Necelých 100 kilometrů od českých hranic leží krásné historické město Krakov. Městský bikesharing s 1500 koly tu funguje už od roku 2008. Velice živé centrum města je téměř celé v režimu pěší zóny. Na něj navazuje poměrně hustá síť cyklostezek a cyklopruhů, povětšinou se tak dá vyhnout rušným silnicím.
Polské hlavní město s téměř dvěma miliony obyvatel je skutečnou metropolí východní Evropy. Varšava buduje kvalitní cyklostezky a cyklopruhy, na které narazíme téměř všude.
S Prahou má Varšava mnoho společných rysů, například kopcovitost. Jízda na kole ze zdejšího nábřeží u Visly do Starého Města nebo k modernímu centru s mrakodrapy znamená 48 výškových metrů. Pro představu, v Praze při cestě z náplavky na I.P. Pavlova překonáte jen o 3 výškové metry víc. Rozdíl je v tom, že Varšava má infrastrukturu, která pomáhá tuto výšku bezpečně překonat. Na ulici Tamka tak v cyklopruhu do kopce často jedete v zástupu mnoha lidí.
Polsko zatím není žádnou cyklo velmocí, ale je vidět, že mnoho věcí se hýbe správným směrem. A to včetně rozvoje pěší a veřejné dopravy. Ukázali jsme si města, která se v polských žebříčcích nejlepších cyklo-měst zařazují na horních pozicích.
Každý rok zde lidí na kole přibývá – a to hlavně kvůli cyklostezkám a cyklopruhům, které jsou bezpečné a vzájemně navazující. Města zde nevymýšlí polovičatá řešení, ale rovnou se inspirují špičkami v oboru – Nizozemskem, Dánskem nebo Francií.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
zangief 15. 7. 2021, 13:50
5
To je prostě nebe a dudy. Ve Varšavě už podle fotek připomíná cykloinfrstruktura spíš Amsterdam. Všechno navazuje, všechno oddělené, navíc krásně rozlišené červenou barvou. A zaujalo mě to nábřeží, v Praze máme náplavku stejně širokou, ale nejen že nedokážeme oddělit pěší a cyklo, nedokážeme tam ani dát základní mobiliář jako je na fotce.
Nicméně sluší se dodat že cykloinspirace je i v ČR. Ona ta Praha je na tom z větších českých měst skoro nejhůř. Zajeďte se podívat do Olomouce a Prostějova Martine, budete zírat skoro jako v Polsku :)
Tomáš 16. 7. 2021, 15:41
3
V Krakově jsem před pár lety byl a kolo jsem si tam půjčoval a jezdilo se tam opravdu dobře. Je mi trochu záhadou, proč jsou u nás auta tak velkou posvátnou krávou - může to být kvůli Škodovce?
Petbrab 18. 7. 2021, 21:54
Ono to funguje i v Německu, ale v současné Praze jsou cyklisti na okraji.
Nefunguje to ani na náplavce, kde se uplně pruh jen pro cyklisty a pruhy pro pěší nabízí.
A i tam kde jsou třeba od Albatrosu dozadu nebo u Vyšehradu se chodci motají i v cyklopruhu a v životě sem neviděl měšťáky,že by je upozornili, že tam nemají co dělat.
Ti leda čekají na cyklisty na pokuty