Stoupání ze Střešovic na sídliště Petřiny. Po hlavní (tedy ulicemi Střešovická a Na Petřinách) je od nedávné rekonstrukce tramvajové trati ještě nepříjemnější, než bývalo.
Naštěstí je zde letitá boční cesta, kde na vás sice v první polovině čeká o něco prudší stoupání, zároveň ale jen s minimálním provozem. Časem je tudy dokonce plánováno vedení hlavní cyklotrasy A150. Ideální řešení, jak se vyhnout rušné Střešovické.
Tuto boční cestu doporučujeme zvláště při cestě nahoru. Při jízdě dolů do centra jsou hlavní ulice Na Petřinách a Střešovická mnohem rychlejší variantou a při jízdě z kopce jsou i vcelku snesitelné.
- Trasu si můžete zobrazit v mapě Prahou na kole zde.
- Ke stažení do navigace ve formátu souboru .gpx je trasa přístupná zde.
Vyrážíme od Brusnice
K tramvajové zastávce Brusnice lze dojet ulicemi Jelení a Mariánské hradby od Chotkových sadů a z Malostranské. Hned napravo od tramvajové zastávky Brusnice pak začíná cyklostezka, která nás skrz park dovede až k ústí Střešovické.
Zde najdete účelové návěstidlo, které vám zajistí volný průjezd skrz křižovatku naproti do Střešovické. Stačí zmáčknout tlačítko a počkat, až se červené světlo změní na žluté a obojí následně zhasne. To je signál, že je křižovatka volná a můžete rychle projet. Všem dáváte přednost, pokud by v křižovatce náhodou ještě někdo jel.
Po Střešovické pojedete jen pár metrů (pokud se vám tedy nezalíbí a nerozhodnete se pokračovat po hlavní až na Petřiny). Hned na druhém přejezdu přes tramvajové koleje zabočte vlevo do Sibeliovy. Z té se sice v poslední době stalo jedno velké parkoviště P+R, přesto to je ale stále poměrně klidná ulice, kterou lze do kopce stoupat pomalu a v pohodě.
Největší stoupání vás čeká hned na začátku. Je prudké, ale mnohem kratší než ulicí Na Petřinách. Do kopce to je pouhých 800 metrů – kolem rezidence finského velvyslance, pak kolem kostela sv. Norberta a Tatranu Střešovice. A tam již uvidíte na konci ulice evangelický kostel na náměstí Před bateriemi, od nějž to máte v zásadě po rovině až na Petřiny, sláva.
U evangelického kostela zabočte vlevo podél parku a dále jeďte ulicí Na Bateriích až před Vojenskou nemocnici. Jakmile před sebou uvidíte nemocnici, je třeba začít se držet vlevo a odbočit do Tallichovy. Tou projedete až na konec. Pokud nechcete ztratit žádné výškové metry, je ideální zvolit single track podél plotu nemocnice. Projet to lze na nízký převod bez sesednutí.
Pokud si netroufáte, tak raději kolo veďte, je to jen pár metrů. Magistrát výhledově plánuje zbudování cyklostezky, avšak na seznamu priorit to není. Někteří alternativně projíždějí areálem Vojenské nemocnice, nelze ale garantovat, že je vždy otevřen.
Na konci pěšiny najeďte do ulice Na Větrníku. Dejte všem přednost, dávejte si pozor i na auta přijíždějící ze Stamicovy. Pak pokračujte podél kolejí, ale jen kousek – druhou odbočkou vlevo se dejte do ulice U Větrníku, minete docela příjemnou kavárnu „Do Větru“ a poté projedete až na konec k cyklopřejezdu přes Ankarskou. Elegantně se tak vyhnete nepříjemné křižovatce na Větrníku.
Po překonání Ankarské jste v zásadě na Petřinách, dále jen záleží, kam potřebujete jet. Pokud směrem k Vypichu nebo ke Hvězdě, tak pokračujte vlevo po chodníku podél Ankarské. Je dostatečně široký a je v plánu ho zprůjezdnit i pro cyklisty (až tedy magistrát vyznačí onu cyklotrasu A150).
Přes cyklopřejezd a dále rovně, pokud jedete k Bille. Či doleva, pokud jedete na Vypich nebo ke Hvězdě.
Pokud potřebujete k Bille, poště, stanici metra nebo třeba ZŠ Petřiny – Sever, po překonání cyklopřejezdu jeďte rovně na parkoviště za stromy, sjeďte do vozovky a pokračujte vlevo kolem bývalé spořitelny až do Šantrochovy. Neboť je jednosměrná, musíte za chvíli odbočit doprava směrem k ulici Na Petřinách. Po přechodu pro chodce přejedete tramvajovou trať, místo k přejezdu cyklistů tu bohužel při rekonstrukci nikdo nevybudoval. Kdyby tam bylo hodně chodců, tak raději kolo veďte. Po překonání trati se dejte po hlavní doleva a můžete tak dojet například až k metru. Ulice Na Petřinách je zde skutečně široká a s předjíždějícími auty byste neměli mít žádný problém.
David 11. 4. 2017, 17:39
Proboha, proč chcete zabetonovat tu pěknou pěšinku podél plotu nemocnice?
Vratislav Filler 11. 4. 2017, 20:24
David: Protože je o hubu a nedá se po ní jezdit za mokra a v zimě?
Kdo chce jezdit po singletracích, najde jich plno v pražských lesích. Na spojení městských částí ale vhodné fakt nejsou.
Lukáš M 11. 4. 2017, 20:33
Třeba já. krom toho je to ideální cesta na Petřiny a Vypich
Jana Motýlová 11. 4. 2017, 22:20
Ta pěšina tam vznikla proto, že tam zejména chodí pěší. A měli by tam zůstat zachováni i v budoucnu a cítit se tam bezpečně.
FunThomas 25. 4. 2017, 12:36
V tom nevidím problém. Drtivá většina stezek v Praze jsou smíšené pro chodce a cyklisty.
Vlk 3. 5. 2017, 11:16
Já tam leta jezdil a přijde mi lepší od Náměstí před bateriemi jet mírně vpravo ulicí U šesté baterie, pak je tam kus cetsa bez aut a u vojenské nemocnice se vrátit na Střešovickou/Na Petřinách, po které jsem jel až na Větrník po chodníku - já vím, je to chodník, ale nikdo tam po něm nechodí.