Projet městem na zelenou bývá často nedostupným snem. Vídeňanům v autech i na kolech se už ale možná blýská na lepší časy. Město bude na frekventovaných ulicích v centru testovat aplikaci, která řidičům ukáže příchod zelené vlny. Vídeňský magistrát si slibuje zvýšení plynulosti dopravy a bezpečnosti i snížení emisí, a to i na světoznámé Ringstraße.
V dopravní politice klade Vídeň dlouhodobě důraz na rozvoj a zkvalitňování veřejné dopravy a zlepšování podmínek pro pěší a cyklisty. Pracovníci radnice se však zabývají i způsoby, jak přispět ke zlepšení obecné dopravní situace ve dvoumilionové metropoli. Jednou z nových cest se může stát i chytré řízení dopravy. „Nyní proto spouštíme pilotní projekt, jehož první část, aplikace Zelená vlna Vídeň (Grüne Welle Wien), může ušetřit až 15 procent emisí,“ uvedla vídeňská radní pro mobilitu a digitalizaci Ulli Sima (SPÖ). Vídeň na akci spolupracuje se společností Kapsch TrafficCom, která vyvíjí inteligentní dopravní systémy.
Speciální software nyní propojuje 75 vídeňských semaforů na Ringstraße, frekventované Prinz-Eugen-Straße, přivaděči Landstraßer Gürtel a klíčových dopravních tepnách na obou stranách bočního ramene Dunaje. Celková délka úseků dosahuje 17 kilometrů. Řidiči a cyklisté zde mohou využít aplikaci, která jim ukáže individuální zelenou vlnu pro průjezd těmito úseky. Aplikace na základě GPS zobrazí, při jaké povolené rychlosti se cyklisté a řidiči dostanou k semaforu v době, kdy se na něm rozsvítí zelená. Těm, kdo už stojí na červené, se zobrazí čas do přepnutí na zelenou. Účastníci provozu díky tomu mohou upravit svoji rychlost podle signálů semaforu a pokud už stojí na červené, mohou se lépe připravit na rozjezd. Díky všem výhodám Vídeň předpokládá, že vozidla mohou dosáhnout až patnáctiprocentní úspory emisí CO2.
Spolek Radlobby Wien propagující cyklistickou dopravu aplikaci vyzkoušel z obou stran: „Zatímco semafory pro cyklisty a pěší ukazují červenou stejně dlouho jako obvykle, automobilový provoz benefituje z dlouhých cyklů zelené a projíždí rychle.“ Lidem na kole navíc doporučuje rychlost vyšší, než je vzhledem k množství přechodů a dalších překážek vhodná. Během testu se podle Radlobby ukázalo, že aplikace „Green Wave“ byla tvořena na míru především automobilům. Nejde tak o obdobu zelených vln pro cyklisty, které jsou známy z Dánska či Nizozemska.
„Vídeň se v oblasti mobility stává jednou z předních metropolí v Evropě,“ uvedl při představení projektu Georg Kapsch, ředitel stejnojmenné telematické firmy, a nastínil budoucí vývoj. „Přes novou aplikaci pro chytré telefony Zelená vlna Vídeň budou semafory ve městě chytře komunikovat s účastníky provozu. Aby se omezila tvorba dopravních zácp, budou v dalším kroku, který má být v testované oblasti implementován do poloviny roku 2023, upravovány zelené signály na semaforech flexibilně podle skutečného objemu provozu. Tím lze zásadně snížit stres a zátěž životního prostředí,“ doplnil Kapsch.
Pokud se testovací provoz aplikace na zelenou vlnu ve Vídni osvědčí, připojí Vídeň do systému dalších 600 semaforů na hlavních trasách. Tento projekt je přitom podle radnice teprve začátkem velké digitalizace vídeňské silniční dopravy. Pod heslem „Dopravní management 2.0“ chce Vídeň kromě chytrých semaforů podporovat i chytré navigace, které se dovedou vyhnout problémovým a citlivým místům jako jsou školy. Radnice chce usilovat i o to, aby se podobné funkce výhledově staly součástí výbavy automobilů. „To, co ještě dnes zní trochu jako sci-fi, by se v dohledné době mohlo stát zcela běžným. Protože právě to všechno umožňují propojené a chytré dopravní systémy, které nyní ve Vídni testujeme,“ uzavřela vídeňská radní pro mobilitu a digitalizaci.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Pavel Mašek 12. 11. 2021, 12:42
@Jiří Motýl
- dotaz: bude aplikace na pojena na kamery u semaforu, které zároveň detekují frontu aut stojící na červenou? Podle článku to vypadá, že ne a aplikace mě navede nějakou rychlostí, přitom se dostanu ke stojícím autům, kteří se na zelenou při mém příjezdu rozjíždějí a já tam akorát na červenou zkejsnu :-)... Podobný systém (ne v aplikaci) funguje už dááááávno v Amstru, kde na stezce jsou světla, která když určitou rychlostí na kole sleduji, dojedu na zelenou, ale také tam není detekce případné kolozácpy, je to jen jednoduchý odpočet světýlek pod času cyklu.
prt 12. 11. 2021, 14:26
2
Ale je to bohužel současně důkaz toho, že ve Vídni tak nějak moc neumí na semaforech preferovat veřejnou dopravu - k tomu je potřeba dynamické řízení reagující na blížící se tramvaj nebo autobus (což ale popírá možnost predikovat zelenou vlnu).
Navíc je otázkou, na jakou rychlost je ona zelená vlna nastavena (v Kodani opravdu dle cyklistů, ale ve Vídni to bude asi o něco rychlejší...). Odpověď může být i "Kapsch", který sám mluví ovlivňování dle objemu provozu - což nejspíš nebude preferenční průjezd tramvaje efektivně přepravující vyšší desítky cestujících (ale protažení třeba osmi lidí v šesti autech navíc za cyklus)...
Ujezdak 12. 11. 2021, 17:33
6
Za mě tedy ne, další pozornost odváděcí apka která uživatele učiní pro okolí o něco více nebezpečnější...
Jan Fiala 12. 11. 2021, 21:32
3
Zelená vlna byla v Praze před cca 40-50 lety na několika hlavních tazích, ale mobily nebyly a doporučená rychlost k další křižovatce se ukazovala na semaforu za křižovatkou. Byly tam číslice 40-50-60. Bylo to napevno, bez preference MHD
újezďák 12. 11. 2021, 22:14
Jan Fiala, pamatuji to ještě na tehdejší Leninově třídě, nynější Evropské , dlouho jsem tam nejel autem a na kole je to zcela mimo můj rajon , ale tuším že tam už tehdy bylo v zelené vlně něco jako 25 křižovatek...
Zbyněk 13. 11. 2021, 06:10
I na Poděbradské a snad i na Bělohorské/Patočkově. A při tehdejších intenzitách to fungovalo (z pohledu IAD).