Slovensko dá z fondu obnovy 2,5 miliardy na cyklodopravu

Publikováno: 13. února. 2021, 4 min. čtení
Aktualizováno: 14. února. 2021
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Cyklokoalicia
Publikováno: 13. února. 2021, 4 min. čtení
Aktualizováno: 14. února. 2021
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Cyklokoalicia

Státy Evropské unie nyní plánují vlastní Národní plány obnovy, které rozhodnou, kam půjdou evropské peníze na post-pandemickou obnovu Evropy. Slovensko a jeho ministr dopravy Andrej Doležal dnes potvrdilo informace o doplnění sektoru cyklodopravy, na kterou půjde přibližně 100 milionů eur (v přepočtu 2,575 miliardy korun).

Přesná podoba plánu ještě není známá, ministr ale už nyní zdůraznil, že peníze na „cyklo“ půjdou výhradně na cyklistickou dopravu, nikoliv cykloturistiku. Jde o částku, která by mohla Slovensku přinést zkvalitnění sítě cyklostezek a zvýšit atraktivitu jízdy na kole natolik, aby přiměla více lidí začít se pravidelně dopravovat na kole. Slovenský spolek Cyklokoalícia uvedl:

„Ide o čiastku, ktorá vie Slovensku výrazne dopomôcť k tomu, aby ľudia presadli z auta na bicykle. Spolu s ďalšími eurofondami je celkom reálne hovoriť o tom, že do niekoľkých rokov by vďaka týmto prostriedkom mohla existovať základná sieť bezpečných cyklotrás v každom meste na Slovensku. Predpokladom je však umné využitie týchto prostriedkov, aby sme cyklotrasy skutočne stavali kde majú z hľadiska dopravy najväčší význam.“

Peníze určené na cyklodopravu nemají jít jen na cyklostezky, ale také na vytvoření státní strategie na podporu cyklodopravy, vzdělání projektantů a úředníků, ale i na změny legislativy. Cyklokoalícia dále: „Zároveň ide o jasný signál pre samosprávy, ktoré by si mali vyčleniť kapacity venované cyklodoprave a zvyšovať svoju pripravenosť na čerpanie týchto prostriedkov.“

Kolik kilometrů cyklostezek?

Podle zběžného odhadu Cyklokoalície by mohlo 100 milionů eur stačit na více než 285 kilometrů cyklostezek, pokud počítáme běžný výdaj na metr stezky 350 eur (9000 korun).

Jak je na tom Česko?

Český ministr dopravy Karel Havlíček (ANO) ve svém návrhu Národního plánu obnovy, který přerozdělí 182 miliard korun, cyklistiku vůbec nezmínil. Dokument je v projednávání a ještě existuje šance, že se v něm podpora cyklodopravy objeví. Spolek Partnerství pro městskou mobilitu uspořádal sběr projektů na výstavbu cyklostezek, který má dokázat, že poptávka po penězích na cyklodopravu existuje. Zatím sesbíral 309 projektů na 475 kilometrů cyklostezek.

Potíže s projednáváním plánů obnovy nemá jen Česko, ale i další státy V4. Server Euractiv napsal: „Příprava komplexních reformních dokumentů podle požadavků Evropské komise je pro země Visegrádské čtyřky poměrně velkou výzvou. Všechny se potýkají s podobnými problémy – nedostatečné zapojení odborné veřejnosti a malá transparentnost celého procesu.“

Česko se přitom chystá na podpis Panevropského plánu na podporu cyklodopravy. „Strategie a plány jsou důležité, ale bez financování jsou ničím,“ uvádí výzva devíti zemí zapojených do programu Danube Cycle Plans.

Dle zpráv z června 2020 měly jít v Česku 2 miliardy korun na cyklistickou infrastrukturu z fondu React-EU. To se ale nakonec nestalo. Jak jsme psali v článku – na cyklostezky z něj nakonec nepadne ani koruna.

Martin Šnobr

Student architektury se zájmem o urbanismus, udržitelnou dopravu a fungování měst. Členem redakce je od roku 2018.

Komentáře k článku1

Pavel Masek 16. 06. 2021, 23:34

A my porad nic 😢

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat