Mezi Kladnem a Prahou by do pěti let měla být cyklostezka za téměř půl miliardy korun

Publikováno: 21. prosince. 2021, 3 min. čtení
Autor: ČTK, Jiří Motýl
Úvodní foto: Kladno
Publikováno: 21. prosince. 2021, 3 min. čtení
Autor: ČTK, Jiří Motýl
Úvodní foto: Kladno

Mezi Kladnem a Prahou by do pěti let měla být cyklostezka za téměř 470 milionů korun. Středočeští krajští radní minulý týden schválili projektový záměr. Stavba by měla začít v roce 2024 a navázat na modernizaci železniční trati Praha – Kladno, informoval ČTK mluvčí hejtmanství David Šíma. Dokončení se předpokládá v roce 2026.

„Akce Kladenská drážní cesta má vyhotovenou technickou prověřovací studii z roku 2020, jejímž objednatelem bylo Statutární město Kladno. Z této studie také vychází odhad nákladů akce. Skutečné náklady však budou známy až po skončení výběrového řízení na zhotovitele. Projekt bychom rádi připravovali v úzké spolupráci s dotčenými městy a obcemi na trase a také Správou železnic,“ uvedl krajský radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN).

Cyklostezka mezi největším středočeským městem a metropolí povede poblíž železniční trati a využije také její po modernizaci nepotřebné úseky. Její délka se na území Středočeského kraje bude pohybovat kolem 15 kilometrů. Bude sloužit dopravním i rekreačním cyklistům a cyklistkám, zlepší dostupnost zastávek na železniční trati.

Po dokončení trasy mezi Kladnem a Prahou by bylo podle hejtmanství možné prodloužit dálkovou cyklotrasu číslo 1 Praha – Brno – Skalice z Prahy dále směrem na západ tak, aby vedla v úseku Praha – Kladno po plánované Kladenské drážní cestě a dále do Plzeňského a Karlovarského kraje, kde by se napojila na páteřní cyklotrasu číslo 6.

Se stezkou počítá i Praha

S drážní stezkou v koridoru bývalé kladenská trati, nebo v jeho těsném sousedství, počítá i Praha. Dřívější cíl politiků Prahy 6 prezentovaný jako „zelená radiála Prahy 6“ byl potvrzen rozhodnutím o vedení nové dráhy ve velkém úseku šesté městské části v podzemí. Vloni v prosinci byla zvolena pro trať takzvaná tunelová varianta JIH.

Radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) k rozhodnutí tehdy dodával: „Pro městskou železniční dopravu bude důležitá modernizovaná železniční stanice Veleslavín, nová zastávku v Liboci, která výrazně zlepší dopravní obslužnost oblasti. Dopravní uzel Dlouhá míle s P+R parkovištěm pro 2 000 aut zase zajistí, aby zde Středočeši přestoupili na vlak a nezajížděli autem dál do Prahy. Zároveň v trase zrušeného železničního koridoru vznikne obdoba vršovické drážní promenády, Kladenská drážní stezka.“

Městský cyklogenerel v koridoru kladenské trati počítá s vybudováním páteřní cyklotrasy A6/A16. Ta by částečně měla využívat těleso bývalé trati, případně vést souběžnými ulicemi nebo paralelně k existující železnici.

ČTK

Česká tisková kancelář (ČTK) je národní tisková a informační agentura, jejímž posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů.

Jiří Motýl

V domovské Praze jezdí na starém trekkingovém kole předělaném na měšťáka. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Komentáře k článku21

Ondra 21. 12. 2021, 09:50

Tak přeju ať mají nové železniční zastávku lepší podmínky pro parkování kol a není to fiasko jak na Zahradním městě. Tam není ani jediný stojan..

MaT 22. 12. 2021, 17:04

No už při čtení toho prvního odstavce jsem si říkal, jak je to reálné... Takže oni chtějí mít do pěti let cyklostezku do Kladna. No fajn... Tedy to by bylo fajn... Jenže pak tam taky čtu, že výstavba má navázat na modernizaci železniční trati do Kladna. A ta má tedy jako být kdy? Třeba za tři roky? Aby pak zbyly ještě aspoň dva roky na tu cyklostezku? Já jen, že ta modernizace železnice je plánovaná a slibovaná už snad desítky let... Správa železnic na Veleslavíně už asi před dvěma lety nechala pověsit dosti provokativní transparent "Vlakem na letiště již brzy"... No nevím nevím, kéž by...

Jo a když už je zmiňovaná ta vršovická promenáda - tam už se začalo něco dělat? Novou trať už mají hotovou, ta stará už je nějakou dobu opuštěná, tak na co se teď přesně čeká? Nemá někdo nějaké aktuální informace?

Kuba 22. 12. 2021, 19:47

MaT: konkrétně ten úsek trati z Kladna do Ruzyně, kde by měla být hlavní část té stezky, plánuje Správa Železnic stavět 2022-2024. Samozřejmě to, že slovem "brzy" myslej rok 2029 celkem vypovídá o tom, jak uvažujou o čase, ale zrovna ten úsek Kladno-Ruzyně má přijít na řadu v rámci celý tý legrace relativně brzo, takže by zpoždění mohlo zůstat na těch +- 20 letech, co tam je teď a nemuselo už enormě narůst. Jiný části budou možná větší sranda.

Zdenek X 23. 12. 2021, 08:00
4
11

Mne pripada naprosta drzost, ze v situaci, kdy uz desitky let cekame tady na tomto okraji Prahy na dobre fungujici zeleznici, politici tady hazi stovkami milionu na cyklostezku. Maji kazdy den klepat na dvere SZDC, kazdy den odstranovat prekazky branici tomu, aby se zacalo stavet, kazdy den myslet na to kde na zeleznici sehnat penize (a to uz tech 15 let), misto toho, aby se zabyvali ve svem pracovnim case blbosti (ve srovnani), jakou je rekreacni cyklostezka. Ano, je rekreacni, jestli po ni potom pojede nekdo z Hostivic a okoli, z Jence, potom uz jednotky z Unhoste ... to je jednoduse v porovnani s ostatni formou dopravy naprosta nula. Skutecne tady nezijeme sami Kreuzigerove (vykonem, ale predevsim vekem a dalsimi okolnostmi), abychom jezdili denne 15+ km do prace na kole (jedna cesta) v kazdem pocasi, je skoro jedno jestli po silnici, nebo po stezce.

A jestli nevedi, kam umistit 500 micu, tak jim mohu poslat seznam obci z okoli Kladna, ktere nemaji kanalizaci. To je ekologicka katastrofa. Veci se maji delat ve spravnem poradi, az budeme mit fungujici zakladni infrastrukturu, je cas myslet na to, jak si udelat stezku pro rekreacni ucely.

Mimochodem: vcera jsem po dlouhe dobe odlozil kolo a udelal autem kolecko po Praze (Dejvice, Liben, Cerny Most, Haje, a potom uz po okruhu zpatky k nam na "zapad"). Byl jsem prekvapen, kolik bylo po ceste cyklopruhu, rekl bych, ze od Devic na zapad to tak pokreslene neni. A vubec charakterem tech pruhu vedenych po silnicich, ktere spojuji vzdalene body (ruzne paterni vypadovky nebo klicove spojky uvnitr mesta). Me to tedy osobne utvrdilo v nazoru, ze cyklistika v Praze nema sanci, mesto je roztahane az hruza, ani me by opravdu nebavilo jezdit Jizni Mesto -- Karlak na kole (to je realny priklad meho tchana, mozna nekdo ma kliku, ze pracuje bliz, ale myslim, ze hodne prazanu jezdi do prace pres pul mesta). Jo, dojet si na nakup, ale k tomu nepotrebuji cyklopruh po vypadovce (napr. na Cernem Moste). Osobne to beru tak, ze mam kliku v kombinaci vykonnosti, dobre cesty (ac bez cykloopatreni), charakteru prace (rano tam, vecer zpatky, zadny styk se zakazniky), veku a zdravotniho stavu (bohuzel tomu davam uz jen 10 let), moznosti sprchy a ulozeni kola. Proto je kolo akceptovatelne i pro jizdu do prace.

No nic, sedam na kolo, a doufam, ze si nerozbiju hubu na nejake zmrzle louzi.

TiK 24. 12. 2021, 03:46
3
8

@Zdenek X Nedivas se na to správně. Když bude vybudována kvalitní cyklostezka kolem letiště na Kladno, nebude už třeba ani metro, ani rychlodraha, ani silnice.
Jen se na každém konci udělá půjčovna sdílených (cargo) kol a doprava Praha - Letiště - je vyřešena.

Pavel Mašek 25. 12. 2021, 15:32
4
2

@Zdenek X
- zrovna cesta Jizni Mesto-Karlak se jezdi dvema hlavnimi cestami, jedna vedet zcela separovane lesem az k Vltavě, tam dlouho separovaná stezka pro kola/pesi az k Vysehradu a pak až kousek je skrze náplavku/auta na silnici a je to kousek... ano, legalizace magistraly od Roztyl jako driv s vlastnim pruhem by bylo lepsi reseni, misto toho mame legalizaci od P Kacerova bez pruhu

Kuba 25. 12. 2021, 21:12

Zdenek X:
Sorry, ale představa, že když se budou věnovat plně jen jedný stavbě a na všechny ostatní se vykašlou, že se tím ta jedna urychlí (zejména když ani není v jejich pravomoci a můžou opravdu jen tlačit na Správu Železnic) je hodně naivní.
Jo, že mezi Prahou a Kladnem není adekvátní železniční spojení už dávno je obří ostuda SŽ, ale nějaké plány kraje na cyklostezku nemůžou ani za den z těch bohužel už desítek let zpoždění. A pokud tam má být cyklostezka, která bude za něco stát a která půjde použít i k dopravě a nejen k rekreaci (ať už k dopravě v celé trase, nebo k dopravě na jednotlivé zastávky té trati), bude daleko jednodušší, lepší a úspornější, když bude plánovaná v těsný návaznosti na tu modernizaci tratě. Při jiným postupu velmi reálně hrozí, že by se muselo buď předělávat relativně nedávno předělané, nebo (daleko spíš), že bude úplně nepoužitelná, protože se nikomu nebude chtít předělávat nedávno předělané...

Zdenek X 26. 12. 2021, 08:38
2
1

Kuba: ja si samozrejme to, ze je treba planovat predem uvedomuji a mate pravdu. Ale hazeni stamiliony v situaci, kdy se nas tady na tehle strane mesta plno nas*anych, je minimalne politicky neuvazene. A co mohou politici delat, naznacuji v predchozim prispevku: maji se starat, aby penize tekly primarne na akce, ktere jsou zasadni, nikoli vedlejsi. Zeptal se nekdo nas, zdali chceme dojet na kole do vedlejsi obce nebo do Prahy (prominte, ale jestli si myslite, ze meritelny podil obcanu bude jezdit az do Prahy nebo Kladna odnekud od Unhoste, tak jste naivni, dokonce si myslim, ze zasadni bude u kazde stanice parkovani pro auta, nikoli pristresek do kola a moznost tam na kole dojet (*)) a nebo zdali chceme napr. kanalizaci? Vlastne ano, alespon v nasi obci k tomu doslo, bod "vybudovani cyklostezek" skoncil v mnozine navrhu v "Planu na rozvoj obce" (to je nejaky dokument, ktery by mela mit kazda obec, aby mohla zadat o dotace) uplne na chvostu (a to jsme vesnice s pomerne mladym obyvatelstvem diky nove vystavbe, uz vidim, jak padesatnice slape do Prahy na kole). Takze vlastne politici by uz ted nemeli mit ani korunu, protoze vsechno uz davno utratili nebo naplanovali na neco, co nas skutecne trapi.

Nevim, na zaklade ceho tvrdite, ze cyklostezka budovana soucasne s telesem trati bude daleko upornejsi a lepsi. Ano, at si klidne projektuji, kudy povede, na teleso drahy to bude mit naprosto minimalni vliv. Vsechny mostky a podchody tam stejne uz budou, protoze vsichni (nejenom cykliste) se potrebuji pres trat dostat. Projektovani/planovani neni akce za stamiliony, kdy prijedou silnicari s buldozery a pripravi teleso stezky je potom skoro jedno.

Cokoli se vybuduje je pekne, nemam s cyklostezkou (s touto kokretni) problem napr. ve smyslu dalsi zaasfaltovane prirody, ale je mi to proti srsti kdyz vidim, ze chybi plno jine infrastruktury.

(*) Jezdim na kole kazdy den kolem zastavky Chyne-jih, v zime ze zastavky obcas jezdim vlakem. Je to blby priklad, jiny nemam, zastavka neni prilis frekventovana a odstrcena, ale obcas tam na P+R parkovisti 1-2 auta stoji. Je tam take cyklo-pristresek pro 10 kol vybudovany v ramci celkove rekontrukce pred cca peti lety. Nekecam: kolo jsem tam jeste nevidel.

zangief 26. 12. 2021, 11:35
1
2

Pane Zdenku, mam stejný názor. Díky že to píšete. Tady na cyklo-only fan webu se bojím moc lajků nesklidíte, tak vás podpořím aspoň já. Máte pravdu, Praha je neprostupná a roztahaná a neni ani snaha ji vyplnit (viz např snaha o zachování polí v Trojmezí na P10). Z Jižaku na Karlák opravdu nebudou pravidelně dojíždět více než jednotky lidí, možná s masivními investicemi pár desítek. To jak pan Mašek odpovídá ve stylu že ta cesta přes Kunratický les je vlastně v pohodě, ukazuje jak se nedokáže odprostit od svého jak říkáte “Kreuziger” myšlení, a pochopit jaká cesta by byla akceptovatelná pro širší společnost. Legalizace magistrály…co dodat… To je přesně problém Automatu, tohoho webu a hlavních aktérů a lidí co tvoří pražská cykloopatření. Jsou to většinou lidé kteří skutečně jak vidíte věří že cyklopruh na magistrále přivede mnoho lidí k jízdě do práce na kole, a že silniční doprava se dá vymýtit jejím omezováním.
Myslím že v tomhle je Praha poměrně jedinečná, jinde většinou vznikají opatření ne od lidí s Kreuziger style myšlením, ale od obyčejných koníčkem nezdeformovaných lidí, co radši pojedou o pár minut déle ale v bezpečné vzdálenosti od aut, odděleně aby si mohli třeba klidně zavolat, po souvisle značené cestě místo neustálé plejády různých opatření (což i psychologicky cestu prodlužuje), apod. Tedy tak jak to funguje tam kde lidé na kole jezdí. Současná opatření jsou přesně pro pana Maška a další, které pro jízdu na kole do práce motivuje kolo samotné a na kole by jeli i kdyby žádné cykloopatření nebyly. My ostatní co bychom jezdili rádi, ale jen někam, více na pohodu a ne stylem Tour de France musíme bohužel čekat na jiné radní.
A ještě dodám: na vaší levé straně Prahy chybí JEDINÁ kapacitní silnice mezi vnějším a vnitřním okruhem, vše supluje Barrandov a denně díky tomu trpí Evropská, Bělohorská, Střešovická, Plzeňská, Radlická a další. Současné radní to ale netrápí, Radlická radiála je u ledu a o Břevnovské už se ani nemluví, místo toho se všechny jmenované ulice zúžily ze čtyřpruhu na dvojpruh s cyklopruhy kde vidíte i za dobrého počasí cyklistů minimum. (opravdu si někdo myslí že cyklopruh na magistrále by byl jiný?) Přitom obě radiály by z těch ulic vysály auta a na kola by zbylo více místa a bezpečna. Tento web věřím tleská, ale já bych velmi ocenil kdyby příští radní pro dopravu skutěcně rozuměl teorii dopravy, a dopravu v Praze řešil jako celek, a nejen lanovku, tramvajové smyčky a cyklopruhy.
Panu Maškovi se omlouvám-nemyslím to zle, jen mi ta myšlenka dojíždění na kole Jižák-Karlák přijde extrémní a skvěle ilustruje ten rozdíl v myšlení všech lidí co chceme dostat na kolo VS lidí z webu městemnakole. Naopak díky Zdenku za váš koment, víc takových aby se nad tím místní lidé a lidé zodpovědní za dopravu v Praze dokázali zamyslet.

Kuba 26. 12. 2021, 11:55
2
1

Zdenek X: Kdyby se prý H. Ford ptal svých zákazníků, nechtěli by auta, chtěli by rychlejší koně... Jasně, je potřeba ptát se lidí, co by chtěli a je potřeba to brát v úvahu. Ale taky je potřeba s tím dál pracovat. Zdaleka ne každej má schopnost uvažovat do budoucna a v širších souvislostech. Proto si taky volej politiky, aby to dělali za ně. Drtivá většina lidí, když jim řeknete, že bude fajn, aby jich víc jezdilo na kole místo autem, tak se zasekne na tom, že by měli na tom kole jezdit po současný infrastruktuře (protože lepší třeba ani nikdy neviděli) a v současný hustotě provozu aut (protože si neuměj představit, o kolik by jejich počet mohl reálně klesnout). Lidi taky nejsou nijak dobří v uvědomování si důsledků svých přání (což je tak základní lidskej rys, že je o tom i spousta pohádek). Proto je potřeba na přání obyvatel brát ohled, ale řídit se jima stoprocentně a bez korekce bývá velkej průšvih. Mimo jiné i proto, že si někteří neuvědomujou rozdělení rolí v samosprávě, tedy že např. zmiňovaná kanalizace je spíš záležitostí jednotlivých obcí a páteřní komunikace (i ta pro kola) spíš záležitostí kraje (tady to bohužel trochu hapruje na tom, že železniční trať, která je důležitá pro kraj, respektive obce na ní, má na starosti ne kraj nebo svazek obcí, ale nepříliš výkonná státní organizace, ale to je holt nedokonalost, se kterou je třeba pracovat).
Co se týče těch úspor ze současného budování cyklostezky, mám na mysli jednak to plánování (to je základní, to nechat na později by bylo opravdu hodně velké plýtvání). Ale i to, že na řadě míst nejspíš bude šikovnější to udělat v rámci jedné stavby s tou novou tratí (mosty, zářezy, atd.) Taky budou při té stavbě nové trati muset nejspíš řešit přístupové cesty pro stavební techniku, které by často mohla využít i technika pro stavbu cyklostezky. Rušit je a za pár let je zřizovat znova kvůli stezce? Plus opuštěné těleso staré trati začne nejspíš hodně rychle zarůstat a už za pár let budete muset před stavbou té cyklostezky muset řešit náletové dřeviny, možná místy vandalismus, krádeže kovů z konstrukcí, jejich korozi, atd. Jo, byl by to menší problém, než kdyby se vynechalo i plánování, ale furt tipuju, že by toho bylo dost na to, aby to bylo zbytečné plýtvání, neudělat to najednou.

Co se týče toho částečného využívání, myslel jsem to tak, že by dojeli po stezce z domova k zastávce na nové trati, tam kolo nechali a pokračovali vlakem. Samozřejmě i na to musí být podmínky. Ty přístřešky jsou fajn, třeba před obchodem bych takový ocenil, ale na opuštěné zastávce, kterou za den projde pár lidí bych v takovém přístřešku asi nechal jen hodně staré kolo, na kterém mi nezáleží a které je absolutně nelákavé (na druhou stranu pokud bych to na takovou zastávku měl doslova pár km po cyklostezce, možná bych si na to takové kolo někde od známých z půdy našel). Dražší kolo bych tam holt nechal jen v zamykacím boxu nebo podobném zajištěném zařízení. Takže se celkem nedivím, že u zastávky Chýně-jih se to skoro nepoužívá. Uvidíme ale časem, v Praze počet lidí na kolech roste dost očividně (už i včetně zimy), časem to doufám bude dál pokračovat a rozšiřovat se i do okolí Prahy. A čím lépe tam na to bude infrastruktura připravená, tím líp. Takové věci jako modernizace tratí nebo zastávek by byla škoda dělat na aktuální stav - pokud se povedou, je to investice na desítky let, takže je dobrý to rovnou dělat s výhledem do budoucna...

Kuba 26. 12. 2021, 12:40

Zangief: kde konkrétně na Evropské, Bělohorské, Střešovické, Plzeňské, Radlické ubyl kvůli cyklopruhům pruh pro auta? Většinu jmenovaných celkem často používám, častěji autem, než na kole (na tom skoro vůbec, pokud jedu na kole, vyhýbám se jim a jen je křížím, jsem právě ten typ jezdce, o kterém píšete, že si radši zajede, než aby jel v hustém provozu), a o žádném takovém místě na nich nevím. Vím jen o místech, kde se ty pruhy pro auta zúžily, což je dobře, protože takový zúžený pruh spíš nutí řidiče dodržovat tam povolenou rychlost, což byla (a i přes tato zúžení pruhů stále je) bolest těchto ulic, kterou trpí lidé žijící kolem nich, kteří tam potřebují chodit pěšky. A vlastně i řidiči, protože ti rychle jedoucí silně snižují kapacitu ulice pro všechny ostatní. Ale že by nějaký ubyl kvůli cyklopruhu jsem si opravdu nevšiml.
Co se týče pruhu na magistrále, je to jednoduché. Pokud by šlo o pořádně, tedy fyzicky (aspoň obrubníkem nebo "bumlíkem", který auto sice může přejet malou rychlostí, ale nepřejede přes něj náhodně) oddělený pruh, klidně bych ho používal taky. Pokud by to bylo oddělení jen barvami na silnici, nepoužíval bych ho. Pokud by byl třeba vyhrazený pro autobusy doplňující nedostatečnou kapacitu Cčka ve špičce a cyklisty, používal bych ho minimálně mimo tu špičku.

Michael 26. 12. 2021, 12:51

@zangief: "Myslím že v tomhle je Praha poměrně jedinečná, jinde většinou vznikají opatření ne od lidí s Kreuziger style myšlením, ale od obyčejných koníčkem nezdeformovaných lidí, co radši pojedou o pár minut déle ale v bezpečné vzdálenosti od aut..." --> S tím že by se měla budovat bezpečná oddělená infrastruktura souhlasím, ale ta představa, že cykloopatření ve vozovce vznikají jen z vůle nějakých cyklomaniaků, je naivní, ono to je většinou bohužel maximum možného. Zkuste si třeba někde navrhnout, aby na úkor jedné řady parkování po celé délce ulice vznikla oddělená cyklostezka :). Město není nafukovací, takže vždycky dojde ke konfliktu zájmů, co na daném místě chceme. Krásným příkladem toho je osvícená radnice Prahy 2, která namísto toho, aby pro kola ve směru na Nuselák zobousměrnila asi 100 m ulice Na Karlovu (za zrušení asi 1 parkovacího místa), doporučuje cyklistům jet po Sokolské...

Zdenek X 26. 12. 2021, 13:02

Kuba: (soucasne) rozdeleni samosprav si samozrejme uvedomuji. A jsou pripady, kdy to neni sikovne. Takze by se to melo zmenit. Tecka. Skutecne nevim, proc dopravnim vyznamem tak minoritni vec, jakou je cyklostezka pres par vesnic, resi kraj. Uz v Rudne jim bude cyklostezka uplne sumak (Rudnou jmenuji jako vetsi obec/mesto, ve skutecnosti uz v Cervenem Ujezde par km od trati bude cyklostezka slouzit pouze pro jezdeni na bruslich v lete -- kam se mistni dovezou autem -- vidim to za Chyni, kde je krasna asfaltovana komunikace v polich, a o vikendu je to obsypane auty). Zato az v Radotine poznaji (i v te Rudne a dalsich obcich), ze do Radotinskeho potoka tecou sragory.

Lidi si neuvedomuji plno veci. Jenom si rikam, kdo v te samosprave sedi a dela "ty korekce" nas idiotu.

Jo, ja bych v Chyni take moje (soucasne) kolo nenechal. Ale situace, ze abych mohli jedinci jezdit do prace na kole, stat zaplati box, mi pripada naprosto absurdni (jeden box - jeden clovek). Chtete-li dosahnout meritelneho podilu cyklistu -- kolik si takovych boxu treba na Chyni predstavujete? Ne, tohle je soukroma vec, a kazdy si tohle musi vyresit sam, musi mit kraksnu, kterou tam nechat stat muze, a nebo se proste musi zmenit spolecnost a nechavani kol se musi stat normalni a bezpecne. Ja fakt tyhle experimenty nechci platit (rad budu, az potrebne jiz bude hotove, a nase spolecnost bude tak bohata, ze si i tohle muze dovolit). A mozna chybne se domnivam, ze s jezdenim na kole do prace mam zatracene dost zkusenosti, a proto na to nekoukam ruzovymi brylemi.

Mimochodem: uz nekdo se postavil napr. v Dolnich Brezanech na stezku a spocital, kolik ta nova vyasfaltovana stezka pritahla dopravnich cyklistu (a uvolnila je z aut/autobusu)? Kdyz se mistnim libi vyasfaltovat pesinu pro vikendove prochazky/kolo/brusle -- ja jim to preji, ale bavime se o dopravnim vyznamu s vetsim presahem nez je jedna obec. A jestli to nikdo neudelal, ptam se proc, a ptam se proc ma nekdo nadale drzost u dalsich a dalsich projektu dopravnim vyznamem argumentovat, kdyz k tomu nema zadne podklady.

Zdenek X 26. 12. 2021, 13:13

Add termin "Kreuziger style", ktery jsem do diskuze privedl: ja to myslel tak, ze si nedokazi predstavit, ze prumerny stredocech bude jezdit denne desitky km na kole (tato diskuze je venovana delsim cestam, protoze se bavime o dojizdeni z mist za hranici mesta). Mohou mit klidne kolo velmi radi, ale jet denne 40 km prumernou rychlosti 20 km/h je casove narocna zoufalost. A prosim nehazet cisly, ze 25 km/h da s prstem v nose kdokoli. Proto i Jizni Mesto-Karlak je zoufalost pro vetsinu lidi, i kdyby tam byla stezka jako vino (protoze vetsina nepojede ani 20, ale ve meste so bude motat kolem 15 km/h).

Pavel Mašek 26. 12. 2021, 13:36
3
1

@ZdenekX
- chápu Vaší úvahu a myšlení ohledně potřebné kanalizace, u nás na vesnici se řešilo to samé (co dřív - chodníky, kanalazice, lampy,zastávka...), nicméně je třeba si uvědomit, že to nejsou dvě infrastruktury, ale jedna z více částí... na vlak je se třeba nějak dostat a jak se píše i v článku, je to i pro tento účel. Lidé mohou podle vzdálenosti a svých možností volit pěší-kolo-auto-letadlo, co chtějí, aby se na vlak dostali a stavba souvislé stezky v dané délce může naopak ubrat i ze silnice cyklisty, kteří budou mít dlouhou chráněnou trasu, sportovního typu. V zahraničí tento model funguje, je to stavba, která má životnost 100 let za ideálních podmínek, tak proč by to nemělo fungovat. Ano, možná proto, protože právě nemají lidé více bezpečných voleb, než auto. Někde se začít musí. Navíc problematiku, kterou zmiňujete a o které trochu něco evidentně víte, je třeba řešit na hodně vysoké úrovni - samotní iniciátoři těchto akcí nejsou ti, co tvoří resortní rozpočty, irop projekty, eu dotace atd. je tam spousta subjektů bojující o stejné peníze a dokud se na parlamentních a krajských úrovních nerozhodne jinak, bude tomu tak. (nezmiňuji mnoho faktorů od ochráncu broučka obecného po děti slunečníka atd...)

@zangief
- zopakuji něco, co lidé asi pořád vytěsňují - na kole nejezdím, jezdím autem i na krátké vzdálenosti třeba kilometr, samotného mě štve, že nemůžu před barákem zaparkovat atd. Souhlasím také s tím, že Praha pro cyklistu není přívětivá a opět říkám, že když něco funguje v zahraničí, proč by nemělo u nás? Je třeba trochu ten slovanský národ naučit otevřít hlavu a jsou místa, která už dokázala, že když se udělají podmínky pro určitou skupinu, daná skupina se objeví. Ať z určitého pohledu hnusný, ale velmi dobrý příklad: vzpomeňme si, když v Praze stávkovalo mhd - obrovské množství lidí bylo schopné dopravit se po jiné ose bez auta. Ve stejném duchu pokud tedy vezmeme možnost auta, spousta lidí to zvládne bezmotorově a zbytek jako já navíc bude mít zároveň lepší podmínky pro to auto. Nejspokojenější řidič motorového vozidla je podle výzkumů světe div se - řidič auta v Nizozemsku.
- no co dodat k legalizaci magistrály - i město ví, že to není model, který funguje a že to byla urbanistická chyba a pokud má jedna skupina 16 metrů šířky vozovky, proč jiná skupina nemůže mít 2 metry vozovky? TZV cyklodálnice v Londýně ukázaly, že to funguje, žádný dopravní kolaps se nekonal a opakované výzkumy ukazují, že i ti, kteří "z auta" na to nadávali, názor otočili a paradoxně sami jsou na kole někdy. jak zmiňujete, že někdo věří, že cyklopruh na dálnici přivede cyklistu...samozřejmě že ne, nebude se cítit bezpečně, oddělená bezpečná stezka od těžkých kovových strojů přitáhne lidi..., to, co vidíte zpravidla na českých silnicích je "kompromis", který nechce nikdo iniciující opatření, jsou to výsledky kompromisů mezi pol.zástupci,úředníky,pčr a dalších mnoha skupin, kdy většina z nich je stále hlavou před rokem 1987 a spíše je to vy stylu vlk se nažral a koza zůstala celá. Ale i tak je v čase vidět, že takové opatření lidi přitáhne, možná ne nové, protože se tam stále bojí, pač opatření nejsou souvislá, řidiči aut jsou "blázni" (opět připomínám, jezdím autem, ne na kole!!!) a tak dokud z salámové metody nebude něco pořádného, nebude to fungovat, jak se chce. V Nizozemí to trvalo 50 let, Londýnu 10 a ještě to není ono, Barceloně, Seville 5-7...doba se zkracuje, protože se lidé učí a nevymýšlí kolo a jde to, jen udělat to rozhodnutí a jít za cílem - to, co chybí všem voleným zástupcům, nikdo nemá jasně daný měřitelný cíl

@Kuba
- s Fordem je to tak, lidé nechtějí zpravidla novinky a v dopravě to funguje tak, jako jinde - prodává reklama, ne produkt, automobilky už jasně ví, jak budou vypadat auta za padesát let, mají plány a jdou za nimi, upravují je jen podle aktuálních podmínek, ale funguje to. Člověk si neobjedná, co chce, ale koupí, co mu je nabízeno. Když mi nabízí pruh pro auta, koupím auto, když mi nabízí pruh pro kola, koupím kolo. Tak to funguje, člověk je "ovce" a jde za stádem a těch pár černých, no holt na ty se kouká a honí je vlk no...

Kuba 26. 12. 2021, 22:25

Zdenek X: co se týče těch rychlostí, záleží to samozřejmě na trase, ale auta v centru nebo na ucpanejch vjezdovejch hlavních nedosahujou často ve špičce v kolonách ani těch 20 km/h. Protože se tam prostě nevejdou a zdržujou se navzájem (a přitom bohužel často i všechny ostatní mimo auta). Jo, 40 km denně (20 jedním směrem, předpokládám), je celkem dost a určitě to nebude pro každýho, ale v tom nevidím problém. Zejména pokud by šlo o elektrokolo. S tím je ten průměr ke 20 i přes ně na takový trase pohodlně dosažitelnej pro o poznání víc lidí. S elektrikou bych viděl slušnou šanci být i o poznání rychlejší, než auto, minimálně ráno směrem do města. Ona hodina dojíždění každým směrem není v Praze a okolí nic extra neobvyklýho. A proč si s tím zároveň aspoň občas nesfouknout i pohyb a vlastně tak čas neušetřit. Dává mi to větší smysl, než jet do práce autem, třeba i o trochu rychleji, ale po práci se ještě stavit na hodinovou lekci spinningu v zavřeným fitku a přijet domů podstatně později.

A když se přidaj lidi jedoucí jen kratší (pár km) trasy na vlak nebo do sousední vesnice/města, využití rekreačními cyklisty na projížďce (že to podle mě nebude čistě rekreační stezka, jak jste psal, samozřejmě neznamená, že k tomuto účelu taky neposlouží, poslouží a doufám dobře), dává mi to dohromady slušný potenciální využití. Navíc to zdaleka nemusí být denně, řada lidí jezdí do kanceláře jen několik dní v týdnu a zbytek dělá z domova, ale i při denním dojíždění nic nebrání člověku jet na kole třeba dvakrát týdně a třikrát vlakem nebo naopak, pokud by to na něj denně bylo moc. I to se počítá...
Vy podle mě furt vidíte jen nějakej "ideální" případ, kterejch bude samozřejmě málo. Ale těch je málo skoro vždycky. Proto je tak důležitý takový věci stavět tak, aby je mohli využít i lidi, kteří tu trasu nepotřebují jet celou, každý den, atd. Tahle částečná využití podle mě silně podceňujete, dohromady můžou udělat o dost víc, než těch pár "celá trasa, každý den" jedinců...

Pavel Mašek 27. 12. 2021, 00:28

Kuba:
- pařížský okruh má průměrnou rychlost 13 km :D (jestli si dobře pamatuji)

Radek 27. 12. 2021, 12:13

Beru to tak, že by se pro dráhu stejně na některých místech musela stavět obslužná komunikace. A blbě postavené příjezdy a objekty by mohly stavbu stezky znemožnit.
Elektrokola možná změní představu o jízdě na kole. A drážní stezky jsou velmi rychlé, nejsou ani tak rekreační

Jan H 27. 12. 2021, 15:14

Konečně zase podnětná diskuze z obou táborů! Jakožto cyklista chápu argumenty , hlavně bych v nynější době spíš tlačil na to, aby se pokud možno cesty OMEZILY celkově. Jenže to je pořád 5x v týdnu do práce, za nákupy, do fitka, do školy, na večeři, ... furt! To, že cyklisté pojedou když je hezky a chce se jim zase způsobí větší vytížení mimo cyklosezonu. V zimě logicky i stezky krom pár výjimek zejí prázdnotou. Člověk je z podstaty tvor pohodlný takže volba mezi jízdou potmě v nejistém počasí vs. autem, byť v zácpě, bude pro většinu jednoduchá. To, že pohybem člověk spojí příjemné s užitečným je jen částečnou pravdou. Je spousta Pražáků co jedou autem ode dveří ke dveřím a pak radši večer do fitka nebo na brusle autem za město než jet na kole. Rekreační stezky mají význam právě v tom, že na jich lidé po práci či o víkendu, KDYŽ SE JIM CHCE jdou běhat, na brusle atd. pro ně je i ten asfalt vítaný. Na kole na nádraží a pak mhd je taky využitelné hlavně tam, kde jsou nějaké podmínky. Nechat plečku někde na dešti, v lepším aspoň pod střechou, je též z podstaty spíš pro nadšence. I v dírách na východ u Prahy kde se pohybuji, je u nádraží spíš všude spousta aut. Z mého nastavení je dost zásadní problém v šířkách komunikací, prostě chtít nacpat auta, cyklisty, pěší a mhd do běžných šířkových poměrů je dost pro otrlé a i takové elektrokolo prostě do kopce 40kou jako auta nepojede a udělat všude (souvislé) stezky pro cyklisty je utopie v dost velké části Pray ...

Pavel Mašek 27. 12. 2021, 23:35
1
1

@Radek
- dobrá zmínka, na to se úplně zapomnělo, osobně už to beru jako samozřejmost, že stezka pro pěší a cyklisty v takovém případě slouží jako technická komunikace. To ještě teoreticky prodlužuje životnost, protože by to mělo mít jiné základy kvůli technice a tak předimenzováno pro cyklisty/chodce.
- osobně si myslím, že normy pro rozměry na nacpání pruhů pro kola a auta jsou akorát při daných rychlostech, kdybych víc tlačil, přiklonil bych se k názoru, kde je cyklopruh, má být třicítka atd.
- To, co píšete, odráží realitu, ne to, co by společnost "chtěla". Zároveň je tu jeden zásadní problém, který ještě nikdo nezmínil: BUDE CYKLOSTEZKA ZA PŮL MILIARDY V PLÁNU BĚŽNÉ (čti i zimní) ÚDRŽBY?

Kuba 27. 12. 2021, 23:47

Jan H:
k tomu co píšete pár poznámek: člověk je tvor pohodlný, ale zároveň spousta lidí chápe ten paradox, že čím je člověk pohodlnější, tím méně pohodlí leckdy má. Ona nějaká ta aktivita je občas nezbytná a čím lepší kondice, tím je taková nutná aktivita pro člověka víc v pohodě. To samé platí pro otužování a podobně. Jasně, je s tím práce, ale ty výsledky za to většinou stojí. Nejhorší je často odhodlat se a poprvý to zkusit.

Nedělám si iluze, že by na kolech začali jezdit všichni nebo většina. Ale ono je v tomhle každé procento znát. Zejména když aspoň někdy zmizí z aut. Auta bohužel zabírají strašně moc prostoru. A když se jim to umožní, dokážou ho zabrat tak dokonale, že jiné, prostorově daleko úspornější, druhy dopravy v podstatě vytlačí. Jenže když je eliminují, samy se do těch ulic nevejdou, protože se logicky přemnoží, když není alternativa. Je to začarovanej kruh, kterej je potřeba rozetnout.

Přesně o ty podmínky k tomu, aby se šlo na kole bezpečně dostat na nádraží a buď si ho vzít sebou do vlaku (je otázka, jestli je to ve špičce reálné) nebo ho tam moct bezpečně nechat, jde. Jasně, je dobré na těch nádražích na dobrých tratích mimo město mít i místa pro auta, ale furt platí, že kam se vleze jedno auto, tam může bezpečně parkovat několik kol. Takže i poměrně "luxusní" zabezpečené parkování pro kolo furt stojí erár míň než stání pro auto (pozemek, povrch, údržba).

Co se týče toho vecpávání stezek, nemusí být úplně všude. V klidových třicítkových zónách s malým provozem se klidně auta a kola můžou míchat. Pořádná oddělená infrastruktura je potřeba hlavně tam, kde auta jezdí 50 a víc. Což můžou být ve městě v podstatě jen vybrané hlavní tahy. Které jsou často tak široké, že by se tam oddělená stezka při troše vůle vešla. Případně by se vešla do paralelní vejdejší ulice. Tohle je do značné míry o prioritách a povědomí o skutečných možnostech jednotlivých druhů dopravy a nastavování infrastruktury podle nich... Spousta těch postupů je vyzkoušená, desítky let testovaná a laděná na mnoha místech. Nejhorší překážka je klasická nedůvěra v to, že co funguje jinde, může v ČR fungovat taky... A odvaha pustit se do toho pořádně. Když jsem viděl, co během pár let dokázal v tomto směru Berlín, Paříž a další města, nezbývá než smeknout a za Prahu a většinu ČR se stydět. A počet lidí, kteří to tam najednou používají? Neskutečnej a před pár lety nepředstavitelnej. Až se člověk diví, kde tam všichni najednou ty kola vzali.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat