Plzeň vyhlásila výběrové řízení na sdílená (elektro)kola

Publikováno: 16. dubna. 2024, 3 min. čtení
Úvodní foto: Visit Plzeň
Publikováno: 16. dubna. 2024, 3 min. čtení
Úvodní foto: Visit Plzeň

Město Plzeň vyhlásilo výběrové řízení na nového provozovatele systému sdílených kol a koloběžek. Díky plánované finanční podpoře města by mohli obyvatelé a návštěvníci Plzně již o prázdninách 2024 využívat sdílená kola či koloběžky vítězného provozovatele prvních 15 minut zdarma.

Město od nového provozovatele požaduje stanicový systém, 120 sdílených mechanických kol či koloběžek a 80 elektrokol. Všechna budou rozmístěna na 80 stanicích. Bude dovoleno parkovat pouze na vyhrazených místech. Uživatel či uživatelka se bude muset před prvním použitím sdíleného kola či koloběžky zaregistrovat a na prvních 15 minut bude mít každou výpůjčku zdarma. Po uplynutí doby již poběží placený tarif.

„Chceme zavést nový systém sdílených prostředků mikromobility. Sdílená kola a koloběžky nabízejí možnost rychlého přesunu po městě s minimálním dopadem na životní prostředí. V kombinaci s kvalitní městskou veřejnou dopravou nabízejí atraktivní alternativu jízdy autem po městě,“ řekl náměstek primátora Plzně pro oblast dopravy a životního prostředí Aleš Tolar (STAN).

„O vlastní kolo se musíte starat, pokud je dražší, neradi ho spouštíte z očí. To vše se sdíleným kolem odpadá. Proto se ve velkých evropských městech bikesharingové systémy rychle ujaly. Následovala je už i mnohá česká města,“ říká plzeňská cyklokoordinátorka Radka Žáková.

200 kol

Městem schválená Studie mikromobility v loňském roce Plzni doporučila celkem 700 prostředků sdílené mikromobility. Nyní chce město začít s 200 kusy. Studie doporučila do mixu sdílených kol zařadit i elektrokoloběžky, ty vedení města zatím podporovat nechce:

„Budoucímu provozovateli, projeví-li o to zájem, sice umožníme i elektrokoloběžky do flotily půjčovaných prostředků zařadit, ale jen ve velmi omezeném počtu maximálně v poměru 2:5 ve prospěch kol, případné půjčování elektrokoloběžek by nebylo ze strany města nijak finančně dotováno, tedy žádné minuty pro veřejnost by nebyly zdarma. Sdílené elektrokoloběžky by navíc musely mít omezovač rychlosti na limit 15 km/h, povinnou zvukovou signalizaci jízdy a město by si pomocí GPS lokalizace stanovilo zóny, kam by se s koloběžkami vůbec nesmělo jezdit, stejně tak by jejich používání bylo zakázáno v nočních hodinách,“ vyjmenoval Tolar (STAN) základní podmínky.

Výběrové řízení na sdílené prostředky zajišťuje Správa veřejného statku města Plzně, uzávěrka přihlášek je 10. května. Služba by mohla začít fungovat od 1. července 2024. Město na to počítá ve svém rozpočtu s maximální částkou 5 milionů korun ročně.

V Plzni funguje již několik let systém 80 sdílených kol kolemplzne.cz, který provozuje nezisková organizace téhož jména. Město jí v minulosti několikrát přispělo formou dotace zejména na obnovu kolového parku. Kola se parkují na území města, systém ale nemá vyhrazená parkovací stání.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Daniel 16. 4. 2024, 18:24

Podrobnosti o výběrovém řízení lze najít zde: https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0001901/zakazka/675076

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat