Na kole ve městě (1): Etiketa a úplné základy

Publikováno: 26. března. 2022, 2 min. čtení
Úvodní foto: Tomáš Cach
Publikováno: 26. března. 2022, 2 min. čtení
Úvodní foto: Tomáš Cach

Jízda po městě mezi auty není tak nebezpečná, jak se na první pohled zdá. Rušným ulicím je většinou možné se vyhnout a slabý provoz je zvládnutelný snáz, než byste čekali.

Začátky jízdy na kole po městě občas bývají náročnější, ale po ovládnutí základních dovedností se zájemci otevře možnost jezdit nejen po cyklostezkách, ale (s výjimkou několika opravdu nesjízdných ulic) volně po celém městě tam, kam zrovna potřebuje.

Magazín Městem na kole si pro jarní sezónu 2022 připravil svou klasickou sérii návodů, jak správně a bezpečně jezdit na kole v městském provozu. Začneme úplnými základy a postupně se dostaneme k pověstným třešničkám na dortu pro pokročilé. Návody budou vycházet pravidelně, alespoň jednou týdně, po celou jarní sezónu. Jedná se o adaptaci textů, které již byly publikovány.

Jezděte s námi! Jezděte bezpečně, správně, předvídatelně a ohleduplně.

Na jaře postupně představíme naše návody pro jízdu na kole v městském provozu. V dnešním prvním vydání připomeneme hlavně zásady cyklistické etikety a představíme naprosto minimální předpoklady, které shrnujeme na naší letité infografice.

Jedenáct přikázání městského cyklisty, aneb cyklistická etiketa

  1. Znám předpisy a zásady bezpečné jízdy.
  2. Nevyjíždím bez fungujících světel, zvonku a brzd.
  3. Chodce míjím ohleduplně, ať jsou kdekoliv
  4. Nejezdím na červenou
  5. Snažím se nejezdit po chodníku
  6. Chovám se předvídatelně a ukazuji směr
  7. Předvídám chyby ostatních
  8. Neohrožuji sebe ani ostatní
  9. Naschvály neoplácím
  10. Usnadňuji cestu ostatním, pouštím chodce nebo auta
  11. Jsem slušný a dávám dobrý příklad

Více k etiketě zde.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

tik 26. 3. 2022, 19:09
1
18

"Snažím se nejezdit po chodníku"

srsly ? Jako "snazim se dodrzovat predpisy?" Jako snaha dobry, no.

Tonda 26. 3. 2022, 21:34
11

Prostě to tak je, dokud bude cyklo infrastruktura taková, jaká je, tak je na některých místech pro všechny lepší jet na kole po širokém nefrekventovaném chodníku než ve frekventované vozovce.

tik 27. 3. 2022, 00:01
1
13

@tonda: Prostě to tak je, dokud bude auto infrastruktura taková, jaká je, tak je na některých místech pro všechny lepší jet autem po širokém nefrekventovaném chodníku než ve frekventované vozovce. #fixed

takze asi sam vidis, jaka je to pitomost.

Jenda 27. 3. 2022, 03:17

tik: Máte příklady nějakých takových míst? (upřímně, já poslední dobou nemám moc příkladů míst, kde by bylo potřeba jet po chodníku na kole (což teda vyžaduje ježdění přes Nuselák po silnici, z čehož nedávno byla aféra), ale Tonda by mohl nějaké poskytnout)

újezďák 27. 3. 2022, 08:38

tak třeba jízda na kole viz link na chodníku léta dávala a stále dává celkem smysl , určitě ve směru na Chodovskou tvrz, protože výjezd ze Spořilova je tak prostě jednoduší a chodce tam člověk prostě nepotkává..
https://goo.gl/maps/My8wPbvaCfaH8HTm9

xtonda 27. 3. 2022, 11:37

Potřeba je dost silný výraz, ale třeba ulice Pod Táborem, dost frekventovaná, takže auta buď nebudou moct předjet nebo tě budou prasit, chodník široký a jet jinudy moc nejde. Ve směru do kopce dává smysl jet po chodníku.

Nebo Vysočanská přes Libereckou, tam je taky dost provoz a i když jsou v každém směru dva pruhy a předjíždět tam je menší problém, tak spousta cyklistů se tam necítí komfortně a po chodníku jezdí, dokonce je tam chodník na magistrátní mapě značen jako doporučená trasa.

Bohumil Špaček 27. 3. 2022, 22:07

Nikde, fakt nikde není třeba jet po chodníku, proto to taky nikdy nedělám. S výjimkou úseků, kde je to výslovně legální, jako např. na zmíněném Nuseláku.

Jenda 27. 3. 2022, 22:39

V tom stoupání na Roztylech nejezdím moc často, ale jel jsem tam normálně po silnici.

Občas jedu kus po chodníku v Trojské směrem do kopce, když pouštím tramvaj, ale chápu, že by si tik přál, abych ji legálně hezky podusil za sebou. Pak už jezdím po chodníku jen v místech, kde si tím sprostě zkracuji cestu, např. rampy z Na Veselí na Magistrálu, zákaz vjezdu + skok na bývalé parkoviště na Malostranském nám. (abych to nemusel celé objíždět dokola), a poslední metry/desítky metrů na sídlištích či jiných takových případech ke vchodům. Ale to je mrzké zkracování cesty, ne něco, co by „bylo potřeba“.

LukášM 27. 3. 2022, 23:07

@újezďák: Myslím si, co jsem tam byl naposledy, že je to už legalizovaný chodník. Taky na něm jezdím, když jedu pro něco do Světa koloběžek od metra Roztyly. Velká část alespoň je.

Tik 28. 3. 2022, 07:27
1
8

Chápu, že tady každý má pocit, že tím "jenom kus na chodniku" minimálně zachraňuje planetu, ale to nic nemění na tom, že edukační web při publikaci doporučení, jak správně jezdit městem na kole, nechce prohlásit "dodržujte předpisy" a hraje to "moc to nedělejte".
Coz je skvělé a progresivní.

klon 28. 3. 2022, 10:54

Občas člověk jede na stezce pro chodce a cyklisty a nejdou jede po chodníku. Ale jsou místa, kde raději jedu po po chodníku rychlostí chůze, např. Ječnou od Lipové nahoru. Vím, že se to nemá a že mám zabrat jeden pruh ze dvou.

Jiří Motýl 28. 3. 2022, 12:27
2
2

Znění etikety je výsledkem dřívějších diskuzí s veřejností na tomto webu i různými další stakeholdery. Podrobný výklad formulace je zde: https://mestemnakole.cz/2015/04/neprasim-podrobny-vyklad/

Osobně jsem zastáncem spíše striktnější formulace zdůrazňující obecný zákaz, ale respektuji konsenzus pramenící i ze stavu cyklistické infrastruktury. A tím nemyslím "strach" z provozu a použití jakéhokoliv chodníku kdekoliv, kde se mi nechce jet v provozu, ale zkrátka místa jako chodník podél Kbelské v Praze (který byl ostatně již legalizován). Uznávám, že toto rozlišení je čistě subjektivní a z hlediska práva je obojí naprosto stejně nepřípustné.

Předpokládám ale, že s množstvím nové infrastruktury, která v Česku vzniká, a s novými legislativními možnostmi, jako je umožnění vyznačení chodníku s povolenou jízdou kol, postupně přichází doba, kdy převáží argumenty pro striktněji formulovaný bod ohledně zákazu jízdy na chodníku. Současné znění je jistě produkt doby, kdy etiketa vznikala. Není to nic neměnného.

V neposlední řadě upozorňuji, že podrobné znění říká: "Kde by má jízda byla pro chodce obtěžující, kolo vedu."

Vratislav Filler 28. 3. 2022, 12:50

Chodník podél Türkovy je už z větší části legalizovaný.

Bohumil Špaček: Jezdíte centrálním parkem na Jižním Městě, nebo si to raději objedete po Opatovské a Chilské? Já jen, že aktuálně jsou chodníky v celém parku vyjme jednoho příčného průjezdu pro cyklisty ilegální. Stejně tak centrální park na Praze 13.

Petr 28. 3. 2022, 14:44
9
1

Tik: Zkuste na chvíli zablokovat rezidenční ulici (popelář, zásobování, kurýr) a uvidíte, jak rychle to auta začnou objíždět po chodníku nebo protisměrem v jednosměrkách. "Vyhýbají se přeci překážce." V Holešovicích to vidím minimálně jednou týdně, v průměru obden. Fakt.

Buď z toho tady tvrdě stíháme každý přestupek, padni komu padni; nebo tolerujeme jistou míru přestupků "bez obětí". Tahle hra na cyklisty, které je potřeba vzdělávat, a motoristy, které do toho netahejme, je nefér.

Kuba 28. 3. 2022, 14:54

Jenda: nutné to není v podstatě nikdy, protože vždycky jde slézt a kolo po chodníku vést. Výjimkou jsou lidi, kteří můžou jezdit na kole a nemůžou chodit a vést při tom kolo, ale těch bude při kvalitě naší infrastruktury zanedbatelně málo.
Druhá věc je, kolik cest, který by v případě odpovídající infrastruktury snadno šlo řešit na kole, takové opakované sesedání, popocházení a nasedání učiní tak zoufale nepříjemnými, že člověk raději použije jiný (často pro město podstatně náročnější) dopravní prostředek... A mnohdy zbytečně, protože jde o chodníky, kde se vyskytuje naprostý minimum chodců, ale pro kola by to byla velmi užitečná zkratka, nebo je to dokonce jediná možnost, jak se vyhnout opravdu děsivým ulicím nebo křižovatkám, kam si troufne na kole málokdo.

LukášMěkota 28. 3. 2022, 15:56

A vlastně v zákoně ani není pojem "chodník" definován. To lze pokud vím zjistit jen z katastrální mapy?

újezďák 28. 3. 2022, 16:06

lukaš M, ano už je legalizovaný ale jezdil jsem po něm nelegálně jen ve směru tvrz řekněme 10 let ? Opačným směrem je silnice jasná volba, ale výjezd ze spořilova do vícepruhu do kopce , navíc v místě s vysokým provozem autobusů a skoro vždy červenou na světlech to jsem prostě jezdil nerad... ale jako příklad místa kde to nevadí... Další věc je, že na silnicích typu Průmyslová, části Českobrodské, Černoskotelecké atd je sice jízda jako taková na silnici opticky na pohodu, ale v krajnici je dlouhodobě neskutečný bordel a spousta děr a tak tam kolikrát jsou tamní prázdné chodníky volbou pro lidi, kteří nemají rádi defekty :)

Tonda 28. 3. 2022, 16:27

Jaký je v Praze statut chodníků po kterých je na oficiální mapě magistrátu vyznačena doporučená trasa, ale v terénu tam nejsou značky, které by jízdu cyklistů povolovaly? Viz mapa
https://www.geoportalpraha.cz/cs/mapy/mapa-online
a v Doprava zvolit Cyklistická mapa

Například trasa od metra Střížkov směrem k metru Kobylisy podél ulic Vysočanská a Střelničná vede po severovýchodním chodníku podél Vysočanské mezi Lovosickou a Ďáblickou a po jižním chodníku podél Střelničné od Davídkovy až po Čumpelíkovu, tento druhý úsek je navíc v OSM značen jako bicycle=permissive takže vaše mapa i další plánovače nad OSM tam trasu pro kolo naplánují a ve vaší mapě je to vyznačeno jako legální chodník silnější čarou.

Vaše mapa obsahuje spoustu doporučených tras po nelegalizovaných chodnících a plánovač zelenou a žlutou trasu často dává na chodníky, kolikrát mi to přijde i zbytečné.

Přečetl jsem si ten článek co odkázal Jiří Motýl a další článek odkázaný v něm kde je popsáno, že některé obce tolerují nelegální jízdu cyklistů, ale legalizovat dané místo nechtějí, je to tento případ?

Jenda 28. 3. 2022, 19:19
2
1

Všimli jste si, jak se vždycky Tik snaží neodpovědět na jednoduchou přímou otázku „jet tam podle předpisů znamená že za mnou pojede kolona. Opravdu tam mám tak jet? ANO/NE“? Už to vypadá úplně komicky a trapně.

Jiří Motýl 28. 3. 2022, 20:01

A) Žádná mapa nemá prioritu před zákonem nebo dopravním značením. Tudíž pokud je v naší nebo magistrátní mapě doporučená trasa vedena po chodníku, měl by tam člověk kolo vést.
Za magistrátní mapu a její filozofii nenesu žádnou odpovědnost. Naše mapa byla navržena Vráťou Fillerem a nese v této záležitosti podobnou filozofii jako moje předchozí vyjádření k cyklistické etiketě.
Postupně se snažíme trasy z chodníků přeznačovat podle toho, jak vzniká nová infrastruktura. Z nedávných případů mě napadá třeba Keplerova/Jelení/Mariánské hradby, kde byla dlouho naše doporučená trasa historicky značena na chodníku a po vyznačení cyklopruhů jsme ji přesunuli již do silnice.
V poslední době nemáme na tuto práci tolik času, pokud Vám tedy někde přijde, že by si již nějaká doporučená trasa v naší mapě zasloužila korekci (chodník začal být frekventovaný..., již vznikl adekvátní průjezd jinudy...), klidně nám dejte vědět.

2) Pokud je v OSM (a tudíž i v naší mapě) nějaký chodník označen jako legálně přístupný a přitom není, tak také prosím o info nebo rovnou o opravu v OSM. Jedná se o chybu, OSM by mělo vždy odpovídat reálnému stavu věcí.
Podél té Střelničné už to takto sleduji vyznačené dlouho.. Žádná legalizace nebo stezka pro kola tam značena není? (Moc tam nebývám a tohle jsem cíleně nemapoval).

3) Klidně nám dejte vědět, kde je vedení trasy po chodníku zbytečné. Každopádně náš vyhledávač v itineáři vždy počítá s tím, že se po chodníku kolo vede. Je tam i ikona chodce v popisu trasy.
Zrovna zelená varianta ale předpokládá, že se chce člověk vyhnout silnějšímu provozu za každou cenu, tedy i za cenu chůze, pokud neexistuje rychlejší objízdná trasa bočními ulicemi.

4) Vůbec netuším, zda je to tento případ. Jak jsem psal výše, při vzniku mapy asi bylo různých nelegálních doporučených tras v mapě více, postupně je to upravováno, tak jak vzniká i různá infrastruktura.
Nemáme oči všude a asi zvláště v oblastech, kde nebydlíme, může nějaký dnes již nelogický relikt přetrvávat. Kdyžtak doporučuji probrat napřímo s Vráťou Fillerem, který má většinu doporučených tras v mapě na starosti (vratislav.filler@auto-mat.cz).

Vratislav Filler 28. 3. 2022, 20:06

Tonda, ad geoportál: Bývají to zpravidla přerušované čáry, tj. v terénu nevyznačené trasy. Ale i kdyby byly vyznačené (nějaké takové úseky nejspíš budou), tak v terénu je tam chodník, v mapě je napsané, že to je chodník, tak je to tedy chodník. Případně tam může být nepřesnost, tedy že je to zařazené jako chodník, ale nevede to podél žádné silnice, takže to nejspíš chodník není, to je samozřejmě možné.

Vratislav Filler 28. 3. 2022, 20:10

Jinak dneska jsem na chodníku pod okny kanclu ve Slezské ulici viděl projet asi osm cyklistů, v protisměru i po směru (a to jsem se moc nekoukal). Tatík s dvouma sedačkama s dětma, děti samostatně s otcem běžícím za nimi, dítě s doprovodem rodiče, a párkrát rozvážka. Můžete je tam jít lynčovat, pro mne je to ale spíš důkaz, že na Praze v nadmořské výšce nad 200 metrů chybí prakticky jakákoliv cyklistická infrastruktura a že jí tady docela dost potřebujeme.

Vratislav Filler 28. 3. 2022, 20:30

Potvrzuji slova Jirky Motýla ohledně cyklomapy Prahou na kole. Jestliže je někde praktická trasa po chodníku, tak to je pro většinového cyklistu patrně praktičtější než jízda ve vozovce (change my mind). Kde vzniká infrastruktura, tam se to překládá do vozovky - nebo se tyto chodníkové trasy časem legalizují, což mimochodem potvrzuje, že v takovém případě mělo jejich předchozí vedení po chodníku smysl. Někde jsou slabě růžovou označené trasy, kde někdo, komu se tam na kole "líbí" tam dolepil "bicycle=yes" (OSM může editovat kdokoliv). Ale pokud to nemá oporu v dopravním značení, tak to tam nemá co dělat a pokud na to narážíme, tak se to snažíme mýtit.

Logika plánovače trasy je nastavený tak, že v zelené trase nedovoluje vůbec jízdu po "secondary" a "primary" komunikacích (lépe to rozlišit nejde a toto začlenění neodpovídá provozu, ale evidenční kategorii, takže není nijak zvlášť konzistentní), možná nedovolí ani "tertiary". Takže vyhledávač to leckdy háže na souběžný chodník.

Jižní chodník Střelničné měl bicycle=permissive na jedné linii od roku 2009, na dalších od roku 2014, kde to patrně vzniklo přenosem při rozstříhání na přechody (můj edit). Metodicky jsem bicycle=permissive skoro nikdy nepoužíval, protože to v podmínkách ČR na veřejných komunikacích víceméně nedává smysl (jsou veřejné ze zákona, když to zjednoduším, a pro vyznačení regulace vjezdu se používá spíš opak, tj. access=private). Dal jsem to pryč. Pokud budete vědět o podobných problémech, klidně to sem pište.

Tik 29. 3. 2022, 00:33
1
9

Je az zabavne sledovat, jak se tu mistni agitatori cyklistiky snazi nedistancovat od jizdy na chodniku.
@motyl: "Kde by má jízda byla pro chodce obtěžující, kolo vedu." Takze v zasade dalabejte na pravidla, kdyby to bylo moc okate, tak tlacte, potazmo
@filler: "Jestliže je někde praktická trasa po chodníku, tak to je pro většinového cyklistu patrně praktičtější než jízda ve vozovce"

Proste ekukacne popularizacni web ukazuje, jak ocurovat pravidla a neni schopen jasne rict: "dodrzujte predpisy".
Misto toho nasleduje knuceni "neni infra, zla spolecnost me donutila, jezdi se tu, coz znamena, ze je to bezpecne..."
Predstavme si na podobnem principu treba autoskolu.

Ostatne treba cela mapa, kterou se tu Filler ohani je schopne hodit trasu skrz park (zelena, takze cyklofriendly) s tim, ze tam neni legalizace nikde. (https://twitter.com/pan_klobouk/status/1506685428119883781 )
Cili "novy" cyklista si muze rict "hele, tam me to vede, tak je to asi fpohode" a sup na chodnik. Edukace jak remen, gratuluji.

A argument "nahlasit jako chybu" neberu - uz jsem dost starej, abych nekde zadarmo komunitne komunite slouzil.

Bylo by to k smichu, kdyby to nebylo k placi.

Tik 29. 3. 2022, 00:36
1
6

@Jenda 28. 3. 2022, 19:19

Zalez se svymi pocity. Od zacatku tu rikam "dodrzovat predpisy". Pokud mas problem to pochopit a vyvodit z toho reseni situaci, nepovazuji to za svuj problem.

Tik 29. 3. 2022, 00:38
1
6

@LukášMěkota 28. 3. 2022, 15:56
Naprosto stejny argument, ktery pouzivaji ridici na 30kmh.cz na obhajejeni nelegalniho parkovani. Gratuluji.

Kuba 29. 3. 2022, 10:30

Vratislav Filler: Spíš než o nadmořské výšce je to o obvodu. Shodou okolností jsem zrovna tento víkend výjimečně na P2 na kole zavítal a je to opravdu citelně horší než v jiných obvodech stejné nadmořské výšky a stejné nebo větší kopcovitosti.

Vratislav Filler 29. 3. 2022, 12:30
3
1

90% chodníků, na které si tu kdo stěžuje, nebo po kterých jsou vedeny praktické trasy, mají být pro jízdu na kole legální a že nejsou, je mnohdy jen kombinace nedostatku kapacity, nezájmu, technikálií, alibismu a případně i odporu samospráv k cyklistice. Podstatná část takových chodníků již ostatně legalizována byla, což, opakuji, zpětně potvrzuje, že vedení tras po nich v minulosti bylo zcela racionální.

Tika nemá cenu řešit, je evidentní, že sem nechodí diskutovat, aby městské cyklistice prospěl.

Petr 29. 3. 2022, 14:11
3
1

Tik: Berte to takhle: Každý účastník silničního provozu, když narazí na poruchu, tak ji nějak řeší. Když chodec najde rozkopaný chodník, tak ho obejde ve vozovce, i když tam nemá co dělat. Když řidič narazí na křižovatku, kde pořád svítí červená, tak ji nakonec na tu červenou projede. Shodneme se, že to je očekávané a správné chování? Shodneme se, že nečekáte, že řidič na takové křižovatce stojí, dokud nepřijede maník a ručně ten semafor nevypne? Shodneme se, že chodec neudělá čelem vzad, aby to obešel o blok vedle? Shodneme se, že v té situaci nemluvíme o tom, zda to je přestupek nebo není? Pokud ano, pak asi není od věci tento přístup rozšířit i na cyklistu, který řeší momentální poruchu na infrastruktuře.

David 29. 3. 2022, 23:34
1
1

Co bylo dřív - slepice, nebo vejce? Kdyby nebylo moc aut, nebyly by semafory. Kdyby cyklisté nejezdili (nelegálně) jednosměrkami v protisměru, nevznikaly by cykloobousměrky. Kdyby cyklisté nejezdili po chodnících, nebyly by tyto postupně legalizovány...
Byli dříve cyklisté, nebo cyklistická infrastruktura? Jak kde, a jak kdy :)

MaT 30. 3. 2022, 00:18

No jo, "snažím se nejezdit po chodníku". Ok. Ale ti různí [WB]olťáci se v podstatě ani nesnaží... Přesně, pochopím to, když někdo jede s dětmi, když někdo jede na chodníku podél Ječné či magistrály a na jiných ultrahnusných místech... Ale jezdit na chodníku v ulicích jako je třeba ta Slezská? Nebo ještě klidnější Moravská, Lužická, Šumavská? Sorry jako... Ale pokud se někdo rozhodne vydělávat si tím, že bude na kole něco rozvážet (takže vlastně takový cykloekvivalent "profesionálního řidiče"), tak by tím spíš měl jezdit "legálně". Že někteří z těchto kurýrů ani dvě hodiny po setmění nesvítí (nebo na kole vůbec světla nemají) je taky dost na pováženou...

Petr: Když je někde rozkopaný chodník, tak půjdu jako chodec po ulici. Jak jako "nemám tam co dělat"? Když někde není chodník, tak chodci nezbývá nic jiného, než jít ve vozovce...

Kuba 30. 3. 2022, 07:03

MaT: jo, někteří kurýři, a není jich málo, jsou v tomhle extrémně oprsklí. Ale jsou kurýři v autech jiní? Nemám ten pocit. Spíš mám dojem, že u některých těch firem je porušování dopravních předpisů základním smyslem existence a to, že k tomu občas něco doručej je vlastně vedlejšák.
Rozdíl je maximálně v tom, že kurýři v autech se víc ztratěj v davu, protože autem jezdí každej, a na spoustu těch věcí, který by nám měly vadit, jako je třeba zabírání chodníků, jsem si postupně tak zvykli, že už je ani nevnímáme (když je provede člověk s autem), zatímco kurýři na kolech víc trčej, protože se tak masově objevili až v poslední době.
Další věc je, že na kole si do pražských ulic kvůli mizerné infrastruktuře troufnou jen ti nejodvážnější nebo nejmotivovanější. Zkuste si představit, že by to tak bylo s auty - tedy že by za jejich volanty zůstali jen petrolheadi, kteří auta milují, lidi, kteří mají oproti průměru silně posunutý pud sebezáchovy a kurýři, kterým firma tvrdě šlape na krk tlakem na výkon, extrémně dlouhý hodiny, atd. Myslím, že by to nebyl hezkej pohled a že by se většina lidí bála do ulic pěšky. Jasně, že by ani pak nejezdili agresivně a nebezpečně všichni. Část každý z těch skupin by byla v pohodě. Ale u všech jmenovaných skupin maj nejspíš takoví rozumně jezdící menší podíl, než ve většinový populaci, takže posun by tam byl. Těžko můžem vyčítat lidem na kolech, že mezi nima maj menší zastoupení ti opatrnější, když máme a bohužel i u velkejch projektů dál stavíme infrastrukturu, která je pro takové lidi děsivá a odrazující. A to i pro ty, kdo by na kole po městě jezdit chtěli. Nemluvě o té většině, které je to jedno, ale v případě, že by ta infra byla lákavá, by to kolo občas vzali (i když při té aktuální u nás si to třeba ani neuměj představit)...

Jasně, někteří lid na kole jezdí agresivně a nebezpečně. Ale vyčítat to ostatním je nesmysl. A podmiňovat tím nějakou infrastrukturu (bohužel častá prohlášení, že lidi na kole nejdřív musí začít dodržovat předpisy do puntíku a pak budou mít možná nárok na nějakou infrastrukturu, je naprosto mimo. Kdybychom tohle chtěli od aut, tedy že infra pro auta bude až tehdy, když budou všichni jejich řidiči nějakou dobu dodržovat předpisy do puntíku, nepohne se nic.) Vzpomínám si na článek Mikaela Colville- Andersena, který to zkoumal. Natáčel chování lidí na ulicích na video a pak ho analyzoval a počítal podíl přestupků. V místech s dobrou infra pro kola mu vyšlo, že jich lidi na kolech páchaj třetinu oproti místům bez ní (tuším 5% vs 15% něco spáchalo). A i v těch místech s mizernou cykloinfra to byl zlomek proti řidičům aut (tam to bylo snad přes 60%). Jo, byly to často "drobnosti", ale to u těch lidí na kolech taky. U těch nebylo ani výjimečný (v těch místech bez infra), že jejich řešení situace, ač nebylo podle litery předpisů, bylo bezpečnější, než to oficiální.

MaT 30. 3. 2022, 09:11

Kuba: Pokud jde o kurýry v autech, tak tam je to většinou jen o špatném parkování - stojí blbě v křižovatkách, někteří z nich i na přechodech, nebo těch chodnících... Omlouvat to nechci, ale je fakt, že takhle stojí jen po tu opravdu nejkratší nezbytnou dobu - jen to jídlo někomu dají a už jedou zase pryč. Pokud někde stojí o něco déle, tak jen kvůli tomu, že se objednatel z toho 5. patra šourá nějak dlouho a asi nepočítal, že mu zrovna teď něco dovezou (no jo, to je překvápko, když si to před chvílí objednával). Ani mobil nebere... O něco déle někde možná stojí, když to jídlo vyzvedávají (třeba to ještě není). Viz třeba takový Winghaus na Vinohradské, tam jsou nějaká auta ve druhé řadě nebo ve vedlejší křižovatce skoro kdykoliv tam večer jedu...

Ale jinak že by jezdili na červenou, nedávali přednost, překračovali rychlost nebo dělali jiné přestupky, to zase tak často nevidím. I ty chodce na přechodech často pouští. :-)

U těch kurýrů na kole je to obvykle několik přestupků současně nebo hned po sobě. Jízda po chodnících, v protisměru, bez světel, nedávání znamení o změně směru jízdy/odbočení... Pak věci, které přestupky nejsou, ale také nevyvolávají zrovna pozitivní ohlasy - ježdění po přechodech, ideálně s proplétáním mezi chodci...

A pořád se některým věcem divím. Že to někde střihne jednosměrkou, aby něco nemusel složitě objíždět několik bloků a ještě kvůli tomu měl nějaké ztracené spády, to má aspoň nějakou logiku (okolí Máchovy, Záhřebské). Pospíchá, stihne toho víc rozvézt, víc vydělá. Že někdo jede kus po chodníku, kde je drobná dlažba a v ulici jsou kočičí hlavy, to taky nějakou logiku má (Viničná, Apolinářská). Ale proč někdo jede po chodníku s dlažbou, když vedle má vyasfaltovanou ulici a skoro bez provozu? Dokonce by po té ulici ani nejel v protisměru... Nebo proč někdo dvě hodiny po setmění jede pořád bez světel? Ta ho snad nezpomalí... Nějaké nejlevnější blikačky koupí někde v Tescu za 2-3 stovky... A dost z nich jezdí i bez helmy - ta pro dospělé sice povinná není, ale i s ohledem třeba na to svícení asi fakt nemají pud sebezáchovy. :-)

Jinak já určitě neříkám, že by se cykloinfrastruktura neměla dělat, dokud cyklisté nebudou jezdit podle předpisů... Ale bohužel mám pocit, že zrovna tohle jako výmluvu třeba používá vedení Prahy 2... A tam moc zlepšování infrastruktury není (spíše nic). A mě pak právě tohle agresivní ježdění a ježdění plné přestupků u ostatních o to víc vadí, když to třeba ta Praha 2 využívá k tomu, že všechny cyklisty hází do jednoho pytle a nedělá pro ně nic - podle logiky: "Proč bychom pro ně dělali nějaké cykloobousměrky, stejně jezdí v protisměru a po chodnících..." No proč asi...

Tonda 30. 3. 2022, 09:41

Samozřejmě, že i ti kurýři v autech spěchají, protože sou placení od výkonu, jezdí rychle a prasí při předjíždění.

David 30. 3. 2022, 10:21

MaT: Tak třeba Jungmannovu v úseku Palackého - Národní umí kurýři jezdit v protisměru na kole, na motorce i v autě. Tedy s výjimkou toho krátkého úseku mezi Charvátovou a Palackého, kde je cykloobousměrka a tak tam na kolech jezdí legálně v obou směrech (a nelegálně jen po chodníku). Na druhou stranu, dlouhý úsek mezi Charvátovou a Národní umí kurýři po chodníku i na skůtrech. Ověřeno denním pozorováním. Samozřejmě ne všichni :)
Takže tak...

Jenda 30. 3. 2022, 12:05

Petr: Nechápu to s tím chodcem. Zmíněná situace, kdy je chodník rozkopaný, je v zákoně normálně řešena ("neschůdný"): Kde není chodník nebo je-li neschůdný, chodí se po levé krajnici, a kde není krajnice nebo je-li neschůdná, chodí se co nejblíže při levém okraji vozovky.

Petr 30. 3. 2022, 13:38

Jenda: Omlouvám se za zkrácený popis. Představte si rozkopaný chodník u pravé strany ulice. Co udělá chodec? Přejde chodec na protější chodník? Přejde chodec na protější (levou) krajnici? (A když už jsme u toho, vrátí se 50m zpátky k přechodu, aby přešel v souladu s předpisy?) Nebo to prostě obejde u pravého kraje?

David 30. 3. 2022, 13:40

Petr: To je z toho, že se dělají chodníky a přechody. Kdyby se chodníky a přechody nedělaly, bylo by všechno v pořádku... :) :) :)

MaT 30. 3. 2022, 15:05
1
1

Pokud si pamatuji, přechod pro chodce jsem jako chodec povinen použít jen v případě, že je BLÍŽE než 50 metrů. Pokud je 50 metrů a dál, tak ho použít nemusím. :-)

Ale v tomhle případě - jak už jsem psal dřív - ale ono to v tom mém delším příspěvku před tím asi zapadlo - pokud není chodník, jdu po kraji vozovky. Chodník jsem povinen použít, pokud tam nějaký je. Pokud ne (nebo je "vyřazen" z činnosti tím, že je rozkopaný), tak co mi zbývá... A ještě miluju cedule, které občas u těchto výkopových prací dávají "přejděte na druhý chodník" v momentě, kdy tam na druhé straně vůbec žádný chodník není, nebo ani není jak na něj přejít (různá zábradlí, etc.).

Tik 31. 3. 2022, 01:38

Vratislav Filler 29. 3. 2022, 12:30

Vrato, nedovedes si predstavit, jak by mestske cyklistice prospelo, kdyby cykliste (pro zacatek) prestali jezdit po tech blbejch chodnicich.
Tolik k prospesnosti...

David 31. 3. 2022, 08:51

Tik: Myslím, že Vráťa si to představit dovede. Přibylo by pár mrtvých dětí na kolech a pár zraněných cyklistů. Takže pokud aplikuješ heslo "Mrtvý cyklista, dobrý cyklista", tak by to cyklistice skutečně prospělo.

Vratislav Filler 31. 3. 2022, 11:20

Tik: Prosím, netykejte mi.

MaT 31. 3. 2022, 15:17
2
1

David: Vy to ženete z extrému do extrému. Kdyby na těch chodnících opravdu jezdily jen děti, případně třeba ještě jejich rodiče jako jejich doprovod, tak budiž. Takové rodinky obvykle jedou i celkem pomalu (třeba 10 km/hod, to je jak rychlost běžce a ti se po chodníku také pohybují celkem často). A mimochodem, děti do 10 let po těch chodnících vlastně i jezdit můžou (resp. zákon jim to explicitně nezakazuje).

Jenže já ty děti či rodiny na těch chodnících vidím dost vzácně, v drtivé většině případů to jsou ti kurýři, kterých se třeba právě na Vinohradech, ale i v jiných centrálních částech Prahy pohybuje asi fakt hodně. Ale je to i dost osamocených dospěláků "nekurýrů".

Jinak to, že by někteří z těch co jezdí nyní po chodnících začali jezdit normálně v provozu snad neimplikuje to, že je hned musí někdo zranit nebo zabít, nebo jo? Tak to mi asi před lety měl taky někdo říct, než jsem v provozu začal jezdit já...

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat Na kole v provozu - návody 2022
Na kole ve městě (10): Dopravní nehody
Pokročilí,

Na kole ve městě (10): Dopravní nehody

04. prosince. 2022, 12min. čtení5