Svět pohltila vlna rozvoje bezstanicových systémů sdílení kol. Zájem vzbudily především početné flotily čínských společností Mobike a Ofo, které deklarovaly touhu po zahraniční expanzi, čímž si získaly patřičný zájem světových médií.
Ale nemusíme zrovna chodit do Číny, abychom tento nový trend zaznamenali. V Evropě experimentoval s bezstanicovým půjčováním již delší dobu třeba německý Nextbike. A i v Praze máme vlastního lokálního zástupce: je jím společnost Rekola, která svůj systém rozjela poté, co město dlouho otálelo s vlastním klasickým bikesharingem. Ostatně po stížnosti Rekol na podmínky veřejné soutěže dostal městský bikesharing v Praze zřejmě svůj poslední polibek smrti.
Svět bezstanicového bikesharingu je prostě tady. Rekola v Praze expandují a svůj zájem projevují i jiné společnosti. Například Velonet, dceřiná firma BigBoardu. Ta v Brně provozuje konkurenční systém s technologií od amerických Social Bicycles a dlouhodobě deklaruje svůj zájem i o vstup do Prahy.
Bezstanicový soukromý bikesharing s sebou přináší nové výzvy a otázky. Zástupce jednoho z velkých celosvětových dodavatelů klasických stanicových bikesharingových systémů se před časem redaktora Prahou na kole řečnicky ptal, zda je skutečně v pořádku, že tyto společnosti pro svůj byznys zadarmo využívají městské ulice a cyklostojany? A zda městu nevadí, že jejich kola mnohde špatně parkují a blokují chodníky? Na podobné otázky před časem dokonce odpovídal německý soud. Souboj soukromého a veřejného systému jako v Hamburku ale v Praze nakonec asi nezažijeme.
Co by ale měly bezstanicové systémy sdílení kol splňovat, aby byly pro města spíše přínosem, nikoliv přítěží? Na to se pokusili odpovědět Evropská cyklistická federace (ECF) společně s Mezinárodní asociací veřejné dopravy (UITP) svými doporučeními pro kvalitní fungování bezstanicových bikesharingových systémů. Níže naleznete stručné shrnutí jednotlivých bodů.
Doporučení pro bezstanicové systémy sdílení kol
- Registrace / licence / regulace
Města by měla umožnit fungování sdílených kol, ale zároveň by měla zajistit jasný systém pravidel, který by například omezoval nevhodné parkování nebo jakékoliv jiné nepříjemnosti narušující městské prostředí v souvislosti s provozem sdílených kol. Provozovatelé systémů by měli zajistit nepřetržité kontaktní místo v místě svého působiště, kde by bylo možné hlásit vzniklé problémy.
Město by mělo mít možnost vyžadovat ověření, že provozovatel dodržuje platné předpisy, jeho kola splňují národní/mezinárodní technické podmínky pro provoz na pozemních komunikacích a že např. řádně nakládá s osobními daty uživatelů. - Upravené ulice
Pro veřejný pořádek v ulicích je třeba, aby město zajistilo dostatečnou bezpečnou cyklistickou infrastrukturu, místa pro parkování kol a podpořilo užívání jízdních kol. Zároveň by ale mělo mít město vliv na koordinaci počtu sdílených kol v ulicích a mělo by mít možnost odstraňovat na náklady provozovatele nefunkční nebo špatně zaparkovaná kola, která provozovatel včas neodklidí.
Provozovatelé by měli nést svůj díl odpovědnosti za vzhled veřejných prostranství, zajistit systém hlášení špatně zaparkovaných kol, v problematických zónách např. omezit vracení jen na určité lokace do oficiálních stojanů, mít možnost finančně postihovat vracení na nežádoucí místa. - Kvalitní flotila
Kola by měla být dostatečně odolná nepřetržitému provozu v ulicích. Měla by být komfortní a zároveň by měla mít zákonem předepsané vybavení. Měla by mít reflexní prvky a osvětlení, aby bylo možné je provozovat i v noci. Bicykly by měly mít zajištěno sledování polohy formou GPS, aby je bylo možné servisovat, případně přemisťovat podle potřeby. - Servis
Provozovatel by měl zajistit nepřetržitý a řádný servis kol tak, aby byla flotila proaktivně udržována ve funkčním a spolehlivém stavu. - Re-distribuce
Provozovatel by měl zajistit aktivní re-distribuci kol na základě poptávky tak, aby se kola nehromadila v místech, kde nenajdou využití. Měla by být zajištěna rovnoměrná dostupnost kol. - Kooperace
Všechny zúčastněné strany by měly spolupracovat na co nejkvalitnějším systému veřejné dopravy. Systém sdílených kol by měl být koordinován s provozovateli městské veřejné dopravy. Ideálem je stav, kdy bude zajištěna redistribuce a umístění kol v návaznosti na veřejnou dopravu, kdy bude zajištěn přístup kol ke stanicím veřejné dopravy a bude tak umožněn přestup z kola na MHD. Kooperace může také zahrnovat sdílení informací o pasažérech nebo integrovaný systém jízdného. - Přístupnost dat
Úřady by měly mít možnost získat data o používání systému sdílených kol, aby na jejich základě mohly přizpůsobit dopravní politiku a plány rozvoje infrastruktury. Systémy sdílení kol by ideálně měly podporovat nalezení kola skrze General Bikeshare Feed Specification (GBFD), formát otevřených dat pro bikesharingové systémy, který zajišťuje, že data mohou být snadno zakomponována i do aplikací třetích stran. - Schopnost začít, udržet a ukončit provoz
Úřady by měly mít, před schválením provozu sdílených kol, možnost vyžadovat prokázání schopnosti začít a udržet provozování bikesharingového systému, případně i prokázání schopnosti ho v případě potřeby ukončit.
Tomáš 22. 8. 2017, 23:24
Jsem ted na vylete v Berline a musím rekola pochválit - funguje jim to lip nez nextbike tedy pouziti pres web, aplikace mi nefunguje ani u jednoho. Nextbiky jsem vždy docela dlouho hledal, rekolo je presne tam, kde ma podle mapy byt. Ale Nextbike ma zase mnohem lepe vyřešené zamykáni (není třeba kolo k ničemu privazovat, integrovaný zámek ho znehybni).
Jiří Motýl 24. 8. 2017, 11:00
Tomáš: Na Nextbike se mi líbí možnost půjčení/vrácení přímo skrz kolo. Kdysi jsem si zřídil účet ve Varšavě a od té doby, když je někde potkám (Záhřeb, Berlín, Hamburk, Sarajevo), tak jednoduše naklikám své telefonní číslo a pin na na klávesnici bicyklu a jedu. Pořád mi přijde systém Rekol v tomhle dost limitující (když mi dojdou/nemám data, apod.).
David 25. 8. 2017, 13:46
Diky Rekolum se tezko nekdy v budoucnu jeste rozbehne startovni dotace pro bikesharing formou mestske verejne zakazky. Rekola zhatila verejnou zakazku na jejim zacatku, protoze mela problem se kvalifikovat do soutezniho dialogu. Behem nej by mela moznost presvedcit zadavatele o prednostech bezstanicoveho systemu. Takto celou zakazku pres UHOS zrusila. Dekuji tedy Rekolum, ze se bikesharingu v masovem meritku jen tak nedockame
MM 25. 8. 2017, 14:48
Pokud by to mělo být masové fungování díky dotacím, tak žádná škoda. Jinak po centru denně vídám těch růžových přibližovadel víc než dost, takže pokud někdo tu potřebu má, snadno ji ukojí.
David 25. 8. 2017, 15:23
Rada bikesharingu v Evrope zacala uspesne s verejnou dotaci a podporou. Vase vnimani poctu dostuonych kol se dosti miji s moji predstavou se znalosti fungovani bikesharingu po Evrope.
Pavel 27. 8. 2017, 16:12
ad David) Pokud je výběrové řízení napsaný tak, že mu vyhovuje přímo jediná soukromá firma, něco je špatně.
Jiří Motýl 27. 8. 2017, 16:55
David: No nevím, jak by si to kdo během soutěžního dialogu obhajoval, když jednou ze základních podmínek byl vznik stanicového systému.
Pavel: A která jediná soukromá firma tomu podle Vás vyhovovala?
David 27. 8. 2017, 20:53
Tak do soutezniho dialogu se dostalo vice uchazecu az na Rekola ;-) Takze na jednu firmu to urcite usito nebylo. Prave behem soutezniho dialogu se zadavaci dokumentace upravuje. Kdyby se jiz nemela upravovat, tak by nemusel byt soutezni dialog ale rovnou soutez. Smesujete kvalifikacni podminky a samotnou zadavaci dokumentaci.
Jiří Motýl 27. 8. 2017, 21:37
David: Tak jasně, spíš jsem měl na mysli, že ze studia podkladů mi všude přišlo, že je zadavatel o stanicovém systému poměrně jasně přesvědčen, tudíž mi nepřišlo pravděpodobné, že by ho někdo během dialogu přesvědčil o opaku. Ale samozřejmě je možné vše.
Ostatně ani ÚOHS neměl problém s plánem "stanicovosti" a řekl, že si takový požadavek může zadavatel stanovit a pořád je možné v dialogu řešit zbylé otázky fungování systému.
MM 28. 8. 2017, 09:06
To David ... "Vase vnimani poctu dostuonych kol se dosti miji s moji predstavou se znalosti fungovani bikesharingu po Evrope." ... mé vnímání vychází "pouze" z osobní zkušenosti člověka, který se po centru Prahy už roky pohybuje denně, a zatímco růžovka někde cvaklá u klandru je na každém druhém rohu, tak vidět někoho, kdo na tom jede, je docela svátek.
Neznám nějaké statistiky a už vůbec nevím, jak moc by se jim dalo věřit:-), ale vím zcela jistě, že pokud bych zatoužil někam popojet na kole, tak není problém si nějaké růžové v centru půjčit.