Dopravní aforismy

Publikováno: 28. prosince. 2015, 1 min. čtení

Aforismus: stručný vtipný výrok, průpověď, též jako krátká literární forma reflexivního a satirického rázu užívající protikladu (antiteze), ironie.

V posledním roce jsem se věnoval sbírání dopravních citátů, paradoxů, střípků myšlenek i myšlenkových veletočů, třeba často na hranici argumentačního faulu — Facebook byl v tomto velmi inspirativní. Ve své sbírce mám aforismy věnované tématicky pěší i veřejné dopravě, motoristům, dopravnímu plánování, politikům i aktivistům. Přijměte prosím jako ochutnávku výběr dvaceti aforismů s cyklistickou tématikou.

(Většinu aforismů jsem sestavil na základě obecné znalosti problematiky. Cizí autorství uvádím tam, kde je výrok dohledatelný nebo kde jsem zpracoval myšlenku konkrétního člověka.)


1
Kolo je tu od toho, aby se na něm jezdilo, ne aby se s ním chodilo.

2
Cyklistika je způsob, jak chodit vsedě.
(Kalimero)

3
Čím více cyklistů jezdí, tím je to pro ně bezpečnější – už jen proto, že s nimi ostatní účastníci provozu více počítají.

4
Na zabrání pruhu v klesání je obtížné to, že vás na padesátce stejně někdo předjede sedmdesát jen proto, že na kole nevytáhnete šedesát.

5
Klidná ulice jednosměrná pro jízdní kola je bezúčelným omezováním cyklodopravy.

6
Jak se zbavit cyklistů? Stačí je učinit spoluzodpovědnými za to, že pro ně motoristé vytvářejí nebezpečné prostředí.

7
Samozřejmě, řidič může s vyhozenými blinkry v cyklopruhu zastavit. Ale jen tehdy, jsou-li namontované na jízdním kole.
(volně podle Arlington Cycling Campaign)

8
Když se v jednosměrce dá předjet cyklista, může se tam udělat cykloobousměrka.
(Michael Meschik)

9
V Kodani nejsou ,cyklisté.’ Prostě jsou to obyvatelé Kodaně, kteří se dopravují na tak obyčejné věci, jako je jízdní kolo.
(Mikael Colville Andersen, Niels Tørsløv a mnozí jiní)

10
Cyklistika je každodenním procvičováním základní svobody – svobody pohybu.
(Tom Bowden – konzervativní propagátor cyklistické dopravy)

11
Dokud bude běžná cyklostezka téměř k nerozeznání od chodníku, cyklisté těžko pochopí, proč by po chodnících neměli jezdit.

12
Není-li vyznačen cyklopruh, měl by být pruhem pro cyklisty celý pravý pruh.

13
Jsou tím hlavním faktorem omezujícím cyklodopravu opravdu kopce? Jak je tedy možné, že existují i rovinatá města, kde se na kole prakticky nejezdí?

14
Téměř každá ulice, která je “příliš úzká na cykloobousměrku”, je současně dost široká na alespoň jednu řadu parkování.

15
Označovat nějaké čáry na vozovce za cyklostezky je projevem prokytectví. Cyklostezka, která není bezpečná pro osmileté dítě, není hodna tohoto jména.
(Enrique Peñalosa)

16
Zkušený městský cyklista se pozná podle toho, že se na kole v městském provozu bojí méně než v autě na dálnici.

17
S jedním dítětem v sedačce na kole budete v městském provozu za ekoteroristu zneužívajícího lidský štít. Se dvěma či třemi dětmi se stanete předmětem obdivu.

18
Jedete-li na kole bez světel, dbejte na to, aby vás u toho nikdo neviděl.

19
Nedostatečná infrastruktura jízdu proti předpisům vysvětluje, ale neomlouvá.

20
Chcete-li si na kole užívat adrenalin, nedopřávejte ho ostatním.


Máte nějaký vlastní dobrý citát? Pochlubte se do komentáře!

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

cobic 28. 12. 2015, 21:07

Jízdní kolo je historicky stvořeno pro převoz nákladu. To, že si na něm lidé vozí převážně jen svůj zadek, je jen částačné využití jeho dopravního potenciálu.

cobic 28. 12. 2015, 21:17

Motocykl je zvláštní forma jízdního kola, kde ideální nákladní prostor zabírá motor a nádrž, sideloadery výfuk. Vše je umocněno nemožností hýbat nohama během jízdy, přičemž jezdec je navíc znemotorněn skafandrem a helmou.

cobic 28. 12. 2015, 21:28

Automobil je zvláštní forma dvoustopého jízdního kola, kde pedály jsou neefektivně využity jen pro jednoho pasažéra, byť jsou většinou tři. Ostatní cestující sice mohou pomoci v pohybu svoji silou, ale jen do zlomku rychlosti běžného bicyklu, přičemž musí změnit polohu ze sedu do stoje a ještě překonat dveře.

Zacyklení 29. 12. 2015, 08:26

První cobicův kousek bych raději aplikoval na auta.

Radek 29. 12. 2015, 08:31

Kdo seje silnice, sklízí auta.

vlákno 29. 12. 2015, 14:49

Léčit masový automobilismus výstavbou silnic je stejné jako léčit obezitu povolováním opasku.
(Z Krotitelů aut, myslím Randy Ghent, ale nejsem si jistý)

Lidé mohou být předávkováni výkonem svých nástrojů stejně nebezpečně, jako obsahem kalorií v jídle, je však daleko těžší přiznat si národní energetické obžerství, než nezdravé přejídání.
Ivan Illich, Energy and Equity
http://www.blisty.cz/art/71919.html#sthash.EsKo31e9.dpuf

Vratislav Filler 29. 12. 2015, 15:01

Díky, zvlášť za toho Illicha :-)
(A dobrá připomínka, že bych si měl Krotitele aut zase přečíst, najde se tam toho určitě víc.)

vlákno 29. 12. 2015, 15:23

Já si je přečetl teď o Vánocích, bylo to poučné a inspirativní, můžu doporučit všem :)

vlákno 29. 12. 2015, 15:39

A když kolo a Illich, tak z Energy and Equity ještě toto, i když je to spíš obecně známé trvzení než dopravní aforismus, ale je dobré si připomínat, proč nás to kolo tak baví :):

Člověk na kole může jet třikrát až čtyřikrát rychleji než chodec, vynakládá při tom však pětkrát méně energie. Vybaven tímto nástrojem překonává člověk účinnost nejen strojů, nýbrž i všech ostatních zvířat.

josuk 29. 12. 2015, 20:44

mám jen takové svoje „pravdy“. Bez poezie:
„Praha je malé město!“ (Přestože autem půl hodiny, nikoli daleko. Přitom překvapivě málo lidí mi toto věří.)
„Skládací kolo – další dimenze města (prostoru, cestování..)“
;-)

vlákno 30. 12. 2015, 13:09

Dovolím si parafrázovat:
„Elektrokolo – další dimenze města (prostoru, cestování..)“
:)

Jan Fiala (Kalimero) 30. 12. 2015, 19:31

Přítomnost cyklistů ve veřejném prostoru zvyšuje pocit bezpečí.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat