V EU bude brzy nutné pojistit rychlé a těžké elektrokoloběžky a další vozítka

Publikováno: 21. října. 2021, 4 min. čtení
Aktualizováno: 15. listopadu. 2021
Autor: ČTK
Úvodní foto: Wikimedia (Diliff)
Publikováno: 21. října. 2021, 4 min. čtení
Aktualizováno: 15. listopadu. 2021
Autor: ČTK
Úvodní foto: Wikimedia (Diliff)

V Evropské unii bude brzy nutné sjednat povinné ručení pro těžké a rychle jezdící elektrokoloběžky a další vozítka s motorem. EU však nebude požadovat pojištění u elektrokol, tam bude rozhodnutí na jednotlivých členských státech. Příslušnou revizi směrnice Evropské komise (EK) dnes schválil Evropský parlament (EP), a norma tak brzy zamíří do jednotlivých zemí, které ji budou aplikovat do vlastních právních řádů. O přípravě směrnice jsme psali již dříve.

„My jsme si v Evropském parlamentu řekli, že se musíme podívat na to, co je nezbytně nutné z hlediska provozu na silnicích, co je nutné řešit v Bruselu a co si potom můžou řešit jednotlivé členské státy,“ řekla v rozhovoru s ČTK místopředsedkyně EP Dita Charanzová (za ANO [Renew Europe]), která je u směrnice zpravodajkou a vedla o ní jednání s Evropskou komisí.

Dlouho se podle ní hledala shoda na tom, zda by se nová pravidla měla vztahovat například na zahradní traktůrky nebo na elektrokola, které z předpisu nakonec vypadly. „Pro mě je důležité, že jsme udělali systém, který nezatěžuje navíc lidi, zvláště v době, kdy jsou elektrokola velmi populární. S ohledem na ochranu životního prostředí chceme lidi podnítit k tomu, aby využívali cyklistiku i ve městech,“ řekla Charanzová.

Povinné ručení nebude podle nového znění směrnice nutné sjednat u těch motorových vozidel, která váží pod 25 kilogramů a zároveň nedokážou vyvinout rychlost přes 25 kilometrů v hodině. Povinnost se tak nebude týkat většiny soukromých elektrokoloběžek. Povinné ručení pak nebude nutné ani u vozidel a vozítek těžších než 25 kilogramů, pokud však nedokážou překročit rychlost 14 kilometrů v hodině, což platí například pro téměř všechny zahradní traktůrky nebo pro pomocná vozítka pro osoby se sníženou pohyblivostí.

Vyjednání této „magické formule“ se zástupci EK přitom podle Charanzové trvalo téměř rok.

Povinné pojištění u elektrokol mohou nově nařídit jen členské státy podle vlastního uvážení, a to se týká i velkých přepravních kol a tříkolek, u nichž dosud EU povinné ručení vyžadovala vzhledem k síle jejich motoru.

Účelem nové podoby směrnice je rovněž ulehčit obyvatelům EU žádosti o slevy na povinném ručení u pojišťoven v jiných členských státech. Podle Charanzové nebylo cílem sjednotit pravidla pro poskytování pojistných bonusů na povinné ručení v celé EU. Směrnice pouze hovoří o jednotném výpisu z řidičské historie, který následně posoudí pojišťovna v jiné členské zemi. „Blížíme se k tomu, že bude jednotný formulář, který si (pojišťovny) budou navzájem uznávat napříč Evropskou unií,“ řekla Charanzová.

Změny při rozpravě přivítala většina řečníků včetně českých europoslanců Jiřího Pospíšila (TOP 09 [EPP]) a Kateřiny Konečné (KSČM [GUE/NGL]), kteří vystoupili za své politické skupiny.

Evropská komise přistoupila k reformě směrnice o pojištění motorových vozidel po řadě smrtelných nehod z poslední doby. V červnu například v Paříži zemřela mladá Italka, kterou srazily dvě ženy jedoucí na elektrické koloběžce. Italka se po pádu uhodila do hlavy a utrpěla srdeční zástavu.

Kompletní text přijaté směrnice je k dispozici zde. Tisková zpráva Evropského parlamentu je k dispozici zde.

ČTK
Česká tisková kancelář (ČTK) je národní tisková a informační agentura, jejímž posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů.

Tomáš Ulrych 21. 10. 2021, 20:33

Na koloběžce je nejtěžší baterie. Mohu mít dvě koloběžky se shodným výkonem lišící se pouze kapacitou baterie a tím pádem dojezdem. Pokud to přeženu, mohu mít jednu s dojezdem 30km a váhou 24kg a druhou s dojezdem 100km a váhou 26kg. Proč za tu druhou sjednávat povinné ručení jenom kvůli tomu, že dojede dále?
Mělo by to být na základě stejných pravidel, za která mohou legálně jezdit po cyklostezkách - tedy výkon jednoho motoru do 1000W.

Jiří Motýl 21. 10. 2021, 21:10

TU: Domnívám se, že tu jde především o následky nehod a zde tedy váha v kombinaci s max. rychlostí hraje svou roli. Samozřejmě rozdíl mezi 24.5 a 25.5 je minimální, ale někde tu hranici dali.
Jak jsem to povrchně sledoval, tak to byl složitě budovaný kompromis, kdy zaznívaly i hlasy po mnohem přísnější regulaci (všeho s elektromotorem, např.).

Mimochodem, to poslední sdělení o legálnosti jízdy po cyklostezkách s motorem do 1000 W je v ČR trochu sporné, je to řešeno dost nešikovně. Navíc podobná pravidla má pak každý stát trochu jiná, takže vázat to na toto, nedává vůbec smysl.
Smysluplnější by to bylo vázat na typ vozidla, jelikož ty jsou v EU v zásadě unifikované. Ale tam A) se diskutuje o možných změnách reagujících dále na novou e-mikromobilitu, B) kompromis v zásadě jde napříč ustanovenými kategoriemi, tak jak dnes jsou (viz začátek mého komentáře)...

Tomáš Ulrych 21. 10. 2021, 21:19

Váhu v kombinaci s rychlostí musíme počítat, ale také nesmíme zapomenout, že koloběžka má svoje těžiště velice nízko nad zemí. Samozřejmě záleží nehoda od nehody. Pokud bych mohl srovnat neporovnatelné, tedy několik dopravních prostředků, nejmenší riziko hrozí od elektroskejtu, protože je nejnižší.

újezďák 22. 10. 2021, 16:31

Tomáš Ulrich, ono to s tím " jednotným výkonem" je taky matoucí vím o 500W koloběžce která v nabídce má 45 km/h a kterou majitelé hodnotí slovy, průměrku držím na 38 km v hodině :( její silnější model pak má ve specifikacích inzerovanou maximálku 50 km/hod při 800W. Ale autoři zákona spíš mysleli na kolosedku typu oltoecohájvej , pár sem jich jich po cestách do prace z práce už potkal ... ta mrcha váží půl metráku dokáže na rovine 80 , ale prodává se jako obyčejná koloběžka ...

Tomáš Ulrych 22. 10. 2021, 17:42

U maximální rychlosti záleží na mnoha faktorech. Pokud pominu omezovač rychlosti na 25km/h (většinou softwarové omezení, občas hardwarové, které někdo vyřadí přeštípnutím kabelu), váhu jezdce, typ a sklon terénu a odpor vzduchu, apod, zbývá pouze softwarové nastavení, kolik proudu řídící jednotka pošle do motoru. U některých koloběžek to lze nastavit v menu, jinde stačí flashovat firmware s odlišnými parametry. Pokud bych i toto pominul, pak dvě zcela různé koloběžky se stejným výkonem dosáhnou shodné maximální rychlosti.
V podstatě je to stejné jako u jakéhokoli jiného zařízení. Například mám dva různé vysavače se shodným výkonem. Pokud bych použil stejné hubice, stejné pytlíky, také budou vysávat úplně stejně.
A co se týká inzerovaných rychlostí, záleží na tom, na jaké stránky se díváte. Zda se jedná o obchod v EU nebo výrobce v Číně (či jinde). Do EU, jak jsem psal výše, se dodávají s omezovači. Podobně jako u jakéhokoli výrobku lze často omezovač "zneškodnit". Jiná kapitola to pak je, pokud to udělá rovnou distirbutor...

Jiří Motýl 22. 10. 2021, 21:23

újezďák: Mám to v zásobníků článků, až bude čas, ale tak to tu propálím. Blbé je, když si na své "koloběžce" neodstraníte homologační štítek, to je z toho moped raz dva: https://www.policie.cz/clanek/stret-kola-s-malym-motocyklem.aspx

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat