Nová pravidla silničního provozu v Británii upřednostní chodce a cyklisty

Publikováno: 02. srpna. 2021, 3 min. čtení
Úvodní foto: ECF
Publikováno: 02. srpna. 2021, 3 min. čtení
Úvodní foto: ECF

Chystaná novela pravidel silničního provozu v Británii má na křižovatkách a přechodech dát větší přednost chodcům a cyklistům před auty. Informoval o tom server BBC s odvoláním na ministra dopravy Granta Shappse. Jeho úřad si od kroku slibuje, že pomůže udržet oblibu chození a ježdění na kole z dob pandemie covidu-19. Změny bude schvalovat britský parlament v průběhu podzimu.

Podle dosavadních pravidel musejí dávat motoristé přednost pouze v případě, když chodci již vkročí na přechod. Nyní tak budou řidiči muset učinit ještě předtím, než chodci na přechod vstoupí. Přednost před auty budou mít také cyklisté, kteří na křižovatkách pojedou rovně. Řidiči aut a motorek nově nebudou smět při odbočování provést tzv. pravý hák před cyklistou jedoucím po stezce. Novela nadto stanoví nejmenší vzdálenost a nejvyšší rychlost při předjíždění cyklistů.

Nová pravidla zároveň přináší řadu dalších doporučení. Cyklisté mají nově dbát na bezpečný odstup při míjení chodců na společných stezkách, stejně tak řidiči aut mají chodce předjíždět s alespoň dvoumetrovým odstupem. Řidiči aut by se také měli snažit umožnit přecházení chodců před vozidlem v případě pomalu se pohybující kolony aut.

Změny pravidel by měly začít platit na podzim v Anglii, Skotsku a Walesu, pokud je schválí parlament. Severní Irsko se řídí vlastními normami.

Celkově bude „hierarchie účastníků provozu“ ukládat větší zodpovědnost za bezpečnost na silnicích těm dopravním prostředkům, které představují větší nebezpečí. Bude tak na řidičích osobních aut, dodávek a kamiónů, aby na silnicích snížili riziko, které mohou představovat pro druhé.

Navrhovaná hierarchie zodpovědnosti:

  1. Chodci
  2. Cyklisté
  3. Jezdci na koních
  4. Motorkáři
  5. Řidiči aut/taxíků
  6. Řidiči dodávek a minibusů
  7. Řidiči autobusů/velkých nákladních aut

Na podporu cyklodopravy a chození chce kabinet vyčlenit dalších 338 milionů liber (10,1 miliardy korun), které by měly pomoci zachovat zvýšené využívání těchto způsobů dopravy za pandemie covidu-19, oznámilo ministerstvo. Vzniknout by tak měly mimo jiné stovky kilometrů nových cyklostezek.

Krok ministerstva přivítala organizace Living Streets, která propaguje snazší možnost chození po městech a obcích. „Současná pravidla považují děti jdoucí do školy za stejně zodpovědné za bezpečnost svou i jiných osob jako řidiče náklaďáků,“ řekl šéf sdružení Stephen Edwards s tím, že novela tuto „rovnost“ odstraňuje. Podle něj jsou chodci nejméně nebezpeční účastníci provozu, kteří však „často musí zaplatit cenu“ za počínání jiných lidí.

Loni se celkový počet mil najetých na kole po britských silnicích zvýšil o 46 procent na pět miliard, což byl podle ministerstva větší nárůst než za posledních 20 let dohromady.

Ujezdak 2. 8. 2021, 06:43
2
5

Tak palec nahoru, zároveň další potvrzení faktu, že konzervativní pravicové strany jsou garantem jak dopravního rozvoje, tak i podpory cyklistiky. Na druhou stranu známe sortu cyklistů, které by tohle zařazení do nižší kasty nevonělo, stačí si vzpomenout na proslulé " náhodné" video, kde partička cyklistů terorizovala chodce na náplavce, nebo na video, kde stejný autor uráží chodce důchodce za to, že překáží na smíšené stezce...

MaT 2. 8. 2021, 13:38

Skoro stejný článek jsem už četl zde:

https://zdopravy.cz/nova-pravidla-silnicniho-provozu-v-britanii-uprednostni-chodce-a-cyklisty-88020/

Zarazila mě v něm (a i se tam pod článkem o tom diskutovalo) tahle věta:

"Přednost před auty budou mít také cyklisté, kteří na křižovatkách pojedou rovně."

