Obrazem: Terronská v Praze 6 získala kilometr ochranných cyklopruhů

Publikováno: 31. května. 2021, 3 min. čtení
Autor: Martin Šnobr
Publikováno: 31. května. 2021, 3 min. čtení
Autor: Martin Šnobr

Terronská ulice propojující severní a jižní část pražské Bubenče prošla v uplynulých dnech proměnou. Ke dvěma pruhům pro auta přibyly ochranné cyklopruhy. Již od roku 2009 byly v části ulice cyklopiktokoridory a v kratší části sešlé vyhrazenné cyklopruhy. Nyní je cyklistické opatření spojitější a také prostorově velkorysejší. To je pochopitelné i z toho důvodu, že je ulice široká a že je téměř v celé její délce po obou stranách kolmé parkování.

Pojďme si ulici virtuálně „projet“, a to ze severní strany, kde se nachází náměstí Svobody.

Je to parkování?

Jak je vidět na fotkách, během jednoho rychlého průjezdu se v cyklopruzích po obou stranách ulice nacházel nespočet aut, která je využívali jako rychlé parkování. Z tohoto ohledu je potřeba podotknout, že ochranný cyklopruh sice mohou pojíždět rozměrnější vozidla, která se nevejdou do pruhu vlastního, ale parkovat se v něm nemá.

Vytváří se tak nebezpečná situace, kdy se lidé na kole musí řadit do proudu aut a řidiči zas musí mnohdy přejíždět do protisměru. Takové „zážitky“ rozhodně na kolo příliš lidí nepřitáhnou. V této ulici, která je v dobrém stavu se nedá spoléhat na to, že přijde celková rekonstrukce a přinese chráněné řešení cyklodopravy. Dá se spoléhat především na to, že se zlepší vzájemná ohleduplnost všech účastníků provozu.

Problém už v roce 2009

Nejde o nic nového. Už když se ulice v roce 2009 zrekonstruovala, pan Beneš napsal do „Otázek a odpovědí“ Prahy 6 následující podnět:

V Terronské jsou nové chodníky, vozovka a jízdní pruhy pro cyklisty. Kdekoli v civilizovaném světě je pro chodce nebo motoristy nemyslitelné, aby na pruh pro cyklisty vešli nebo jím jeli. V Terronské je pruh parkovištěm, a tudíž pouze červenou malůvkou na asfaltu, viditelnou v mezerách mezi parkujícími auty. Vypadá to tak, že magistrát má bod k dobru, že zrealizoval pruhy pro cyklisty, ale už chybí síla, která zabrání lidem v parkování. Jak hodláte postupovat? Budou pruhy někdy funkční?

Tehdejší odpověď Prahy 6 zněla tak, že řešením bude dohled ze strany městské policie, která bude vymáhat pravidla. Jak se to (ne)podařilo můžeme posoudit o 12 let později…

V mapě Městem na kole si může nové opatření prohlédnout zde.

Martin Šnobr

Student architektury se zájmem o urbanismus, udržitelnou dopravu a fungování měst. Členem redakce je od roku 2018.

Komentáře k článku8

Pavel Motyčka 01. 06. 2021, 21:38
2
4

Mě spíš vadí náklady spojené s odfrezovanim starých znaků, zaprášená auta, a náklady na zatření šedou barvou! za mě spíš trapné, myčka mě stála 240 Kč.
Bydlím tu od 2012. Motyčka

Pavel Masek 16. 06. 2021, 23:12

Barva neni zed

Pavel Masek 16. 06. 2021, 23:15
1
1

@P.Motycka
- pokud po kazdem "malem" zapraseni jedete do mycky, tak to tam jste obden. V jarni pylove sezone se stejne zaprasi vuz za heden den. Pri parkovani na exponovanych miste jaro-podzim-zima je auto zaspinene po par minutach.

motycka43@seznam.cz 16. 06. 2021, 23:44

.... přijďte se podívat frézovací stroj odebral cca 1cm asfaltu na rozloze 1x1,5m x celá ulice, bude to v desítkách až stovkâch m2. .. o pilu nic nevím :) a asfalt je minimálně stejný nebo spíš horší než zeď, víte....

Pavel Mašek 01. 07. 2021, 20:06

@motycka43@seznam.cz
- barva není zed je pořekadlo, které se váže k cyklo infrastruktuře a separaci druhů dopravy, ne ke stavebním pracem a broušení zdí, frézování vozovky atd.

Pavel Motyčka 02. 07. 2021, 17:27

mlčení = souhlas
staré moudro ;)
reagoval jsem na váš druhý výrok, asi nemáte argument, jak taky když v Berlíně cyklo značení vydrží i patnáct let... tak znovu, kolik nás (daňové poplatníky) To stálo 2x za sedm let malovat, frezovat, atd.
🤔

Pavel Motyčka 02. 07. 2021, 17:50

opravuji frézování proběhlo po dvanácti letech abych byl přesný, jinak zásah do kvalitního asfaltu odfrézováním svrchní vrstvy považuji za silničářský kiks! následné zatření šedou barvou pro jakousi kamufláž této fuseriny je mimo selský rozum, když tak se vrstva měla doplnit! tak aby se nivelačně srovnala s okolním. teď se v místě drží voda, v zimě to po praská atd atd. Já nemám nic proti cyklo dopravě v Praze ale slušnost je dát dopravním značením na vědomí že nějaké práce proběhnou aby si lidi zavřeli okna a přesunuli vozidla, ne že ráno přijedu a začnu kopat... prosím v odpovědi vážné argumenty, díky kolům zdar

Pavel Masek 06. 07. 2021, 02:36

@motycka

Ano, firmy maji povinnost informovat pred zapocetim praci. Kiksu se u nas deje, ze to bohuzel skoro nejde spočítat.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat