podobě ale v současnosti brání nevyřešené majetkové problémy.
V místech, kudy vedla původní jednička a nová A25 je obchází, byly vyznačeny lokální „přibližovací“ trasy bez číselného kódu. Vyskytují se nejen tam, na místní směrové značení lze narazit na více místech Prahy 14 – celkově je značení spíše hojné a v této městské části se na ně můžeme docela spolehnout.
Takovým lokálním zlepšovákem jsou směrovky navádějící ke značeným trasám z míst, kudy žádná trasa nevede. Takto byla směrovkami k A26 označena například rampa z Poděbradské na vysočanskou stezku. Původně guerillový průjezd se tak dočkal oficiálního označení.
Odbočka k Černému Mostu
Kromě propojení z A25 na A26 u Průmyslové byla nově vyznačena i spojka A256 vedoucí Vajgarskou od nového cyklopřejezdu Broumarské až na Rajskou zahradu k přejezdu přes Cíglerovu.
Dále byl nově od nánosů bahna a trávy vyčištěn a na cyklostezku upraven pustý chodník vedoucí podél Broumarské k Ocelkově. Je na něm vyznačena lokální trasa, která vás přivede k sídlišti Černý Most a podél Ocelkovy až k A44.
V Ocelkově je značení na standard Prahy 14 trochu zmatečné a po projetí není vůbec zřejmé, zda je legalizován celý chodník komplet, či zda jsou některé bloky vynechány. Chodník by také zasloužil v některých místech opravu a informační piktogramy kol a chodců občas vypadají krapet bizarně. Zvlášť když jsou například namalovány těsně před lavičku na autobusové zastávce.
Vzorově značená objížďka
Objížďka po trase A246 Jahodnicí z důvodů rekultivace Štěrboholského potoka stále trvá. Už se ale zdá, že se práce blíží do finále. Každopádně objízdná trasa je skutečně vzorně označena. Taková péče se vidí málokde, ani objížďky na A2 takového standardu většinou nedosahují.
Závěr
Na Praze 14 je vidět, že i „s málem“ se dají dělat poměrně velké věci. V současnosti se dané realizace mohou jevit jako značně nedokonalé, ale pokud je bereme jako pouhý začátek, jsou krokem správným směrem. Skvělým příkladem jsou dva roky stará zlepšení na cyklotrase A26. Ta propojila již dlouhé roky „funkční“ stezku na tubusu metra nejen s jejím bezprostředním okolím, ale i s celoměstskou sítí cyklotras. Co se nezvládlo při obří investici do výstavby metra, bylo tedy realizováno o mnoho let později, ač na mnoha místech s nádechem provizoria.
Samozřejmě bychom našli problémy. Vysoké obruby na cyklopřejezdu, přechody přerušující adaptované chodníky, nevzhledné vodorovné značení na chodníku u křižovatky Poděbradské a Kbelské a mnohé další. Pokud ale jde pouze o začátek celého snažení a při budoucích rekonstrukcích se dočkáme nahrazení provizorií elegantnějšími realizacemi, vidíme dle mého názoru vývoj správným směrem.
Pavel 5. 11. 2015, 15:17
1
Mně zaráží, jak tvrdošíjně je A1 vedena po lávce se schody přes Průmyslovou. Tudy by hlavní cyklotrasa neměla být vedena. Přitom po trase A25 by to bylo jednodušší.
Vratislav Filler 5. 11. 2015, 17:57
1
Pavel: Potíž je v tom, že i již používaná trasa pod zahrádkářskou kolonií není majetkově vypořádaná a tudíž tam nejde nic proznačit, i když se tamtudy léta jezdí. A25 by měla výhledově vést areálem bývalých skleníků podél Rokytky.
Honza 23. 11. 2015, 14:28
1
Nevi se, jestli se planuje nejaka zastavba misto skleniku? Kolem Kyjskeho rybnika jsou neprijemne ty panelove cesty. Pekne to drnca a hlavne pro deti - pro ktere je jinak daleke okoli vzhledem k rovinatosti terenu idealni - jsou panely hodne neprijemne.
Vratislav Filler 23. 11. 2015, 19:21
1
Honza: Nějaké bytovky, ale nepamatuji si nic určitého.