Polsko na kole: jak vypadají cyklostezky v Krakově či Varšavě?

Publikováno: 15. července. 2021, 3 min. čtení
Aktualizováno: 06. ledna. 2022
Publikováno: 15. července. 2021, 3 min. čtení
Aktualizováno: 06. ledna. 2022

Při dokazování toho, že rozvoj moderní mobility dělá města kvalitnějšími a efektivnějšími místy k životu často koukáme na západ – zmiňujeme Amsterodam nebo Kodaň. Zapomínáme se ale podívat do zemí, které k nám mají blíže co se historie i mentality týče. Tímto je myšlen hlavně bývalý východní blok, mezi který patří státy jako Slovensko, Polsko, Maďarsko či Slovinsko.

Ve městech jako Lublaň, Budapešť, Krakov nebo Varšava totiž přibývá lidí na kole i dobré cyklistické infrastruktury mnohem více, než v českých městech. Pojďme se do dvou zmíněných polských měst podívat. Na konci najdete bonusové obrázky z Katovic a Osvětimi.

Krakov

Necelých 100 kilometrů od českých hranic leží krásné historické město Krakov. Městský bikesharing s 1500 koly tu funguje už od roku 2008. Velice živé centrum města je téměř celé v režimu pěší zóny. Na něj navazuje poměrně hustá síť cyklostezek a cyklopruhů, povětšinou se tak dá vyhnout rušným silnicím.

Varšava

Polské hlavní město s téměř dvěma miliony obyvatel je skutečnou metropolí východní Evropy. Varšava buduje kvalitní cyklostezky a cyklopruhy, na které narazíme téměř všude.

S Prahou má Varšava mnoho společných rysů, například kopcovitost. Jízda na kole ze zdejšího nábřeží u Visly do Starého Města nebo k modernímu centru s mrakodrapy znamená 48 výškových metrů. Pro představu, v Praze při cestě z náplavky na I.P. Pavlova překonáte jen o 3 výškové metry víc. Rozdíl je v tom, že Varšava má infrastrukturu, která pomáhá tuto výšku bezpečně překonat. Na ulici Tamka tak v cyklopruhu do kopce často jedete v zástupu mnoha lidí.

Katovice a Osvětim

Polsko zatím není žádnou cyklo velmocí, ale je vidět, že mnoho věcí se hýbe správným směrem. A to včetně rozvoje pěší a veřejné dopravy. Ukázali jsme si města, která se v polských žebříčcích nejlepších cyklo-měst zařazují na horních pozicích.

Každý rok zde lidí na kole přibývá – a to hlavně kvůli cyklostezkám a cyklopruhům, které jsou bezpečné a vzájemně navazující. Města zde nevymýšlí polovičatá řešení, ale rovnou se inspirují špičkami v oboru – Nizozemskem, Dánskem nebo Francií.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

zangief 15. 7. 2021, 13:50

To je prostě nebe a dudy. Ve Varšavě už podle fotek připomíná cykloinfrstruktura spíš Amsterdam. Všechno navazuje, všechno oddělené, navíc krásně rozlišené červenou barvou. A zaujalo mě to nábřeží, v Praze máme náplavku stejně širokou, ale nejen že nedokážeme oddělit pěší a cyklo, nedokážeme tam ani dát základní mobiliář jako je na fotce.
Nicméně sluší se dodat že cykloinspirace je i v ČR. Ona ta Praha je na tom z větších českých měst skoro nejhůř. Zajeďte se podívat do Olomouce a Prostějova Martine, budete zírat skoro jako v Polsku :)

Tomáš 16. 7. 2021, 15:41

V Krakově jsem před pár lety byl a kolo jsem si tam půjčoval a jezdilo se tam opravdu dobře. Je mi trochu záhadou, proč jsou u nás auta tak velkou posvátnou krávou - může to být kvůli Škodovce?

Petbrab 18. 7. 2021, 21:54

Ono to funguje i v Německu, ale v současné Praze jsou cyklisti na okraji.
Nefunguje to ani na náplavce, kde se uplně pruh jen pro cyklisty a pruhy pro pěší nabízí.
A i tam kde jsou třeba od Albatrosu dozadu nebo u Vyšehradu se chodci motají i v cyklopruhu a v životě sem neviděl měšťáky,že by je upozornili, že tam nemají co dělat.
Ti leda čekají na cyklisty na pokuty

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat