V sérii článků o přístupu pražských developerů k cyklistické dopravě se dnes podíváme do vnitřku budov. Konkrétně do několika nových pražských projektů společnosti Skanska.
Ta se v roce 2016 rozhodla zaexperimentovat s nadstandardním vybavením pro budoucí obyvatele, kteří by se chtěli dopravovat na kole, a ve svém modřanském projektu při ulici Dolnocholupická nedaleko od cyklotrasy A2 zřídila v přízemí domů kolárny a místnosti pro mytí kol, které mohou využívat i lidi s kočárky a majitelé psů.
Tímto projektem se následně inspirovala i sekce firmy zabývající se komerčním developmentem a v garážích smíchovské kancelářské budovy Five vybudovala Skanska kolárnu napojenou přímo na šatny a sprchy. U kolárny se navíc nachází i servisní cyklostojan se základním nářadím a pumpou.
A nezůstalo jen u jedné budovy. V právě dokončované kancelářské budově Visionary v pražských Holešovicích by se opět měla dle vyjádření společnosti objevit kolárna, sprchy, šatny i servisní cyklostojan. Budova Visionary bude disponovat kolárnou s celkovou kapacitou 75 kol ve dvoupatrových stojanech známých třeba z nizozemských parkingů. Ty nainstalovala slovenská společnost Bimission.
V Holešovicích se navíc objeví i praktické stojany pro návštěvníky před budovou, což na Smíchově citelně chybí. Návštěvník firmy sídlící v budově, zákazník tamní restaurace, nebo třeba messenger nebudou parkovat kola někde v garážích. Pro zřízení stojanů před budovou na Smíchově by ale byla nutná kooperace s městskou částí, stojany by musely být zřízeny na ulici – obecní půdě. Jistě ne nemožný typ spolupráce, ale v Praze zatím velmi netypický.

Budova Visionary bude mít cyklostojany – spirálu venku a kvalitní kolárnu uvnitř. (Foto: Prahou na kole)
Jak jsme psali již kdysi v redakčním komentáři: parkování kol by mělo být ideálně dostupné přímo z ulice bez nutnosti překonávat schody. Uvnitř budov Skansky jsme nebyli, tudíž nemůžeme hodnotit, jak dobře jsou kolárny a šatny z ulice přístupné, ale už vůbec zřízení podobně kvalitně vybaveného zařízení není v Praze vůbec běžnou záležitostí. Pražské stavební předpisy totiž stanovují jen doporučené a ne příliš konkrétní požadavky na parkování jízdních kol, což se např. v Nizozemsku ukázalo jako neodostatečný nástroj regulace.
§ 34 Požadavky na odkládání jízdních kol
(1) Stavby se obvykle vybavují plochami k odkládání jízdních kol s kapacitou podle konkrétního záměru a umístění stavby. Zejména se zřizují plochy pro odkládání jízdních kol návštěvníků u staveb občanské vybavenosti.
(2) Plochy pro odkládání jízdních kol návštěvníků se zřizují jako veřejně přístupné a musí umožnit uzamčení jízdního kola. Místa pro uschování jízdních kol trvalých uživatelů staveb se zpravidla zřizují mimo veřejně přístupný prostor.(Pražské stavební předpisy)
Jak píší autoři předpisů v komentáři: „Vzhledem k aktuální velikosti podílu cyklistické dopravy v Praze si předpis neklade ambici předepisovat konkrétní parkovací kapacity v rámci komplexní regulace.“ Společnost Skanska tak vykročila cyklistům vstříc. Jak říká Marie Passburg, generální ředitelka Skanska Property Czech Republic pro Lidové noviny: „Pokud porovnáme dnešek s dobou před dvěma lety, pak do práce jezdí na kole dvakrát až třikrát více lidí. A za další dva roky jich bude opět více. Na to musíme brát ohled, když stavíme novou kancelářskou budovu. Děláme tam stojany pro kola a místnosti pro cyklisty. Je o to zájem.“