Svoboda jízdy na kole, jeho vznik a vývoj či role cyklisty v městském provozu. O tom všem je řeč v knize To je jízda. S třinácti eseji, skvělým grafickým zpracováním doplněným o fotografie Michala Ureše a Agáty Faltové a kolektivně vytvořeným bonusem Nepsaná pravidla městské cyklistiky přináší kniha tu dojemný, jindy informativní, vždy však inspirativní zážitek z četby.
Na publikaci vydanou nakladatelstvím Paseka se podílel kolektiv autorů, který zorganizoval spisovatel Ondřej Buddeus. Formát kolektivní práce s jednotným tématem mu není cizí, a tak se tentokrát upřela pozornost k městské cyklistice. Všichni autoři, kteří svými texty do knihy přispěli, se věnují různým profesím. Díky tomu vznikla různorodá mozaika textů, která přináší zamyšlení nad kolem, člověkem, přírodou a městem z mnoha různých perspektiv.
Napříč knihou se prolínají texty rozjímavé s těmi techničtějšími. Zatímco některé příspěvky mají čtenáře spíše stáhnout s sebou na projížďku a donutit přemítat o kontrastu mezi člověkem – tvorem – a člověkem – tvůrcem, jiné příspěvky poměrně věcně konstatují vědecká fakta o roli cyklistiky ve společnosti, zdraví či nutnosti pohybu. Vždy však poutavě. Zatímco některé příspěvky neomylně a konzistentně poukazují na genderovou nerovnost – ano, i v oblasti cyklistiky existuje a rozum zůstává stát z toho, jak nesmyslný je její zdroj – další líčí pocit štěstí, který autor textu na kole prožívá, nebo cyklotoulky, které někdy prožil. Obzvlášť trefné jsou zmínky o míře kontroly nad bezprostředním okolím a jeho vnímání ze sedla bicyklu, ve srovnání s jinými formami dopravy.
Přestože je každý text v knize jiný, jsou nakonec všechny o tom samém. Impuls pro jejich napsání vychází u všech autorů z jednoho životního pocitu. Publikace ve své čtivosti čerpá z různorodosti autorského kolektivu, který je ale ideově sjednocený. Mnohokrát se v esejích opakuje líčení pocitu svobody a volnosti, kterou při jízdě na kole můžeme zažít. Každý z autorů ji popisuje jinak, ale je zřejmé, že mají na mysli všichni to samé.
Vícero autorů také rozjímá nad otázkou cyklistické infrastruktury, veřejného mínění o cyklistice a vůli lidí dopravovat se ekologicky. Konfrontace cyklistů a řidičů automobilů hlavně v městském provozu představuje ve veřejné diskuzi kontroverzní téma. Omezený prostor městských center a kontrast rychlého automobilu a křehkého cyklisty způsobuje, že volba dopravního prostředku reprezentuje velmi odlišné a zdánlivě neslučitelné světonázory.
Jenže tak to být nemusí. Jezdit na kole se nezdá být nutností. Ani v knize Je to jízda se nic takového nedočtete. Seznam výhod, které z cyklistiky vycházejí, je ale dlouhý. Jak pro zdraví a štěstí jednotlivce, tak pro naše bezprostřední životní prostředí, obzvlášť město. To ve svých textech skvěle odargumentovaly především Magdalena Herová a Lucie Trlifajová.
Pozoruhodnou výjimkou z jezdců účelových, kteří v kolektivu autorů tvoří většinu, je Adam Štěch. Ten formou vyprávění popisuje historii alternativních směrů cyklistiky, jako byly ve své době horská kola, bmx a další trendy. Průsečík designu, cyklistiky a svobody sebevyjádření, který je červenou nití tohoto textu, obohacuje knihu o další pro mnohé nečekaný rozměr.
Vzadu na obálce knihy se dočteme, že se nejedná o knihu esejů, vyznání lásky ani praktický návod. Jde o vše uvedené najednou. Četba této knihy citlivě komentuje skutečnost cyklisty, který se křehký a zranitelný proplétá městským provozem. Cyklisty, který na svém navždy futuristickém přístroji bojuje za obyvatelnější město a přináší změnu.
Kdo na kole jezdí, tomu tato kniha život nezmění. Vědění, které nám tento autorský kolektiv nabízí, je však v dnešním světě překvapivě málo rozšířené. Jistě, leccos z předkládaných textů jsou pouhé názory, individuální dojmy, které nejsou univerzálně platné. I tak ale publikace Je to jízda může posloužit jako vhodný nástroj k naverbování četbychtivých do nezdolné cyklistické bandy.
Ondřej Buddeus a kolektiv: Je to jízda
Vydalo nakladatelství Paseka
Datum vydání: 23.09.2021
Formát: 130×200
Počet stran: 192
Vazba: brožovaná
ISBN: 978-80-7637-196-5
Knihu můžete zakoupit v benefičním e-shopu spolku AutoMat nebo u svého knihkupce.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
TiK 7. 12. 2021, 08:16
10
Ano, _je_ to nabozenstvi...
Kuba 7. 12. 2021, 13:31
5
Pohani jsou to, odmítají vyznávat jediného správného automobilového boha a vysmívají se jeho osmiválcovým i elektrifikovaným oltářům.
Zdenek 8. 12. 2021, 08:49
3
Nevim, jaky pocit stesti prozivaji autori, ale ja dnes prisel ke kolu, ktere melo prazdne zadni kolo, tak jsem ho rychle zalepil, a nasledne ceste do prace mrznul a daval bacha na kluzkych silnicicich. Predpokladam, ze autori dnes zazivali neco podobneho, v opacnem pripade mam obavy, ze by kniha mohla byt takova cyklisticka cervena knihovna.
Ondra 8. 12. 2021, 09:24
1
@Zdenek - to já využívám sdílená kola. Píchlá pneumatika ? Vezmu si jiné kolo. A zima mi není, hned se šlapáním zahřeju. A ještě tak moc nemrzne. Jediný co mi vadí, když hodně fouká
Zdenek 8. 12. 2021, 10:39
3
@Ondra: neberte me uplne vazne, zily mi to netrha: jste si vedom toho, ze tenhle servis (pichla pneumatika, kontrola nafouknuti pneumatik, namazany retez, opravy ...) a vubec cyklo-sdilena doprava funguje diky dotacim (asi spravneji "i dotacim", abych byl spravedlivy)? Jezdite na litacku, ze? Ono je nakonec zajimave se podivat do "hlidace statu", kolik do napr. Nextbike natece z ruznych rozpoctu celkem.
Jo, zahrati je fajn, prvnich 10 minut, ale jezdite-ti treba 40 - 50 min (to je moje rozpeti), potom to zacne byt zajimave, zvlaste takove periferie jako jsou prsty (jo, rukace mam, luxusni). Ja knihu necetl, predpokladam, ze se o tom autori take zminuji v tom "... seznamu vyhod ... pro zdraví a štěstí jednotlivce ...". A take dest, tmu, prave servis kola, naledi ... . Ja jsem jednoduse na tyhle ideove zvasty alergicky.
Kuba 8. 12. 2021, 11:01
5
Zdenek: skutečnost je ještě daleko šílenější. V podstatě veškerá doprava funguje díky dotacím. Někdy viditelnějším, někdy míň. Obecně se bez nich neobejde v podstatě žádná. Ty sdílený kola můžou města velmi snadno vyjít levněji, než financovat těm samým lidem o to víc MHD, nebo pro ně muset dokonce rozšiřovat silnice a parkovací místa pro auta... Léčit je na následky znečištění, nedostatku pohybu, atd...
Vratislav Filler 8. 12. 2021, 11:14
2
'Knihu jsem nečetl, ale mám jasno v tom, že je to ideový žvást.'
Tak si tu knihu přečtěte.
Za mne je to hezké shrnutí toho, jak na kolo nahlížejí lidi, kteří na něm sice jezdí, ale které obvykle o cyklistice psát neuvidíte. A ovšem, některé ty eseje jsou trochu náročnější čtení, takže pro lidi prakticky či málo poeticky založené (jako jsem i já) nebudou některé texty zcela srozumitelné.
Zdenek 8. 12. 2021, 11:16
@Kuba: to si uvedomuji, proto mi to zily netrha. Ale kdyz nekdo shodi zjevne nevyhody (ano, i ty existuji, neni to jenom "stesti, zdravi, volnost, navzdy futuristicky stroj ..." -- ano, tohle ctu v clanku) kola tim, ze si ze stojanu vezme jine ... reagovat jsem musel.
Ondra 8. 12. 2021, 12:24
@Zdenek - přece bych to kolo nezačal lepit když a)není to můj majetek tak nejsem ani oprávněný b) platím si předplatné které to pokrývá. Fakt nevim co bych k tomu dodal :-)
Zdenek 8. 12. 2021, 12:49
@Ondra: mozna jste jiny Ondra, ale jeste nedavno (17.11.2021) nejaky Ondra psal o tom, ze preseda kvuli kratkemu intervalu 15 min, ktery je zdarma, z Rekola na Nextbike. Jestlize to byl vas jmenovec, muj komentar nemiril spravne. Ale myslite-li predplatnym tu litacku, tak potom to mate skutecne predplaceno, ale prave z te letosni dotace.
@Vratislav Filler: well, nevim, co je v knize, mozna jsou to hezke eseje, ale minimalne recenze teto knihy je plna ideovych zvastu.
Ondra 8. 12. 2021, 13:48
2
@Zdenek - jj jsem to já, a později jsem psal, že jsem si koupil to předplatné abych to už dělat nemusel :-)