Tak všichni to zdá se od ČTK pěkně kopírují, kdo to z nějaké původní anglické zprávy přeložil nad tím možná moc nepřemýšlel - ale co přesně to má znamenat?

Jako když pojedu přes křižovatku, pojedu rovně, proti mě pojede auto, které by odbočovalo doleva (v Británii tedy doprava) a křížili jsme si cestu, tak tam jako doteď mělo přednost na základě čeho? Že to je auto a že je silnější, než cyklista? To tam asi měli fakt na silnicích docela džungli, horší než u nás...

Nebo o tom někdo víte něco víc? Co tím přesně má být myšleno a jaký je tam současný stav?

Jiří Motýl 2. 8. 2021, 14:09

MaT: Zprávu ČTK jsem při vlastní rešerši doplňoval o větu: Řidiči aut a motorek nově nebudou smět při odbočování provést tzv. pravý hák před cyklistou jedoucím po stezce.
Toto doplnění asi v jiných článcích kopírujících tuto zprávu není.

Návrh by se měl skutečně dotýkat situací, které na tomto webu běžně označujeme jako "pravý hák".
Úplně nevím, jaká je situace v UK nyní, ale představuji si to obdobně jako s těmi přechody, že dokud tam cyklista v té silnici není, tak před něj můžete vjet, nebo to minimálně není zdůrazněno nad rámec běžných "bezpečnostních" zásad. Nová úprava by asi měla vyžadovat více defenzivní styl jízdy, a zdůrazňuje daná pravidla.
Předpokládám, že toho cyklistu nesmíte ohrozit v podobné situaci ani nyní, ale ten "pravý hák" může mít řadu podob, ne jen tu nejdrsnější, kdy bez náhlé změny směru/rychlosti jízdy by cyklista zákonitě skončil v bočních dveřích automobilu.

Viz citace návrhu:
Rule H3: Rule for drivers and motorcyclists
You should not cut across cyclists going ahead when turning into or out of a junction or changing direction or lane, just as you would not turn across the path of another motor vehicle. This applies whether cyclists are using a cycle lane, a cycle track, or riding ahead on the road and you should give way to them.

Do not turn at a junction if to do so would cause the cyclist going straight ahead to stop or swerve, just as you would do with a motor vehicle.

You should stop and wait for a safe gap in the flow of cyclists if necessary. This includes when cyclists are:

approaching, passing or moving off from a junction
moving past or waiting alongside stationary or slow-moving traffic
travelling around a roundabout”
End quote.

Start quote:

You should give way to any cyclists in a cycle lane, including when they are approaching from behind you – do not cut across them when turning or when changing lane (see Rule H3). Be prepared to stop and wait for a safe gap in the flow of cyclists before crossing the cycle lane.

Cycle tracks are routes for cyclists that are physically protected or located away from motor traffic, other than where they cross side roads. Cycle tracks may be shared with pedestrians.

You should give way to cyclists approaching or using the cycle track when turning into or out of a junction (see Rule H3). Be prepared to stop and wait for a safe gap in the flow of cyclists before crossing the cycle track, which may be used by cyclists travelling in both directions.

Bear in mind that cyclists are not obliged to use cycle lanes or cycle tracks.
End quote.

Tomáš 2. 8. 2021, 14:15

Jiří Motýl: Pak v té větě ale mělo být "tak" nebo něco podobného "Řidiči aut a motorek nově tak nebudou smět při odbočování provést tzv. pravý hák před cyklistou jedoucím po stezce." Tu větu jsem unterpretoval jako informaci s tím ježděním rovně nesouvisející. Nicméně díky za rešerši!

MaT 2. 8. 2021, 14:34

Jiří Motýl: Ok, díky moc za doplnění a rozvedení... Řešit tenhle nešvar už smysl dává - ale otázka je jak... Technicky vzato třeba u nás pokud je vyhrazený pruh, tak pokud mi ho někdo při odbočování má přejíždět, tak mi také musí dát přednost... I když realita je někdy jiná...

Se souběžnou stezkou už je to horší, tím spíš, když je to nějaký smíšený chodník, to tam raději všude nasází spoustu značek "konec smíšené stezky pro chodce a cyklisty"...

Jo akorát tedy v Británii to nebude pravý hák, ale spíš levý hák. :-)

újezďák 3. 8. 2021, 12:45

Mě v tom asi nejvíc zaujalo to pravidlo , které i cyklisty " úkoluje" nejezdit při kraji :) Jak jinak si vysvětlit větu " Ride in the centre of the line to make yourself visible" ...

Filip 13. 8. 2021, 15:39

Zkuste, prosím, pochopit, že v zemích, kde se nejezdí po pravé straně silnice, neexistuje žádná alternativa přednosti zprava. To je německý vynález, který Velkoněmecká Říše rozšířila všude, kde "osvobozoval" Wehrmacht, a s Úmluvou o silničním provozu (Vídeň 1968) se stal standardem prakticky ve všech evropských státech.

Přednost na křižovatkách, není-li upravena značením, řídí se zvykovým právem. Highway Code praví něco v tom směru, že všickni mají dbát potřebné opatrnosti a ohleduplnosti, a že nesmí dojít ke kolisi, poněvadž dojde-li k ní, vinni jsou všickni, jednoduché. Takže se musí domluvit, hotovo.

Ovšem dojde-li k takové kolisi, soud hrabství bude vycházet z precedentů, které sahají až do Viléma Dobyvatele a Robina Hooda. Vždycky má přednost vozidlo na dálnici, a vždycky má přednost vozidlo na dálnici vyššího řádu před vozidlem na dálnici nižšího řádu (u nás by to bylo, že vozidlo na silnici II. třídy má přednost před vozidlem na silnici III. třídy). Pokud je, tedy, některá z cest dálnicí, je na ni automaticky přednost. Pokud jsou si dálnice / cesty na zero, tak je-li některá z nich zjevně zřejmě širší, je na ní přednost v jízdě. Pokud jsou silnice stejně široké, ale jedna vede více rovně, je na ní přednost v jízdě (třeba klasická T křižovatka). Y-psilon křižovatka se řeší podle zásady širší komunikace, a když jsou všecky tři stejně široké, je zde ještě možnost, že jedna z nich bude "přirozeně hlavní", což se pozná tak, že je více frekventovaná, má "vyjeté pruhy", nebo něco podobného. Až když nic z toho nepůjde použít, přednost v jízdě neexistuje.

Ovšem zvykové právo poněkud nepočítá s cyklostezkami, stezkami pro koně a podobnými vymoženostmi. Podle Case of Law je jízdní kolo carriage, stejně jako povoz, auto, a má proto stejné právo na cestu, jako jiný carriage. Užití cykloopatření, proto, není povinné.

Však Road Traffic Act 1988 máte zde: https://www.legislation.gov.uk/ukpga/1988/52/contents, koncipován je poněkud jinak a není legislativním aktem vyčerpávajícím (např., stejně jako v Německu, omezení rychlosti neplatí pro nemotorová vozidla, pokud však řídí někdo nemotorové vozidlo rychle s ohledem na podmínky, policie jej může "sebrat" za "zuřivou jízdu" na základě Town Police Clauses Act 1847).

V zásadě cyklostezky tím, že nejsou Highway, tak není žádným právním aktem zakotveno, po jaké straně se má po nich jezdit, a rovněž tak neexistuje žádné právo na přednost (ani zvykové). Prakticky se to řeší dopravním značením, čl.35-37 Road Traffic Act 1988 zavazuje všecky účastníky provozu dodržovat pokyny dopravního značení. Ovšem pokud je dopravní značení nedokonalé, něco jako je u nás, že při vyjíždění z cyklostezky dává přednost ten a ten, a tak podobně, neexistuje.

Je to celkově jinak koncipovaný systém, který ovšem funguje. Pokud Highway Code něco pouze doporučují, vymůže to až příslušný soud, až se něco stane (např. povinnost nechat při předjíždění kolu stejný prostor, jako autu). Když se ta povinnost však vtělí do Roat Traffic Act 1988 (či do jiného zákona přijatého House of Parliament, v Highway Code je to "Must", tak to lze vymáhat i v případě, že se nic nestane.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat