Zemřel John Forester, „dinosaur“ městské cyklistiky

Publikováno: 06. května. 2020, 1 min. čtení
Aktualizováno: 09. listopadu. 2021
Publikováno: 06. května. 2020, 1 min. čtení
Aktualizováno: 09. listopadu. 2021

Ve věku devadesáti let 14. dubna 2020 zemřel John Forester, cykloaktivista, který svou představou o infrastruktuře zásadně ovlivnil americký přístup k cyklistické dopravě v posledních padesáti letech.

John Forester. Foto 2019, Peter Flax, Bicycling.

John Forester. Foto 2019, Peter Flax, Bicycling.

John Forester byl doživotním propagátorem filosofie „vehicular cycling“ (více jsme danou myšlenku představovali zde).  Ta, volně vyloženo, spočívá ve třech zásadách:

  1. Jízdní kolo je vozidlo a nelze jej vykazovat ze silnic.
  2. Cyklisté jsou nejvíce v bezpečí, pokud se jako vozidlo při jízdě chovají (tj. např. zabírají pruh).
  3. K tomu nepotřebují žádnou zvláštní infrastrukturu, naopak, infrastruktura cyklisty omezuje a ohrožuje.

V roce 1971 byl John Forester v kalifornském Palo Alto pokutován za jízdu ve vozovce podél nově vyznačené povinné cyklostezky. Na základě jeho stížnosti byla pokuta vrácena a povinnost použít danou stezku zrušena. Od roku 1973 aktivně publikoval v cyklistických magazínech. Snažil se o zachování práva cyklistů jezdit po silnici a o zlepšení amerických standardů pro povinnou výbavu kola. Byl autorem kursu „Effective cycling“ učící cyklisty asertivní jízdě v silném provozu.

Chráněná cyklostezka v Davisu, 70. léta.

Odpůrce cyklostezek do konce života

Ačkoliv v Nizozemsku na kole nikdy nejezdil, byl Forester tvrdým kritikem tamních cyklostezek. Cyklostezky považoval za nebezpečné kvůli tomu, že většina dopravních nehod se stává v křižovatkách, a za nepohodlné kvůli údajným bezpečnostním opatřením. Rozpor, že v Nizozemsku na údajně „nepohodlných“ cyklostezkách jezdí davy lidí, nikdy nevysvětlil.

John Forester byl známý pro svou neomalenost a zatvrzelost. Motoristy předpokládající od cyklistů, že nebudou v provozu překážet nad rozumnou míru, obviňoval z chorobného pocitu nadřazenosti motorových vozidel. Cyklisty, kteří nebyli dostatečně zdatní pro asertivní jízdu v provozu, pak považoval za oběti falešného pocitu cyklistické podřadnosti.

John Forester se nezajímal o to, kolik lidí na kolech jezdí a že jeho strategie „Effecitve cycling“ není použitelná pro většinu lidí, kteří by na kole mohli jezdit. Pro něj bylo podstatné, aby stávající cyklisté nebyli vykazování do „ghetta cyklostezek.“ Svým přístupem ovlivnil v 70. a 80. letech řadu místních cykloadvokačních skupin. Hlasitá proklamace cykloaktivistů, že „cyklisté cyklostezky nechtějí,“ měla nakonec vliv i na znění americké normy pro navrhování komunikací (AASHTO Guide for the Development of Bicycling Facilities). Ta v 80. a 90. letech minulého století prakticky nedovolovala zřizování chráněných cyklostezek.

Svůj přístup k cyklistické infrastruktuře nezměnil John Forester do konce života i přes to, že od počátku 21. století byly jeho postoje postupně vyvráceny prací nové generace cyklistických plánovačů, výstavbou nové infrastrutktury a zejména chráněných cyklostezek, tzv. „amerických cyklopruhů,“ oddělených od vozovky pevnými překážkami.

Jednosměrný „americký cyklopruh“ s ochranným prostorem. (Foto Jehuda Henderson)

Dědictví

Některé aspekty Foresterova odkazu je třeba brát v potaz i dnes, zejména tam, kde má vznikající cyklistická infrastruktura podřadnou kvalitu. Respekt vůči cyklistům v provozu mnoha měst nemusí být dostatečný a někdy je nutné vynucovat si jej jízdou dále od kraje vozovky. Cyklostezky, často smíšené s chodci a nekvalitně řešené právě v křižovatkách, jsou skutečně „ghettem“ nepoužitelným pro rychlé cyklisty. Postoj odmítající chráněnou infrastrukturu jako takovou byl nicméně již vyvrácen.

Foresterův přístup k infrastruktuře sdílí někteří silní a technicky zdatní cyklisté, kteří jsou schopni obejít se bez infrastruktury, a které pramálo zajímá, zda se na jízdním kole mohou po městě přepravovat i méně zdatní a méně odvážní. Názor, že cyklisté infrastrukturu nepotřebují, dodnes zastávají i někteří naši politici.

A jakkoliv je již dnes Foresterův přístup k cyklistické infrastruktuře v americkém plánovacím mainstreamu překonaný, lze s trochou nadsázky tvrdit, že Forester byl cyklistickým aktivistou, který dokázal zbrzdit rozvoj cykistické dopravy ve své zemi o několik desítek let.

Zdroje (v angličtině):

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

a-b-c 6. 5. 2020, 13:36

John Forester byl známý pro svou neomalenost a zatvrzelost.
Motoristy předpokládající od cyklistů, že nebudou v provozu překážet nad rozumnou míru, obviňoval z chorobného pocitu nadřazenosti motorových vozidel.

Pokud je tohle znakem neomalenosti a zatvrzelosti, pak je celá redakce Prahounakole neomalená a zatvrzelá....

Vratislav Filler 6. 5. 2020, 14:50

a-b-c. Vystavět ve dvou větách takovouhle pyramidu argumentačních faulů, jako umíte Vy, se zdejší neomalená a zatvrzelá redakce bude muset učit ještě dlouho.

Pavel Mašek 6. 5. 2020, 15:25

John byl dle mého skromného názoru v tvrzení, že cyklista nepotřebuje svoji vlastní infrastrukturu, silně nepochopen. Kdyby každý motorista bral cyklistu na silnici jako sobě rovného, choval se za volantem tak, jak má - jezdil pomalu, dle předpisů, znal chování cyklisty, jeho potřeby, ... opravdu cyklista svoji vlastní stezku nepotřebuje, silnice stavěná pro auto je vhodná pro všechny kola na rozdíl od většiny stezek (do)vybudovaných jen pro kola), bohužel ale jedná se o utopickou myšlenku, protože lidé takoví prostě nejsou. Já jeho ideu vnímám, jak jsem výše popsal i přesto, že jsem zarytým zastáncem oddělené infrastruktury právě proto, protože to, co dělá největší problém na silnici - lidský faktor - nebude nikdy odstraněno (ani autonomními dopravními prostředky).

Děkuji za jeho celoživotní práci, přeji mu, ať odpočívá v pokoji a doufám, že lidé budou do budoucna více ohleduplní ať už na silnici nebo kdekoliv jinde.

tik 6. 5. 2020, 16:00

@a-b-c Plus tu budujeme to "gheto cyklostezek".
Jinak nesouhlas - tady to neni nadrazenost, ale uprimna nenavist k autum, obas i chodcum. #bikeFirst

Vratislav Filler 6. 5. 2020, 18:17

tik: Jojo. Stejným způsobem jako zdejší redakce "nenávidí auta i chodce" většina západní Evropy, třeba ve Vídni nebo v Paříži. Možná by se měli léčit.

Vratislav Filler 6. 5. 2020, 18:31

Pavel Mašek: Tuhle utopii sdílí hodně lidí, ať v dobré vůli nebo pro nevůli. Dost lidí si k tomu myslí, že ta utopie je reálná, stačí trochu zpřísnit pravidla a vymáhat je (což je obojí do značné míry nerelálné).

V podstatě ji vyvrací to, že ani v případě dodržování všech pravidel, ba dokonce ani v případě nastavení tvrdé represe není silnice se silným provozem stále vhodné prostředí pro děti do deseti let, zatímco cyklostezka ano.

Možná mám v lidi příliš malou víru, ale vliv infrastruktury na lidské chování je neoddiskutovatelný. Apely na slušnost, zodpovědnost a ohleduplnost fungují jen, když se nemusí prát se špatným vlivem infrastruktury.

DJ 6. 5. 2020, 23:29

VF: no zrovna dnes jsem si to s děckama zkusil v odpolední špičce* a především o Aničku jsem měl strach i na té stezce. Přeci jen mixovat krokem jedoucí děcka s lidma spěchajícíma z práce nebo valícíma na švih fakt není dobrý, k tomu jsou potřeba ty čistý minimálně 3 m. :/

* https://twitter.com/DavidJasa/status/1258132021462925315

Vratislav Filler 7. 5. 2020, 08:49

DJ: Tam ani ty 3 metry zjevně nejsou. Kolik je tam frekvence za den?

Pavel Mašek 7. 5. 2020, 09:22

@Vratislav
- jj, proto jsem zarytým zastáncem oddělené infrastruktury pro cyklisty, bohužel ale zpravidla je nesjízdná pro silničáře, případně neumožňuje tempařskou jízdu (což ve městě asi ani nečekám, spíš mezi městy), řeknu tedy plynulou a jízda se podobá spíše spurtům (do kterých jsou lidé auty tlačeni chtě nechtě) a také není zpravidla vhodná pro "nestandardní kola" jako dětská, s vozíkem, nákladní, a žiletkáře, kvalita většinou zajišťuje proražení na prvním metru :D

@DJ
- u nás na periferii, odkud se teď nikam nehnu, je super po dvaceti letech vidět, jak takto celé rodinky s prckama na kole jezdí do lesa a okolí. Snad jim to vydrží i po "krizi"

a-b-c 11. 5. 2020, 07:39

Vratislav Filler:
Poučovat o faulech po nádherné ukázce faulu v nadpisu článku o zemřelém....

Vratislav Filler 14. 5. 2020, 10:58

a-b-c. Titulek v nekrologu nemůže být hodnotící? Ale, ale... Ostatně, adaptoval jsem jej z Forbesu, kde byli v textu stejně kritičtí. Takže si můžete vyjet taky na pana Reida, který to udělal první, určitě to bude taky nějaký cykloterorista ;-)

A přečtěte si ty odkazované články na konci, zvlášť jestli na Forestera přísaháte.

DJ 18. 5. 2020, 18:01

VF: popravdě nevím. A ani nějak nemůžu tu mapu intenzit vykutat. :(

Pavel Mašek: rodinky jezdí, ale především rekreačně. Převážná většina dopravních cest bohužel dobře pokrytá není.

DJ 23. 5. 2020, 00:22

VF: nalezeno, v roce 2018 to vycházelo na 1700 denně ve všední den a 3000 denně v neděli: https://gis.brno.cz/mapa/cykloopatreni/?c=-602751.3%3A-1157527.85&z=8&lb=zm-brno&ly=cyklopentl2018%2Crsd-uza%2Cad%2Culn&lbo=1&lyo=

Vratislav Filler 24. 5. 2020, 08:12

DJ: Tak to je už na dělenou stezku. ČSN 73 6110 praví (10.4.3.6): "Pokud intenzita provozu na stezce překročí 180 chodců/h a 150 cyklistů/h, rozšíří se stezka na 4,00 m, nebo se provoz cyklistů a chodců oddělí."

Pavel Masek 24. 5. 2020, 13:23

@Vratislav

- CSN je super, nicmene bohuzel u nas nefunguje jako zavazny dokument, ale jako toaletak pro nektere.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat