Evropský parlament, komise a rada se shodli na podobě směrnice o povinném ručení

Publikováno: 24. června. 2021, 5 min. čtení
Aktualizováno: 19. července. 2021
Autor: Jiří Motýl
Úvodní foto: Wikimedia (Diliff)
Publikováno: 24. června. 2021, 5 min. čtení
Aktualizováno: 19. července. 2021
Autor: Jiří Motýl
Úvodní foto: Wikimedia (Diliff)

V úterý 22. června byl ukončen trialog, proběhla tedy dohoda mezi Evropským parlamentem, Evropskou komisí a Evropskou radou na finální podobě novelizované směrnice o povinném ručení motorových vozidel. Její novelizované znění bylo předmětem diskuzí od roku 2018. Nová směrnice má vyžadovat povinné ručení i po rychlých elektrických koloběžkách a vozítcích segway (t.j. osobní přepravník). Naopak na elektrokola se povinné ručení vztahovat nemá.

Hlavní cíle novely

Hlavní cílem novely je především harmonizovat napříč státy ochranu zúčastněných stran v případě, kdy po vzniku se pojišťovna, u které je povinné ručení zřízeno, dostane do platební neschopnosti. Členské státy evropské komise by měly v podobných případech nově zřídit systém, skrze který bude možné v podobných případech rychle vyplatit poškozenému kompenzaci škody. Doposud v případě krachu pojišťovny docházelo při vyplácení kompenzací k velkým prodlením, a to zejména v případech, kdy nehoda zahrnovala účastníky z různých členských států.

Evropská komisařka pro finanční stabilitu, finanční služby a kapitálové trhy Mairead McGuinnessová (Evropští lidovci / Fine Gael) k tomu říká: „Vítám dnešní dohodu, protože posílí práva našich občanů jako pojistníků, a to zejména v případě nehody – bez ohledu na to, zda k ní dojde v jejich členském státě bydliště nebo kdekoli jinde v EU.“

Dle dohodnuté novely bude navíc nově možné kontrolovat zaplacení povinného ručení napříč členskými státy, podobná kontrola ale musí odpovídat systému kontroly daného členského státu, nesmí být vůči občanům jiných členských států diskriminační a nesmí vyžadovat speciální zastavení vozidla.

Řidiči si nově také budou svou pojistnou historii přenášet napříč členskými státy. Například v případě nízké/vysoké nehodovosti bude nastaven systém, aby v případě přestěhování získal občan EU odpovídající bonus v ceně pojistného i v jiném členském státě.

Povinné ručení se nově bude vztahovat i na případy, kdy vozidlo běžně užívané na pozemních komunikacích způsobí nehodu na soukromém pozemku mimo pozemní komunikaci.

Povinné ručení jen pro rychlé nebo těžké elektrokoloběžky a motokola nad 25 km/h

Dohodnutý text směrnice navíc upřesňuje vozidla, kterých se povinné pojištění odpovědnosti dotýká. Povinné ručení se nebude vztahovat na vozidla určená pro motorsport nebo na elektrokola či zahradní sekačky a dětské hračky, reportuje zpravodajka novely Dita Charanzová (Obnova Evropy / nestranička za ANO).

Naopak bude nutné si zřídit povinné ručení na rychlé elektrokoloběžky nebo vozítka typu segway (tzv. osobní přepravník). Europoslanec Marcel Kolaja (Zelení|ESA / Piráti) k tomu dodává:  „Nově budou muset ve všech zemích Unie majitelé vozítek rychlejších než 25 km/h platit povinné ručení. Jsem ale moc rád, že se i díky mému tlaku podařilo prosadit výjimku pro elektrokola nebo běžné elektrokoloběžky. Ty totiž tolik nebezpečné nejsou. Drtivé většiny běžných vozítek se tak povinnost nedotkne. Nebezpečné ale naopak mohou být těžké nebo velmi rychlé stroje. Je proto super, že se nám podařilo elektro vozítka rozumně rozdělit do kategorií. Nemůžeme přeci chtít po majitelích malých, lehkých koloběžek, které jedou maximální rychlostí 25 km/h, aby platili pojištění odpovědnosti z provozu vozidla jako majitelé těžkých a rychlých koloběžek, kterými může řidič někomu opravdu vážně ublížit.“

Povinné ručení se bude vztahovat také na těžké elektrické koloběžky a segwaye (s hmotností přes 25 kg) s rychlostí přes 14 kilometrů v hodině.

Novelu stále čeká hlasování přímo v parlamentu. Po finálním schválení novely parlamentem a komisí vejde novela v platnost 20 dní od zveřejnění ve věstníku EU. Nová pravidla začnou platit 24 měsíců po zveřejnění. Jedná se o směrnici, tu nadále zpřesňuje legislativa jednotlivých členských států, není přímo účinná.

Jiří Motýl

V domovské Praze jezdí na starém trekkingovém kole předělaném na měšťáka. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Komentáře k článku3

tik 24. 06. 2021, 23:57
1
1

takze chapu dobre, ze cargo s celkovou hmotnousti 30kolo + 80 jezdec + 100 nakladu na elektriku je stale jen kolo a muze tech 24km/h po cyklostezce jezdit jen tak ?

David 25. 06. 2021, 01:12

Zajímalo by mě, jestli si budu moci povinné ručení na kolo platit, i když nebudu muset. Zatím si pojistku odpovědnosti za škodu způsobenou při provozu na jízdním kole platím jako nadstandartní součást pojištění nemovitosti. A při porovnání cena/výkon to s povinným ručením na klasické auto vychází dosti nevýhodně. Při porovnání např. s přívěsným vozíkem doslova škoda mluvit...

újezďák 25. 06. 2021, 23:48

chlapík s elektrickou koloběžkou mě včera předjel ve stoupání na Novopetrovické , v zásadě tam jel stejně rychle jako auta takže mám celkem pochopení i když chápu, že to postihne i lidi, kteří nemají potřebu markýrovat bezmotorovou dopravu a ždímat ze svých strojů výkony, které nejsou přiměřené možnostem ovládání...

David , pojistku za odpovědnost za škodu nejenom na kole máme ( a všichni členové domácnosti ) v pojistce domu taky, ale nevnímám ji za nadstandard

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat